Midnight Club: Los Angeles Recenze Midnight Club: Los Angeles

Midnight Club: Los Angeles

Tomáš Nadrchal

Tomáš Nadrchal

10. 12. 2008 23:00 2

Představte si velkoměsto. Představte si jej v absolutní dopravní špičce, kdy i otrlé povahy sedící za volantem hledají způsob, kterak uklidnit pochodující nervy, aniž by pronesly něco sprostých slov. A k tomu si představte bandu šílenců ve vytuněných autech snažících se dostat pokud možno co nejrychleji z jednoho konce města na druhý… Za proměnnou město si dosaďte Los Angeles, za proměnnou šílenec hráče a máte Midnight Club: Los Angeles, další z řady titulů od věhlasných Rockstar Games.

Počátek kariéry piráta velkoměstských silnic bývají těžké, s tím se dá ostatně souhlasit i v reálném světě. Naučit se nazpaměť všechny zákoutí, zapadlé uličky a zkratky dá něco práce, o zvládnutí manévrování v absolutní polední špičce ani nemluvě. Stejně tak si většina jezdců nebude moci po dvou-třech odjetých závodech pořídit nablýskaného Mustanga, ale spíše si bude mazlit svoji krásnou stařešinku a škudlit každičkou korunu. Tedy, dolar. Toho si byli vědomi i vývojáři, a tak nachystali úvod v počítačových arkádách nevídaný – první hodiny hraní nepředstavují zábavu, ale pekelně strastiplnou cestu k sebezdokonalení. Na výběr je nejprve z trojice dosti obstarožních automobilů, já si vybral Golf GTI, a abych byl přesný, jednalo se o první generaci tohoto oblíbeného vozítka, která se začala vyrábět zhruba v polovině sedmdesátých let.

Malý počet koní pod kapotou v počátcích na jednu stranu ani nevadí – orientace ve městě není kdovíjaká, v závodech je třeba projet okolo kouřových checkpointů, vyznačený směr jízdy je ale mnohdy zmatečný a dokáže zavést do míst, odkud není cesty zpět na první příčku. K tomu si ještě připočtěte fakt, že civilní vozy během dne a za šera nesvítí (!), což způsobuje velké množství nehod. Strach z toho, že se v protisměru téměř zničehonic namísto rovného asfaltu objeví kapota, sice může zvyšovat adrenalin, ale v úvodních masážích dokáže spíše rozezlít než zvýšit zážitek z jízdy. Prvních několik hodin tedy představuje to pravé peklo, ten kdo se obrní trpělivostí a překoná jej, ale pak bude sklízet zasloužené plody svého pilného učení.

S tím, jak roste váš respekt v očích soupeřů, se postupně také otevírají další a další auta, případně motocykly. Všechny jsou přitom plně, a to doslova, editovatelné, ráj tunérů tedy může začít. Potěší i dostatečně široký vozový park, avšak jejich odemykání probíhá velmi pozvolna, což dosti prodlužuje herní dobu. Los Angeles samotné sice na první pohled působí jako opravdové velkoměsto, nicméně jde pouze o jakousi zhuštěnou verzi LA. Nalezneme zde všechna významná a věhlasná místa a budovy, namátkou Sunset Boulevard, Beverly Hills a Mulholland Drive, rozloha samotná byla přizpůsobena požadavkům hratelnosti. Pozitivem budiž, že se ve městě nenacházejí prakticky žádná omezení, hned od prvního nastartování motoru můžete jet, kam jen se vám zachce, od uliček v centru až po příměstskou dálnici.

Zmiňoval jsem závody, těch je v Midnight Club: LA přemíra. Z valné většiny se jedná o to dostat se co nejrychleji z bodu A do bodu B přes vyznačenou trasu, často se ale také stává, že je více závodů spojeno do jednoho seriálu. Těch je opět vícero druhů, některé jsou na pevně stanovený počet závodů, jindy je vítězem ten, kdo získá třikrát skalp protivníků. Série o čtyřech jezdcích tak může být ukončena v lepším případě hned po třech jízdách, v tom horším se protáhne na trojnásobek. O to větší adrenalin je následně ve hře, což nelze než kvitovat, záchvaty vzteku způsobené přehlédnutím auta v protisměru v poslední zatáčce devátého závodu jsou ale v MC:LA také na denním pořádku…

Krom příběhových závodních sérií lze během projíždění městem vyzvat k souboji i některé protivníky, stačí zablikat dálkovými světly a souboj kolo na kolo je na světě. A zatímco na počátku se závodí víceméně pouze o respekt a nějaké to pricemoney, v pozdějších částech zvyšují atraktivitu střetů sázky o peníze, v tom lepším případě, a o auta, v tom horším. S velmi vysoko nastavenou laťkou obtížnosti se totiž může nakrásně stát, že svůj vymazlený Volkswagen Golf VR6 v několika málo minutách nenávratně prohrajete… To jsou chvíle, kdy i ortodoxní zastánci autosave systému raději přecházejí na ruční ukládání :-).

Problémy s městkou dopravou se bohužel z valné většiny dotýkají pouze hráče. Umělá inteligence je totiž natolik inteligentní, že dovede předvídat, ze kterého stínu se vynoří které auto, a tak téměř jediné karamboly protivníků jsou způsobeny po kolizích s hráčem. To je jednak škoda, jednak přesně korespondující s několikrát omílanou vysoce stanovenou laťkou obtížnosti. Los Angeles v Midnight Club vypadá velmi pěkně – průběžně se mění den a noc, všude jsou spousty chodců, spousty civilních aut… Pravda, město sice působí dosti betonovým dojmem, ale které ne, že? Jedinou zásadní výtkou proti grafickému zpracování je ona zmiňovaná nepřehlednost, kdy obrysy protijedoucího auta mnohdy uvidíte, až když střetnutí nelze zabránit. K celkově arkádovitému ztvárnění MC:LA byl přizpůsoben i jízdní model – jezdit přes obrubníky není problém, vzít to na kruhovém objezdu rovně také ne. To ale není špatně, jak by se mohlo zdát, jde o další z řady prvků dotvářející charakter celé hry.

Midnight Club: Los Angeles není úplně výtečnou hrou, ale ani šedivě průměrnou. Po neskutečných patáliích v úvodních hodinách se otevře obrovská porce zábavy, jež fanouškům rychlých kol a tuningu vydrží na hodně dlouhou dobu. Za největší klad považuji celkový náboj, hra má patřičný spád a neustále se něco děje, což do jisté míry zabraňuje případnému stereotypu.

Midnight Club: Los Angeles

Přinejmenším velmi zajímavá a dobře hratelná arkáda, jež potěší všechny fanoušky pirátů městských silnic.

Náboj, volnost v upraveném LA, skvělý soundtrack, možnosti tuningu, různorodost závodů, po překonání prvotního pekla skvělá zábava na dlouhou dobu.