Monster Energy Supercross - The Official Video Game 2 Recenze Monster Energy Supercross 2 - The Official Videogame

Monster Energy Supercross 2 - The Official Videogame

21. 2. 2019 15:25 1

Pohodlně se usaďte a něčeho se pevně chyťte, mám pro vás vskutku šokující oznámení. Milestone se povedlo udělat velmi solidní hru! Je sice pravda, že s hrami od těchto italských ostrostřelců nemám takové zkušenosti jako kolega Plecháček, mé dosavadní dojmy z různých motoristických kejklí studia ale byly dost rozpačité. Ať už se jednalo o podivné simulátory motorek, bakelitové zpracování rallyového WRC nebo rovnou sprostou vykrádačku série DiRT s názvem Gravel. Právě poslední zmíněný výbuch z Itálie dorazil v tandemu s dalším vysokoktanovým stvořením. Dodnes dost dobře nechápu, jak studio rozměrů Milestone dokázalo paralelně tvořit dva poměrně nákladné projekty a vydat je ani ne týden po sobě, s Monster Energy Supercross - The Official Videogame se nicméně do mého vkusu trefili o poznání lépe. A to ke strojům, kterým chybí druhá stopa nemám žádný vztah. Po roce se energy drinky prošpikovaná soutěž vrací zpátky s pokračováním a rovnou nedočkavce ubezpečím, že podruhé uhání tím správným směrem.

V ZÁŘI REFLEKTORŮ

Pokud vám název hry evokuje leda jedovatě zelenou plechovku plnou synteticky zapáchající tekutiny (a nejedná se o servoolej), zřejmě se sluší vysvětlit, co že je vlastně tahle motokrosová taškařice zač. V tuzemsku nepříliš populární soutěž AMA Supercross probíhá pod záštitou FIM (jednostopého protějšku FIA) a několik desítek elitních motokrosařů v ní zápolí na okruzích v prostorách největších amerických stadionů. Od klasického terénního motokrosu se supercross liší tím, že jsou stadionové tratě vystavěny jako divoké překážkové dráhy s obřími skoky a sériemi hrbolů. Celá soutěž se dělí na dvě kategorie, přičemž nižší kubatura 250 funguje ve dvou oddělených konferencích, které se dvakrát za sezónu vzájemně střetnou pro úsporu času. Královská 450 pak během roku objíždí 17 lokalit napříč spojenými státy s tradičním grandfinále v Las Vegas.

Jedinou výraznou novinkou je přítomnost tzv. compoundu

Premisa hry se od minula nijak nezměnila. Monster Energy Supercross 2 pořád nabízí klasickou nabídku herních režimů od rychlého závodu, přes plný šampionát až po vylepšenou kariéru. Jedinou výraznou novinkou je přítomnost tzv. compoundu, otevřené tratě kdesi na americké farmě. Bez risku si mohou závodníci začátečníci i ostřílení experti osahat nový stroj, vyzkoušet kaskadérské kousky nebo jen tak pilovat jízdní styl, o ten jde nakonec na dráze především. Compound následně najde využití i v kariéře, kde prostřednictvím sérií výzev hráč vylepšuje svého vytvořeného borce nebo závoděním jeden na jednoho získává potřebnou prestiž.

Z DRÁHY DO KANCELÁŘE

Právě kariéra je pro většinu hráčů asi nejlogičtější první volbou. Po úvodních minutách osahávání nového stroje od jednoho z licencovaných výrobců už se vidíte na startovním roštu, ale ejhle, kariéra za rok nabobtnala. Milestone zřejmě vyslyšeli jednu z nejpalčivějších výtek směřovaných k stěžejnímu režimu, totiž ubíjející jednotvárnost sezóny složené pouze z jednotlivých závodních víkendů. Nově na virtuálního jezdce čeká i časový management. Každý týden máte k dispozici určité množství “pracovních” dní, během kterých se svým borcem odbýváte různé kariérní povinnosti. Ať už jsou to zmíněné tréninky a výzvy, setkání s fanoušky nebo focení pro sponzory, umožňují vám rozvíjet vlastní schopnosti, status celebrity a bankovní konto. Ne že by se jednalo o nějaký hardcore strategický element, jako vyblbnutí mezi jednotlivými závody však tato omezená paleta činností postačí.

Vaše postava tím dostává jakýsi nástin charakteru a ve hře se objevuje omezený prvek plánování. Budete pózovat fotografům, abyste se dostali k lukrativnějším smlouvám, pořádně vyždímete své sponzory, nebo raději propotíte mundúr na tréninkové dráze a získáte nějaké ty cenné vteřinky přímo na bojišti? Ve finále se samozřejmě postupně dostanete ke všemu a po několika sezónách s nabitým kontem a nejlepšími sponzory v zádech začnete harmonogram ignorovat, snaha se ale tvůrcům upřít nedá. Především úvodní sezóny jsou díky tomu velmi pestré a jedinou chybkou je, že rivality, ovlivňující jakým způsobem můžete vyzývat své soupeře, zjevně postrádají jakýkoliv logický systém.

NA PLNÝ PLYN

Dost už ke kariéře, jak je na tom závodění? Skvěle! Už předchůdce disponoval poměrně slušným jízdním modelem, dvojka dnes dotahuje šrouby na doraz. Z motorky s jezdcem je příjemně cítit hmotnost a vychytávání jemných nuancí plynu v rychlých zatáčkách se jen tak neomrzí. Stroje o něco lépe reagují na ovládání a celá hratelnost je o fous plynulejší. Lehoučká monstra samozřejmě nezapřou svůj kulervoucí výkon, především na mokré trati budete poháněné kolo při neopatrném túrování lovit na vrcholcích zatáček a na taktiku “plný plyn a točit” rovnou zapomeňte. Nehledě na to mi přijde, že je hra o něco tolerantnější k vaší jezdecké trajektorii, jedním z klíčových prvků supercrossu je schopnost ve správné sekvenci přeskakovat jednotlivé skoky a hrboly, aniž byste se o ně nepříjemně zadrhávali. Zatímco dříve jsem jen zřídka projel kolo bez větších potíží, tentokrát jsem střílel jeden přesný dopad za druhým. Na tom samozřejmě může mít podíl kombinace nízké zvolené obtížnosti a zapnutých asistentů. K ruce jich můžete mít více než dost a jako motorkový laik jsem si přeci jen nechal ruku trochu vést, pokud jste ale naopak tvrdý harcovník, hra vás dokáže na trati potýrat celkem nekompromisně.

vyměnit nebo přebarvit lze například řídítka, řetězy, hadičky nebo sedlo

Jestli vám přece jen soupeři dávají až moc velkou sodu, není od věci zavítat do menu úprav. Na přebalu jedničky se Milestone chlubili rekordní nabídkou tuningových součástek a s pokračováním tlačí maringotku ještě o náměstí dál. Svůj stroj v průběhu hraní ověsíte novými výfuky, brzdovými kotouči, ráfky i pneumatikami, to vše od licencovaných výrobců (překvapivě ve hře na fiktivní výrobky téměř nenarazíte) a s citelným dopadem na jízdní vlastnosti motorky. Kromě výkonnostních úprav nechybí ani ty čistě kosmetické, vyměnit nebo přebarvit lze například řídítka, řetězy, hadičky nebo sedlo. To samé platí i pro vašeho jezdce, nabídka kombinéz a helem se značně rozšířila a potěší i ty největší fashion fetišisty. Kromě raceday oblečení si nově můžete přizpůsobit i “civilní” vzhled jezdce. Pokud vám v závodní hře záleží na slunečních brýlích, náušnici nebo tetování na krku, dveře máte otevřené.

BLIK SMYK

Před rokem jsem se podivoval nad tím, jak moc se mohou společně vydávané hry audiovizuálně lišit. Zatímco Gravel vypadal a zněl téměř odpudivě, jeho kolega nakukoval do sfér vrcholové herní produkce. Monster Energy Supercross 2 v nastoleném trendu pokračuje, graficky vás rozhodně neurazí a záznamy závodů nebo nehybné snímky občas překvapí svými detaily a luxusní prací se světlem. Především modely motorek a postav jsou (až na obličeje) přímo špičkové, na druhou stranu silně zaostává dynamický povrch tratí. Zatímco klasická hlína a bahno ještě ujdou, sypký písek vás na pohled vrací o nějakých deset, patnáct let zpět. Opět si nelze nepostěžovat na polomrtvou atmosféru stadionů. Okolí sice snaživě bouchá, svítí a hoří, obecenstvo by ale dost dobře mohlo na tribunách vůbec nebýt a ve skutečnosti pestré baseballové či fotbalové svatostánky se doslova topí v rozmazané temnotě.

Syté a chrastivé zvuky motorů jsou zase na velmi slušné úrovni. Je štěstí, že většinou silně přehlušujíí ostatní ruch, ambientní nazvučení prostředí si totiž tvůrci za rámeček nedají. Alespoň už se mi nestalo, že by zvuk hry kompletně vypadl a ozývala se jen podivná kakafonie šumů (u jedničky na denním pořádku). Licencovaný soundtrack sice přítomen je, obsazené kapely však nepatří k okupantům rockových žebříčků a hudební podkres většinou připomíná jednu nekonečnou baladu od Offspring. Dost možná nejlepším řešením zůstává hudbu úplně vypnout.

VYHLÍDKY

Za tvrzením z první části textu si rozhodně stojím. Milestone se vykašlali na produkci nesmyslné hromady her a stvořili jeden titul, za který se rozhodně nemusí stydět. Sice to stále není závodění, které bych směle postavil do poličky mezi Forzu Horizon a Gran Turismo, Monster Energy Supercross 2 je i přesto kvalitativně na míle daleko starším WRC nebo Gravel. Povedená hratelnost skvěle balancuje na hraně arkády a off-roadové výzvy, dostupné nastavení vám navíc umožňují upravit náročnost přesně podle gusta. Třešničkou na dortu je navrátivší intuitivní editor tratí. Pokud se vám krev v srdci míchá s benzínem a hledáte divoké virtuální poježdění na kroskách, zřejmě lepší nabídku nenajdete. A i v opačném případě se mohou závodně pozitivní hráči začít rozmýšlet, zda by to nestálo za zkoušku...

Monster Energy Supercross - The Official Video Game 2

Monster Energy Supercross 2 úspěšně staví na kvalitách svého předchůdce. Kdo ví, třeba se za rok uvidíme s plným hodnocením.