19. říjen 2015 10:00 / Pavel Makal / Recenze / Diskuze (52)

marosho: Takže tentokrát pouze čtyři chyby. Pořád nic moc.

20876978
Dr.One napsal 22. 10. 2015 v 21.15

Silesian: Přihřeju si polívčičku a opět zopakuji, že STO je skvělý kandidát na Endgame... :)

20872214
marosho napsal 22. 10. 2015 v 17.57

Jiří Bigas: Ano zvládáte to velmi dobře, klidně si po ramenou poplácejte. Jak už jsem psal, má kritika je na Burdu. Na Hrej chodím pravidelně ne kvůli hrej, ale kvůli jeho autorům. Jirka, Zdenek, Jarda i Vojta. A opravdu se bojím o to, abychom nepřišli i o vás dva. Musí být frustrující stále někoho prosit, aby web alespon trochu technicky vypadal a ten někdo vás má s prominutím u zad__.

Editováno: 22. 10. 2015 v 17.57

20841627
Silesian napsal 22. 10. 2015 v 17.43

bares69: STO je velmi kvalitní hra (na F2P MMO), kterou si užije i nefanoušek ST.

20821316
zdeeneek napsal 22. 10. 2015 v 17.25

Za mě je recenze úplně v pořádku a doufám, že se její autor nenechá odradit a budou tu od něho ještě další články.

20859114
bares69 napsal 22. 10. 2015 v 17.24

Jiří Bigas: "Je to hra jen pro fanoušky? Jen fanoušci ji pochopí, nebo docení? Pokud ano, dobře, Pavel to nemohl třeba poznat, pak bych ale i tuto vlastnost samu o sobě jako recenzent označil za vážnou chybu."

Myslím, že toto v podstatě vystihuje celou situaci. Ano, je to primárně hra pro fanoušky a oni to dokáží nejlépe ocenit, protože ta hra je tak prostě stavěná. Za sebe říkám, že to je dobře, kdyby byl třeba STO dělaný úplně pro všechny, stál by za starou belu, jsem rád za to, že to je hra mířena pro milovníky ST univerza. To samé platí zde.

Editováno: 22. 10. 2015 v 17.27

20841627
Silesian napsal 22. 10. 2015 v 17.14

xxDawexx: Rozhodně nejsi jediný. Už jsme tři.

Jiří Bigas: Taky si myslím, že tento poprask je způsoben tím, že někdo někomu sáhl na zlaté tele.

20875595
David Plecháček napsal 22. 10. 2015 v 15.46

Dr.One: Takže nejsem jediný, kdo tuhle aféru nechápe? To jsem rád...

Editováno: 22. 10. 2015 v 15.46

20876978
Dr.One napsal 22. 10. 2015 v 15.43

Jiří Bigas: Ahoj, tuhle recenzi jsem přečetl jen díky baresovi a jeho odkazům v námětech. A musím se zastat autora, úvod byl pojat vtipně, sice trochu nekorektně, ale já třeba tento typ humoru beru a nevadí mi. Naopak mi vadí přehnaná opatrnost.

A co se týče výtek k Telltale, je to dobře, že se čím dál častěji ocitají pod palbou kritiky. Když tu vyjde recenze na CoD, tak se tu mnozí předhání v tom, jak tu hru strhají a jak se nikam hra neposouvá, že se mlátí značka do bezvědomí (můžeme uvést i jiné série - ne že bych s tím nesouhlasil, taky mi to vadí), ale jak se opřeme fanouškům Telltale do jejich "betonového" konceptu obdobným způsobem, tak je oheň na střeše. Trochu stejného metru nikdy neškodí...

20822354
Jiří Bigas napsal 22. 10. 2015 v 15.13

Vidím, že to do hPodu bez mého komentáře nevydrží, takže to vezmu jen stručně. Nemyslím si, že by upadal obsah celého webu, Hrej TV nebo recenzí, jak tu zaznělo. Situace třeba v polovině roku a nyní je zcela odlišná. Redakce je poloviční a naopak sezóna v plném proudu. Nebudu nás plácat po ramenou, ale měl jsem pocit, že to množství her a obsahu zvládáme ve dvoučlenné redakci docela dobře. To, že není čas vysílat každý den, nebo není možné, aby každou recenzi psali jen oblíbení dlouholetí autoři, nás samozřejmě mrzí, ale tahle práce je o kompromisech. A bude i nadále. Ty kompromisy musíme dělat my s nejlepším vědomím a svědomím a čtenáři je buď akceptují, anebo o ně přijdeme. Rozhodně si chceme ale udržet co možná nejvyšší standard.

Myslel jsem, že tohle není taková kauza, aby to nepočkalo do podcastu. Navíc moje odpověď pravděpodobně vyvol jen dal otázky, takže se stejně nikam nedostaneme. Nikoho nemrzí Zdeňkův odchod víc než nás. Je to ztráta nejen osobní, ale především personální, protože je nás méně, máme méně času, mnohem víc práce a mnohem méně možností věnovat se extra obsahu jako během posledních měsíců.

K recenzi. Vše, co na Hrej.cz vyjde, včetně této recenze prošlo standardním procesem a redakce si za obsahem stojí. Pavlův článek nevyjímaje. Není to žádný experiment ani pokusný text. Na webu nikdy nebylo tolik obsahu jako v posledních týdnech. Především díky nabité sezóně a navzdory menšímu počtu redaktorů. Předvánoční šrumec, pokud máme nabídnout co nejvíc článků, mě přiměl k tomu, abychom tým externistů rozšířili, což se celé roky nestalo v takové míře jako nyní. Ale bylo a je to nezbytné jej zvětšit a omladit. Pokud bych se spoléhal jen na běžný tým zavedených recenzentů, dnes by na webu řada her zcela chyběla.

Ale nemyslím si ani náhodou, že je to na úkor kvality recenzí od nových autorů. Každý externista píše jinak. Někdo lépe, někdo hůře. To ale neznamená automaticky, že ti noví hůře než starší. Často je tomu právě naopak. Pavla považuji za jednoho z nejslibnějších nováčků a sám rozhodně míním ve spolupráci s ním pokračovat pro jeho spolehlivost, zapálenost, poctivost, obětavost a mnoho dalších kvalit, které naneštěstí nejsou samozřejmostí u každého autora nebo žadatele o spolupráci.

Pavel byl pro mě důkazem, že zkoušet nové autory má smysl, protože i mezi nováčky se může objevit zajímavý talent. Po jeho prvním článku si jej drtivá většina lidí chválila, vítali čerstvou krev apod. Teď, když se jeho názor a styl nemusí trefit do chuti všem, je přeneseně vzato na odstřel. Já ale myslím, že by měl psát dál a neměli bychom soudit autora podle jediné recenze. Zejména pokud jiný text měl opačné přijetí. Nevidím problém v Pavlově přísnosti a hodnocení, ne každému ale musí vyhovovat jeho bezprostřednost.

Že je úvod relativně kontroverzní jsem si byl vědom, zvážil jej a po zralé úvaze usoudit, že zapadá do celkové nálady a pojetí recenze. Přijde mi, že je mi vyčítáno především to, že se dotkl milované značky. Jsem přesvědčený, že kdyby to byla jakákoli jiná hra od Telltale, většina lidí by jen uznale pokyvovala hlavou s tím, jak to vývojářům nandal, že jen ždímají původní koncept a nic se na jejich hrách nemění. Proč by zrovna adventura ze světa MInecraftu měla být automaticky jiná? Já nevím, jestli je, nebo není. Nehrál jsem ji. Nemohu hrát všechno. Kdyby ano, třeba bych měl stejný názor, třeba naopak jiný. I kdybychom se ve všem shodli, nedělá to ale přece Pavlově recenzi žádné alibi. Pořád by to byly jen dva subjektivní názory.

Ano, úvod byl možná pro někoho kontroverzní, ale podle mě byl lidský a upřímný. Nesouhlasím s tím, že adventuru ze světa Minecraftu může recenzovat jen znalec MInecraftu. Pavel se čtenáři naopak sympaticky "přiznává", že není znalec Minecraftu. Ale rozhodně se mu nevysmívá. Nedělá ze sebe odborníka. Podivuje se jen nad tím, jaký fenomén se ze značky stal a možná mu moc nevoní, že jdi vydavatel chce takhle vyždímat. A jako znalec her od Telltale si myslím, že je naopak přímo povolaný zasvěceně zhodnotit, zda-li je tato konkrétní v něčem výjimečná - lepší než ostatní z poslední doby, a nebo je to jen o tom Minecraftu.

Pavel kritizuje hru jako takovou, jeho vztah k Minecraftu s tím nemá co dělat, na to je dost velký profík už teď a svým otevřeným přístupem dává čtenáři jasně najevo, co je zač. Možná máte někteří jiný názor. Ale já jsem bytostně přesvědčený, že je to mnohem lepší varianta, než kdyby hru recenzoval fanboy, který nehrál nic od Telltale a glorifikoval provařený model adventury (v tom je hlavní kámen úrazu a na to se soustředí Pavlova kritika) jen proto, že je to Minecraft.

Ano, ideální by bylo asi svěřit člověku, co je znalec Minecraftu a současně znalec her od Telltale, ale rozdělování recenzí je zpravidla o kompromisech. A tenhle mi nepřišel jako nijak bolestný. Kdyby tu byl ještě osvícenější autor, třeba by dostal příležitost, ale Pavel byl víc než kvalifikovaný. To, že někdo nesouhlasí s jeho názorem, ještě neznamená, že je recenze špatná. Stejně jako, že není dobrá jiná jen proto, že ji někdo pochválí. Tahle konkrétní hra je prostě sama o sobě lehce kontroverzní, a tak není divu, že její hodnocení je nesnadné a vyvolá poprask. Chápu, že se někomu nemusí líbit Pavlův styl. Ok, pak třeba jeho recenzím nepřijde takový čtenář na chuť. I bez Pavla tu ale jistě každý měl oblíbené a neoblíbené autory.

Spousta čtenářů mnohdy volá po větší údernosti a pravdivosti recenzí, které budou říkat vše bez obalu a zbaví nás růžových brýlí. Takové texty ale současně mnoha lidem nemusí sednout.

Řada her od Telltale čelí mnohem drtivější kritice a hráčům to vyhovuje. Opravdu vidím problém jen a pouze v tom Minecraftu a neochotě se smířit s tím, že autor mu nepropadl a nebere na něj ohledy. Ale proč by měl? Je to hra jen pro fanoušky? Jen fanoušci ji pochopí, nebo docení? Pokud ano, dobře, Pavel to nemohl třeba poznat, pak bych ale i tuto vlastnost samu o sobě jako recenzent označil za vážnou chybu. Minecraft stylizace tady očividně nic nezměnila na receptuře Telltale, avšak určitě kvůli ní nebyl Pavel na hru přísnější - to je absurdní. Větší strach bych měl hru svěřit někomu, kdo Minecraft miluje a jen kvůli tomu by přehlížel zjevné nedostatky novinky.

Bylo by určitě podnětné rozebrat další připomínky a vyjádřit se k nim jednotlivě, ale musíme jít dál a pustit se do další práce. Určitě to chápete. Takže k případné dodatečné otázky pošlete klasicky na mail podcast@hrej.cz. Tam se na takové věci dostane vždy. V diskuzi pod každou recenzí být nemůžeme. Nemáme na to už tolik času, jako jsme možná mívali, když nás bylo víc a zbytek redakce se mohl věnovat novinkám, zařizováním, natáčení apod.. A nemůžeme se ani diskuzím věnovat na úkor obsahu. To by jistě nikdo ani nechtěl.

Editováno: 22. 10. 2015 v 15.18

20872214
marosho napsal 22. 10. 2015 v 14.31

dnecesanek: Přesně jak píše bares69: .
Třeba Hrej koupí JRC a bude dobře :D

Editováno: 22. 10. 2015 v 14.31

20877159
Dominik Nečesánek napsal 22. 10. 2015 v 13.21

bares69: Tak to je jiná a ostatní weby neignoruje, teda aspoň podle těch výroků tady. Snad se to změní...

20859114
bares69 napsal 22. 10. 2015 v 13.13

dnecesanek: Burda přes snahu redakce absolutně ignoruje jeho žalostný technický stav. Ve zkratce...

20877159
Dominik Nečesánek napsal 22. 10. 2015 v 13.00

Co si představuješ pod pojmem prdí? Na Hrej chodím už mnoho let a nikdy mi to nepřišlo. V tom Zdeňkovi se shodneme, ale aspoň já si nepamatuju, že by se za Zděnka řešili diskuze tak jako za Jirky. Klidně mě oprav ;)

20872214
marosho napsal 22. 10. 2015 v 12.32

dnecesanek: Já si nestěžuju na redakci, spíše na Burdu. Dle mého na web tak trošku prdí, ale redakce dělá co může.... A Zdenkův odchod tomu taky dvakrát nepomohl.

Editováno: 22. 10. 2015 v 12.34

20877159
Dominik Nečesánek napsal 22. 10. 2015 v 10.31

A jinak mi nepřijde, že by hrej nějak upadalo Prostě se zkouší nový lidi a chce to více času než se naplno projeví, já bych se hned nezatracoval. Ale je fakt, že si tady poslední dobou pořád někdo stěžuje. Lidi! :-)

Editováno: 22. 10. 2015 v 10.33

20877159
Dominik Nečesánek napsal 22. 10. 2015 v 10.29

Ááá Tonda zase perlí :-)

20859114
bares69 napsal 21. 10. 2015 v 13.11

TomKQT: Jak už jsem psal, mně vůbec nevadí 2/5. Mě vadí, že ten text nad tím číslem toto neobhajuje ani nenaznačuje, jaké hodnocení by měla hra opravdu dostat. Ten člověk nezná Minecraft => nezná 80% té hry. Hodně lidí, co MC znají, v té hře a hlavně v příběhu vidí jiné věci než on a jsou schopni je subjektivně posoudit. On jenom hodnotí stránku TT, ta je ale málo relevantní, tady jde o ten příběh, o ten svět.

Příběh není nijak hluboký, však to ani nemá být. Toto není adaptace slavného filmu/seriálu, jde o adaptaci vtipného odpočinkového lehkého herního sandboxového prostředí, které mají rádi hodně i mladší ročníky, příběh na úrovně LEGO her tomu sedí jako pozadí na hrnec.

Opět říkám, vůbec mě nezajímá to číslo, ale text. Až tam bude v textu, "příběh podle MC je špatný, protože... + relevantní argumenty", pak klidně řeknu fajn, je to jeho pohled na věc.

Tato recenze je o ničem, jediná informace z ní je "TT hry jsou stéle stejné", fajn, to LEGO hry také, ale co těch zbylých 80% herního obsahu, v tomto případě příběhu? Jak využil MC prostředí? Jak dodržuje pravidla tohoto světa? Jak oslovuje jeho fanoušky? O tom v recenzi není a ani nemůže být ani čárka, protože recenzent o něm nic neví. Přitom to jsou největší argumenty této hry pro svůj prospěch.

Editováno: 21. 10. 2015 v 13.35

20792015
TomKQT napsal 21. 10. 2015 v 11.44

Proč pořád dokola musíme řešit to samé? Recenze je subjektivní útvar. Tečka.
Já vám rozumím, vám se hra líbila a proto vám vadí špatné hodnocení, protože jej ze svého pohledu nechápete a nesouhlasíte s ním. Autor měl prostě jiný pohled.
Kdyby byla recenze nadšená jak je hra úžasně vtipná a příběh do Minecraft univerza sedí, určitě bychom tady měli zase komentáře ve stylu "To se zbláznil ne? Jak může tak krátká a nudná hra dostat 5/5?". Vždycky bude někdo mít názor opačný.

Editováno: 21. 10. 2015 v 11.44

20792015
TomKQT napsal 21. 10. 2015 v 11.37

bares69: Kritizuje hru za to, že mu přišla krátká, předvídatelná a nudná. To není oprávněný důvod ke kritice?
Mělo by opravdu mít až tak velký vliv to, nakolik zná pozadí Minecraftu? Aneb - hra je krátká, předvídatelná a nudná, ale příběh vysvětluje něco z toho, proč se v Minecraftu staví z kostek (*), proto uděluji 5/5?

S kritikou ohledně nastínění dějové kostry a dokonce i zvratů souhlasím. Akorát je trochu smutné (a podporující negativní hodnocení hry) to, pokud i takto poměrně obecně nastíněná kostra dokáže příběh odhalit a pokazit. To asi pak příběh opravdu moc hluboký není, ne?

(*) Sarkasmus, Minecraft jsem nikdy nehrál, ani tuto recenzovanou hru, takže netuším, jaké může mít příběh hluboké a nesmírně zajímavé spojení s Minecraftem.

20859114
bares69 napsal 21. 10. 2015 v 10.21

Silesian: Promiň, ale takhle bys mohl říct, že jediný relevantní argument ke kritice recenze jsou faktické nebo gramatické chyby a jinak si může v textu být, co se autorovi zlíbí a je to v pořádku.

Tato recenze je otřesná, ne proto, že hru kritizuje, to je v pořádku. Problém ale je, jak a kvůli čemu ji kritizuje. Ta recenze je napsaná jenom jako plivanec na Telltale a vůbec neřeší samotný obsah hry a pohled člověka, co ví něco o Minecraftu, který takový obsah je schopen zachytit a vnímat. Jelikož to je příběh ze světa MC dělaný hlavně pro jeho fanoušky, tak to je zatraceně důležitý úhel pohledu, troufnu si tvrdit, důležitější než samotná a vskutku stále stejná hratelnost TT her.

A jinak opakuji, autor v ní mimo jiné nastínil kostru celého příběhu, takže každému, kdo si chce hru zahrát, zkazil podle mě zážitek, protože tyto hry jsou jenom a pouze o příběhu. Hrej by mělo v tomto případě zvážit opravnou recenzi a dát to někomu, kdo ví něco o obou světech (TT i MC), byla by to menší ostuda, než nechat toto viset pod svou značkou.

Editováno: 21. 10. 2015 v 10.41

20809076
red-icius napsal 21. 10. 2015 v 09.07

tondavon: to, ze si do nich plivnes, neni ustoupeni :D takze pokud uz nenapisou oni, jsou rozhodne moudrejsi oni :D

20867810
tondavon napsal 20. 10. 2015 v 14.38

marosho: DarkLordCZ: TheSibep: Moudřejší ustoupí, takže ustupuji.

20865015
Kubaxx napsal 20. 10. 2015 v 14.26

Co se tyče mého názoru je recenze přece jenom trochu moc kriticka. Měl jsem možnost hru vidět na Zdenkove kanále a přišla mi i vcelku vtipna stylizace je taky plus atd.. co se tyče textu samotného zas tak strašný to není ze by mi z toho krvacely bulvy.

20872480
TheSibep napsal 20. 10. 2015 v 09.29

DarkLordCZ: To jen z toho důvodu, že se těší na špatnou známku, jako by jste Tondu neznali. Pokud by měl Halo na PS4 tak by se nad tím vůbec nepozastavoval.

20864012
DarkLordCZ napsal 20. 10. 2015 v 08.20

tondavon: Nejmenovaný XBox fanda má v té sérii nahráno více než všichni ostatní v redakci dohromady. Kdo jiný by to měl podle tebe recenzovat??

20872214
marosho napsal 20. 10. 2015 v 00.27

tondavon: Antonínku, nevím proč vůbec reaguju, asi sis dnes zase nevzal léky, nicméně...neumím třeba ani pilotovat letadlo, přesto si myslím, že by tohle pilot letadla ovládat měl....Mohu psát jak chci, neživím se tím.

Editováno: 20. 10. 2015 v 00.58

20867810
tondavon napsal 20. 10. 2015 v 00.10

marosho: Milý mladý jinochu, to, že ti nevadí gramatické chyby, je bohužel poznat, jelikož píšeš jako čuně. red-icius: To, co jsi napsal, postrádá naprosto všechno. Když si to přečteš, tak přeci poznáš, že jsi napsal naprostý arci kec, to nemůžeš myslet vážně.bares69: A proč by to měl psát zaslepený fanoušek série? Já jsem za to vděčný, že je recenzent relativně nestranný, nebo ty opravdu toužíš po tom, až vyjde Halo 5, aby to recenzoval nejmenovaný XBox fanda?

Editováno: 20. 10. 2015 v 00.12

20872214
marosho napsal 19. 10. 2015 v 23.06