Mother Russia Bleeds Recenze Mother Russia Bleeds

Mother Russia Bleeds

Adam Zámečník

Adam Zámečník

23. 9. 2016 09:50 10

Dávno pryč jsou časy 2D automatových mlátiček, které luxovaly peníze z mladých kapes po celém světě, ať už v hernách či českých maringotkách. Bylo proto pouze otázkou času, kdy se někdo pokusí oživit tento žánr v rámci nynější posedlosti osmdesátkovým pixelartem. I když je Mother Russia Bleeds ve své hratelnosti čistým klonem mlátiček jako Streets of Rage či Double Dragon, vývojáři francouzského studia Le Cartel inspiraci čerpali hlavně z  Hotline Miami. Zůstává tedy otázkou, zda-li není Mother Russia Bleeds pouhým pokusem, jak vydělat na úspěchu kombinace retra a násilí. Je tomu tak?

MALADĚCOVA MSTA

Jak už napoví sám název, Mother Russia Bleeds se odehrává v Sovětském svazu osmdesátých let. Nejedná se ale o autentické zpracování pozvolného rozkladu bolševické gerontokracie, spíše jde o fantasmagorickou vizi podobnou béčkovým hororům. Píše se rok 1986 a vy se jako jeden ze čtyř gopniků probouzíte v cele. Z tohoto únosu si ale postavy neodnášejí pouze hněv a zmatení, zároveň se stali pokusnými králíky nové drogy Nekro, jež ze svých obětí dělá krvežíznivou zvěř toužící po další dávce. Může za to mafie či snad dokonce státní aparát? Na tyto otázky je třeba najít přesvědčivou odpověď. Postavy se tudíž vydávají na cestu krvavé pomsty, kde každý dostane pořádně přes čumák.

Je cosi podivně uspokojivého na tvrdé rvačce, kde vytíráte s padouchy podlahu a občas je přes hlavu majznete toaletní mísou

Co se samotné herní náplně týče, Mother Russia Bleeds přináší vše, co v klasické 2D mlátičce má být. S jednou z celkem čtyř postav s odlišnými schopnosti (rychlost/síla) se postupně promlacujete a prokopáváte kupami nepřátel v osmi rozličných úrovních. Stejně jako na automatu se i zde můžete oddat násilným orgiím o samotě či až ve čtyřech hráčích, které je také možné nahradit AI boty. Obtížnost velmi rychle stoupá a vy jste nuceni experimentovat s velmi jednoduchým, ale zábavným bojovým systémem, základními kopanci a údery počínaje a střelnými zbraněmi konče. Násilnost Mother Russia Bleeds v případě zábavnosti bojového systému opravdu hraje klíčovou roli. Je cosi podivně uspokojivého na tvrdé rvačce, kde vytíráte s padouchy podlahu a občas je přes hlavu majznete toaletní mísou. Mlátičky jako Double Dragon vždy částečně spoléhaly na dětské představivosti – nikdy se v nich pohůnkův mozek nerozprskl po místnosti, na rozdíl od Mother Russia Bleeds, kde krev teče proudem. Ozvučení těchto soubojů je také notně výživné, při jednotlivých úderech slyšíte přehršel křupání kostí a chrchlání krve. Klid po boji tady totiž není jen odměněn postupem úrovní, ale také pohledem na naprosto zakrvácené a těly pokryté bojiště.

Nudě se ale Le Cartel hravě vyhýbá chytrým dávkováním nových herních prvků, které velmi rychle hráči vstoupí do krve. Výše zmíněná droga Nekro neslouží ve hře jako pouhá snaha o „přitvrzení“ herního světa, nýbrž jako klíčový bojový prvek. Nepřekvapivě tu není systém automatického léčení, namísto něj musíte v boji občas rychle vpíchnout jehlu s Nekro. Zároveň lze ale tuto drogu užít jako anabolikum, které vašeho ranaře v teplákové soupravě dále posílí. Nekra však není nikdy nazbyt a v zuřivých bojích jste občas nuceni rychle odsát trochu z umírajícího protivníka. Podobné osvěžení přichází s bossy na závěru každé úrovně, kde je hráč přinucen k obměně svých obvyklých strategií. Právě v těchto soubojích vyniká představivost vývojářů z Le Cartel – v jedné chvíli bojujete v ringu se vzteklým medvědem, v druhé zase s psychotickým řidičem obří sekačky. Tyto chvíle povznášejí celkový zážitek z Mother Russia Bleeds – bez nich by rozhodně byl mnohem chudší.

STRACH A HNUS V SOVĚTSKÉM SVAZU

Ano, Sovětský svaz v Mother Russia Bleeds je dosti ohavné místo, kde se zdánlivě každý léčí ze závislosti na místní obdobě Krokodýla. Pokřivenost herního světa zároveň umožňuje vývojářům vytvořit různorodé ohavy, se kterými se utkáte na rovněž ohavných místech, což ve výsledku dále baví hráče. Cesta hlavního hrdiny vás dovede do mnohých lokací, jedné horší než druhé. Ať už úvodní laboratoř/vězení či pozdější neonem ozářený BDSM sex klub, každé z míst dále prohlubuje nehostinnou atmosféru rozkladu a zmaru, kde vás podlá fantazie vývojářů nepřestává udivovat. Postupné navýšení perverznosti nápadu je ještě zjevnější ve chvíli, kdy zástupy nazelenalých bezdomovců a Nekro feťáků vymění obézní BDSM stvoření s prasečími maskami na obličejích. O inspiraci oběma díly Hotline Miami tudíž opravdu není pochyb. Kombinace retro pixelartové grafiky s násilím a špinavým prostředím navyšuje žaludek zvedající estetiku hry. Chválit hru za to, že je hnusná se možná zdá podivné, ale pro Mother Russia Bleeds jde rozhodně o kompliment.

Mother Russia Bleeds

Zároveň lze spatřit mezi těmito dvěma tituly velký rozdíl. I když násilí v Hotline Miami tvořilo velkou část hráčova zážitku, vždy bylo druhotné k hratelnosti. Úrovně v Hotline Miami vůbec nemusely být kontroverzní a nechutné, hlavní byl jejich propracovaný design. Zatímco Hotline Miami vyzývalo hráče k jiným strategiím svým designem a k tomu přihazovalo násilí, v Mother Russia Bleeds hraje násilí a s ním spojená kontroverze prim. S tímto problémem se pojí i samotný zvolený žánr. Vzhledem k tomu, že jsou beat em up hry v podstatě na „dráze“, není vůbec řeč o nějakém komplexním designu. Proto přinesli staří předchůdci Mother Russia Bleeds bohatý systém bojových komb a úderů.

PŘÍŠTĚ VÍC DUŠE

Tuto výhodu ale Mother Russia Bleeds nemá. Jediné, čím se může chlubit, je její nesmírná násilnost. Vzhledem ke zvolenému žánru je jakákoli snaha o vyprávění příběhu trochu zcestná. Ostatně, příběh samotný je rovněž dost zbytečný – snaha o dodání hlubší roviny o boje s vnitřními démony a drogovou závislostí se ve výsledku zdá spíše obskurní nežli odvážná. Přestože temná atmosféra hře nezabraňuje použití nadsázky (Hotline Miami s tím nemělo problém), v Mother Russia Bleeds nelze o žádném humoru vůbec mluvit. Ovšem, perverzní nápady hráče pobaví a možná i rozesmějí, avšak následné přechody do animovaných scén s textovými dialogy se zdají naprosto kontraproduktivní.

Mother Russia Bleeds

Mother Russia Bleeds rozhodně není špatnou hrou. Po svou krátkou herní dobu nepochybně zabaví hráče svoji specifickou estetikou a brutálním bojem. Přesto se rozhodně nejedná o oživení žánru mlátiček, na to je příliš primitivní.