Metroid Prime: Federation Force Recenze Metroid Prime: Federation Force

Metroid Prime: Federation Force

Pavel Makal

Pavel Makal

28. 9. 2016 13:00 3

Jméno Metroid se v herním světě skloňuje již třicet let. První dobrodružství Samus Aran se na konzoli Nintendo Famicom, v našich končinách známé jako NES, objevilo již v roce 1986 a kromě překvapivého závěru, ve kterém hráči poprvé zjistili, že Samus je ve skutečnosti žena, přinesla hra prakticky zbrusu nový žánr. Metroid ve své klasické podobě kombinoval platforming ze Super Mario Bros a průzkum prostředí ve stylu The Legend of Zelda s velkým důrazem na nelineární přístup a temnou atmosféru. Za tři dekády vyprodukovala značka třináct dílů s rozličným pojetím a naším úkolem je podívat se dnes na zoubek tomu poslednímu. A budeme přísní, série jej přeci jen dostala ke kulatým narozeninám.

TENTOKRÁT BEZ SAMUS

Metroid Prime: Federation Force není tak úplně regulérním pokračováním, daleko spíše se dá označit jako spin-off základní série. Tentokrát se neocitnete v kůži slavní lovkyně odměn, namísto toho vám je přidělena role příslušníka mariňáků Galaktické Federace. Hra sama o sobě je mnohem lineárnější a svým přístupem nejvíce připomíná Metroid Prime Hunters pro Nintendo DS. V roli vesmírného oplechovaného drsňáka budete více střílet a méně se ptát, to celé z pohledu první osoby. Navíc na to všechno nebudete sami, protože hra nabízí kooperativní režim až pro čtyři hráče. Jako drobný bonus na záběr titul obsahuje i sportovní herní mód Blast Ball, ne nepodobný loňskému hitu Rocket League. Balíček je to tedy na poměry handheldové hry zdánlivě celkem bohatý a není se co divit, každá slavná first party značka od Nintenda budí ve fanoušcích značná očekávání. Bohužel se vývojářům z Next Level Games nepodařilo ze všech ingrediencí namíchat dostatečně chutný koktejl na to, aby si zasloužila větší pozornost. Nuže, pojďme si to rozebrat hezky postupně.

Mise jsou poměrně krátké, některé trvají skutečně jen pár minut a než se nadějete, je dobojováno.

Federation Force se odehrává v časovém období mezi dvěma prvními klasickými Metroidy a vaším hlavním úkolem bude finálně vyřídit vesmírné piráty, kteří otravují slušné lidi a znepříjemňují pohyb po místním vesmíru. Snažit se o to budete na pouhých třech planetách v 22 misích. Samotné lokace jsou poměrně variabilní a nápadité, i tak bohužel postrádají rozlehlost a nutnost prozkoumávání, jež je pro Metroid tak typická. Úkoly, které před vás hra postaví, na druhou stranu skutečně neoplývají přílišnou invencí a během hraní jsem se velmi často nudil. Jsou navíc poměrně krátké, některé trvají skutečně jen pár minut a než se nadějete, je dobojováno. Tento nešvar je vykoupen tím, že mise neobsahují checkpointy a pokud selžete, pojedete hezky od začátku. Navíc si autoři pro nafouknutí herní doby často vypomáhají nutností pokosit několik vln nepřátel, abyste se mohli pohnout dál. Aby vám to nějak vynahradili, poskytli vývojáři vašemu hrdinnému příslušníkovi vesmírných pořádkových jednotek opancéřovaného mecha, se kterým jsou půtky s nepřáteli přeci jen o poznání příjemnější. Planety se od sebe liší svým prostředím, zatímco Bion je vyprahlou pouští, Excelsion nabídne zmrzlé pláně a Talvania zase jedovaté zplodiny a toxická jezírka.

TOHLE NENÍ FÉR

Metroid Prime: Federation Force je primárně FPS střílečkou. Zapomeňte na složité hádanky nebo zkoumání prostředí a postupné získávání upgradů. Pro skutečně pravověrné fanoušky série může toto rozhodnutí působit jako opravdu velké zklamání. Vylepšování zbroje a statistik vystřídaly mody, které nacházíte v jednotlivých misích, není příliš těžké na ně narazit a váš oblek má omezený počet slotů pro jejich instalaci, je tedy nutno si zvolit ty nejlepší dle vašeho herního stylu. Zde přichází jedna z prvních, naprosto klíčových výtek, kterou ke hře mám. Je naprosto jednoznačně designována pro kooperaci čtyř hráčů a naprosto nebere v úvahu, pokud se rozhodnete hrát ji sólo, ačkoli tuto možnost prezentuje jako validní volbu. V podstatě tak budete muset při hraní často zastat práci čtyř lidí a v tu chvíli se ze hry stane nevídané peklo. Nevadí mi vysoké obtížnosti, mám ale rád férový gamedesign. V situaci, kdy vyčerpáni vyřídíte jednoho ze silnějších pohůnků, aby vás hra vzápětí s nízkým zdravím a nedostatkem munice vrhla vstříc dalším vlnám nepřátel, se vám bude dělat pěna u úst vzteky. I když vám při neúspěchu zůstanou všechna posbíraná vylepšení, musíte si kvůli absenci checkpointů misi zopakovat a pokud jste emotivní člověk, tak jako já, budete asi často mlátit hlavou o zeď. A to berte jako upozornění od člověka, který si v podobných masochistických praktikách ve hrách libuje. Toho designéra, který navrhl misi s pomalým vozíčkem, obklopeným hordami nepřátel, bych nechal navěky bičovat v herním pekle.

Pokud vám hra připadá příliš těžká, můžete si přivolat na pomoc kamarády. Federation Force nabízí lokální multiplayer, pokud, podobně jako já, neoplýváte ve svém okolí zásobou majitelů 3DS, můžete se vrhnout do online lobby. Hráčů tam ale bohužel moc není a komunikace s nimi je pro absenci voice chatu více než krkolomná. Dorozumívat se můžete jen přes předpřipravené krátké příkazy a na nějaké důmyslnější taktiky rovnou zapomeňte. Nutno ovšem podotknout, že většinou ani nejsou třeba.

DOKUD SE STŘÍLÍ, JEŠTĚ SE NEUMŘELO

Nejlepší momenty Metroid Prime: Federation Force jsou ty, když vám hra dostatek cílů k povraždění a nechá naplno vyniknout svůj mechanismus střelby. Možná máte obavu, jak se taková střílečka z pohledu vlastních očí na handheldu 3DS hraje, s potěšením tedy musím oznámit, že alespoň tento základní mechanismus zvládli autoři dobře. Na výběr máte ze dvou stylů. Buď k zaměřování použijete zabudovaný gyroskop a cíle budete vyhledávat pohybováním celým zařízením, čímž vám hra dá vzpomenout na loňskou originální stříkačku Splatoon pro Wii U. Případně, pokud vlastníte New Nintendo 3DS, vybavené druhým analogem C Stick, můžete hru ovládat jako klasickou střílečku na konzolích. Z vlastní zkušenosti bych ale přeci jen doporučil tu první variantu, přestože na vás (podobně jako na mě) možná budou spolucestující v hromadné dopravě pohlížet jako na blázna, pokud se u nějakého souboje s bossem příliš rozvášníte. Jste-li ovšem opravdovým hráčem bez zábran a nevadí vám občasné sražení důchodce loktem k zemi, nemáte nad čím váhat. Za pomoci kvalitně fungujícího lock-on mechanismu je střílení v téhle hře docela zábavné. To bohužel ani náhodou neplatí pro situace, kdy vás vývojáři donutí opustit pohodlně polstrované sedadlo v silném mechovi a pustit se do hraní po svých. Pilot je daleko zranitelnější, zejména kvůli tomu, že neoplývá žádnou zbraní. V těchto situacích se Federation Force začne pokoušet o jakési vlastní zvrácené pojetí stealth postupu. Tato naprosto zbytečná vyrušení od akce nenabízí ani vzrušení, ani zábavu a jejich přínos do hry není ani tak nulový, jako spíše záporný.

Grafická stránka si nezaslouží svůj vlastní odstavec, a tak se s ní popasujeme rychle – i na poměry 3DS mi grafika přijde dost odpudivá.

Co se týče „sportovního“ režimu Blast Ball, není to sice žádná velká sláva, ale na nějakou dobu zabaví. Jedná se o zápasy 3v3, při kterých musíte střelbou dostat obří žhnoucí kouli do branky nepřítele. Rozhodně to není tak jednoduché, jak se může podle strohého popisu zdát, nicméně tento herní režim si můžete bez potíží zdarma stáhnout a vyzkoušet, rozhodně tedy není důvod kupovat si kvůli němu celou hru. Grafická stránka si nezaslouží svůj vlastní odstavec, a tak se s ní popasujeme rychle – i na poměry 3DS mi grafika přijde dost odpudivá, ať už kvůli použité barevné paletě, nebo pro nedostatečně detailní modely, u nichž si člověk často láme hlavu, po čem to vlastně střílí. Prostředí jsou sice poměrně nápaditá, ale jejich malá rozloha a krátká herní doba misí rozhodně neposkytuje moc příležitostí vyniknout.

Metroid Prime: Federation Force

Metroid Prime: Federation Force by mohla být docela dobrá obyčejná střílečka, kdyby ji k zemi netáhla řada špatných designerských rozhodnutí. Jménu slavné série ale čest rozhodně nedělá, jsem dokonce ochoten jít tak daleko a říci, že si jej ani nezaslouží. Slabý, nevýrazný příběh, nulová nutnost zkoumání prostředí a téměř absentující logické hádanky v kombinaci se špatně navrženou obtížností pro jednoho hráče táhnou titul dolů. Pokud máte tři kamarády a chcete si společně zastřílet na handheldu, počkejte si na slevu. Vy ostatní se raději poohlédněte jinde.

Metroid Prime: Federation Force
Nintendo 3DS 3DS

Podprůměrná střílečka, která si nezaslouží váš čas. Nebýt slavného jména na obalu, jen těžko byste si jí na pultech obchodů všimli. Trpíte-li akutní touhou po kooperativním střílení na handheldu, počkejte si na slevu.