Motorsport Manager Recenze Motorsport Manager

Motorsport Manager

Maggot

Maggot

5. 5. 2017 11:50 6
Reklama

Hlavně ať neprší! Hlavně ať to vydrží převodovka! Hlavně ať stihnou dostavět garáže! Hlavně ať mi stihnou dodat lepší brzdy! Hlavně ať se John dobře vyspí a stihne to do závodu! Hlavně ať... naučte se toto nové zaklínadlo, které bude vaší nejčastěji pronášenou větou při hraní Motorsport Manager. Léta zkušeností získaných z prohánění závodních aut po okruzích je třeba zužitkovat efektivně, posaďte tedy své vytřesené kosti do manažerského křesla a chopte se vedení svého vlastního závodního týmu. To přece nemůže být nic těžkého, že? Inu, věřte nám, že vás všechno to posmívání nejpomalejším týmům sezóny v F1 po této zkušenosti velice rychle přejde! 

NEUMÍŠ TO, NEHRABEJ NA TO!

Původně mobilní titul se po masivním úspěchu nakonec dostal i na osobní počítače, kde stojí ve velice krátké řadě motorsportově zaměřených her, v nichž auta přímo neřídíte. Zato ovšem jako pravý self-made man řídíte rovnou celou závodní stáj, kde se zrno odděluje od plev a kde sedí chlapi s tou nejchlupatější hrudí. Představte si virtuální rodinku v The Sims, ke které připevníte kola. Motorsport Manager je velice komplexní, přesto v jádru přístupná manažerská hra, která k řízení závodní stáje přistupuje kompletně analyticky, emocionálně a na stohy čísel roubuje líbivou grafiku, 3D kameru a profi prezentaci. Zkrátka a dobře, představte si sami sebe, jak hákujete v kanclu a do excelovských tabulek pro šéfa nezapisujete měsíční ztráty, ale nejrychlejší časy vašich závodníků.

CO TO MÁ BEJT?! #1:
Porucha na konci závodu

Porucha auta v posledním kolem závodu je něco jako když vás v hodinové rubanici bosse zabijou jednou ranou. Nezapomínejte kontrolovat indikátor součástek, je totiž reálné, že se to stejně jako já naučíte tou méně praktickou cestou - když usmažíte převodovku. Život v Motorsport Manager poznamenává jedno selhání za druhým.

Přirovnávat Motorsport Manager k čemukoliv existujícímu není snadné, sakra, vždyť ani nevím, kde začít, s ohledem na množství možností a povinností. Pokud ovšem vedete vlastní firmu a nebo v lepším případě, pokud vám vaše vlastní firma alespoň jednou zkrachovala, budete se ve hře cítit jako doma. Od začátku až do vašeho pomyslného konce totiž řešíte odvěký balanc příjmů, výdajů, spokojenosti čle vašeho týmu proti spokojenosti investorů a sponzorů a v té neposlední řadě i výkony obou jezdců na trati. V závodě nemůžete uspět, pakliže nevěnujete dostatek času a peněz výzkumu nových technologií, na to ovšem potřebujete peníze od sponzorů, které nejsnáze vyděláte vyhráváním. Prekérní situace, že? 

Oprostěte se od dojmu, že budete vždy vítězit. Naopak, můj první neopatrný pokus málem skončil krachem, když mi před koncem sezóny zbývalo sotva 10 000 eur, za což si ve světě Motorsport Manager koupíte maximálně tak rohlík a plechovku oschlé paštiky. Připočtěte si k tomu náhodné události a hru čísel, kde musíte tvrdě taktizovat a přemýšlet dopředu. Ani za takových okolností ovšem nemáte nikdy zcela garantovaný úspěch a skutečně stačí jen malá chybka v kterékoliv fázi závodu nebo jeho přípravách a deprese se vrátí záhy. I přesto jste ovšem od začátku až dokonce motivovaní dělat co nejlepší rozhodnutí, ke kterým ovšem často vede cesta přes mrtvoly a půjčky. Pokud vám bude někdo tvrdit, že i bez peněz můžete vést závodní stáj, praštěte ho brzdovým kotoučem. Každý příběh má ovšem začátek, prostředek a konec. Začněme tedy znovu na začátku. 

PŘÍBĚH ŠÉFA

Věnovat se budeme hlavně kariérnímu režimu, jelikož ten obsáhne absolutně všechny scénáře, které si můžete separátně vyzkoušet i ve vedlejších režimech a zároveň slouží jako zcela očividný chyták vcelku komplexní hratelnosti. První rozhodnutí vede k výběru závodního podniku. Na výběr máte mezi formulovými monoposty a obdobou moderních cestovních vozů. Podotýkáme, že obsah není licencovaný, tudíž se bavíme v rovině vymyšlených vozidel, tratí, sponzorů i jmen. Rozdíly mezi oběma druhy motorsportu tkví zejména ve struktuře samotných závodů a způsobu, jakým řídíte kvalifikace, tréninky a jak řešíte pravidla v závodech. Jednotlivé podkategorie posléze řeší další detaily, ale stejně jako v případě reálných závodů, platí, že světový šampionát je otázkou prestiže, velkých odměn, ale také jednoznačně mnohem větších nákladů. 

REKRUTOVÁNÍ JAKO TAKTIKA

Motorsport Manager
i Zdroj: Hrej.cz


Hledání a najímání talentů je skvělý nástroj jak přilepšit sobě a uškodit ostatním! Na konci sezóny jsou zaměstnanci jiných stájí povolnější k přestupu, pokud se vám podaří vedoucím týmům za znatelně tučnou částku ukrást mechaniky nebo řidiče, získáte ohromnou výhodu a ještě někoho vytočíte!

Má cesta začíná ve formulové soutěží Tier 3, kde v hlavní roli stojí 1,6 litrové monoposty a začátečníci jak na poli závodníků, tak stájových mechaniků a technologů. Po prvním tréninku a úvodní části tutoriálu - který trvá více než hodinu a určitě jej chcete důkladně projít - začínám postupně chápat, proč má investor a v podstatě majitel stáje Hrej Racing tak malé nároky. "Cílem toho bastarda je, abych byl poslední?! Přece nejsem taková močka," říkal jsem si naivně, tou dobou ještě neznaje, jak funguje život. Počáteční rozpočet 13 milionů eur se zdá být jako mincový bazén kačeřího strýčka Skrblíka, tedy alespoň do doby, než si projdete seznam výdajů a lidí, kteří stojí na vaší výplatní pásce. 

Červené formule a tým šesti naprostých zelenáčů přece musí uspět a vyhrát si srdce všech sponzorů a prsatých fanynek, ne? Ne. Tedy, ne nutně hned. A dost možná také vůbec. Motorsport Manager je propojen zcela logickými pravidly, kde vám na pochopení jejich části stačí selský rozum, zatímco na uchopení zbytku potřebujete nefalšované zapálení do motorsportu, kterým tvůrci nepochybně překypují. Hra totiž obsahuje jak taktizování na trati, tak i ty nejzákladnější úkony, jako je odpovídání na e-maily a řešení osobních potíží členů vaší posádky. Vzpomínám si, jak měla má závodnice Faith Antony narozeniny a tým jí chtěl uspořádat oslavu za půl milionu. A když si vybíráte mezi novými brzdami a narozeninami závodníka, který stojí na chvostu žebříčku, váš život nemůže být snadný. 

MILIONÁŘSKÝ KONTOKORENT

Oslava samozřejmě neproběhla a morálka Faith spadla tak hluboko, až mi pohrozila odchodem. Hahaha, hlupačka ještě netušila, že už jsem tou dobou vyjednával o přechodu závodníka z konkurenčního týmu, abych ji mohl vyhodit. Role play začátečnického týmu funguje na jedničku, první sezónu závodů totiž téměř jistě nevyhrajete a dost možná se budete stejně jako já držet velice daleko vzadu, pokud jde o body v konstruktérském i jezdeckém žebříčku. Budete se učit a ideálně šetřit prachy na další sezónu, kde máte šanci událostmi viditelněji zamíchat. Motorsport Manager se tak dělí na 2 absolutně klíčové složky, a těmi je řízení týmu před závodem a korigování závodníků během závodu. Oba módy spolu vcelku efektivně koexistují a stojící o samotě by vydaly na samostatnou hru. 

CO TO MÁ BEJT?! #2:
Diskvalifikace v rozhodujícím závodě

Ha, sedněte si a držte se! Zažil jsem situaci, kdy jsme o výslednou třetí pozici bojovali s konkurenčním týmem a dělilo nás jen několik málo bodů. Když jsme s radostí urvali těch pár bodů na vítězství, asociace nás diskvalifikovala kvůli novému experimentálnímu spojleru.

Ačkoliv jsou vaše možnosti zpočátku silně omezené nedostatkem peněz i talentu ze strany týmu, vše se v průběhu kariéry mění. Vaši závodníci se pod tíhou okolností učí a zlepšují ve specifických oblastech svého umění, přičemž každý z nich je dobrý v něčem jiném. Jeden z mých pilotů byl například skvělý při brždění, kde v zatáčkách získával potřebný náskok, ale jelikož byl naprostá lemra ve všem ostatním, vždycky skončil vzadu. A víte co? Druhý pilot nedokázal ani zatočit, ale byl dobrý v podávání informací o tom, jak se jeho stroj chová. Způsob získávání informací z vašich pilotů v tréninku před závodem je totiž naprosto klíčový a ne každý řidič vám dokáže správně říct, co je na jeho autě špatně. 

Zatímco mnohdy trefíte setup na první dobrou, jindy vám nestačí ani 20 minut na to, abyste ten zatracený spojler nastavili správně, což se posléze projeví v závodě.

Nastavení ovládání, převodovky a přítlaku má několik úrovní kvality a vyjádření, přičemž řidič samozřejmě chce, aby se mu monopost řídil co nejlépe. Proces je tedy takový, že vypustíte šelmy na trať, ty zde poté chvíli krouží, vrátí se do pitů, kde vám řeknou co je špatně, vy změníte nastavení a pak je pošlete zpět. Zatímco mnohdy trefíte setup na první dobrou, jindy vám nestačí ani 20 minut na to, abyste ten zatracený spojler nastavili správně, což se posléze projeví v závodě. Skvělou zprávou je, že systém ladění vozidel není nikterak komplexní a v podstatě se vše odehrává na úrovni šoupátek a jednoduchých přehledů toho, jak se má vůz asi chovat. Vítáme, že se tvůrci nepouštěli příliš hluboko do detailního nastavení podvozku, jelikož by se v něm i kovaní veteráni utopili uprostřed všech chaotických povinností typického šéfa. 

NIKI LOUDA

A stejně jako doopravdy, trénink a kvalifikace jsou ty nejdůležitější části závodu jelikož už zde se může rozhodnout z velké části o tom, kdo povede závod. Pravda, náhodné události mohou mnohdy zapříčinit, že skončíte tváří v písku nehledě na to, jak rychlí jste. Nicméně během tréninku nejenže poznáte trať a nastavíte auto tak, jak je třeba, vaši piloti se zároveň mohou naučit i několik triků. S ohledem na použité pneumatiky a čas strávený kroužením po okruhu můžete získat několik perků, majících drastický dopad na výkon. V neposlední řadě je důležitou zkušeností interakce se samotnými závodníky. Ačkoliv se ta nejšpinavější politika a nejkomplexnější mechanismy řízení týmu objevují mimo trať, závod samotný je plný adrenalinu a odděluje dobrého manažera od špatného. 

ŽÁDNÉ LICENCE? ŽÁDNEJ PROBLÉM!

Motorsport Manager
i Zdroj: Hrej.cz


Uživatelské modifikace jsou záchranou pro všechny z nás, kterým chybí oficiální auta či jména závodníků. Touto dobou už si můžete skrze oficiální Steam Workshop kanál stáhnout například cestovní GT3 závoďáky, reálná jména a loga sponzorů či vcelku repliku sezóny F1 z roku 1989.

Nikdy bych nečekal, že budu moci použít slovo "adrenalin" ve spojení s jinak statickým herním manažerem, ale sny se očividně plní! Interakce s vašimi závodníky je klíčová a velice dlouho budete hledat rovnováhu mezi buzerováním a taktickým šetřením pneumatik a paliva. A teď to začíná být zajímavé! Jezdci můžete dát pokyn, aby například řídil mnohem agresivněji a častěji se pokoušel o předjížděcí manévry. Jak nejspíš čekáte, třeba i někoho předjede, ovšem ve snaze uspět dost možná přehřeje pneumatiky, které ztratí efektivitu a mnohem rychleji se opotřebují. Totéž lze říci o používání výkonu motoru, nechte pilota prošlápnout pedál až na podlahu, získejte pořádnou porci výkonu, ale berte v potaz, že pálíte palivo velice rychle. Tento relativně přímočarý a snadno uchopitelný mechanismus je v praxi mnohem zapeklitější, než se na první pohled zdá. 

Chcete riskovat, posunout se v žebříčku a potenciálně projet závod v případě, že uděláte chybu? Množství nutných zastávek v boxech chcete přece omezit na minimum, ne? Budete auto a řidiče přetěžovat natolik, že ve stresu odpálí převodovku? Upřímně, samotnému mi to nedá a často na pilota tlačím tak dlouho, dokud nezíská pozici před sebou. A máte pravdu, sám pak kňourám, že mi odešly brzdy a můj závodník skončí na posledním místě. Individuální povahy pilotů jsou pak telenovelou samou o sobě, netřeba totiž podotýkat, že se různí závodníci s rostoucím tlakem vyrovnávají různě. Zatímco silnější piloti odolají a pravděpodobně zvládnou vaše naléhání, slabší hňupové skončí poslední. Mohu vám slíbit, že budete stát na špičkách a množství emocí, které ve vás vzbudí něco tak primitivního jako je obrazovka s desítkou tabulek a běhajícími čísly, je až nevídané. 

PRACHY VLÁDNOU SVĚTU

Stejně jako doopravdy jde v první řadě o taktiku a využívání všech dostupných informací. Mezi ty nejkritičtější lze zcela jistě zahrnout předpověď počasí a tedy i včasné přezutí pneumatik či výměnu paliva. Je to umění, které se budete učit několik sezón, přičemž vás Motorsport Manager donutí zpětně docenit reálný motorsport. Ačkoliv je jen malým a zjednodušeným vzorkem toho, co manažeři závodních stájí řeší doopravdy, obsahuje celou řadu úkonů, jejichž následky nedokážete předvídat. Pro orientaci v závodech vám poslouží 2 typy kamery. Výchozí 3D pohled vám umožňuje fešně kroužit kolem aut na trati a pomůže vám ocenit jednoduchou leč efektní kameru. Dvojrozměrný pohled na trať shora je pak taktický výběr pro lidi se slabšími počítači, protože vám zajistí, že si závod plynule užijete i na počítačích, na kterých hrál  Ježíš těsně po narození. 

CO TO MÁ BEJT?! #3:
Bratrská nenávist

Nejsem rodič, ale mám 3 sourozence. Konstantní pranice o přízeň rodičů a házení špíny na ostatní znám jako svoje boty, ale je to nic v porovnání s kňouráním vašich řidičských primadon. Můj sekundární pilot dostal lepší tlumiče než ten primární, následkem čehož mi zneuznaný favorit na konci sezóny odešel a já si musel hledat jiného, jenže jsem neměl peníze...

Tolik opěvovanou taktiku zajíždění do pitů, tankování a výměny pneumatik vám ovšem mohou narušit i neplánované poruchy součástek, které přímo i nepřímo vychází ze stavu, v jakém vaše stroje jsou. Zpočátku nebudete mít buďto prachy nebo čas na vývoj super kvalitních a experimentálních technologií, tudíž šance, že se vám například rozbije převodovka a vy budete muset kolo před koncem závodu zajet do boxů, bude citelně větší. Každou zastávku navíc můžete sami ovlivnit – chcete, aby mechanici pracovali bezpečně a nic nezkazili, nebo aby si pospíšili s větším rizikem poruchy? Jak asi tušíte, hraní Motorsport Manager je jako život s konstantním pocitem toho, že vám někdo míří bouchačkou do zátylku a vy se musíte do 2 vteřin rozhodnout. Nehledě na množství údajů a indikátorů si ovšem závody osvojíte rychle a pokaždé k nim budete přistupovat jako ke svému nevlastnímu otci – s nadšeným očekáváním zlepšení a vědomím toho, že budete zklamáni a znechuceni výsledkem. 

Motorsport Manager
i Zdroj: Hrej.cz

Jak jsem předesílal, tutoriálová část hry trvá bezmála hodinu. Při pohledu na množství nabídek pochopíte brzy proč. Pokračujme s vývojem nových součástek a vylepšováním těch existujících. Netřeba dopředu podotýkat, že všechno stojí peníze - pracujme v rovině základní finanční gramotnosti s tím, že pokud nebudete platit svých mechanikům, tak prostě nebudou pracovat. Váš hlavní technolog vám na základě svých znalostí pomůže vyvíjet nové a lepší součástky pro vaše stroje. Klasický RPG systém barev určuje i jejich potenciál a kvalitu, od šedé až po oranžové unikátní díly. Naschvál říkám potenciál, jelikož hotová součástka ještě zdaleka není kompletní. Ve hře funguje i zajímavý prvek spjatý s pravidly. Jelikož se snažíte za pomoci vlastních sil vyvinout technologii lepší než má konkurence, u výrazně lepších dílů zároveň riskujete i možnost porušení pravidel a tedy i ztráty bodů. 

JEDNA VELKÁ LOTERIE

Pokročilá vylepšení s sebou nesou i určité množství risku toho, že vám po závodě pořadatel řekne "Takhle ne, stopka na 2 závody a body dolů," což reálně dokážete redukovat například specifickými vlastnostmi vašeho řidiče. A co dělají vaši mechanici, když zrovna neposlouchají kňourání závodníků nebo nepřehazují pneumatiky? Vylepšují stávající díly a zaměřují se buďto na výkon, nebo na spolehlivost. Opět ta situace - kvér u spánku! Výkon se vždycky hodí, ale jakmile si zažijete první neočekávanou poruchu, budete chtít součástky udržovat i po této stránce. Až budete nadávat, že před vás vývojáři neustále staví volby, poslouchejte svůj instinkt! Stejně na něm totiž nezáleží. 

Přes e-mailovou schránku řešíte absolutně všechno, přes nabírání nových zaměstnanců až po vyměňování plen ufňukaných členů týmu.

Schválně, kdo si myslíte, že je ústřední postavou hry. Auta? Piloti nebo tým? Vy? Je to vaše mailová schránka! Centrální hub všeho zla, vědomostí, peněz a příprav. Přes e-mailovou schránku řešíte absolutně všechno, přes nabírání nových zaměstnanců až po vyměňování plen ufňukaných členů týmu. Neformální maily, řešící problematiku osobních vztahů a příležitostí, příjemně zpestřují jinak strojově laděnou komunikaci prolezlou výsledky jiných závodních podniků a fámami o tom, kdo opustí jaký tým. Nedávno se mě můj pilot zeptal, zdali má zůstat se svou přítelkyní, kterou vlastně nemiluje. Motivační kec "Následuj své srdce," zabral a tak získal bonus k předjíždění na nadcházející 2 závody. Až bude probíhat nominace na HR roku, nesmíte mou maličkost vynechat!  

Vývoj vlastní centrály, lepší vozidla a kvalifikovanější zaměstnanci stojí spoustu peněz, a čím lepší zázemí budete chtít, tím více peněz z vašeho účtu po každém závodě zmizí. Realita je v Motorsport Manager neúprosná a každá minuta strávená v závodě je snadno vyjádřitelná finanční částkou, kterou vás stojí. Pravda je ale taková, že bez profesionálů se neobejdete. Lepší technologové zvládnou vyvinout kvalitnější součástky rychleji, mechanici natankují a vymění pneumatiky rychleji a pravděpodobně si budou i lépe rozumět se závodníky. Nejpropastnější rozdíl ovšem udělají právě lepší závodníci, kteří si ovšem řeknou o pořádnou haldu prachů za účinkování ve vaší malé rodinné stáji. Systém hledání nových talentů je v podstatě blackbox, kdy máte několik pokusů na přesvědčení druhé strany, že vám na ní záleží. 

PŘÍSTUPNÁ KOMPLEXNOST

Dohadování se o částkách jako takové je vcelku zábavnou vsuvkou, která se ovšem často táhne zbytečně dlouho a končí neúspěchem jen proto, že má druhá strana nesmyslné nároky, na které nestihnete přijít. Jako majitel stáje se navíc můžete podílet na volbě nových pravidel, které vejdou v platnost nadcházející sezónu. Chtěli byste omezit bodovací systém nebo vyřadit specifickou trať ze seriálu? Můžete! Pokud budete mít štěstí a další voliči budou na vaší straně, může se tak stát! Poslední a nejdražší zastávkou je pak vaše vlastní centrála, jejíž dlouholetý vývoj ovlivňuje v podstatě všechny vaše aktivity. Nová meteostanice vám usnadní předpovídání počasí, kanceláře pro kravaťáky umožní automaticky nacházet nové talenty a menší lunapark vašemu týmu generuje postupně peníze i když zrovna neoblizujete sponzory. 

Motorsport Manager
i Zdroj: Hrej.cz

Možností je spousta a než si vyděláte peníze alespoň na polovinu z nich, budete se muset setsakra snažit. Toto utrpení v podobě stovky odstavců bohužel ani zdaleka nepopisuje možnosti Motorsport Manageru a závislosti spojující jednotlivé mechanismy. Jejich objevování, zkoumání a třeba i následné pochopení vám jakožto majitelům závodní stáje bude dělat největší radost. Pro spoustu z vás bude ovšem současně frustrující fakt, že stejně jako v jiných manažerských hrách nedokážete ovlivnit potenciální selhání. A může se velice snadno stát, že nejenom že nedokážete problémům předcházet, ale po sérii špatných rozhodnutí je nedokážete ani řešit. 

Přesto všechno je Motorsport Manager skvělým osvěžením, přičemž PC verze stojí velice daleko před původním mobilním titulem, nejenom množstvím novinek, ale i celkovým a robustním zpracováním. Přívětivá prezentace skrývá komplexní hratelnost, kterou ocení výhradně pravověrní milovníci benzínu. Vítejte v Theme Parku pro kluky s velkými a tlustými... pneumatikami!

Motorsport Manager
Linux Linux
Windows PC
iOS iOS
Android Android
Apple Mac

Verdikt

Nelze si stěžovat na nedostatek komplexnosti, zároveň ovšem ke hraní nepotřebujete doktorát. Motorsport Manager je parádní alternativa pro letité závodníky.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama