Minecraft Dungeons Recenze Minecraft Dungeons

Minecraft Dungeons

28. 5. 2020 15:00 1

Táži se vás, v jakém momentě se z perspektivní značky stává pouhopouhá dojnice, ze které se majitel licence snaží vydojit poslední kapku drahocenné tekutiny a nebere ohled na renomé nebo kvalitu? U Minecraftu tomu bylo už před pár lety, kdy začal herní průmysl produkovat takové skvosty, jako byl Minecraft: Story Mode, který svého času vyvolal na Hrej pořádné pozdvižení. Ale ne, nejsem tady od toho, abych otevíral staré rány a vrtal se v nich diamantovým krumpáčem, tentokrát se podíváme na úplně jinou žánrovou exkurzi, kterou se pokusil Microsoft vytřískat z téhle zlaté žíly další valouny. Mojang totiž dopravil na trh novinku s názvem Minecraft Dungeons.

DIABLO(KY)

Tak nějak se shodneme na tom, že původní Minecraft je prostě skvělou, výjimečnou a revoluční hrou. Ať už je její komunita jakkoliv infantilní a zlé jazyky si tvrdí co chtějí. Většina titulů, které se ze slávy milionového nápadu snažily profitovat, ale selhává v tom, že nedokáže správně uchopit krásu Minecraftu. Přesněji řečeno se v nich nedá kopat, stavět a obecně tvořit. Když na lehce ošuntělou stylizaci Minecraftu, okleštěnou o kreativní složku, nalepíte debilní příběh, nevznikne vám skvělá hra ani kasovní trhák.  Vznikne paskvil. A i přesto v dalších odstavcích nebudu zuřivě hanit “majnkraftový diablo”, ale pokusím se vám vysvětlit, proč to v tomhle případě vlastně skvěle funguje.

Vyprahlé pouště nahradily doly na redstone.

Ano, Dungeons jsou na první pohled jen sto osmá variace na legendu žánru izometrických hack’n’slash RPG. Megahustý protagonista v něm běhá po obrazovce, kosí zástupy nepřátel, co chvíli panákuje healovací lektvar a zběsile mění kusy vybavení za stále lepší. Jedinou výraznější změnou je, že místo barbara, druida nebo mága rozsévá smrt jeden z hromady předpřipravených hranatých panáků, krvavé komnaty a vyprahlé pouště nahradily doly na redstone nebo cobblestonová vesnice a místo zástupů démonů se k zemi hroutí stovky kostlivců, creeperů a ukňouraných illagerů (neplést s ještě ukňouranějšími villagery).

Nebylo by v tom nic objevného, kdyby to celé nebylo dohromady pospojováno s jakousi nepopsatelnou elegancí a jistotou. Minecraft Dungeons prostě šlapou, dobře vypadají, jsou nesmírně primitivní a lehce uchopitelné, i pro průměrného dětského hráče Minecraftu.

BÁC HO SEKYRKOU

Příběhové pozadí je spíše nuzné, a tak nějak dokresluje dojem pohádkovosti hry. Byl nebyl jeden stydlivý vesničan, kterého sousedi šikanovali. Nebohý mob tak utekl do lesa, kde našel svítící (a teď pozor, překvapení) blok a stal se ultimátním pánem zla. Ze vší zášti vykydlil svou rodnou ves i pár v okolí a zatnout tipec mu může jen náhodný kolemjdoucí - hrdina - totiž vy. Nic objevného, jako motivace k destrukci veškerého minecraftového tvorstva to ale stačí.

V rámci nepříliš rozsáhlé mapy takzvaného Overworldu tak se svým hrdinou vyrážíte na mise, čistíte dungeony a sbíráte nové a nové vybavení. Nicméně tam, kde většina zástupců žánru teprve začíná rozbalovat své talentové stromy, systémy class a tabulky plné statistik, Dungeons končí a spokojí se s jen velmi základními možnostmi postupu. Klíčové jsou tři sloty na vybavení, konkrétně zbraň na blízko, na dálku a brnění. A také trojice políček rezervovaná mocným artefaktům, které vás v boji léčí, vybuchují, vystřelí rachejtli nebo třeba do akce povolají bojovou lamu. Na žádné mágy, válečníky a roguny si tu nehrajeme.

ZBROJNOŠI VŠECH ZEMÍ

Hráčskou specializaci v podstatě určuje nejzákladnější výběr vybavení. Zbraní na blízko je hrstka, vedle všestranného meče je možné nepřítele utlouct pomalou palicí, ohánět se sekerou nebo naopak svižně pižlat dýkami. V druhé vlně je zase třeba volit mezi rychlými a silnějšími ale pomalejšími luky, případně jednoduššími kušemi. Brnění nakonec ovlivňuje především to, zda budete spíše konzumovat poškození, nebo si necháte podpořit jednu ze zmíněných možností boje. Veškerou hloubku RPG systému pak zajišťují body enchantingu, které dostáváte za dosažené úrovně. Stačí pár kliků a lučištnická kápě začne metat blesky, kopí vysávat z nepřátel život a z kuše vystřelené šípy se odrazí k dalšímu nepříteli.

Pochopit celý systém je zatraceně jednoduché, a je to dobře, protože tím hra eliminuje “pokažené” postavy, které by byly v pozdějších fázích hry nepoužitelné. Vylepšené vybavení po rozebrání investované body vrátí, je tedy jednoduché během pár minut vytvořit z agilního lučištníka totálního tanka a naopak. Na druhou stranu to podkopává kouzlo specializace v kooperativním multiplayeru, ale… takové už Minecraft Dungeons jsou.

Obtížnost je lehce nevyvážená.

Abychom si však rozuměli, neexistuje žádné definitivní naladění válečníka a přímo v boji je nutné podle situace zapojovat jak zbraně na blízko, tak střelbu. Dungeons poměrně umně dávkují nové typy nepřátel, které vyžadují lehce odlišný přístup, a zatímco někdy je ikonický Rambo styl skutečně efektivní, jindy je nezbytné nejdřív davy rozptýlit soustavnou střelbou. Sebelépe vybavený hrdina totiž při větší přesile na blízko hoří jako papír a dokud je v toulci dostatek šípů, máte situaci mnohem více pod kontrolou.

OZLOMKRK

Stejně jako základní koncepty je i hratelnost velmi jednoduchá, při průchodu lokacemi tedy nečekejte žádné zázraky herního designu a spíše je nutné naladit se na uvolněnou čistící náladu. Ta pochopitelně šlape nejlépe s třemi parťáky po boku, které můžete dokonce posadit vedle sebe k jednomu monitoru (bravo). I v sólo režimu je ale lámání páteře Arch Illigera celkem příjemná, pořádně odsýpající a frenetická zábava. Obtížnost je lehce nevyvážená, zatímco někdy Dungeons skutečně dávají znát, že míří především na děti, jindy dokáží překapivě zatopit pod kotlem a limitovaný počet respawnů je najednou zneklidňující.

Minecraft Dungeons

Problém je v tom, že se gameplay poměrně rychle ojí. Dungeons totiž v současnosti nabízí jen pár lokací, které jsou sice procedurálně generované a nabízí velmi odlišné settingy (temné lesy, hořící jeskyně, zmíněné redstonové doly), ale při opakovaném hraní jsou si stejně podobné jako vejce vejci. Na první průchod zabere průměrně schopnému hráči řádově jednotky hodin a dál už zbývá jen opakované grindění vyšších obtížností. Ano, i to je v rámci žánru tak nějak zvyklé, z obsahového hlediska je ale Minecraft Dungeons nepopiratelně chudou hrou. Ze stereotypu navíc nevytrhnout ani velmi generičtí a tuctoví bossové.

V ZÁŘI TISÍCE GLOWSTONŮ

Grafická stránka je v případě čehokoliv, co nese název Minecraft tak trochu bizarní téma. I Dungeons jsou v zásadě “hranatou a hnusnou” hrou. Na druhou stranu jsou ale technicky vypilované k dokonalosti. Kostičkovaná stylizace společně s naprosto fantasticky nasvícenými lokacemi dodává hře potřebný sex-appeal, a i když se nejedná o žádný nový příchod Crys… krista, k vizuální stránce vlastní není co vytknout. Opět je třeba zmínit, že se titul v první řadě snaží působit pohádkově a cílí na mladší publikum, což se mu daří na jedničku.

PC verze nedělá žádné brikule, stejně jako ta naladěná pro Xbox One X.

To platí i pro zvuk, který je… nu, minecraftový. Někomu je možná houpavý soundtrack a kakafonie syčení, prskání a pronikavého bručení vesničanů po chuti, můj hranatý šálek kávy to každopádně není. Alespoň sexy ženský hlas vyprávějící příběh na pozadí uvítacích scén podává důkaz o profesionálních podmínkách, za kterých nazvučení vznikalo. A nakonec nelze nezmínit i odladěnost, která je velmi slušná. PC verze nedělá žádné brikule, stejně jako ta naladěná pro Xbox One X. Jediným zásadnějším problémem bylo, když se mi doslova v posledních vteřinách příběhu zasekla postava ve voidu a donutila k restartu celé kapitoly.

Stojí tedy Minecraft Dungeons za to? Ano, stojí. Za jiných okolností bych byl možná přísnější, ale vzhledem k tomu, že je titul už od samotného launche dostupný ve službě Xbox Game Pass, je čas investovaný do stahování relativně kompaktní instalačky naprosto adekvátní. Dungeons nejsou dokonalou hrou, která by se zařadila po bok Titan Questu, Torchlightu, Sacred a dalších příbuzných legendárního Diabla, to ani v nejmenším. Na to jsou příliš primitivní a neambiciózní. Na pár kratších večerů strávených s kamarády, dětmi, případně kombinací obou skupin, však bohatě vystačí.

Minecraft Dungeons

Příjemný, i když strohý hack'n'slash výlet do světa Minecraftu. Ideální start pro potěr, který třeba za pár let otevře brány čtvrtého Diabla.