Monster Hunter 4 Ultimate Recenze Monster Hunter 4 Ultimate

Monster Hunter 4 Ultimate

Vojta Dřevíkovský

Vojta Dřevíkovský

16. 2. 2015 15:54 8
Reklama

V zemi vycházejícího slunce patří série Monster Hunter mezi velice silné značky, zatímco západní hráči povětšinou handeldovým titulům zas tolik neholdují. Tedy spíše neholdovali. Své fanoušky si MH našlo, ale až série Dark Souls naučila zápaďany ocenit pomalé tempo soubojů nad dynamikou, strnulost pravidel používání různých zbraní a zasloužený trest za nepozornost v soubojích s mnohokrát silnějšími nepřáteli. Monster Hunter 4 Ultimate přichází do mnohem přívětivějšího klimatu a díky opatrné evoluci některých prvků vylepšuje, co vylepšit potřebovalo a zachovává to nejlepší bez změn.

Předem je třeba říct, že se čtvrtým dílem k žádným zásadním posunům v základních principech hry nedošlo. Stále se jedná o náročné RPG, které je v podstatě založené na dlouhých boss fightech, uhýbání, správném načasování, namíření svých útoků a v neposlední řadě také o grindu. Souboje s obřími příšerami mohou zabrat od deseti minut až třeba po půl hodiny a vyžadují stálé zapojení do akce a nahánění obludy po několika arénách. Samozřejmě je třeba i postupně rubat příšeru samotnou, jejíž zbývající zdraví ale nikde nevidíte. Leccos o jejím stavu se můžete dozvědět z jejího chování a v rozluštění větších či menších náznaků se skrývá část půvabu dlouhých soubojů.

V porovnání s předchozími díly se však hra dočkala menších úprav, které z ní činí o poznání přístupnější záležitost, aniž by se ztratilo cokoliv z jejího unikátního konceptu. Ačkoliv se prakticky nezměnil důraz na crafting zbraní a výzbroje z materiálů z padlé zvěře; výroba všemožných pastí, bomb a lektvarů je mnohem rychlejší díky hojnému rozmístění základních materiálů po mapách, takže je lze nasbírat při standardních lovech bez potíží či zdržování. A i v případě, že by vám chyběl vzácnější brouk, ryba, pařát nebo ruda, MH4U přichází s možnostmi, jak si materiály obstarat pomocí minihry nebo směny skrze obchodníka.

PREHISTORICKÁ ZOOLOGIE

Hra se tak zbavila nutnosti opakovat ty nudnější aktivity, abyste se mohli více soustředit na to hlavní - lov příšer. Nová generace přinesla do seznamu potvor několik velice zajímavých nováčků, kteří se vymykají základnímu typu dvounohý veleještěr s ocasem. Zpočátku vám zatopí přerostlá vakoveverka Kecha Wacha, později se přidá překvapivě hbitá pavoučí Nerscylla, chřestýší Najarala nebo můj oblíbený čtyřnohý žralok Zamtiros, který v nouzi nafoukne svůj hrudní vak, čímž se zhruba třikrát zvětší a jako vražedný balón se pak kutálí po aréně. Tváří hry je nicméně fialovočerná Gore Magala, jež vás může nakazit nebezpečný virem, nutícím k útokům pod pohrůžkou zamezení přirozené regenerace zdraví. Kromě zhruba tuctu nových příšer ve hře narazíte na více než 70 potvor z dřívějších generací, které navíc často dostaly do vínku nové útoky, takže mohou překvapit i zkušené lovce.

Nicméně i lovci samotní se naučili něco nového. Dobře načasovaným skokem z výšky lze jakoukoliv velkou příšeru osedlat a zasadit jí pár bolestivě mířených ran do zátylku. Prehistorické rodeo vyžaduje střídavě rubat monstrum za krk a pevně se jej držet, když se zběsile ohání, abyste z něj nešikovně nesletěli. Skoku na potvoru napomáhají vertikálně členité arény se spoustou nerovností a útesů, ze kterých lze na příšeru zaútočit svrchu. Pohyb lovce přes tyto nerovnosti by šel přirovnat k parkouru - menší i větší překážky sám rychle přeskočí, případně se na ně rychle vytáhne a plynule pokračuje v běhu. Drobná změna nastala i při lezení po vysokých stěnách, ze kterých je také možné skákat na příšery, ale v jeskyních lze často přeskočit i na obří krápníky či rampouchy a překvapit tak monstrum, které si myslelo, že na stropě bude v bezpečí.

Pokud jste už jakýkoliv předchozí díl hráli, určitě pocítíte přístupnost či spíše uživatelskou přátelskost hry, která ve svých předchozích generacích mohla nováčky odradit přílišnou strnulostí až neohrabaností. Pokud ale ke hře přicházíte poprvé až se čtvrtou generací, věřím, že se do ní mnohem snáze dostanete. Vezměme třeba příběhovou linku, která vždy hrála až takové třetí housle. Tentokrát se stáváte ochráncem putovní karavany, která cestuje mezi vesničkami za účelem odhalení minulosti tajemného zlatého střepu. Všechny mise, ať už lovení příšer nebo sběr materiálů, jsou přímo napojené na další členy karavany i obyvatele vesnic a jejich splnění třeba rozšíří nabídku jídel u místního kuchaře, otevře novou obchodní cestu nebo posune příběh dál. Ne, ani tentokrát o příběh nejde, ale hra konečně zvládá předat pocit postupu, byť se formálně stále jedná o sled lovů prokládaný upgradem vybavení.

Stále platí, že styl hraní se s jakoukoliv zbraní poměrně zásadně mění a rozdíly mezi nimi by vystačily na celé vlastní odstavce.

UMĚNÍ BOJE

Do desetičlenného zbraňového arzenálu přichází se čtvrtou generací dvě novinky - bojová hůl s ochočeným broukem a meč se štítem, které se dokážou přeměnit v obří sekeru. Bojová hůl nabízí rychlá, byť trochu slabá komba vedená především směrem přímo dopředu. S její pomocí lze kdykoliv vyskočit do vzduchu a uhnout tak útoku příšery nebo jí skočit na hrb. Mnohem zajímavější je ale možnost označit feromony část těla monstra a vyslat svého brouka, ať z příšery sosá energii, kterou lovci vzápětí předá. Závisí přitom také na tom, z jaké části těla lovené potvory brouk energii sosá, protože správnou kombinací různých druhů energie lze dosáhnout silnějších bonusů k útoku, obraně, obratnosti nebo léčení.

Monster Hunter 4 Ultimate
i Zdroj: Hrej.cz

Ani druhá nová zbraň nepůsobí, že by byla v hře navíc a spojuje v sobě rychlou obranu pomocí štítu v základní formě a ničivou sílu v podobě sekery. Při útocích je výhodné přepínat mezi oběma formami - s mečem sbírat ničivou energii a dříve, než se zbraň přehřeje, ji využít při monumentálním útoku sekerou. Nakonec jsem si oblíbil spíše pomalejší meč se štítem než-li novou hůl. Ačkoliv útočná komba proměnlivé zbraně nedosahují komplikovanosti komb standardního meče a štítu ani rychlosti dlouhého meče, kombinace svižných útoků v základní podobě a hrubé síly po transformaci její zápory vynahrazuje.

Stále platí, že styl hraní se s jakoukoliv zbraní poměrně zásadně mění a rozdíly mezi lehkou a těžkou kuší, obřím mečem a kladivem, či bojovou holí a dlouhým mečem by vystačily na celé vlastní odstavce. Hra hluboko v menu ukrývá popisy způsobů a taktik k užívání daných zbraní, ale spíše na ně přijdete při hraní. Díky online multiplayeru se více než kdy jindy tentokrát vyplatí experimentovat a ne se pouze vázat na jednu nejoblíbenější třídu.

MÉNAGE À QUATRE

Multiplayer opět obsahuje vlastní mise mimo příběhovou linii a také vlastní systém postupu. Lovená zvěř je v MP zhruba čtyřikrát silnější než v singleplayerových misích, takže až se třemi dalšími hráči online nebo lokálně obtížnost lovů rozhodně neklesá. Jsou to především lovy ve více lidech, kde oceníte vícero různých zbraní ve vašem arzenálu. Nejen, že si tak lze snadno oživit hratelnost novou skladbou pravidel, ale především vynikne případná sehranost týmu. Střelci dorážejí na příšeru z povzdálí, lovci se sečnými zbraněmi se soustředí na odsekávání ocasu, kopijníci bodají do slabin a lovci s kladivy drtí krunýř a snaží se příšeru omráčit.

Monster Hunter 4 Ultimate
i Zdroj: Hrej.cz

Multiplayer se díky podpoře hraní online konečně stává rovnocennou částí singleplayeru, který ovšem nezůstává o nic ošizen. Až po dvaceti hodinách hraní zabijete příšeru, která se tváří jako finální boss, MH4U vás překvapí dalšími zhruba dvaceti hodinami příběhu, novými lokacemi a samozřejmě i dalšími obludami k lovení. Postupné uvádění nových možností a systémů nové ani staré hráče nezahltí, a tak si brzy můžete mezi misemi odskočit na expedici náhodně sestavovanou džunglí, ve které najdete nejen materiály, ale i toulající se příšery. Nebo lze zavítat do stísněné arény a utkat se s příšerou při předem daných podmínkách. Nebo si vybudovat armádu kočičích pomocníků a vysílat je na cesty po okolí za vzácnými materiály. Nebo si grindem jednoho lovu zajistit dostatek materiálů na nový, hezčí set brnění...

Ať už s Monster Hunter chcete strávit 15 minut při jednom lovu nebo i pár hodin při získávání vyššího ranku v multiplayeru, čtvrtá generace nabízí zatím nejlépe přístupný a obsahem nejvíce naplněný díl v sérii. Důraz na grind a dlouhé boje jsou hře vlastní už od prvního dílu a je jasné, že to nebude každému hráči vyhovovat. Pro fanoušky série je čtvrtý díl jasná volba, ale pokud jste Monster Hunter nikdy nehráli a hra vás kdy dříve zajímala, Monster Hunter 4 Ultimate je nejlepší díl, se kterým můžete začít.

Monster Hunter 4 Ultimate
Nintendo 3DS 3DS

Verdikt

Lovci zelenáči i pořádní veteráni dostali od Capcomu skvělé RPG odměňující přesnost a trpělivost. Naostřete své meče, lovecká sezóna byla právě zahájena.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama