MOTORM4X Recenze Motorm4x: Offroad Extreme

Motorm4x: Offroad Extreme

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

4. 1. 2009 23:00 9

Při pohledu na hry z domácí produkce zaznamenáme velké množství adventur, povedené střílečky, ale kvalitní závodní titul v portfoliu českých firem chyběl. Proto se už během vývoje upínala pozornost na hru Motorm4x: Offroad Extreme, kterou před necelým rokem a půl oficiálně oznámila nově vzniklá firma The Easy Company. Pokud trpíte paranoiou vůči novým společnostem, snad vás uklidníme tím, že zaměstnanci jsou bývalí členové Illusion Softworks, dnes 2K Czech, kteří pracovali převážně na hře Hidden & Dangerous 2. I přes zkušenosti s vývojem tříáčkové hry se ale tvůrci rozhodli Motorm4x pojmout jen jako budgetovku, což je na některých místech znát.

Tak hurá do přírody

Herní nabídka toho na výběr příliš nedává. Vedle hlavního módu kariéry máte možnost volné jízdy, ale s ohledem na to, že si jednotlivá místa musíte nejprve odemknout, vaše kroky budou tak jako tak směřovat do kariéry. Co rozhodně oceňujemi, je systém otevřeného světa, tří od sebe odlišných prostředí, ve kterých se postupně objevují nové a nové závody. Už od začátku můžete prohnat své první auto po kopcích, případně si zajezdit slalom mezi stromy v lese a celé to dovršit šplháním po skaliskách. Tím jsme v podstatě naznačili základní typy závodů, kde nechybí trialové kličkování mezi brankami, v rámci něhož se hodnotí v první řadě přesnost, dále hromadné klání čtyř vozidel na uzavřené trati, rychlostní drag dvou vozidel nebo jízda ve volné krajině, v níž pomocí GPS navigace hledáte další kontrolní stanoviště. I přes to, že se šestice závodů točí stále dokola, díky pěkně zpracovanému prostředí jde téměř pokaždé o nový zážitek, a tudíž se pocit stereotypu nedostaví úplně okamžitě.

O trochu hůře je na tom Motorm4x s nabídkou vozidel – svezete se pouze v desítce speciálů a několika bonusových autech. Systém získávání nových kousků do vašeho vozového parku je zpracován klasickým způsobem „skrze garáž“, ve které rovněž dostáváte možnost za vyhrané peníze ze závodů vylepšit výkon i vzhled vašeho plechového oře. Velice podstatnou součástí každého vozu jsou jeho off-roadové vychytávky, jako je přepínání náhonu na všechna čtyři kola, blokování předního i zadního diferenciálu a několik dalších prvků výrazně ovlivňujících jízdu. Právě prostřednictvím tohoto nastavení chtěli vývojáři zřejmě dosáhnout maximálně realistického dojmu z jízdy, ale fyzikální model je skoro ve všech ohledech dosti nedotažený.

Škoda chybek

Pokud totiž investujete několik tisíc dolarů do úpravy výkonu kteréhokoliv z vozidel, téměř žádná překážka už pro vás nebude dost velká. Naučíte-li se využívat zmiňované nastavení náhonu kol a dalších věcí, hravě vyšplháte i tu nejstrmější stěnu, což reálně opravdu nepůsobí. Druhým extrémem je prachobyčejná jízda po silnici, kdy jedete téměř celou dobu ve smyku a máte co dělat, abyste se i vůbec udrželi ve svém jízdním pruhu (čemuž naštěstí pomáhají mírné zatáčky). Vlastní kapitolou v hodnocení jízdních vlastností jsou skoky, po nichž nikdy pořádně nevíte, kde a v jaké pozici vaše vozidlo nakonec skončí. Ano, mezi Need for Speed a Motorm4xem je rozdíl; psí kusy, které nabušená SUV ve hře občas předvádějí, však mají s realitou skutečně jen pramálo společného. Podobně nedotaženým dojmem působí i odlehčený model poškození, který sice určitým způsobem jízdu ovlivní, ale navenek se projevuje pouze několika lehounce zprohýbanými plechy.

Přitom zbytek prvků ovlivňujících jízdu je zpracován s dávkou originality i nonšalance, vídanou u závodních her jen sporadicky. Řeč je například o možnosti zapnout si v těžkém terénu ukazatel umělého horizontu, podle kterého se dá bez problému vést vozidlo. Další věcí je nutnost sledovat stav paliva v nádrži a včas navštěvovat benzinové pumpy, kde není od věci udělat si i zásoby do přídavných kanistrů. Poslední záležitostí je nenápadný teploměr, reagující na reálné změny herního počasí. Bouřka, případně sněhová vánice se s hezkým počasím střídá na můj vkus možná až příliš často, ale aspoň je každá změna povrchu, po němž jedete, skutečně znát.

Proč se toho bát, jednou tam (do garáže) musíme všichni

Po grafické stránce nelze s ohledem na budgetovou povahu hry nic zásadního vytknout. Krajina je zpracována věrohodně díky použití několika enginů a nabízí pro každého něco. Na své si přijdou jak vyznavači nespoutané jízdy prašnými cestami a vodou, tak ti, kteří raději překonávají zdánlivě nepřekonatelné skalní útvary. Modely vozidel jsou rovněž na vysoké úrovni a oko nejednoho offroadového nadšence jistě potěší i detailní zpracování podvozku. Z prvních obrázků mnoho z vás zatracovalo rozmazávání obrazu a možná i přílišné přesvětlení, ovšem ani zde nemůžu kritizovat, neboť tyto efekty autoři stáhli do únosných, decentních mezí. Z hlediska hudebního doprovodu jde úroveň kvality zase o chloupek dolů, ale ve výsledku ony neznámé a zřejmě nelicencované rockové skladby vhodně doplňují celkové pojetí.

Motorm4x ve výsledku nijak zvlášť nenadchnul, a tak bude své oddané fanoušky hledat zřejmě jen mezi nadšenci do terénního ježdění. I to však není zlé a nevylučujeme, že by na nějakou dobu - především díky skvělým trialovým závodům - mohl oslovit i závodníky odlišného stylu.

MOTORM4X

V Motorm4xu vás čeká otevřený svět se spoustou závodů, z nichž některé určitě osloví i ne úplně zanícené fandy velkých plechových teréňáků. Lepšímu skóre zamezil problematický fyzikální model.

Všemožné štelování aktuálního nastavení vozu, vcelku pěkná grafika, dobře zpracovaná a hlavně otevřená krajina, různorodé závody