Middle-earth: Shadow of Mordor - The Bright Lord Recenze Middle-earth: Shadow of Mordor - The Bright Lord

Middle-earth: Shadow of Mordor - The Bright Lord

Jiří Bigas

Jiří Bigas

10. 3. 2015 14:00 8

Když jsem na přelomu září a října hrál Middle-earth: Shadow of Mordor a později psal recenzi, ani v nejmenším mě nenapadlo, že je to žhavý kandidát na titul pro vůbec nejlepší hru loňského roku. Jistě, byla to skvělá hra a hodnocení 4/5 si bezpochyby právem zasloužila. Ale měla i své mouchy a v očekávání dlouhé řady trháků, které se teprve chystaly na trh a měly ještě větší ambice, jsem se rozhodl neudělit absolutní známku. A když nakonec bublina splaskla a nejeden potenciální hit v redakční zkoušce k našemu zklamání pohořel, byla to právě tato open world 3rd person akce s RPG prvky od podceňovaného washingtonského týmu Monolith Productions, která nad ostatními vyčnívala. Možná proto, že jí většina hráčů moc nevěřila a nic si od ní neslibovala. Ale takový už je život.

JEDEN PRSTEN VLÁDNE VŠEM

Teď, když už vývojáři společně Warner Bros. Interactive Entertainment bezpochyby reálně pomýšlí na pokračování, vychází poslední velkorysé rozšíření, které nás vrací do Tolkienova světa. A je to epilog ve velkém stylu, to se musí autorům nechat. Tisíce let předtím, než Talion, hlavní hrdina původní hry, padl rukou svých nepřátel a tajemný přízrak ho nenechal zemřít, se postavil na odpor Celebrimbor, elfský král Eregionu, samotnému Sauronovi. Právě on pomohl Temnému pánovi ukovat Jeden prsten a jak už hráči původní hry ví, byl to jeho duch, který se připoutal k Talionovi ve snaze najít věčný klid ve spravedlivé pomstě. Teď zjistíme, co jeho pádu předcházelo a zalistujeme si v jedné z nejtemnějších kapitol dějin Středozemě.

Hlavní novinkou je samozřejmě skutečnost, že vládnete Prstenem.

Hráč se coby Celebrimbor vrací do Mordoru, aby změřil síly se samotným Sauronem. S pomocí vládnoucího prstenu si podmaníte zástupy protivníků s cílem vybudovat dostatečně početnou armádu, která by v srdci nepřátelského území vrazila klín do temnoty. Celebrimbor se podobně jako jeho budoucí lidský souputník ohání mečem, lukem a dýkou. Má podobný repertoár pohybů a dovedností. Nicméně hraje se za něj trochu jinak, protože se v některých směrech oba hrdinové také odlišují. Hlavní novinkou je samozřejmě skutečnost, že vládnete Prstenem. Ten vám nejenže propůjčuje neviditelnost, ale především vám po omezenou dobu umožní řetězit v rychlém sledu za sebou nezpozorovaně ty nejbrutálnější útoky, anebo naopak podrobit si během okamžiku větší skupinu nepřátel.

JEDEN JIM VŠEM KÁŽE

Energie prstenu nicméně není neomezená, je potřeba ho nabít připojováním dalších stoupenců do vašich řad. Délku jeho působení však můžete natáhnout plněním několika vedlejších misí, než se postavíte samotnému Sauronovi. Je trochu paradoxní, že většinu hry strávíte tím, že postupně obsazujete nepřátelská území, podrobujete si po vzoru původní hry jednoho protivníka za druhým a když je konečně dílo hotovo a hra vám dovolí utkat se s Temným pánem, ten během mžiku promění vaše loutky opět ve své stoupence. Ale tak to chodí. Na druhou stranu musíme vyseknout pochvalu autorům za to, jakým způsobem zpracovali finální bitvu. Na podzim jsme si stěžovali, že Shadow of Mordor je celý založen na komplexním a tuhém soubojovém systém a přitom hra vyvrcholí QTE sekvencí namísto nějakého ultimátního zápasu na život a na smrt, který by řádně prověřil vaše schopnosti.

V případě rozšíření The Bright Lord si přijdete na své, pokud jste to cítili stejně. Souboj se Sauronem má několik fází a musíte v něm zúročit všechno, co jste se doposud naučili, protože na vás chrlí masy svých poskoků, sám se zatím regeneruje a nemá problém přivést k životu ani mrtvé. S tím souvisí i skutečnost, že DLC je docela obtížné, což je jednak dáno tím, že má uspokojit veterány původní hry, kteří majÍ na kontě desítky hodin, ale současně vás trochu může hendikepovat skutečnost, že jste třeba jako my s hrou několik měsíců nepřišli do kontaktu. Jednoduše řečeno, vyšli ze cviku a chvíli to trvá, než se zase do hry dostanete.

JEDEN VŠECHNY PŘIVEDE

Překousnout několik neúspěšných útoků na nepřátelskou strukturu velení se ale určitě vyplatí i přesto, že se vám systém Nemesis ústy nepřátel opět odmění nějakou tou jízlivou poznámkou. Nakonec to totiž stejně budete vy, kdo stane na vrcholu evolučního žebříčku v Mordoru. To až přijdete na to, jak užitečná je schopnost kdykoli povolat do boje pět svých stoupenců. Nebo až ovládnete pro změnu umění ve vhodný moment obětovat jejich životy a doplnit si tak vlastní zdraví. Asi nejpozoruhodnější novou schopností jsou ale teleportační útoky. Ty Celebrimborovi s vaší pomocí umožní transportovat se během vteřiny ke vzdálenému nepříteli a zasadit mu ránu z milosti, či jej naopak rychlým chvatem podrobit své vůli. Pokud máte štěstí a skončíte v hloučku nepřátel, můžete při troše šikovnosti na první útok navázat další rychlé teleportační výpady.

Většinu hráčů tohle velkorysé dobrodružství i podle ohlasů na internetu zaměstná přibližně na pět hodin, což je solidní porce obsahu. Rozšíření obohacuje hratelnost původní hry o řadu nových prvků a celkově si s ním a jeho zasazením do původního světa vývojáři očividně vyhráli. I když samotné mise a úkoly nejsou bůhvíjak kreativní a v podstatě jde stále o to pod různou záminkou mydlit nepřátele, rozšiřovat svůj vliv a počty svých stoupenců, chytlavé mechanismy originálu nezapře ani DLC, a máte s ním o další dobrý důvod navíc, proč se k Shadow of Mordor vrátit. I kdyby jen na pár hodin.

DO TEMNOTY SVÁŽE

Jedno z těch lepších DLC, které na nás vývojáři a vydavatelé každoročně chrlí. Nabízí solidní zábavu a slušnou délku za adekvátní cenu. Celebrimbor dostal do vínku spoustu nových vychytávek a opravdu uvěříte tomu, že hrajete za trochu jinou postavu než v původní hře.