Motorstorm Apocalypse Recenze MotorStorm: Apocalypse

MotorStorm: Apocalypse

Jiří Bigas

Jiří Bigas

17. 3. 2011 23:00 3

Kdo by si nepamatoval na ty už pár let staré oslnivé záběry, které jako první představily chystaný počin od vývojářů z týmu Evolution Studios pro konzoli PlayStation 3. Ačkoli mezi reálnými možnostmi jejich enginu a původním renderovaným videem by se našel nejeden drobný rozdíl, z prvního MotorStormu se v roce 2007 nakonec vyklubal více než obstojný launchový titul, jenž se dočkal zaslouženého přijetí u kritiky i hráčů. Po písčitém Monument Valley jsme o rok později vyrazili do tropického ráje v pokračování s podtitulem Pacific Rift a naposledy o sobě dala série vědět na sklonku roku 2009 se zasněženým dílem Artic Edge pro PSP, respektive PS2, kterýžto ovšem už neměli na svědomí původní autoři. Spekulovalo se o tom, že se po tak dlouhé odmlce veteráni série WRC opět vytasí s něčím novým, ale po třech letech od jejich posledního počinu jsou tu zpět s MotorStorm: Apocalypse.

Šlápnout na plyn a nepřemýšlet

Pointou MotorStormu nikdy neměla být snaha o maximální realismus nebo duchovní navázání na klasické rallye hry. I přesto lze z dnešní perspektivy považovat první díl za nejumírněnější z celé série. Pak už se autoři snažili jen přebíjet divoké kousky z minula. Kde v jedničce stačily pouze záplavy bláta, ve dvojce už musela nastoupit bouřící sopka a ještě později řítící se lavina. V jádru se ale drželi vývojáři stále relativně při zdi a v podstatě nám servírovali jen hodně neortodoxní offroad závody v trochu divočejších kulisách. Tomu je ale konec. V Apocalypse by totiž leckdo možná hledal starý dobrý MotorStorm na první pohled jen marně. Z přírodní divočiny jsme se totiž přestěhovali do kulis zcela opačných, totiž betonové džungle velkoměsta. Celá hra se tentokrát odehrává ve fiktivním městě jednoduše pojmenovaném The City, které jakoby z oka vypadlo San Franciscu či jiné metropoli ze západního pobřeží USA. Aby snad ale nemohl někdo tvrdit, že se Evolution Studios jen opičí po Criterionu a jejich veleúspěšné značce Burnout, rozpoutali autoři ve své fiktivní metropoli hotový armageddon.

Všichni soudní lidé už město zkoušené zemětřeseními dávno opustili a zůstala jen hrstka bláznů, příslušníci armády a pochopitelně vy – závodníci. Aby celé to dovádění mělo nějaký hlubší smysl, usmysleli se autoři naservírovat nám tentokrát celý seriál závodů nejen prostřednictvím klasické série okruhů, ale rovněž něčeho, co by snad šlo s přimhouřeným okem považovat za příběhovou kampaň. Jakkoli to může znít podivně, jednotlivá klání jsou tak prokládána krátkými komiksovými cutscénami, jenž vás tu vtipně a jindy o něco méně zábavnou formou seznámí s několika ústředními protagonisty Festivalu. Pokud se ale rozhodnete videa přeskakovat, o mnoho nepřijdete a alespoň si tak o něco zkrátíte čas, který vás bude dělit od dalšího startu. Samotné závody už probíhají z valné části v duchu klasického MotorStormu – plný plyn, nitro, chlazení projetím nejbližší kaluže a zase nitro. Čeká na vás více než desítka různorodých tříd závodních vehiklů, mezi kterými nechybí tradiční buginy, motorky, ani trucky. K osvědčeným samohybům ale přibylo i několik nových kousků v čele s choppery či takzvanými muscle cars.

Grand Prix v soudný den

Plechové miláčky lze tentokrát prohnat přibližně po čtyřicítce tratí, které znovu dokládají um a zkušenost svých autorů. Spletité okruhy plné odboček, zkratek a alternativních cest nejenže znovu skýtají několik odlišných tras pro diametrálně odlišná vozidla, jež se často potkávají ve stejném závodě, ale tentokrát se i mění doslova pod vašimi pneumatikami. A nejde přitom o žádné kosmetické úpravy, ba právě naopak. To si to takhle frčíte přes most a ten se náhle začne propadat rovnou pod vámi. I když tuto kalamitu přežijete v dalším kole už samozřejmě vypadá stejné místo úplně jinak. A co teprve, když najednou trať vede rovnou skrze kancelářskou budovu. Záhy na vás začnou padat celé mrakodrapy a občas je scenérie v posledním kole skoro k nepoznání od kulis, v nichž jste startovali. Apocalypse díky tomu působí jako nějaký démonem posedlý potomek, které by mohl vzniknout snad jen ze svazku titulů Burnout a Split/Second. Není proto divu, že o četné bouračky tu není vůbec nouze a dalo by se říci, že jejich množství roste exponenciálně s každým pokračováním. Popravdě řečeno, někoho může to frenetické tempo až otravovat. Pro MotorStorm je totiž nadále příznačné, že o vítězství často rozhoduje náhoda a hru nemáte nikdy tak docela pod kontrolou.

To vše ale s klidem přejdete, pokud vás minulé díly bavily. Pod kapotou hry na vás totiž číhá poctivá porce závodění, z níž jsou znát bohaté zkušenosti vývojářů. MotorStorm: Apocalypse ovšem paradoxně trochu nemile na první pohled překvapí slabším technickým zpracováním. Ne snad že by hra byla ošklivá, ale po třech letech má člověk zřejmě trochu vyšší očekávání. Vizuální stránka je hrubší, než byste asi čekali, jakmile se ale hra rozjede na plné obrátky už to vnímat nebudete a nakonec pochopíte, že její kouzlo tkví v něčem jiném. O již zmíněné fyzikální hrátky se totiž stará engine Havok a jeho role je tu opravdu znát a nepůsobí jen jako zbytečné pozlátko. Tradičně špičkovou součástí série byl vždy i soundtrack plný zvučných jmen elektronické hudby v čele s The Prodigy nebo The Chemical Brothers. Naneštěstí Apocalypse zůstala svým předchůdcům co do pestrosti a kvality něco dlužná. A když už jsme u těch negativ, nezbývá než si zaslouženě postěžovat i na adresu loadingu. Nahrávací obrazovku budete totiž sledovat mnohem častěji a mnohem déle, než by vám to bylo milé.

Udělejte si místo na gauči

To nicméně neznamená, že by poslední MotorStorm nestál za hřích. Hra je to naopak velmi povedená, ale přísnější metr je vzhledem k její pověsti a historii na místě. Naštěstí ve všech ostatních směrech autoři uhájili svůj vysoko nastavený standard. Samozřejmostí je masivní on-line režim až pro 16 hráčů s možností upravovat si jednotlivé závodní mašiny, ale v Evolution Studios nezapomněli ani na tradicionalisty, kteří nejraději poměřují síly s přáteli u jedné obrazovky. Ve split-screenu můžete vyrazit na trať až ve čtyřech hráčích, což je s ohledem na bezesporu náročné vizuální kejkle opravdu chválihodný výsledek. A ano, samozřejmě, co by to bylo za exklusivní hru pro PlayStation, kdyby postrádala nejnovější tahák ve formě stereoskopického zobrazení? 3D orgie si užijete i v The City. Na jednu závodní hru toho tedy nakonec není až tak málo, co myslíte?

Motorstorm Apocalypse

Je to stále stejný MotorStorm a přitom úplně jiný. Autoři se nicméně alespoň snaží neustrnout na místě. Pestré tratě plné adrenalinu si zaslouží pochvalu, jen škoda těch pár technických nedostatků. Kdo ale inklinuje k akčnějšímu závodění, nebude výsledným koktejlem zklamaný.