MotoGP 20 Recenze MotoGP 20

MotoGP 20

Tadeáš Pepř

Tadeáš Pepř

23. 4. 2020 15:00 5
Reklama

Závodní mušketýři z italského studia Milestone srl se už druhý rok v řadě pochlapili, a místo zhruba sto osmdesáti sedmi závodních titulů si na záda pro jednu sezonu naložili pouze tři. Co naplat, že to je stále číslo, před kterým se můžou klanět i největší studia světa, v podhorském Miláně zřejmě teče espresso z kohoutků a vývoj probíhá doslova raketovým tempem. O to překvapivější je, že v posledních letech měla kvalita čistě závodní tvorby snaživého týmu vzestupnou tendenci. A zatímco první díly sérií Ride a Monster Energy Supercross vykazovaly potenciál, jejich pokračování už byly skutečně zábavnými hrami. I licencovaná chlouba Milestone, okruhové MotoGP, patřila loni k celkem povedeným kouskům a bylo tedy na místě očekávat další růst. Co však čert nechtěl, stroj se opovážlivě zasekl a letošní třetí Supercross místo dalšího vývoje přešlapoval na místě a nepochopitelně se zbavoval dobře fungujících prvků. 

Teď před námi stojí i aktuální ročník královny jednostopého motorsportu a (jako každý rok) slibuje revoluci. Daří se mu to, nebo je také pomyslným krokem zpátky?

JAKO KAŽDÝ ROK

V prvé řadě je třeba upozornit na to, že MotoGP 20 ani v nejmenším nemění základní stavební kostru série, ba dokonce se nevychyluje od jaksi sterilní formy vší tvorby studia. Výčet novinek se omezuje na obligátní “lepší grafiky”, “lepší zvuky”, “lepší kariéry” a tak dále, bohužel ale zamlčuje ten fakt, že se (podobně jako v Supercrossu) při vývoji i škrtalo, a to poměrně závažně. Hned z kraje tak nepříjemně překvapí, když v nabídce dostupných kubatur nenajdete pisklavé MotoE ani dětské Red Bull Rookies, přičemž obě disciplíny tvůrci slibují přidat až v květnu a červnu. Možnosti se tak omezily na tři základní třídy se zpestřením v podobě dvou historických etap MotoGP. S tím souvisí i to, že velmi znatelně prořídla nabídka historických momentů, které stále platí za velmi zajímavý doplněk. A zatímco loni měl hráč hned po zapnutí na výběr desítky ikonických soubojů a výkonů motorkářských hrdinů, nyní jsou až na jednu výjimku všechny skryty za branou výzev a odemykání. 

velmi primitivní manažink závodnického života je vlastně příjemný

To samozřejmě ze závodní hry nedělá zákonitě odpad, z hlediska obsahu ale Milestone příliš dobře našlápnuto nemají. Pyšnit se mohou maximálně novým okruhem ve Finsku, což znamená, že je zřejmě MotoGP 20 prvním titulem, který oficiálně umožní potýrat asfalt na nově otevřeném Kymi Ringu. Největší novinka, o které lze v souvislosti s letošním ročníkem hovořit, je tak výrazně předělaný kariérní režim.

JENOM MI TO PODŠKRÁBNĚTE

Tak nějak tradičně Milestone ve svých titulech překopávají “kariéry” k nepoznání. Někdy se to povede, jindy příliš ne. A MotoGP 20 naštěstí inklinuje spíše k první kategorii. Zůstal sice zachován kalendář akcí, který kromě závodních víkendů nevyplňuje, ehm, vůbec nic, tentokrát se ale přece jen šlo o fous více do hloubky. Svým motopříběhem procházíte pěkně týden po týdnu, můžete pečlivě plánovat vývoj a vylepšování svého stroje a před závody se kochat pohlednými snímky jejich reálných předloh. Nezní to kdovíjak světoborně, ale velmi primitivní manažink závodnického života je vlastně příjemný. V technickém podokénku sbíráte nebo přidělujete body vývoji různých vylepšení motocyklu a v oddílu grafiky můžete velmi svobodně přečmárat libovolný prvek vašeho závodníka a motorky. Opět se představivosti meze nekladou a i nabídka vybavení, které může alter ego oblékat, překvapí rozsahem.

Asi nejprotežovanějším vylepšením je pak systém jezdeckých agentů a členů týmu. Nově se jako čerství kapříci v motorkářském rybníce nepohybujete sami. Na ploutvích vám visí i parta kostrbatých obličejů, které ovlivňují, jaké nabídky z jednotlivých závodních stájí přitečou až k vám a kolik jste z nového stroje schopni vymačkat výkonu. Opět je nutno podotknout, že se jedná o velmi povrchní systém spíchnutý stylem “vyšší hodnota = lepší”, snaha se ale tvůrcům upřít nedá. Navíc aktualizovaný režim podepisování smluv s jinými týmy umí pěkně potrápit, obzvlášť když nadšeně zpečetíte přechod k lepším barvám a o pár závodů později o vás projeví zájem stáj vyšší kategorie. To pak penále za rozvázání kontraktu ve výši ročního platu (které tím pádem nejste schopni splatit) zabolí. Naštěstí finance postupně přestanou hrát výraznou roli a kromě platů vašeho týmu techniků nemají žádný účel.

NA PLNEJ KNEDLÍK

Dobré závody ale nedělá dobrými závody podepisování papíru, klíčové je, co se děje přímo na rozpáleném asfaltu. A tady se MotoGP 20 cítí zdaleka nejlépe. 

Nejdříve bych předeslal, že nejsem ani v nejmenším fanoušek jednostopého závodění. Dokonce to není tak dlouho, kdy mě absence alespoň čtyř kol téměř urážela. A přece jsem si alespoň k virtuálním motorkám cestu našel a přece jsem po pár desítkách minut na virtuálním Losailu naprosto královsky bavil. Možná za to může návyková plynulost motocyklového závodění, na rozdíl od klasických cesťáků, prototypů, ba i formulí si tyhle splašené bicykly stále zachovávají ladnou křivku a elegantně se klopí ze strany na stranu. MotoGP také (pochopitelně) není nijak šíleně hardcore simulát a i při střední obtížnosti a omezení některých asistentů může nezkušený závodník efektně řezat zatáčky.

 Rozdíl v chování jednotlivých tříd je stále poměrně dramatický

Samotné závodění je tím pádem napínavé, dramatické a velmi akční. Loňská novinka, systém umělé inteligence A.N.N.A, který se měl procedurálně učit a nabízet lidštější chování soupeřů, taktéž prošel aktualizací, a i když bych si (stejně jako loni) jeho efektu v praxi zřejmě nevšiml, ostatní jezdci skutečně nepostrádají agresivní kořínek. V zatáčkách vám tak dokáží slušně zatopit ostrými lokty a pošťuchováním, není jim cizí agresivní podjíždění a na vyšší obtížnosti se nebojí jít do vypjatějších brzdových soubojů. Kroužení po okruzích tak prostě - většinou - nepřipomíná nechvalně proslulé vláčky a překvapivě často se umělou inteligencí pohánění jezdci navzájem posílají do kačírku.

Jízdní model jako takový nijakých výrazných změn nedoznal. Rozdíl v chování jednotlivých tříd je stále poměrně dramatický. Zatímco slaboučké Moto3 v zatáčkách tiše úpí a dovolí vám i drsné manévry pod plným plynem, na plnokrevné MotoGP bestii vám i armáda asistentů a potlačených fyzikálních zákonů dovolí přičichnout nepoddajné zádi, která se s přidáním plynu zběsile cuká. Obecně občas dravější průjezdy zatáčkami až příliš připomínají turnaje v driftu, v jednom z prvních patchů by tedy měli v Milestone zahustit závodní směs a smýkání zadních kol výrazně omezit.

ZA ZENITEM

Po technické stránce už tak nadšený být nemůžu. Ano, prvky technické simulace opět přitvrdily, jednotlivé směsi pneumatik mají nově tři zóny opotřebení, spotřeba paliva je o něco přísnější a potrápit umí i deformace šasi a následné narušení aerodynamiky. Na vzhled motocyklu (nebo gum) to ale žádný efekt nemá. Stále platí, že se jezdci v sedle naprosto fantasticky hýbou. Několik odlišných stylů zatáčení společně s velmi plynulými a detailními animacemi jednotlivých jízdních úkonů dělají z pilování časů skvělou podívanou. Nově také nechybí všelijaké gestikulování a rozzuřené pohledy v případě obzvláště nečistých soubojů. A tak zamrzí snad jen to, že ze hry bůhvíproč zmizela animace řazení.

MotoGP 20
i Zdroj: Hrej.cz

Bohužel detaily jezdců a motocyklů drasticky vykoupily celkový vizuál hry. Tratě jsou velmi sterilní, neživé a rozmazané. Tak nějak tradičně postrádají chytré detaily a zajímavé prvky, noční závody jsou stále velmi nemastné, neslané a zmiňovaný Kymi Ring i přes logickou neokoukanost působí asi nejnudnějším dojmem. V kombinaci se zastaralými efekty počasí MotoGP v tvrdé konkurenci vizuálně vypiplaných závodních her silně zaostává.

A JAK TO BYLO DÁL

Je dost dobře možné, že letošní balíček her bude posledním, který v Milestone odbaví na současnou generaci konzolí. A vzhledem k tomu, jak jim alespoň v otázce technického stavu ujel vlak, jsem velmi zvědavý kam se s novým hardwarem posunou. Postupně z ošklivých rallyových káčátek sice vyrostly celkem obstojné motocyklové závody (katastrofický Gravel nechť odnesou jarní záplavy), bojím se však toho, že celé martyrium uvádění sérií do hratelného stavu začne s Xbox Series X a PlayStationem 5 nanovo. Do té doby si ale můžeme užívat MotoGP 20, které se i přes všechny nedostatky a podivné ústupky celkem povedly.

A fanouškům skutečného seriálu v dnešní době ani nic jiného nezbývá. Ostatně novinku brzy uvidí minimálně ve světě esportu.

MotoGP 20
Xbox Xbox One
Windows PC
PlayStation PlayStation 4
Nintendo Switch Switch

Verdikt

Zábavné závodění, které vypadá zastarale a postrádá obsahovou hloubku. Pro fanoušky seriálu ale jistě uspokojivá náplast na současnou situaci.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama