MouseCraft Recenze MouseCraft

MouseCraft

Lukáš Kunce

Lukáš Kunce

3. 8. 2014 10:20 5

Legendární Tetris, legendární Lemmings. Jak tohle spojit dohromady? Vezměte šíleného kocoura jménem Schrödinger (haha), poskytněte mu asi tak... nekonečné množství myší a tuny děravého sýra. Přidejte řadu záludných překážek a dle chuti a potřeby přisypte další nevlídné objekty, které se vám budou snažit zabránit v úspěšném dokončení experimentu. Výsledná směsice by měla být vyvážená, chutná s trochou hořkosti na konci jazyka a v nejprestižnějších kuchařkách ji najdete pod názvem MouseCraft.

CHEESY STORY, BRO

Hledat v přímočaré logické hře hluboký příběh, to by bylo naivní až hloupé. MouseCraft ale předkládá vcelku zajímavé a roztomilé téma o kocourovi-vědci, který na myších provádí zcela nesmyslné experimenty. Sýr jakožto hlavní lákadlo pro namlsané myšky pochopitelně dochází, a to je vlastně jádro zápletky celé hry, bohužel. Hezká stylizace a celkem pěkně nakousnuté cutscény by si totiž zasloužily daleko více péče, nemilosrdný kocour však po dobu celé hry zůstává kdesi v pozadí a plnohodnotné vyprávění tak zcela chybí.

Chceš-li se na konec dostat, lenochu líná, nevyhneš se trápení mozkových závitů ani ty!

Herní jádro MouseCraftu je přitom dokonale jednoduché - dostat 3 myšky z bodu A do bodu B, tedy ke kusu páchnoucího sýra. Jednoduchá úloha se ale záhy změní v zatraceně náročný úkol, a to především v případě, že jste perfekcionisti a nedokážete přežít bez stoprocentního skóre. Zdolat jednotlivé úrovně tak, že jimi s odřenýma ušima nějak proklouznete, zvládne i malé děcko, ovšem dovést do cíle celé trio hlodavců a nenechat nikde ležet jediný modrý krystal, to už je výzva i pro přemýšlivce.

KDO JE PUSTIL VEN?!

Jak tedy myšákům pomoci? Snadno, jen si vzpomeňte na třicetiletý Tetris. Myšky totiž rády lezou a skáčou po veškerých plošinkách, umějí zadržet dech až na 10 vteřin a nebojí se ani pádu ze tří kostek. Cestičku jim samozřejmě vydláždíte právě vy. Zásoba tetrominů je ale vpravdě omezená, tudíž si budete muset pořádně rozmyslet, kam umístíte tu kostku, ten obdélník a další nepojmenovatelné tvary.

A proč vlastně sbírat ony zmíněné modré krystaly? Schrödingerova zapeklitá laboratoř je rozdělena na čtyři akty a vstup do každého z nich je limitován nejen vyřešením všech předchozích hádanek, ale také počtem získaných drahokamů. Chceš-li se na konec dostat, lenochu líná, nevyhneš se trápení mozkových závitů ani ty! Obtížnost puzzlů je na dnešní poměry posazena nadprůměrně vysoko a snaha o jejich kompletní vyřešení může k nepříliš štědré hrací době přidat několik dalších hodin.

ŽIVÉ KULTURY

Vizuální rozdíly mezi jednotlivými úrovněmi jsou téměř neexistující, o to více je však kladen důraz na herní variabilitu a sofistikovaný design. Přestože pointa každého levelu je totožná, málokdy nabudete dojmu, že jste to samé řešili před chvílí. K tomu velkou měrou přispívají neustále přibývající typy nových překážek a nepřátel, se kterými je potřeba se vypořádat pokaždé trošku jinak. Běžné dřevěné nástrahy a plošinky se totiž brzy začnou střídat s drobícími se platformami či kousky želé, které zmírní pád vašich pokusných tvorů. Anebo se jen budete muset vyhnout dravým robotickým krysám, jež se s těmi živými rozhodně neskamarádí.

Aktivní pauza vám dovolí pozastavit čas a zamyslet se nad dalším postupem v jakékoliv fázi.

Ačkoliv MouseCraftu klidně můžeme přiřknout přívlastky jako náročný či obtížný, anebo vypíchnout zoufalá zvolání typu - jak to mám sakra udělat? - nedá se hře upřít snaha pomoci i méně zdatným řešitelům zapeklitých rébusů a hádanek. Aktivní pauza vám dovolí pozastavit čas a zamyslet se nad dalším postupem v jakékoliv fázi dané úrovně a zpětná šipka vás zase ochotně vrátí o nevydařený krok zpět. Příjemné pomůcky, které machr používat nemusí a příležitostný hráč naopak uvítá - schvalujeme.

KDE JSOU LUMÍCI, KDE JE TETRIS?

Jakkoliv je MouseCraft zábavnou, návykovou a nesporně kvalitní logickou hrou, ambice spojit dohromady dvě legendární série vyznívá jaksi naprázdno. Vedení postaviček po úrovni jako odkaz na Lemmings - fajn, plošinky ve tvaru nezapomenutelných tetrominů jako odkaz na Tetris - fajn, ale jakékoliv další souvislosti nám schází. Především lemmingsovké přiřazování schopností by hratelnost jistě oživilo, leč chápeme, že strkat do pacek laboratorních krys deštníčky by bylo trochu zvláštní.

Námi recenzovaná PC verze možná vypadá ze všech nejlépe, avšak varianty pro PS4 a zejména PS Vita, která těží ze své dotykové obrazovky, byste rozhodně přehlížet neměli. Pokud rádi trápíte své chytré hlavy a na pohodlí vám tak úplně nezáleží, pokojně sáhněte po kterékoliv verzi a vězte, že žádná myší hra vás letos nebude bavit víc.

MouseCraft
PlayStation Vita Vita

Kvalitní logická hra s netradiční tématikou a poctivá zábava na nudné letní chvilky. Nenechte se však zmást názvem a tetrisovsko-lemmingsí propagací.