Monday Night Combat Recenze Monday Night Combat

Monday Night Combat

Ondřej Švára

Ondřej Švára

9. 2. 2011 23:00 5
Reklama

Tedy fuj, málokterá střílečka je tolik na prachy jako Monday Night Combat. V mezihrách se vám před samopalem prohání maskot, co rozverně ztrácí korunu od korunky, bosse z konců epizod zveme Jackboty, protože ve smrtelné křeči vyprdnou celé svoje sporožiro, a vlastně jediné, o co ve hře jde, je zničit nebo ochránit obří kouli, ukrývající měsíční gáži všech, co v Monday Night Combat soutěží. Co soutěží v televizní akční mele, vlastně prý sportu budoucnosti, kde se řez koronární tepnou provádí kreditkou.

Ovšem, to nahoře je hodně uzoulinký pohled pod pokličku, proto čtěte základní instrukce: Monday Night Combat je kooperativní arénová onlinovka, která se po půl roce přesouvá z Xboxu na PC platformu. A to je mimochodem upozornění všem, kteří pořádně nečtou popisky a na hru je snadno naláká nízká cena nebo fakt, že Steam občas sáhne po konzolové exkluzivitě s vírou v potenciální trefu do černého. Monday Night Combat je především levný multiplayer -  to je jeho základní charakteristika. Znamená to, že maximálně ořezaná single kampaň nudí ještě víc, než cvičák v Quake III Areně, a že pouhých pět map v online módu nepřekoná snad ani demo ze starého Unreal Tournamentu. Když tohle přijmete, je vyhráno. Jsou to totiž, bravo Uber Entertainment, vlastně jediné velké nectnosti nové kooperativní řežby a jestliže jste ochotni pustit přepočtových tři sta korun, máme pro vás tajný tip na únorové zápasnictví.

Přijde k chuti

Monday Night Combat je jako vaše stará pohovka, která si bere to, co máte rádi, od ucmrndnutého piva až po tekutý zbytek olejovek. Akorát nesmrdí. Saje totiž dobro z vašich oblíbených her a filmů. Až v MNC polechtáte kanónem oživlý odpadkový koš tančící v rytmu lambády, vybaví se vám cartoonoví vyšinutci z Dead Rising, když se zaposloucháte do televizního komentáře (říkali jsme, že jste součástí TV show), vzpomenete si na vpravdě čvorčenegrovskou sportovní dekadenci Běžící muž a jestli na sebe necháte působit i občasné hudební retro vsuvky, dostanete se o dvacet let zpátky někam k šestnáctibitovým máriovkám... Monday Night Combat je zkrátka už po pár minutách milá a vtipná hra, která stojí za pozornost nejen jako střílečka, ale i jako kus stylového, i když krutě neoriginálního, softwaru. Mimochodem, koho při pohledu na screenshoty napadlo Team Fortress, tak ano - MNC vypadá jako Team Fortress. Cel-shaded grafika se prosmýkla dveřmi i do nového desetiletí.

Dva módy, dva týmy

Monday Night Combat nabízí podobnou obsahovou bídu, jako před dvěma lety Killing Floor. S tím se smiřte. Dostanete kooperativní boj na několika málo mapách, a to je vše. Na singleplayer zapomeňte, to je jen větší tutorial, stejně tak oželte deathmatch, capture the flag, prostě jakýkoliv jiný mód, jakýkoliv jiný doplněk. Nicméně to málo, co Monday nabízí, balí do výše popsaného sympatického kabátu, jehož kapsy vám kvůli třem stovkám peněženka nerozkouše, a o to jde. Ta pravá levná zábava přichází se dvěma multiplayerovými módy Blitz a Crossfire. Blitz si brzy a lehce osvojí asi každý. Jeden až čtyři hráči se v centrální části arény seskupí kolem své „koule štěstí“ (MoneyBall) a tu mají chránit před hordami různě nebezpečných robotů, běhajících ve vlnách na střídačku z několika „garáží“ po obvodu mapy. Připadáte si trochu jako Vlk chytající vajíčka - waypointová pozemní čára, připomínající tu z Dead Space, vždy napoví, ze kterých kójí se boti v konkrétním okamžiku vyhrnou a s napětím čekáte na střet.

Na vás a na vašich spolubojovnících závisí přežití MoneyBallu. Toho docílíte především správně zvolenou taktikou, spočívající v poskládání týmu z kumpánů s odlišnými profesemi. Hráči mohou volit mezi šesti třídami a využívat jejich specifických vlastností. Takový assassin umí například rychle běhat (což je znát, protože obecně se postavy pohybují docela pomalu), tank má lepší brnění, gunner zase skvělý kulomet, support pak dokáže ostatní léčit a hádejte, co dělá sniper? Každému charakteru navíc autoři vložili do kolébky i tři unikátní supervlastnosti, mezi nimiž jsem si asi nejvíce oblíbil assaultovo házení časovaných bomb, a nutno podotknout, že všechny zvláštní schopnosti postav jsou natolik dobře vybalancované, že se nestává, aby nějaká profese zůstávala dlouhodobě na ocet. Potřeba jsou zkrátka všechny, homogenní týmy nemají v Money Night Combat velké šance na úspěch. Alespoň v závěrečných kolech o desítkách a desítkách protivníků ne.

Ještě krátce ke druhému módu. Pro crossfire platí takřka totéž, co pro blitz, akorát k původně obranné taktice přidává taktiku útočnou. V crossfire proti sobě stojí dva šestičlenné týmy, jež se snaží jednak uchránit vlastní MoneyBall a jednak zmocnit se toho soupeřova. Vzájemná mela graduje tím, že týmy na sebe vzájemně posílají hordy botů, proti nimž dříve bojovali v blitzu a kdo zná lépe jejich silné a slabé stránky, obvykle vyhraje.

Sumička kulatá

Jak už bylo v úvodu naznačeno, hra se hodně točí kolem peněz. Vlastně i taková drobnost, jako je rádius assaultovy bomby, se dá za poplatek upgradovat a tedy zvětšit. Peníze vydělané za střelbu do botů jsou potřeba všude. Dá se za ně budovat ertéesková síť střílen, které skupinám pomáhají v situacích, kdy už je přečíslení soupeřem nad jejich síly, penězi se dá dokonce i zmírnit penalizace při posmrtném respawnu. Mimo jiné také pomáhají v budování kariéry, v tvorbě vlastního unikátního charakteru a v progresu steamovskými žebříčky. „Zabíjej a investuj,“ jako by stálo v podtitulu Monday Night Combat. „A když investuješ, tak pak nezapomínej hrát“, chtělo by se dodat. Autoři naštěstí mezi ekonomikou a vlastní akcí vytvořili rovnovážný systém, kdy jedna složka nedevalvuje druhou. Pokud třeba jednorázově investujete moře peněz do turretů, neznamená to, že po zbytek pětadvaceti kol kampaně už budete jen stát a dívat se, jak vše kolem vás automaticky padá na krovky. Z toho, co totiž nezabijete vlastní zbraní, máte menší výdělky a ty vám pak určitě budou chybět při opravách báze a dalších upgradech.

MNC je zkrátka dobře spletený ekonomicko-akční zacyklenec a dobře vybalancovaná oddychová akce. Samozřejmě se v ní nachází řada drobných chybek, neboť PC verze se od té xboxové téměř neliší, čili až na to, že v ní není přítomen split.screen pro dva offline hráče a naopak už v základu obsahuje DLC obsah Spunky Cola, nese si počítačové Monday Night Combat i své staré problémy. O twiggyovském obsahu už byla řeč a o tom dalším jen stručně. Ony to totiž problémy mohou i nemusejí být.  Záleží, co komu vyhovuje. Některým hráčům se jistě nebude líbit, že při dvanáctičlenném crossfire se už na mapě pohybuje příliš mnoho postav (ano, arény jsou docela malé) a jiné zase rozhodí opravdu nenáročná grafika, která svým komiksovým vzezřením a neostrými texturami odkazuje spíše na omezený rozpočet studia, než na cílené kopírování úspěšného nápadu z Team Fortress. Ať tak či onak, nejsou to chyby, kvůli kterým by se hodilo MNC ignorovat.  Byl to indie hit na konzolích a je to zajímavá herní odbočka na PC. Kdo vyhodí blinkr?

Monday Night Combat
Windows PC

Verdikt

Pondělní večery už dlouho nebyly tak zábavné. Pusťte si Monday Night Combat. Krátký, leč sympatický pořad.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama