Miner Wars 2081 Recenze Miner Wars 2081

Miner Wars 2081

konfrst.jan@gmail.com

konfrst.jan@gmail.com

16. 12. 2012 23:00

Zelené světlo na konci tunelu má další oběť! Z dalekých českých luhů a hájů komunita vytáhla z bažinatých vod Steamu Miner Wars 2081 a pokusili se tak obšťastnit komunitu hráčů lačnících po zážitku slibujícím líté souboje napříč vesmírem, propracovanou kooperaci a v neposlední řadě také takový malý pokus o sci-fi Minecraft a reinkarnaci vesmírné klasiky jménem Freespace. Otázkou je, nakolik z takového vzkříšení budou natěšení hráči zklamáni či nadšení. Jedno je však jisté – již první krůčky ukazují, že potenciál je vpravdě obrovský!

S křížkem po funuse

Lidstvo to má ve světě Mine Wars spočítané – slunce se naštvalo a v rámci vědeckého experimentu dalo vale všem svým planetám, nechalo je rozpadnout a s nimi i křehké vztahy mezi národy. Vesmír je tak rozdělen do mnoha pásem asteroidů a politických zón vlivu – v každé takové zóně pak vládne jedna frakce či národ, často vybarvený za pomocí funkční karikatury na dobu aktuální či minulou. Zápletka je tedy jasná – ten nemá rád toho, ona zase tamtoho, a všichni dohromady jdou si po krku.

Ujímáte se role Apolla, doprovázeni duem Marcusem a Madelyn se vydáváte na cestu poznání a pomsty útoku na těžařskou základnu z hektického úvodu hry. Misi za misí budete za doprovodu místy skutečně krvavé obtížnosti prolétávat stísněnými koridory, likvidovat nepřátele ve volném vesmíru, dolovat suroviny, obchodovat, přetvářet si herní svět dle sebe a tak celkově si užívat příjemného vesmírného sandboxu. Náplň misí a celé hry je sice dostatečně rozmanitá a mise skutečně nejsou jedna jako druhá, ale i přesto se velmi brzy začne zajídat základní mechanismus – doleť a rozstřel – okolo kterého jsou naštěstí nabaleny různorodé úkoly. Situaci pak také zachraňuje relativně zajímavý příběh s nápaditým dabingem postav, byť ony samotné jsou plošší, než by jim slušelo.

Propocené železo

Prvků, z nichž se skládá celková hratelnost je celá řada – poletování vesmírem a kosení jednolitých nepřátel je doplněno o již zmíněný sběr surovin a micromanagement vlastního korábu. Ten vyžaduje dle munice a štítů také péči o zdraví a dostatek kyslíku pro posádku – idea zajímavá, ale lov krabiček s kýženou náplní potřebného se může stát frustrující záležitostí. Člověk často ani neví, kde je nahoře, kde dole a ztratit se je tak snadné –  to platí obzvláště pro interiéry.

Ty sice nepůsobí na dnešní dobu nikterak vábně, ale i tak umí engine místy vykouzlit hezké pohledy – to například když budete utíkat před další z rozezlených slunečních erupcí. Horší to pak je, když dojde k erupci vaší kocábky – to se dostává na řadu jedna z řady dlouhých nahrávacích obrazovek. Ty však prý mají své opodstatnění ve zničitelném prostředí.

Apollo totiž dostává do tlap vedle klasických kulometů hned ze začátku hry i mocný velevrták, vedle kterého by se respektem zasypala i samotná Blanka. Po vzoru stařičké Red Faction se hráč může herním prostředím probourávat prakticky dle libosti – proměnlivé prostředí se tak stává jedním z největších lákadel hry, byť potenciál není využitý tak, jak by mohl být. Ruku v ruce s vychytaným enginem se ale dostavuje i nepochopitelná hardwarová náročnost – ovšem za tou ona deformovatelnost být nemusí, stejně tak nevině v tom lítá i nepříliš husté osídlení polygony – viníkem je pravděpodobně prachobyčejná nedotažená optimalizace.

Šestnáct ztracených případů

Síťová hra je ve hře přítomna vedle klasických vykosťovacích módů (které však absolutně nikdo nehraje) i v podobě kooperace – té se jako klasické versus síťové hry může zúčastnit až šestnáct duší. Sice mne absolutně nenapadá, co z toho člověk má, ale proč ne – rozvíjení sociálních interakcí v rámci hry přeci není k zahození. Nesmělo by to ovšem mít jeden zcela zásadní háček.

Vrtěti pirátem

Hra totiž obsahuje poněkud kontroverzní verzi pirátské ochrany. Ta se sice snaží schovat za stále přítomný kooperační mód, ale její praktický dopad na hráče bez debat mnohé nepotěší. Typicky argument českého chataře neobstojí - stálé připojení k internetu je naprostou nutností, a to zkrátka není dobré. Nehledě na to, že mé osobní a zcela legitimní pokusy pustit hru bez zastrčeného síťového kabelu vedly k jedinému – nefunkční save pozice. A to už je problém nemalého měřítka.

A zde je zakopán ten největší pes celé hry, Miner Wars 2081 nepůsobí dojmem vyladěné hry a nepříjemní brouci jsou znatelní na mnoha místech. Neřeší to ani překvapivě časté updaty – možná nenápadná známka toho, že asi něco není tak úplně v pořádku. Bugy jsou na denním pořádku a sám jsem se několikrát ocitl v situaci, kdy něco nešlo udělat a já si jen lámal hlavu tím, zda-li jsem jen něco zle pochopil, nebo mi do průběhu mise vlezl nějaký nepříjemný brouček. S lámáním si hlavy také souvisí ještě jedna nepříjemná věc, a tou je chybějící tutoriál – na vše si hráč musí přijít sám, například studiem rozložení ovládacích prvků – ty jsou snad všude od klávesy escape až po myš rodilého praváka.

Není třeba chodit dlouho okolo horké kaše – Miner Wars skutečně mohly být lepší. Chyb a výtek je mnoho, ale i přesto je třeba přiznat, že Miner Wars jsou hrou dobrou – před hráče jsou karty vyloženy velmi záhy a je vidět ohromný potenciál, poskytující velké množství zdánlivě nesourodých avšak překvapivě funkčních herních prvků předhazujících před hráče překvapivou míru variability – i díky tomu i přes řadu výtek hra dělá čest svému žánru a umí chytnout. A i přesto, že snad rozpočtem malého nezávislého studia je na ní tak často vidět až přílišná velikost sousta, tak si odnáší naše doporučení vyzkoušet – Miner Wars je dobrodružstvím chytlavě komplexním.

Miner Wars 2081

Zábava sice často střídá nepochopení nad některými prvky či nedodělky, ale i přesto jsou Miner Wars výjimečnou hrou - vesmír hry je obrovský a poskytuje spoustu možností k vyvlbnutí, jen je třeba mít trpělivost – bez ní byste se zbytečně připravili o skutečně zajímavý sandboxový zážitek.