Mortal Kombat X Recenze Mortal Kombat X

Mortal Kombat X

Lukáš Kunce

Lukáš Kunce

21. 4. 2015 13:50 22

Ač nás to moc netěší, bojovky mají své nejlepší roky dávno za sebou. Doby, kdy nerdi házeli drobné, které jim máma dala na svačinu, do automatů se Streetem a Mortalem, se pravděpodobně nevrátí. Jen pár bojových sérií záplavu stříleček a RPG přežilo. Co půl roku vychází revize Street Fighteru IV (haha), před několika týdny se objevil nepříliš povedený pátý díl Dead or Alive, renesanci snad prožije Guilty Gear. Všechnu pozornost na sebe ale v těchto dnech zcela zaslouženě strhává Mortal Kombat. Jeho znovuzrození započalo rebootem v roce 2011 a vrcholí letos s prozatím nejambicioznějším dílem. MKX FTW nebo MKX WTF? Vyberte si...

DCERKY, SYNOVÉ A FOTŘÍCI

Není žádným tajemstvím, že příběhová složka bývá v bojovkách spíše do počtu. Minulý Mortal Kombat za svůj Story Mode sice sklidil chválu a jeho letošní nástupce se na něj snaží navázat, v případě srovnání s hrami v ostatních žánrech ale stejně působí spíše legračně. V rámci neexistující konkurence asi bez problémů, nicméně to má řadu ale. Námět rozhodně není originální, dabing jednotlivých postav často vyvolává podivné úšklebky a kritizovaná čtyřhodinová délka je ve výsledku spíše pozitivem. Superzáporák Shinnok jako slizoun s vybroušenou britskou angličtinou nám vyloženě nesedl, některým postavám bychom zase dopřáli více prostoru. Na druhou stranu, koho opravdu zajímá příběh Mortal Kombatu? Máme rádi jeho univerzum, brutalitu a svižnou hratelnost, a v tom všem novinka exceluje.

Úplně nerozumíme tomu, proč ve hře musí být Sonya, Johnny a k tomu jejich povedená dcerka, která je vlastně kombinací obou?

Naštěstí pro peněženky vydavatelů nabízí MKX daleko víc než průměrnou kampaň. Nechybí tradiční věže ve všech obtížnostech, zběsilý režim Test Your Luck s nekonečným množstvím úchylných modifikátorů a několik online funkcí. Hráči nyní mohou poměřovat síly coby součásti pěti frakcí, celá válka však ztratila smysl, neb téměř polovina bojovníků se rozhodla hájit modré barvy Lin Kuei. Živé věže se obnovují v různých intervalech a pokaždé skýtají nějakou vypečenost - třeba boje na kluzkém povrchu nebo náhodně padající bomby. V neposlední řadě je tady Krypta zpracovaná jako klasický dungeon, ve které chcete utratit všechny své těžce vybojované Koins. Za bonusové skiny, fatality a další drobnosti to rozhodně stojí.

WHO'S NEXT?

Prozatimní soupiska MKX přináší osmičku zbrusu nových bojovníků. Cassie, dcera Johnnyho a Sonyi, se kamarádí s Jacqui, dcerou Jaxe, Takedou, synem Kenshiho, a Kung Jinem, bratrancem Kung Laa. Z Outworldu na nás vykukují Kotal Kahn a odporná D'Vorah, pistolník Erron Black a velká podivnost, co si říká Ferra/Torr. My víme, moc jmen působí zmatek, ale je fajn vědět, kdo ke komu patří. Projevuje se to pochopitelně i na jejich bojových dovednostech. Zatímco Jacqui s taťkou sdílí zálibu v technologických gadgetech, Cassie podělila Johnnyho greenlanternovské schopnosti a Takeda se zase umí ohánět mečem. Je bohužel pravda, že až na Kotal Kahna a Errona Blacka žádná z nových postav na první pohled nezaujme, a zčásti za to může i realističtější vizuální zpracování. Úplně taky nerozumíme tomu, proč ve hře musí být Sonya, Johnny a k tomu jejich povedená dcerka, která je vlastně kombinací obou. Něco podobného platí i o Jacqui a Takedovi. Stěžovali bychom si významně méně, kdyby seznam hratelných postav byl o něco bohatší - citelně chybí třeba Cyrax, Sektor nebo Noob Saibot, nemluvě o těch, kteří ve hře jsou, ale nemůžeme si za ně zahrát. Baraka? Kabal? Sindel? Rain? Smoke? Cože?!

Namísto dokonalého rosteru jsme dostali tři variace pro každou postavu. Je ještě brzy vynášet definitivní soudy nad tím, zda mají vůbec nějaký smysl, ale zřejmě nepůjde o takovou revoluci, jakou si v Netherrealmu malovali. Opravdu totiž záleží na jednotlivých postavách - v případě některých má zvolená varianta velký vliv na možnost navazovat komba, v jiných případech zas výběr nemá téměř žádný dopad. Mít svobodu volby je vždycky skvělé, ale ještě jednou si musíme trošku pofňukat nad tím, že větší radost by nám udělal bohatší výběr bojovníků.

DOJEZ HO!

Mortal Kombat je zkrátka boj na život a na smrt, žádné kamarádíčkování neexistuje. Je známo, že právě první část téhle legendy, tedy spíše jeho neskrývaná brutalita, dala vzniknout systému hodnocení ESRB. S lepší grafikou přichází i více prostoru pro vyobrazení nechutností a Netherrealm toho využívá naplno. Krev stříká neustále, při speciálních X-Ray útocích se lámou kosti a vytahují vnitřnosti, pověstnou třešničkou na dortu jsou však opět fatality. Nechceme ani přemýšlet nad tím, co se tvůrcům těchhle animací běžně prohání hlavou, protože, zcela upřímně, ten, komu pohled na vnitřnosti nedělá úplně dobře, by vám při pohledu na leckteré zakončováky klidně mohl vrátit oběd i s něčím navíc.

K fatalitám letos přibyly brutality. Jde o finishery, kterými svého soupeře můžete nadobro vyprovodit ze světa ještě před tím, než z něj klasicky vymlátíte poslední kousek health baru. Před provedením takového fatálního úderu je ale třeba splnit několik podmínek, u každé postavy jiných, jež bývají celkem složité a náročné. V reálném souboji se zdatným soupeřem se brutalita jeví jako téměř nereálná věc, je to ale frajeřinka a frajeřinky k bojovkám prostě patří.

Tentokrát se parta Eda Boona snažila doladit to, co před čtyřmi lety načala, a v drtivé většině případů se jí to daří na krví podtrženou jedničku.

Z Injustice vývojáři zkopírovali interakci s prostředím, které lze nově využít k rychlým úprkům do dočasného bezpečí i mocným útokům. Arény jsou celkově mnohem živější, občas až rušivé, ale jakékoliv opravdu zásadní a nepřehlédnutelné změny v hratelnosti oproti předchozímu dílu nemá smysl hledat. Tentokrát se parta Eda Boona snažila doladit to, co před čtyřmi lety načala, a v drtivé většině případů se jí to daří na krví podtrženou jedničku. Hra je rychlá, k vítězství nestačí nesystematické bušení do tlačítek a všechny spamery speciálních útoků umí náležitě potrestat.

NENÍ VŠE TAK RUDÉ

Porty her z konzolí na PC bývají těžká prasárna, málokterý letošní titul ale sklidí tak masivní hejt jako nový Mortal Kombat. První dva dny se majitelé PC verze nemohli dostat do Story Modu ani k jakékoliv online části hry, velká část hráčů dodnes řeší problémy s nehratelným frameratem, nepochopitelným škubáním v cutscénách a brutálními lagy v online multiplayeru. Pro hráče MK9 a Injustice ale nejde o novou zkušenost - i nový port má totiž na svědomí nechvalně proslulé studio High Voltage Software, kterému to prostě moc nejde. Pokud si Boonovci chtěli u PC komunity napravit reputaci, asi pro to nezvolili úplně vhodný způsob. Představa, že bychom za hru vypálili 80 eur (včetně Kombat Packu) a pak ji dva dny (nebo i déle) nemohli kvůli neschopnosti autorů hrát, v nás vyvolává chuť naťukat nějakou zákeřnou kombinaci tlačítek...

Mortal Kombat X

Jak jsme ale naznačili v úvodu, na bojovky se dneska fronty nestojí. Proto musí být taková bojovka fakt dobrá a něčím zvláštní, aby zaujala hardcore drtiče tlačítek i party kamarádů, co se jenom chtějí občas zasmát u vyhřezlých střev a rozpůlených mozků. Mortal Kombat X je přesně ten případ. Základní kameny hratelnosti jsou vybroušeny téměř k dokonalosti, mezi bojovkami vypadá MKX jednoznačně nejlépe a nabízí dost obsahu na to, aby jeho cena byla ospravedlnitelná. Pokud si ale nejste zcela jisti, že vás novinka chytne takříkajíc za koule, klidně dejte přednost řádově levnější devítce.

Jemný pohlavek bychom vývojářům ale klidně uštědřili za nechutnou DLC politiku. Jednoduché fatality? Odemčení všech předmětů v kryptě? Čtyři noví bojovníci a pár skinů za 30 eur? Nedík. Mají štěstí, že je ta hra tak dobrá, jinak by to bylo i s páteří!

Mortal Kombat X

Nejzábavnější bojovka nynější dekády. Kdo se neštítí krve, vnitřností a učení složitých komb, ten nesmí nový Mortal Kombat vynechat. Ovšem za předpokladu, že při výrazech "menší technické potíže" a "hromada DLC" se vám nechce zoufale plakat.