Mortal Kombat Recenze Mortal Kombat

Mortal Kombat

Jiří Bigas

Jiří Bigas

28. 4. 2011 22:32 18
Reklama

Renesance celého žánru. Jinak ani nelze současnou situaci na bohatém poli bojových her popsat. Vedle tradičně oblíbených moderních sérií si svůj comeback už před časem odbyl Street Fighter a naposledy nás o svých nesporných kvalitách přesvědčil i třetí díl Marvel vs. Capcom. Mortal Kombat se ale za posledních deset let k mnoha vítězstvím nezmohl. Ne snad, že by se od úvodní trilogie neurodilo ani jediné slušné pokračování, nicméně v konkurenci silnějších bojovníků tato značka bezmála zcela upadla v zapomnění – jakkoli se z ní vývojáři snažili v pravidelným intervalech vytěžit maximum.

Zahraj to znovu, Kano

V pořadí už devátý Mortal Kombat je restartem v nejlepším slova smyslu. Vývojáři okopírovali recept na úspěšný koktejl od Capcomu a přinesli skvělou hru veteránům série, ale i úplným zelenáčům, kteří si ještě v ringu neodkroutili ani pár kol. V čele hry stojí trochu nezvykle velmi příběhově orientovaný mód pro jednoho hráče. Jeho děj není důležitý, ne snad že by vás nechytil za srdce, ale s ohledem na cílenou béčkovost a řadu dějových veletočů, nemá smysl, abychom vás o jeho kouzlo připravili. Bohatě postačí, když budete vědět, že se Raiden skrze vize svého budoucího alter ega dozví o nelichotivé budoucnosti zdejšího světa, a rozhodne se proto zjednat nápravu.

O mnoho důležitější je fakt, že příběhový single načichlý kouzlem Andersonova prvního filmu z poloviny 90. let, vám vydrží nečekaně dlouho. Jen čas strávený hltáním zdejší mytologie, která je vám prezentována prostřednictvím peprných dialogů a pořádně brutálních scén, se totiž může směle měřit s dobou nutnou k pokoření leckteré FPS. A i když se v podstatě jedná jen o sled klasických soubojů jeden na jednoho/jeden na dva, který je prokládán efektními animacemi, životnost hry pro jednoho hráče to katapultuje do nových výšin. Smeknout je navíc třeba před vývojáři i za to, jak se s tímto úkolem vypořádali po technické stránce. Jednotlivé bitky totiž přecházejí v animace a zase naopak tak plynule, až se z toho tají dech.

Jatka ze staré školy

Co se samotného soubojového systému týče, autoři se nenechali unést přílišnou snahou o modernizaci za každou cenu. Pamětníci se snadno zorientují, ačkoli kosmetických změn ovládací schéma doznalo. S výjimkou blokování a triggerů pro některé speciální útoky a chvaty teď čtyři elementární údery ovládáte na čtveřici základních tlačítek – pár je vždy vyhrazen pro atak rukama i nohama. Co se „estetické“ stránky týče, Mortal Kombat nezůstal nic dlužen své kontroverzní pověsti. Jestli někdy vývojáři se svých brutalit slevili, tady se vrací krvavé orgie známé z prvních tří dílů v plné parádě. Fatality a brutální komba přijdou ke slovu v každém souboji a o zlámané kosti a utrhané končetiny není rovněž nouze.

Většinu z těchto nechutností si užijete díky speciálnímu rentgenovému útoku s detailními zpomalenými záběry na tříštící se morek, který lze až banálně snadno aktivovat po nabití příslušného ukazatele energie. A jelikož tu můžete střádat nejen skrze vlastní smrtící útoky, ale i když dostáváte pořádně na budku, hra se tím stává o mnoho přístupnější i pro úplné nováčky. Můžete to nazvat nevyvážeností, můžete se podivovat nad některými nevyzpytatelnými útoky či zvýhodněnými bojovníky, ale obecně vzato tyto diskutabilní prvky přispívají k větší zábavnosti soubojů, které si užijí i náhodní kolemjdoucí. Když si k tom připočtete až frenetickou rychlost, je jasné, že se restartovaný Mortal Kombat rozhodl vydat na podobnou stezku jako jeho věčný souputník Street Fighter.

Bojovka dobrá i pro jednoho

Jasně, že všechno to mlácení si zdaleka nejvíc užijete ve více lidech – ať už online, nebo pěkně v pohodlí domova, kde vzájemné bitky teprve získají ten správný říz. Zvlášť, když ke klasickým soubojům dva na dva přidali vývojáři i takzvané tagové souboje dobře známé třeba už ze zmíněné série Marvel vs. Capcom. Mortal Kombat si ale překvapivě dobře povede i u hráčů samotářů. Nabízí totiž opravdu masivní porci obsahu. Než si vyzkoušíte všechny postavy, odemknete veškeré bonusy a prozkoumáte všechna zákoutí zdejšího světa, budete muset dát přes držku pořádné armádě borců. Nesmírně chytlavé jsou například desítky výzev, které před vás vývojáři ve speciálním módu postaví. A i když nejde o bůhvíjak progresivní novinku, zaručí vám další dlouhé hodiny nefalšované zábavy. Velkou pochvalu si ale zaslouží i něco tak banálního jako je tutoriál – jeho zpracování je totiž excelentní.

Řemeslně skvěle odvedená obsahová stránka jde ruku v ruce s perfektním audiovizuálním zpracováním. Nemá smysl šetřit komplimenty. Ačkoli Mortal Kombat možná není tak uhlazený a vypiplaný jako jeho japonská konkurence, díky větší živočišnosti působí přesně tak, jak má – tvrdě a méně sterilně. Je obdivuhodné, jakou míru detailů dokázali vývojáři hráči naservírovat s ohledem na zběsilé tempo hry, nicméně – jak už bylo řečeno – Street Fighter je z hlediska hrubé technologie zřejmě ještě o stupínek výš. Někomu se navíc může možná zdát, že některé postavy z Mortal Kombat už působí pomalu jako karikatury sebe samotných, ale to je zřejmě věc vkusu. Po právu by si šlo postěžovat i na stupidní systém nákupů bonusů, který je nesmírně zdlouhavý a skoro až odrazuje od toho prohrabat se všemi těmi poklady. Jinak jde ale o zmrtvýchvstání legendy, v jaké doufal jen málokdo. Street Fighter nejspíš pro většinu fanoušků zůstane králem žánru díky neuvěřitelné vybalancovanosti a faktu, že skýtá větší výzvu i pro náruživé bitkaře, Motal Kombat je mu ale znovu více než důstojným soupeřem.

Mortal Kombat
Windows PC
PlayStation PlayStation 3
Xbox Xbox 360

Verdikt

Pod taktovkou nového vydavatele tu máme nejlepší Mortal Kombat od poloviny 90. let. Krutý, rychlý, nabitý obsahem a překvapivě orientovaný i na jednoho hráče.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama