Might & Magic X Legacy Recenze Might & Magic X: Legacy

Might & Magic X: Legacy

konfrst.jan@gmail.com

konfrst.jan@gmail.com

10. 2. 2014 23:28 44

Série Might & Magic hlásí návrat, a to ve velkém – římská desítka na jednu stranu sice může připomínat nový start, podtitul Legacy však dává jasně najevo, že se autoři chtějí ohlédnout zpět a navázat na dědictví prvních dílů. Návrat ke krokovacímu průzkumu členité a na podnebné pásy bohaté krajiny i temných dungeonů nacpaných těmi nejroztodivnějšími monstry a překvapeními tedy může směle začít.

NÁVRAT DO DĚTSKÝCH LET

Hra sice od začátku nechává hráče relativně dost na holičkách a příliš neporadí, první krůčky by však neměly být alespoň pro znalce série Might & Magic ničím překvapivým. Opět se ujímáme role čtveřice dobrodruhů, které si můžeme buďto sami vytvořit, nebo si vybrat z již připravených, a hned poté se vrhnout do víru dění. Celkově jsou na výběr čtyři rasy a tři povolání pro každou z nich, což dává poměrně dost kombinací a už v úvodu samozřejmě můžeme potvrdit možnost několikerého hraní. Co se příběhu týče, naši hrdinové se ocitají vyvržení na poloostrově Agyn v roli odpadlíků a s minimem možností, kam se lze dostat. Odtud již cesta musí vést pouze a jedině vzhůru, ke slávě a záchraně světa. Jak jinak.

Ke čtveřici původních hrdinů si můžete během hraní přizvat další dva dobrodruhy, nikdy se však v takovém případě nejedná o plnohodnotné postavy. Vždy jde maximálně o nějaký konkrétní přínos pro celou vaši partu – například v podobě bonusu pro útok (nikoliv však jako bojující parťák), nebo zvětšeného inventáře, najmete-li si mezka. Prvek je to funkční a občas vás donutí se zamyslet nad tím, co se vám vlastně bude hodit více v následujících minutách. Ať už ale bude vaše rozhodnutí o obohacení party jakékoli, nové M&M stojí a padá se základním prvkem každé RPG hry - vývojem postavy. Vaše parta si zvyšuje úrovně jednotlivě, zisk zkušenostních bodů jednoho tedy nutně neznamená i zisk pro ostatní členy a stejně odděleně budete také rozhodovat o tom, jak krví a dřinou vyzískané bodíky investujete. Možná nečekejte tak neuvěřitelně větvený vývoj postavy, jaký předvedl před nedávnem vydaný Path of Exile, i tak je ale získávání nových schopností zábava. M&M se v tomto ohledu mnohem více přibližuje klasikám žánru a nabízí relativně konzervativní pohled na věc. V určitých momentech po vás navíc bude hra vyžadovat návštěvu trenéra, který povýší vaše umění na zcela novou úroveň a pošle vás zase dál. Stojí poměrně dost peněz, někdy se při plnění zadaného úkolu solidně zapotíte, ale odměna bývá povětšinou sladká a hlavně - jejich získávání funguje jako pořádná dávka motivace.

V JEDNODUCHOSTI JE SÍLA

S lehce archaickým přístupem se vývojáři rozhodli přistoupit i k hernímu zpracování, kdy je herní mapa rozdělená na čtverečky a hráč mezi nimi pěkně po staru krokuje. Při každém pohybu pak posuneme herní čas o pár minutek kupředu vstříc změně denní doby. Pohyb je tak zdánlivě velmi omezen, nejedná se však o bůhvíjakou obtíž. I přes zjevné omezení čtyřmi stranami je svět rozsáhlý a opět nabízí obrovskou variabilitu i dostatek prostoru k prozkoumávání. Dříve či později se tak nejeden hráč přistihne při tom, že s úšklebkem na tváři prolézá každý kout a objevuje četná tajemství světa Ashanu po událostech v Might & Magic: Heroes VI.

Zbrklost hráče dostane nafrak, pokud ne, odnesou to něčí nervy, nebo alespoň klávesnice.

Prozkoumávat nebudete jen svět, ale i hru samotnou – mizerná nápověda probouzí kreativní zvědavost, která byla tak typická pro doby minulé a kdo ví, třeba se ocitnete v neuvěřitelné kaši jen proto, že se hrnete kupředu aniž byste dávali pozor na mechanismy hry. To se může stát, když budete mezi jednotlivými souboji čile zneužívat systém odpočinku jen proto, abyste ušetřili lektvary. A ejhle, zásoby došly, spacáky někdo sežral, čutora je prázdná, buřty jsou také tatam, lektvary zbývají už jen dva, a to na obzoru vypadá jako smečka vyhladovělých vlků...

Tím se samozřejmě dostáváme k soubojům, které jsou tahové a nabízí dostatek prostoru k taktizování, v tomto žánru samozřejmě obohaceného o schovávání se za rohy a úhybné manévry o čtvereček vedle. Vedle důrazu na taktiku pak souboje nabízí ještě jednu dnes velmi vzácnou věc – tolik potřebnou výzvu. Každý souboj je něčím náročný, každý vás donutí se alespoň na chvíli zamyslet a zastavit. Zbrklost hráče dostane nafrak, pokud ne, odnesou to něčí nervy, nebo alespoň klávesnice. Za začátku se může zdát, že hrou projedete jako horký nůž máslem, nemůžete se však mýlit víc. Souboje v pozdější fázi hry kladou na hráče opravdu velké nároky a musíte využívat všech schopností členů družiny, abyste uspěli. Pokud se vám to z nějakého důvodu nepodaří, samozřejmě přichází ke slovu načtení pozice a druhý pokus, jen kdyby nebyla práce s ukládáním/načítáním tak nepochopitelně pomalá. Bohužel se s tím pojí i obecné načítací obrazovky, které v době, kdy i průměrné kancelářské stroje disponují mnoha GB operační paměti, nepůsobí zrovna zdravě.

Might & Magic X: Legacy

Co se technické stránky týče, nemáme příliš co vytknout – grafika je na první pohled velmi jednoduchá, nicméně pro žánr krokovacích her je důležitá zejména přehlednost a funkčnost. V tomto směru Legacy funguje na výbornou a jediné, co nám po mnoha hodinách hraní doopravdy vadí, je absence reálného náhledu postavy v inventáři. Zatímco byla tato funkce pro předchozí díly typická, Legacy přichází pouze se statickým obrázkem, nerespektující ani odívané vybavení, natož právě drženou zbraň. Stylizace jako taková však odpovídá fantasy žánru a nikdy nepůsobí jako pěst na oko.

Milovníci dungeonů a herní konzervy obecně však budou tak jako tak při pohledu na nové Might & Magic plesat radostí, a není se co divit. Série se možná nevrací v plné kráse, ale přináší tak klasickou hratelnost, díky které zcela určitě zapomenete na to, že se píše rok 2014. Právě to je alfou i omegou celé hry – chcete-li se vydat po řece času zpět do minulosti a okusit, jak se hrálo dříve, s chutí do toho. V opačném případě vás ale přeci jen odkážeme na modernější kousky, abyste náhodou nebyli zklamaní. Ať už se ale řadíte do jakékoliv kategorie, M&M X: Legacy ukrývá pod tvrdou slupkou poctivou hru, nechávající vzpomenout na hodiny strávené s předešlými díly.

Might & Magic X Legacy

Might & Magic se navrací v plné síle. Titul má sice své mouchy, zašlape je však zábavou a nostalgií. Nutnost pro fanoušky dungeonů, ostatní, nechť si však drží rozumný odstup!