Monster Hunter: World Recenze Monster Hunter: World

Monster Hunter: World

12. 2. 2018 13:30 9

Monster Hunter nikdy nebude mainstream. Je to náročná hra s přísnými pravidly, kterým se hráč musí podvolit. Je celá založená na zhruba půlhodinových soubojích s bossy a jde v ní především o grind. Rozhodně není pro každého, ale přesto má miliony fanoušků po celém světě. Vývojáři z Capcomu totiž už přes čtrnáct let zdokonalují její unikátní formuli, byť v posledních letech šlo spíše o vybrušování hratelnosti, kterou dovolil handheld. Lovec příšer se však nyní po několika generacích vrací na domácí konzole a určitě vás potěší, že je v nejlepší formě.

Pro sérii Monster Hunter je nejnovější díl s podtitulem World v mnoha ohledech revoluční. Přechod na konzole mu umožnil vyhodit arény oddělené načítacími obrazovkami a představit krásné, detailní a členité mapy plné života, věcí ke sbírání, potvor z ulovení, liján k pohoupání a skrýší k objevení. Také zmizela hranice mezi obsahem pro singleplayer a multiplayer a nyní si tak mohou lovci solitéři skutečně zahrát všechno sami a o žádné příšery nepřijdou. MHW se navíc zbavil několika přežitků, které hru zpomalovaly, a tak si mohou hráči i během lovu nastavit automatické craftění z nasbíraných materiálů nebo vyměnit výzbroj bez nutnosti ukončit lov a vrátit se domů. Ve výsledku je tak hra modernější a v jistém smyslu přístupnější.

O FASHION A ČÍSLECH

Je ale Monster Hunter: World doopravdy přístupný novým hráčům? Na to se neodpovídá snadno. Pořád máme co do činění se hrou založenou na grindu, na opakovaných soubojích s příšerami, ze kterých po zabití vypadnou materiály na výrobu lepší výzbroje, se kterou se můžete pustit do soubojů s ještě silnějšími příšerami a celé to kolečko znovu opakovat. Líbí se vám nová helma a potřebujete na ní roh dané příšery? To abyste ho při lovu ulomili a zajistili si ho tak při sbírání odměn na konci. Že je třeba křídlo létající potvory? Tak ji střelte před čumák oslepující granát a až spadne na zem, šijte ji do něj, co můžete. Většině monster lze useknout ocas a souhra čtyř lovců, kteří se seběhnou kolem složeného draka a pustí společně se mu do ocasu, vždy zahřeje na duši. To je zkrátka Monster Hunter a i v roce 2018 tento nekonečný rituál odsekávání, sbírání, vaření, kování a broušení funguje téměř hypnoticky. Monster Hunter: World je hra, ve které můžete lehce strávit celý den a ani vám to nepřijde.

Nováčci se musí prokousat cizími termíny, nepřebernou spoustou možností a poměrně vysokou obtížností, než to všechno do sebe nějak zapadne.

Nad cyklem lovení a upgradování výzbroje sedí celá fůra statistik, čísel, skillů, buildů, speciálních názvů, použitelných předmětů a především 14 zbraňových tříd, z nichž se každá ovládá naprosto jinak a nabízí jiný styl hraní. Já si tentokrát užívám dlouhou sekeru, která se může během chvíle překonfigurovat do obřího meče se speciálním nábojem, ale stejně tak lze hrát s lukem, jehož šípy můžete potírat jedem či paralyzačními látkami, dvěma rychlými dýkami nebo třeba obřím loveckým rohem, na nějž lze hrát povzbuzující melodie pro zbytek týmu.

NAUČ SE SÁM

K užívání zbraní i dalším důležitým věcem sice hra nabízí krátké tutoriály schované v košatých menu, ale na mnoho si hráč musí přijít sám. Buď vlastní experimentací, nebo lépe, studiem různých wikimateriálů na internetu. Monster Hunter: World neopustil takový ten specifický japonský herní design plný důležitých detailů, které nejsou dostatečně vysvětlené nebo jsou zbytečně komplikované. Jistě, hrou pravděpodobně nějak projdete, aniž byste věděli, co je to affinity, ale stačilo by tuhle důležitou položku přejmenovat na šance na kritický zásah a bylo by vystaráno.

Pokud se sérií máte zkušenosti, pak si v MHW v podstatě stačí jen navyknout na zásadnější novinky, jako je třeba možnost downgradování zbraní, pokud je chcete vylepšovat jiným způsobem, nebo stopařské světlušky ukazující nejrychlejší cestu k vybranému cíli. Jádro od posledně zůstalo stejné: zbraně se ovládají vesměs identicky (a bohužel žádná nová nepřibyla), pořád si mezi boji děláte ty stejné léčivé lektvary z bylinek, pasti a bomby z brouků, minerálů a bobulí a staré známé příšery se také chovají tak, jak je znáte. Nováčci se však musí prokousat cizími termíny, unikátní hratelností, nepřebernou spoustou možností a poměrně vysokou obtížností, než to všechno do sebe nějak zapadne. Jděte na to ale pomalu, vyberte si jednu zbraň na začátek a postupně objevujte, co všechno Monster Hunter nabízí.

DÁM DĚLOVOU RÁNU, BUM BUM BUM BUM

Asi to nejnáročnější na pochopení je bojový systém, který spočívá v absolutním poznání vybrané zbraňové třídy, čtení/předvídání útoků nepřátel a včasném uhnutí. Každá zbraňová třída má vlastní útočná komba, která postupně trvají déle na provedení. Jakmile jednou animace útoku začne, nemůžete ji přerušit a samozřejmě, že ty nejsilnější, nejepesnější útoky trvají nejdéle. Úspěšné provedení takového komba přináší skvělý pocit umocněný například ještě speciálním nastavením kamery a správným efektovým labůžem. Dlouhá komba vás však vystavují nebezpečí zásahu. Monster Hunter nemá žádné automatické zaměřování a pokud se příšera hne před rozpoutáním vašeho úchylně předimenzovaného komba nebo se vy jen nedobře nastavíte, jste potrestáni mácháním do vzduchu a nulovou ochranou před útokem příšery.

Monstra jsou poměrně náladová, jinak se chovají v klidu, jinak při záchvatu vzteku, jinak při vyčerpání.

Ani když vám přejde načasování útoků do ruky, nemáte ještě vyhráno. Musíte také znát chování potvor a vědět, kdy do ní můžete tnout/střelit/udeřit, aby vás vzápětí nesejmula třeba švihnutím ocasu. A monstra jsou poměrně náladová, jinak se chovají v klidu, jinak při záchvatu vzteku, jinak při vyčerpání... Časem se to naučíte, ale dřív na vás hra začne posílat příšeru a její pohůnky, dvě nebo rovnou tři monstra naráz, případně se dostanete do křížku se speciálními zuřivějšími variantami.

PŘEKVAPIVĚ CHUDÝ BESTIÁŘ

Nebyl by to Monster Hunter bez titulních monster a World přichází s 31 různými velkými příšerami. Takhle samostatně asi nevypadá zle, ale v porovnání s MH4U je to o 50 kousků méně a znalci série to pocítí! Nižší počet se hra snaží nahradit stovkami nepovinných questů, které například míchají různé příšery do jednoho lovu nebo nastavují kratší časový limit či snižují maximální počet lovců. Nakonec ale pořád chodíte na lov těch stále stejných potvor. Přitom by nemělo být těžké přijít s barevnými variantami monster, které umějí ještě něco navíc, tak jako to bývalo doposud. I co se týče designu nováčků, jsem mírně zklamaný. Mnoho z nich vychází ze známých archetypů - Anjanath je vlastně jiná kůže na kostře Deviljha, Radobaan je zase varianta Uragaana, Tzitzi-Ya-Ku je Velocidrome a Gypceros v jednom. Navíc s výjimkou nafukující se vakoveverky Paolumu mezi nimi nějak chybí netradiční potvory, jako byla hadí Najarala, pavoučí Nerscylla či obludný Gigginox z předchozích dílů. Pořád však mám pár favoritů, jako je třeba ladná, létající a ledová Legiana. Zbroj z ní je top fashion. Samozřejmě vracejícím se veteránům Rathalosovi, Rathian, Diablosovi či Kushala Daoře nelze nic vyčíst, snad jen, že jich je při celkovém nízkém počtu příšer docela dost - 13 starých ku 18 novým.

Capcom slibuje postupně přidat další obsah, což by se snad mělo podepsat nejen na počtu a rozmanitosti příšer, ale osobně doufám, že i na oblastech. Současná pětice svoji rozlohou překonává cokoliv doposud v sérii představeného a byť jich je jen pět, různé lovy vás zavedou na různá místa jedné mapy, čímž se hra vyhýbá přílišné repetici a i po mnoha hodinách překvapuje tím, jak vlastně rozlehlé její mapy jsou. Například hned první Ancient Forest je nádherný les s potokem a palouky a hlavně několika patry větví, korun stromů a jeskynních chodeb. Vertikalita map, propletenost chodbiček i různorodost koutů a pater je bezkonkurenční a třeba takový hřbitov pro příšery Rotten Vale nepřipomíná esteticky ani topograficky nic, co jsem ve hrách viděl. Navíc každá mapa obsahuje interaktivní prvky, se kterými se dá při lovu hrát. Stačí vlákat monstrum na správné místo a pak na něj shodit obří balvan nebo ho orestovat na mírné sopečné erupci. Přesto by mi nevadilo se vypravit i někam jinam. Ostatně, v nabídkách oblastí je místo ještě tak na jednu až dvě položky... Tak uvidíme.

VE ČTYŘECH SE TO LÉPE TÁHNE

Už jsem zmínil, že Monster Hunter: World můžete celý dohrát sami, ale zároveň platí, že ho můžete celý hrát v mulitplayeru. S více hráči je větší zábava, zvlášť pokud se sejdou s různorodou výbavou a mohou tak příšery sekat, bít a ostřelovat, zatímco jim do boje vyhrává lovec s rohem a přidává buffy. Obtížnost lovů se navíc stupňuje s každým dalším hráčem, takže vždy máte před sebou odpovídající výzvu. Ani sólisti však nezůstanou o samotě a dostávají na pomoc parťáka - kočičí AI pomocník pomáhá při sběru surovin a umí také útočit a lákat pozornost příšer. Kočkám lze vybrat i jedna z několika specializací, byť nejužitečnější mi přišlo základní léčení, které se hodí vždy. Rozhodně se jedná o vítanou pomoc a nevěřím, že byste si ke svému kočičákovi časem nevybudovali vztah.

Monster Hunter: World

Veteráni by už měli mít ohledně Monster Hunter: World jasno, případně mít už první stovku hodin za sebou. Ale co nováčci, je pro ně skutečně přístupný? Inu, odpovím trochu drze. Pravděpodobně spíše než 3DS máte doma herní konzoli, nebo PC a čekáte na podzimní vydání. Monster Hunter je tak pro vás opravdu přístupnější. Naskočíte-li do něj nyní, čeká na vás dosud nejuhlazenější díl téhle jedinečné série. Proniknout do Monster Huntera není snadné, ale přijít na jeho kouzlo jde lehce. Je to nenapodobitelná kombinace “hardcorové” hratelnosti, spravedlivého odměňování a rozvernosti. Nebojíte-li se pronikání do hry dle filozofie git gud, čekají na vás hodiny a hodiny (a hodiny a hodiny) návykové zábavy.

Monster Hunter: World

I přes skoupější obsah v základu je Monster Hunter: World vynikajícím návratem série na domácí konzole. Jestliže vám nevadí grind, pak neváhejte. Lovy fantastické zvěře nikdy nebyly lepší.