MySims Recenze MySims

MySims

Martin Strnad

Martin Strnad

28. 11. 2007 23:33

Trh vytvořený Nintendem a jeho konzolemi je velmi specifický. Kam se na radikální změny herního designu, vyžadované nejen nižším výkonem nebo ovládáním, ale samotnými spotřebiteli her pro Nintendo Wii či DS, hrabe navyšování rozpočtů pro vylepšení grafiky, aby byla opravdu HD, jak to žádá konkurenční hardware. Někteří se to sice v uplynulém roce snažili obcházet zaměřením na jediný aspekt Nintenda Wii, buď to bylo ovládání, nebo výkonnostní omezení. To přinášelo jednoúčelové hříčky nebo porty ze starých platforem či kapesních herních zařízení. Teď je tady hra s mnoha tvářemi, hra, která vydělala pořádně tučný balík, a nevystačí si s plastickou chirurgií. MySims mění nejen grafickou tvář, ale vůbec celou hru obvykle představitelnou pod značkou Sims.

Co je malé to je milé

Přesto je ale první věc, která u MySims bije do očí, vizuální proměna celé hry. Tatam je střízlivá grafika s pseudoreáliemi a s ní i alespoň částečně sugestivní pocit z celého herního světa. MySims jsou totiž asi o dvě stě procent roztomilejší, infantilnější a jednodušší. V MySims můžete tedy namísto původních simů, v rámci možností realistických, vidět jenom jakési panáčky, při jejichž tvorbě vlastně ani neexistuje volba pohlaví. Vše je na vaší fantazii, ačkoliv nemáte možnost zaobírat se titěrnými detaily z původních The Sims. Hra se vám nesnaží vnutit přesné vyobrazení lidí nebo světa, kde se pohybují, namísto toho je hráčům předložen jeden veliký domeček pro panenky na hraní. Vše se snaží co nejvíc přiblížit konkurenci jako je Harvest Moon nebo Animalcrossing a hrát tak na notu japanofilnímu infantilnímu vkusu. A to se zde bez výhrady daří. Chudší interakce postaviček i jejich animace jsou stejně roztomilé jako vyvedení domečků a celého okolí města, ve kterém se hra odehrává. A nebýt několika vyloženě technických chyb typu občasného poseknutí v jinak naprosto plynulé hře nebo v dnešní době takřka absurdního sekundového přechodu mezi dnem a nocí, dal by se MySims nazvat grafickou hračičkou roku.

Udělej si sám

Jak už bylo řečeno, MySims nemění pouze vizáž, ale základní principy. Hned z kraje tvoříte pouze jediného panáčka, nikoliv celou rodinku. Už to napovídá, že s ním budete spjati mnohem více, než v klasických The Sims. A taky že to tak je – vžíváte se do role nového obyvatele městečka, které má své nejlepší roky už dávno za sebou. Do polorozbořené obce přijíždíte jako náhrada za stavitele, jehož zmizení způsobilo úpadek všech domů, stromů i lidí. Na začátku se vás chopí starostka a vy v krátkém tutoriálu zbudujete ve skládačkové minihře, která velmi připomínající dětská léta a stavebnici Lego, svůj domek a posléze i dílnu. Ta hraje v celé hře daleko důležitější roli, než váš příbytek, jenž je zde více méně na okrasu a jeho zušlechťování je dosti marginální.

Kromě výstavby domů, kdy vám bude k dispozici vždy několik hranatých jednoduchých bloků ke snadnému poskládání co nejrozmanitějšího počtu příbytků různorodého laděni, je totiž nedílnou a hlavní součástí hry tvorba interiérové výbavy. Tvorba jednotlivých předmětů je stejně jednoduchá jako budování domků, ale je ve hře mnohem častější. Sociální simulace, potřeba jíst, spát, čůrat nebo umělecká potěcha duše, všechny tyto specifické ukazatele, jež byly v klasických The Sims potřeba simíkům vyplňovat, jsou nenávratně pryč. MySims totiž nejsou tou hrou na život, není to žádná aréna pro hrátky s mezilidskými vztahy. Daleko víc by se tato hra dala přirovnat k omalovánkám a obrovsky početné sadě pastelek. Pastelky jsou v tomto případě různé esence, které potřebujete ke tvorbě a dekoraci předmětů na objednávku od ostatních obyvatel městečka, a omalovánky jsou jednoduché trojrozměrné plány žádaných propriet, které musíte v dílně poskládat z pomalu stoupajícího počtu různě velikých dřevěných kvádrů a kostiček. Samotná výroba je někde mezi Legem a Tetrisem.

Paběrkování

A co že jsou to ty esence? Jednoduše řečeno, jde o barvy, dekoraci a stavební materiál v jednom. Můžou to být červená nebo zelená jablíčka z okolních stromů, která setřepáváte efektním máváním s wiimotem, okvětní lístky, ryby z místního rybníčku, trny, kameny, nebo taky zhmotnělé kladné či záporné emoce vyvolané vaší jednoduchou interakcí s ostatními. Sbírání esencí je vedle výroby předmětů a stavby domů druhou důležitou součástí hry, ačkoliv ne tak akcentovanou. Čas od času sice musíte zasadit nějaký ten strom, protože potřebujete dejme tomu víc zelených jablíček, zalít ho nebo pohnojit, ale to je tak všechno.

Vzdušné zámky!

Kde že je celý ten budovatelský zážitek ze hry, kvůli kterému každý alespoň chvilku vydržel hrát původní The Sims? Je stále přítomen, ovšem ve značně upravené formě. Namísto starosti o detaily jediného domu, dostáváte v MySims v plén sice infantilní a méně detailní, ale přesto celé a postupně se rozšiřující městečko. Můžete v něm přestavovat jakoukoliv budovu, i základní radnici nebo hotel. Je vám povoleno přijít ke komukoliv do domu a naprosto mu překopat výzdobu celého interiéru i exteriéru. Ba máte možnost kohokoliv vystěhovat. A to všechno bez nějakého starání se peníze. Na druhé straně se ale taky musíte starat o nové obyvatele městečka a verbovat je v místním hotýlku. Právě noví nájemníci vám přidávají nové stavební prvky do inventáře a zvedají hvězdičkové hodnocení celé obce a vy ji tak můžete postupně rozšiřovat do lesní či pouštní lokace.

Celkově vzato, je MySims tak trochu lepší kopie Animal Crossing, která svou komplexností nedosahuje Harvest Moon, ale přitom vynechává důležitou součást své předlohy, multiplayer, byť v lokální podobě, který pomohl původnímu Animal Crossing a hlavně jeho kapesnímu pokračování k úspěchu, což vlastně úplně zabíjí sociální rozměr. Zážitek ze hry spočívá hlavně v možnosti tvořit velké množství různých předmětů a jednoduše stavět budovy a nestarat se při tom o detaily. Rodinný a hlavně dětský zážitek je rozhodně zaručen. Naruší ho snad jenom poněkud dlouhé a časté načítací obrazovky a občasné zaškubnutí obrazovky. K uspokojení náročnějších hráčů, ba i náročnějších hračičků a majitelů všech datadisků k The Sims, ale chybí hloubka.

MySims

Podivné skloubení The Sims se svými rivaly Animal Crossing a Harvest Moon, které se snaží brát si ze všech tří her to, co by mohlo ideálního majitele Nintenda Wii bavit. Přitom ale MySims neobsahuje složité schéma sociálních, duševních a tělesných potřeb z The Sims, ani promyšlené sbírání kdejakých surovin z Harvestmoon, ba ani žádnou formu multiplayeru z Animal Crossing. To všechno dohromady dělá z MySims dosti vypočítavou hru, která bude fungovat především na malé hráče a jiné spotřebitele bez vyšších požadavků.

Dobrá zábava pro hračičky bez smyslu pro detail, děti a otravné přítelkyně, pro někoho i otřesně roztomilá grafika, tvorba různě složitých předmětů, sbírání esencí není tak otravné, jak se může zdát
Naprostá ztráta sociálního rozměru i všech hlubší stránek celé série The Sims, dlouhé a časté načítání při němž Nintendo Wii zní jako před výbuchem, pro mnohé příšerně infantilní a barevná grafika, při pokusu přenést to nejlepší z Animalcrossing se zapomnělo na to nejdůležitější – online multiplayer