MotoGP 13 Recenze MotoGP 13

MotoGP 13

Vojtěch Matěna

Vojtěch Matěna

4. 8. 2013 22:00 2

Série MotoGP se v posledních letech prezentovala nepřesvědčivým a blouznivým provedením, které všem fanouškům motocyklového závodění přinejmenším trhalo srdce. Nepříliš zkušené vývojářské studio proto nedostalo pro tvorbu nejnovějšího ročníku příležitost a otěže přebral ostřílený italský tým Milestone s příslibem vrátit dlouholetou sérii opět na výsluní. A přestože se nejedná o takový skok dopředu, můžeme hovořit o vítaném návratu mírně utlumené značky, jejíž forma opět stoupá.

Závodění pro všechny

Vzhledem k úzké skupině cílových hráčů by nebylo příliš rozumné omezit se pouze na jeden konkrétní jízdní styl. Jednak by se počet potenciálních zákazníků výrazně zredukoval a pak by si i sami tvůrci zbytečně naházely klacky pod nohy, protože by jejich produkt musel být naprosto perfektní a bez chyb. Aby se předešlo těmto problémům, přiklonili se tvůrci k na pohled alibistické, avšak nejpříhodnější variantě mnoha uživatelských nastavení, kdy si každý hru přizpůsobí k obrazu svému a dle svých kritérií určí, jakému že jízdnímu stylu bude vzdávat sympatie.

Čtyři nabízené obtížnosti kategorizují hráče do povahy ryze nenáročného arkádového jezdce až po samostatného řidiče odkázaného pouze na své dovednosti. Pomocné berličky jako zobrazení ideální stopy, automatické zpomalování do zatáček či oblíbené přetáčení času v případě chybného manévru, to vše si můžete nastavit dle osobní potřeby. Právě jízdní model hodnotíme jako klíčový v porovnání s minulými ročníky, neboť působí velmi sebejistě a odladěně. Míra jeho přizpůsobení nás v tom pak jen utvrzuje.

„Jsi super, zbožňujem tě!“

Vytvořit kvalitní jízdní model je jedna věc, úspěšně tento um prodat je ale další neméně podstatná část. Největší pozornost z nabízených módů si logicky vyslouží zároveň ten nejobsáhlejší, tedy režim kariéry, v němž si vytvoříte vlastního závodníka a postupně se vypracováváte na nejlepšího z nejlepších. Což zní jako sen, když by vám na to mělo stačit pouhých 15 hodin hraní. Nezůstane však pouze u sedla motorky, neboť k součástem tohoto režimu patří i vyřizování emailů, pokec s najatým manažerem a podobně. Řadu hráčů to může nadchnout, ale mnohé také otravovat. Pakliže se ale bavíme o kariéře, musí být patrný nějaký progres, vzestup či pád, a to se právě díky těmto zákulisním prvkům daří. Když vás totiž přibývající fanoušci po odjetém závodu zahltí řadou pochvalných zpráv a hned na to se objevují další výzvy, musíte si připadat jako celebrita, která směřuje na vrchol.

"Puntičkáři lačnící po vyladěném stroji si také přijdou na své, když se po velice konkrétních domluvách s mechanikem maximálně připraví na závod."

Pro ty, co chtějí strávit čas ve hře především za řídítky a smést ze stolu veškeré papírování, jsou tu připraveny další klasické módy jako Grand Prix, Šampionát a samozřejmě nezávislé rychlé závody. Připraven je také populární split-screen mód a nechybí tradiční multiplayer. Zrovna ten ale pozitivní reakce dvakrát sklízet nemůže, neboť trpí problémy technického rázu natolik silnými, že se můžete rovnou spokojit s offline režimy. Co se týče umělé intelgence soupeřů, mnoha změn jsme se nedočkali, stále si vybírají slabší chvilky, kdy vás až příliš ochotně pouštějí před sebe, ale rozhodně se nejedná o žádný průšvih, který by kazil celkový zážitek.

Technicky opět s výhradami

Až na pár drobných výjimek je znát, že si studio Milestone dalo záležet na detailech a poctivém provedení. Proměnlivé počasí, které se projeví na přilnavosti pneumatik k asfaltu si musíte zamilovat. Stejně tak pohled přímo z přilby jezdce, který se ještě více přibližuje skutečnému zážitku. Puntičkáři lačnící po vyladěném stroji si také přijdou na své, když se po velice konkrétních domluvách s mechanikem maximálně připraví na závod jako zkušení matadoři. Díky velkorysému přístupu ze strany autorů přitom vždy platí, že pokud nemáte zájem o tyto pokročilé techniky, nebudou vám na obtíž, tudíž i naprostý nováček se ve hře neztratí, což je sympatické.

Opět nám ale tekla malá slza po tváři při zjištění, že grafické zpracování nedosahuje prvotřídní kvality a my se budeme muset spokojit s pouhým průměrem, jak už je u motocyklových závodů zvykem. Krajina v pozadí by totiž určitě snesla nějaký ten polygon navíc a stejně tak by se nám líbily propracovanější animace pádů či jiné estetické doplňky. Na druhou stranu není nynější zpracování na takové úrovni, aby vás mělo od koupi odradit, a to je v konečném součtu to nejdůležitější. MotoGP 13 totiž předvádí vůbec to nejlepší, na co můžete v nynějším motocyklovém herním světě narazit. Fakt!

MotoGP 13
PlayStation Vita Vita

Studio Milestone vrátilo lesk sérii, která se zavděčí všem typům závodníků díky přívětivému jízdnímu modelu. Technické zpracování ovšem opět zůstalo ležet ladem.