MX vs. ATV Unleashed Recenze MX vs ATV: Unleashed

MX vs ATV: Unleashed

lukvod@seznam.cz

lukvod@seznam.cz

3. 2. 2006 23:52 8

Závodních her, ve kterých má hlavní roli terénní motorka mnoho není. Naposledy se podobný titul objevil před rokem a šlo o již zmíněný MTX: Mototrax, který byl konzolovou předělávkou. Nyní se naštěstí tvůrci z Rainbow Studios opět objevili a představili svůj nejnovější počin, ve kterém mimo klasických terénních motorek osledláte i čtyřkolky. Jako bonus jsou pak připraveny i monster trucky, písečné buginy, ale i vrtulníky a letadla!

Průjezd herními módy

Těch je ve hře přehršel, ovšem prioritní je ovšem Championships. Ten obsahuje dvojici sérií závodů a na výběr je tak je National Championship nebo THQ SX Championship (klasický supercross). Kromě toho je zde i bonus v podobě takzvaných Challanges, jež slouží k odemykání nových strojů a map. První z těchto módů, tedy National vám dá možnost užít si trochu adrenalinového závodění ve všech možných, i nemožných místech naší planety. Nutno říci, že National je zábavný režim. Naproti tomu THQ SX slibuje závodění v halách a na stadionech a závodění se díky zákeřně postaveným trasám stává leckdy přehlídkou největších držkopádů, než-li seriózně vypadajícím závodem motocyklů. Každý závod se skládá ze dvou částí, přičemž v každé musíte dojet nejlépe na prvních třech místech v bodovací tabulce. V praxi to vypadá tak, že jakmile spustíte závod, projedete tři kola (platí National) a jestliže se umístíte na dobrém místě, čeká vás takové menší deja-vu v podobě zajetí stejného kola. A tak dál a dál. V Supercrossu vás však čeká rovnou 2x 5 kol u každé trati. A musím říct, že leckdy to je o nervy. Kromě těchto dvou hlavních módů, se dočkáte i několika "oddychových" v Single Player části. Jedná se Follow leader, Big Air a podobně. Především u Big Air se budete bavit, zvláště pak u některých triků, které jsou opravdu vychytané.

Rozporuplná AI

Nad jezdci řízenými počítačem se musím na chvilku pozastavit. Jejich inteligence je totiž značně podivná, nebojím se říct, že občas i záhadná. Jako by chybělo jakési vyvážení, které ustálí přesná pravidla, podle kterých by se měli závodníci chovat, v našem případě jezdit. Je sice hezké, že při větších skocích udělají efektní trik, ale co naplat, když během prudší zatáčky povětšinou vyletí z dráhy. Aby toho nebylo málo, mohou vám při dopadnu skočit na motorku a tím vás z ní srazit. Naštěstí to můžete dělat i vy. A jako takový bonus na závěr, při prudkém dopadu totiž 80 % situací bez problému ustojí, zatím co vás čeká nemilé a bolestné seznámení se zemí. Bohužel, tyto věci srážejí výsledný dojem ze hry, který zanechá ve vašich ústech tu nepříjemnou nahořklou pachuť, která se nejvíc podobá páté vykouřené cigaretě během krátké doby.

Zábava na prvním místě

Existují hry, které si zakládají na propracované realistické herní stránce. Jmenovat můžeme Richard Burns Rally či výtečné závody Live for Speed. Pokud si myslíte, že s k těmto titulům může MX vs ATV: Unleashed směle připojit, jste na obrovském omylu. Realita jde totiž stranou a na první místo si to štráduje zábava, zábava a ještě jednou zábava. Proto na své motorce skáčete 30 metrů do výšky, 60 metrů do dálky a při tom střídáte jeden trik za druhým. Odlehčená jsou i pravidla závodů, tudíž můžete očekávat, že na startu vedle terenních motocyklů se může objevit i čtyřkolka. A musíme potvrdit, že zvláště pak při multiplayeru je to velká legrace. Celkově jsou závody proti lidským hráčům opravdu výtečné a posouvají hru do jiných rozměrů a zvyšují tak herní dobu. K tomu je uzpůsobeno i ovládání. Stačit vám bude mezerník, ovládací šipky a písmena Y a X. Mezerníkem je plyn, ovládací šipky slouží k naklánění a Y a X pak k předvedení nějakého triku.

Oldschool grafická stránka

Bohužel, grafický kabátek je zřejmě největší slabinou ze hry. Stačí se podívat na obrázky a hned vám bude jasné o čem mluvím. Nastavit se dá pouze rozlišení, stíny a mapy !!. Úroveň detailů však chybí a na vymoženosti jako Antialiasing můžete rovnou zapomenout. Veškeré dopravní prostředky se snaží chovat podle realistického fyzikálního modelu, ovšem vše se musí brát s rezervou. Textury mnoho velkého rozlišení nepobraly, proto si užijete mnoha rozmazaných objektů. Model jezdce je naštěstí na průměrné úrovni, stejně tak všechny jezdící prostředky jsou pěkně vymodelovány. Vše v rámci mezí. Diváci jsou tvořeni klasickým 2D pozadím a pokud se k nim výrazně nepřiblížíte (což se stává poměrně často), ani vám nebudou vadit. Nebudeme chodit kolem horké čase a prostě řekneme pravdu. Grafika se zapomněla někdy v roce 2000, kdy na osobních počítačích kraloval Motocross Madness 2. A právě na stejném enginu je postavena i tato hra. Bohužel, hudební složka je také průměrná. Každý druh motorky zní naprosto identicky. Vyzdvihnout se musí ovšem povedený soundtrack, na kterém naleznete skladby především tvrdšího rázu, ale i hip hopové melodie. Ze skupin se tak dočkáte například Rise Against, Nickelback či Papa Roach. Bohužel, hra obsahovala jeden nemilý bug, při kterém se hudba ztlumovala po každé odehrané písni. Proto je nutné vždy vlézt do audio nabídky a opět se vrátit zpět do hry.

Bonusy a blížíme se do cíle

Po zdolávání různých závodních etap jste bodování a za tím se vám odemykají nové a nové věci. Kromě toho si autoři připravili také speciální Challange, ve kterých usednete do kokpitu letadla či vrtulníku. Ovládání je však poměrně těžké a proto opakování daného úkolu bude na denním pořádku. Přesto se však jedná o příjemnou změnu, která potěší po úspěšně zvládnutém závodu. Třešničkou na dortu se stává uživatelsky přístupný editor tratí, ve kterém si můžete závodní okruh vytvořit dle své fantazie. Pokud to vše shrnu, MX vs ATV:Unleashed je jistě nadprůměrnou hrou, která oživuje značně stagnující žánr na osobních PC. Jestliže promineme rozporuplnou umělou inteligenci závodníků a opravdu podprůměrnou grafickou stránku hry, vychází nám zábavný závodní kousek, který na pár hodin dokáže zabavit a hlavně – pobavit!

MX vs. ATV Unleashed
Xbox Xbox

MX vs ATV: Unleashed je poměrně kvalitní titul, který trpí zmíněnými nedostatky, přesto se však jedná o jasný nadprůměr, ve které jde pouze o zábavu. A tuto službu plní stoprocentně.