Mortal Kombat 11 Recenze Mortal Kombat 11

Mortal Kombat 11

Pavel Makal

Pavel Makal

2. 5. 2019 09:25 9

Kdybych měl říct, u jaké bojovky jsem v životě strávil nejvíce času, zcela jednoznačně by to byl Tekken 3 na stařičké původní PlayStation. Pokud bych se ale měl rozhodnout, jaké ze slavných bojovkových sérií patří mé srdce, s naprosto stejnou jistotou bych odvětil – Mortal Kombat. Už během dětství v 90. letech, kdy jsem o ní spíše slýchal, než abych ji sám vyzkoušel, se kolem ní v mé mysli vytvořila jakási magická aura. Vedle poměrně pozitivního zápolení v Tekkenu či Street Fighterovi byl Mortal Kombat tou „zlou“ hrou, která v dětech podporuje sklony k násilí, satanismu a dalším nepravostem, asi jako Doom nebo hudba skupiny Marilyn Manson. A protože všechny tyhle věci jsem měl vždycky moc rád, není divu, že i Mortal Kombat si v mém životě našel své neotřesitelné místo.

V PLNÉ SÍLE

Od svých začátků před bezmála třiceti lety na arkádových automatech série zdomácněla na obrazovkách milionu hráčů v bezpočtu hlavních i vedlejších dílů a v roce 2011 prošla do značné míry restartem s devátým dílem, nesoucím prostý název Mortal Kombat. Zaniklý Midway se přetavil do NetherRealm Studios a svou výsostnou bojovku střídá s neméně povedenou sérií Injustice s licencí DC Comics. Nyní ale příchází Mortal Kombat 11, aby ukázal uhlazeným superhrdinům, zač je toho vykloubený loket, aby nás všechny obmyl v krvi a vnitřnostech a aby si zas převzal post nejvíc sexy bojovky na trhu. Jak se mu to podařilo?

Mortal Kombat je vskutku robustní hrou, která v tomto ohledu překonává i zdařilý druhý díl Injustice.

Pokud vám stačí zkratkovitá odpoveď, tak tady ji máte – na výbornou. Necelé čtyři roky po vydání desátého dílu je jedenáctka vynikající evolucí, přinášející celou řadu zajímavých změn a novinek. Zároveň se jí ale nevyhnula kontroverze spojená s mikrotransakcemi a pořizováním kosmetických prvků pro jednotlivé hrdiny, k tomu se ale dostaneme za okamžik. Mortal Kombat je vskutku robustní hrou, která v tomto ohledu překonává i zdařilý druhý díl Injustice. Množství obsahu a aktivit, jež na vás při prvním spuštění vykouknou, je opravdu úctyhodné a pokud vás baví efektní lámání končetin a vazů, případně zkušené vytrhávání páteří a orgánů, máte před sebou slušného zabijáka volného času.

CHOOSE YOUR DESTINY!

Moje první kroky vedly k příběhovému režimu, na němž vývojáři opět ukázali, že může mít i v bojovkách své platné místo a nemusí jít o odfláklou a nezajímavou nudu, jakou předvádí konkurence, třeba v posledním SoulCaliburu. Autoři z NetherRealm Studios slibovali dosud nejambicióznější kampaň a myslím, že své slovo dodrželi. Děj se tentokrát točí kolem nové hlavní záporačky jménem Kronika, která není tak úplně spokojena s vývojem dějin, do nějž několikrát zasáhl bůh hromů a blesků Raiden. A protože je Kronika strážkyní času, celý příběh staví na kolizích různých časových linií, díky čemuž se některé postavy mohou setkat se svými mladšími já. Rozhodně nečekejte oskarovou podívanou, scénář je tak kýčovitý, jak byste asi od Mortal Kombatu čekali, jenže to celé zkrátka velmi dobře funguje. Navíc má Mortal Kombat jedny z nejlépe vypadajících příběhových animací současnosti, takže je rozhodně i na co se dívat. Story mód vám zabere odhadem kolem šesti hodin, musím se přiznat, že mě docela překvapila relativní jednoduchost. Na rozdíl od minulých her už tu prakticky neexistují extrémní nárůsty obtížnosti v některých soubojích (dívám se na tebe, Shao Khane z Mortal Kombatu 9), takže si tento režim může užít a bez problémů projít prakticky kdokoli, na druhou stranu mám trochu dojem, že obtížnost byla snížena až příliš – až na dva případy jsem všechny zápasy absolvoval na první pokus. Kampaň ale v zásadě plní funkci prodlouženého tutorialu, kde si můžete osahat slušnou část hratelného ansámblu a otestovat jeho bojové schopnosti, komba a silné i slabé stránky. Určitě bych ocenil více důrazu na hraní za záporné postavy, a ačkoli jsou, jak už jsem říkal, příběhové animace skutečně velmi pohledné, je jich víc než samotného hraní, což sice  možná prospívá výpravnosti, ale hraní je hraní, že.

Příběhový mód je sice prima, ale ruku na srdce, hlavní porci času přeci jen strávíte jinde. Mortal Kombat 11 vrací staré známé věže, v nichž postupně porážíte protivníky a odemykáte příběhové konce pro jednotlivé postavy. Novinkou jsou Towers of Time, které jasně čerpají svou inspiraci z Multiversa, jež se objevilo ve druhé Injustice. Towers of Time do zápasů přinášejí nejrůznější modifikátory, které mohou výrazně komplikovat vaše snažení, zároveň si ale do zápasů můžete brát různé pomůcky, jež naopak pomohou – řeč je například o léčivých předmětech a podobně. Towers of Time v době vydání vzbudily kontroverzi kvůli poměrně malým odměnám za jejich průchod, jenž byl navíc řádně opepřen mnohdy skoro nespravedlivou obtížností protivníků. Vývojáři už stihli vydat update, který jednak řeší vyváženost obtížnosti a odměn, jako omluvu pak hráčům poskytli docela slušný balík herní měny, kterou lze utrácet v Kryptě či dalších režimech. A zlaťáčky se rozhodně hodí, protože získatelného obsahu je ve hře neskutečné množství.

ZLAŤÁČKY SE KUTÁLEJÍ

Když už jsem nakousl Kryptu – znalcům série není zapotřebí představovat, ačkoli k nějakým těm změnám přeci jen došlo. V nové hře se v roli neznámého válečníka vydáváme na Shang Tsungův ostrov, skýtající celou řadu pokladů a hádanek. Budete se po něm procházet z perspektivy třetí osoby, hledat jednotlivé truhlice, odemykat je za získanou herní měnu, čas od času vyřešíte nějaký ten hlavolam a odměnou vám budou třeba nové fatality pro různé postavy, kusy gearu, nové přírůstky do sbírky artworků nebo hudebního podkresu. Poklady jsou nyní zcela náhodně rozmístěny, takže vám žádný průvodce ani návod nepomůže získat to, co přesně chcete. A bohužel pro ty, kteří neradi čekají, většina truhlic obsahuje marginální odměny, jako jsou třeba emblémy. Každý z hrdinů má kromě mnoha skinů (byť u většiny jde spíše o barevné variace) tři kusy vybavení (třeba u Kitany je to maska, vějíře a dýka), jež mají množství vizuálních variant a hraním s nimi odemykáte možnosti jejich vylepšování. Různými augmenty následně můžete každou postavu ještě trochu lépe upravit pro svůj herní styl. Celý systém je velmi robustní a dá se u něj strávit spoustu času, ale zároveň, pokud se považujete spíše za svátečního hráče, jenž se nechystá do online klání a Mortal Kombat 11 bude vytěžovat především v singleplayeru nebo na kanapi s kamarádem, můžete celou tuhle záležitost s klidem vypustit.

Až čas ukáže, jakým způsobem se NetherRealmu podaří vyvážit obtížnost a odměny tak, aby ani ti nejcitlivější hráči neměli pocit, že jsou do dalších investic tlačeni.

Obecně je systém lootu v současné podobě poněkud diskutabilní, byť se zdá, že NetherRealm bere na vědomí stížnosti hráčů a podniká kroky k nápravě. Řada systémů, jako je třeba crafting nebo zmíněné konzumovatelné předměty do zápasů působí naprosto zbytečně a bezpředmětně zdržují a komplikují hratelnost. Pokud jsou mezi vámi tací, kteří chtějí získat opravdu všechno a kvalita bojovky u vás stojí a padá s množstvím snadno získaných skinů, úvodních animací pro souboje a podobně, znamená pro vás Mortal Kombat 11 v současné době skoro až neskutečné množství grindu. Pokud (jako třeba já) vyznáváte spíše umírněnější styl, kdy prostě hrajete, sbíráte herní měnu, a když máte pocit, že jí máte dost, vyrazíte na chvíli do Krypty, odemknete pár beden a spokojeně si prohlížíte získané poklady, budete nejspíš v pohodě. Mortal Kombat už v základu nabízí naprostý dostatek pro spokojené hraní. Jak už je v současné době zvykem, obsah si také můžete pořídit za mikrotransakce. Až čas ukáže, jakým způsobem se NetherRealmu podaří vyvážit obtížnost a odměny tak, aby ani ti nejcitlivější hráči neměli pocit, že jsou do dalších investic tlačeni. Já ten dojem během hraní zkrátka neměl a s Mortal Kombatem 11 plánuji strávit spoustu času i nad rámec této recenze.

STAŘÍ A NOVÍ ZNÁMÍ

Ve hře dostanete k dispozici více než dvacítku bojovníků, za dokončení příběhového režimu si ještě odemknete bonusovou Frost. Upřímně, některá slavná jména mi na žebříčku chyběla, bez dalších bych se zas docela snadno obešel – třeba taková Jacqui Briggs mi od minule stále ještě nestačila přirůst k srdci, nováček Geras je i přes své schopnosti manipulovat s časem poměrně generický a nemůžu se zbavit dojmu, že Cetrion je poněkud pohlednější náhradou za Tremora. Samozřejmě už je k dispozici i Kombat Pass, v rámci nějž bychom se měli dočkat dalších bojovníků. První oznámený je starý známý Shang Tsung, který navíc ponese podobu Caryho-Hirojuky Tagawy, známého z prvního filmového Mortal Kombatu. Přestože chápu, že někteří se z příběhového hlediska ve hře objevit nemohli, přeci jen mi Ermac, Quan Chi nebo třeba Goro chybí a hned bych je za některé přítomné adepty vyměnil.

Co se týče samotného systému soubojů, nemám si nač stěžovat. Subjektivně pociťuji jisté zmírnění tempa od minulého dílu, které dává mnohem větší příležitost pro zapojení promyšlenější taktiky. Rentgenové útoky byly nahrazeny takzvanými Fatal Blows, tedy sekvencemi, které můžete spustit, když vaše zdraví povážlivě poklesne a chcete poslední šanci, jak zvrátit zápas. Přestože je tento mechanismus možné použít jen jednou za zápas a nabízí tedy další variantu taktiky, je trochu škoda, že je (stejně jako ony rentgenové útorky) pro každou postavu vždy jen jedna stejná animace, která se začne velmi brzy nepříjemně opakovat, navíc jsou tyto brutální a epické sekvence sice na první pohled velice líbivé, ovšem také až příliš dlouhé a vytrhávají z rytmu boje. Krushing Blows zase umožňují způsobit drtivější (a hra to velmi detailně ukáže) zranění, pokud se vám podaří zasadit úder v ten správný okamžik. Kromě svého zdraví budete nově sledovat také hned dvojici barů, útočný a obranný. Ten útočný vám může pomoci například posílit některý ze speciálních útoků, díky obrannému se zase můžete dostat ze svízelné situace, jako třeba když s vámi nepřítel žongluje jako s bezradným a stále více zkrvaveným míčkem.

EXPLODUJÍCÍ BULVY

Co se týče grafiky a animací, mám téměř jen slova chvály. Mortal Kombat 11 opět posunul laťku, stanovenou Injustice 2, a je zkrátka a dobře nejkrásnější bojovkou současnosti. Velice povedené a detailní arény s řadou interaktivních prvků, skvělá mimika postav, vylepšené animace. Podívejte se na přiložené obrázky nebo videa, hra v pohybu zkrátka vypadá vážně skvěle. Většinu času jsem strávil hraním na PlayStation 4, testoval jsem ale i PC verzi. Ta se na mojí sestavě S i7-8700K, 16 GB RAM a GeForce RTX 2080 Ti hýbala zcela bezproblémově v maximálním nastavení ve 4K s 60 FPS, je tu ovšem několik poměrně nepochopitelných technických rozhodnutí. Menu běží ve 30 snímcích za vteřinu, což v porovnání se zbytkem hry působí poněkud zpomaleně, stejné snímkování mají ale i veškeré animace i v průběhu bojů (tedy například Fatal Blows). Ne že by to extrémně negativně ovlivňovalo zážitek z hraní, je to ale přinejmenším zvláštní, stejné omezení měly i předchozí hry. Na žádné další technické problémy jsem při hraní na PC nepřišel, za zmínku nicméně ještě stojí, že patche a updaty na tuto platformu přicházejí oproti konzolím zjevně se zpožděním a venku je už neoficiální modifikace, která by měla řešit zmíněné záležitosti se snímkováním. Na PC hra také podporuje technologii Nvidia Ansel, díky níž si můžete pořídit spoustu pohledných screenshotů z různých úhlů.

Vývojáři si tentokrát také dali záležet na opravdu obsáhlém a velmi dobře zpracovaném tutorialu, který vás provede od úplných základů až po pokročilé soubojové mechanismy.

Pokud se chystáte zapojit do on-line zápolení, má pro vás hra nachystané Ranked i Kasual režimy, možnost vytvořit si vlastní lobby s vlastními pravidly a modifikátory a jestli to s hraním myslíte opravdu vážně, za několik týdnu dojde k zahájení Kombat League. Vývojáři si tentokrát také dali záležet na opravdu obsáhlém a velmi dobře zpracovaném tutorialu, který vás provede od úplných základů až po pokročilé soubojové mechanismy. Jedenáctý díl je i díky tomu ideálním místem na naskočení do série i do samotného žánru.

Mortal Kombat 11

Mortal Kombat je z mého pohledu nesmírně sexy, skvěle vypadající, parádně se hrající bojovkou, jejíž jedinou pihou na tváři je momentálně až zbytečně překombinovaný systém lootu a gearu, který navíc kolem hry vytvořil auru neférového ždímání peněz z hráčů. První kroky k lepšímu vyvážení už ale byly podniknuty, a i bez nich jsem ve hře nalezl dostatek zábavy a obsahu, abych v ní měl chuť trávit víc a víc času. Jestliže je ve vašem životě málo urvaných čelistí, vejpůl rozseknutých mozků, případně broučích larev nazvracených do úst, určitě byste na Mortal Kombatem měli přemýšlet.

Mortal Kombat 11

Krásná, obsahově nabitá, skvěle hratelná bojovka, která má co nabídnout začátečníkům i pokročilým. Škoda několika kroků vedle v systému gearu a odměn.