Metal Gear Survive Recenze Metal Gear Survive

Metal Gear Survive

Jaromír Möwald

Jaromír Möwald

4. 3. 2018 10:10 36

Pravděpodobně už jste o ní slyšeli také. O nejhorší hře na světě, o hře, která je prolezlá mikrotransakcemi, o hře, která vyšla jen proto, aby na ní kdosi vydělal peníze. Alespoň taková je pověst Metal Gear Survive. Pokud patříte mezi ty, kteří o jejích „kvalitách“ jsou přesvědčeni jaksi dopředu, můžete tuto recenzi s klidem přestat číst. Stejně tak pokud si myslíte, že značka Metal Gear by neměla být lidmi z Konami takto strašlivým způsobem znesvěcována. Jestliže jste ale zvědaví, jak to tedy s Metal Gear Survive dopadlo a zda se vám třeba tato hra nezačne z nějakého podivného důvodu i líbit, čtěte dále.

HERNÍ FANFIKCE

Nutno hned na začátku říci, že spřízněnost se sérií Metal Gear Solid je víceméně povrchová. Ocitáte se totiž v roli řadového vojáka, který byl přímo účasten útoku na Mother Base, zachyceného v prologu Metal Gear Solid: Ground Zeroes. Jeho zdánlivě mrtvé tělo však skrývá jisté tajemství, kvůli kterému ho jistá vládní organizace přesune na jisté místo. To místo se jmenuje Dite a dostanete se do něj skrz technologii červích děr. Právě ty zde hrají hlavní roli. Doslova. Zdá se, jako by někdo z vývojového týmu viděl unášení lidí a materiálů v Phantom Pain a pomyslel si „Co kdybych k nim stvořil jejich vlastní příběh?“ Zápletka jako taková má sice několik zajímavých momentů, ale její prezentace je vyloženě zfušovaná. Místo dlouhých animovaných sekvencí tu máme celkem tři animačky (sice ne úplně krátké a dobře zrežírované, ale žalostně nevyužité) a zbytek „příběhových“ zvratů se odehrává v okně, kde se textově vypisují neuvěřitelně diletantsky napsané texty jednotlivých postav. Jedním dechem je však třeba dodat, že příběh, gró všech Metal Gear her, je zde velmi upozaděný ve prospěch hratelnosti.

Mohlo by se zdát, že všemožných nebezpečenstev je tu možná až moc.

Jak je patrné již ze samotného názvu, ve hře jde především o přežití. A o kejhák vám půjde od první minuty. Pokouší se o vás nejen podivně vypadající zombíci s  krystalem místo hlavy, ale rovněž hlad, žízeň, nemoci, zranění a divá zvěř. Korunu všemu nasazuje fakt, že při výpravách mimo prostředí své hlavní základny musíte počítat rovněž se zásobou kyslíku (dýchací přístroj si musíte vyrobit ze sesbíraných materiálů) a ukazatelem staminy, neboť není možné běhat donekonečna. Mohlo by se zdát, že všemožných nebezpečenstev je tu možná až moc. A ano, ze začátku se musíte skutečně hodně snažit, abyste neumírali na každém (neuvážlivém) kroku. Je v tom ale i jisté kouzlo, kdy vaše křehká tělesná schránka musí doslova a do písmene přežívat na špinavé vodě (pozor na blicí bakterie) a syrovém masu. Hra vám nic nedá zadarmo, pokrok ve vyrábění věcí a rozšiřování vaší základny je velmi pozvolný a pokud se dostanete k některým pokročilým předmětům v rámci hlavních/vedlejších misí, tak si je skutečně střežíte jako oko v hlavě. Až do chvíle, než se rozbijí nebo vám v nich dojdou náboje...

Jestli vás Metal Gear Survive bude bavit, to záleží především na tom, zda vás skutečně hodně bavil pátý MGS. Nikoliv sledování animací, ale skutečné hraní. Aktivity se zde dělí do tří skupin – bránění určitého místa po určitý čas, sběr surovin a materiálů a průzkum převážně mrtvé krajiny okolo. Neustále tak budete na nohou a do základny se vrátíte skutečně vždy jen na skok, abyste opravili své vybavení a doplnili zásoby. Právě v tom je to největší kouzlo Metal Gear Survive. Prozkoumávaní mlhy (zde nazvané Dust) a strach o to, zda nevyvoláte šarvátku s větší skupinou zombií, než kterou dovedete zvládnout. Funguje to velmi často na jedničku, občas na dvojku a jen místy je k vidění trojka či čtyřka. Místa, odkud se můžete teleportovat zpět na základnu, jsou rozmístěna v dostatečné kvantitě, ale zároveň jsou obklopena tolika zombíky a vyžadují strategické rozmístění obranných valů, abyste je mohli prohlásit za dobyté, že se vás u každého z nich zhostí mírná nervozita. Mám aktivovat teleport a přilákat nepřátele? Mám dostatek nábojů a pastí? Zvládnu tuhle obranu, nebo se mám raději vrátit? Naštěstí každý z nich musíte „osvobodit“ pouze poprvé, následné teleportovačky už jsou bez nervů.

OŠTĚPY, PÁLKY A PUŠKY

Obrana (a útok) se pochopitelně nesmrskává pouze na sílu vašich zbraní – stejně důležitou částí vaší výbavy jsou podpůrné předměty typu pletivo, dřevěná bariéra nebo ve finále i kulometné věže. Každý z nich můžete položit pouze jednou, tudíž si před spuštěním „vlny“ vždy důkladně rozmyslete jejich rozmístění. Obrana vaší hlavní základny je pak samostatnou kapitolou, co se defenzívy týče. Základnu totiž regulérně stavíte – budovy na vodu, budovy na tvorbu zbraní, obranný val kolem perimetru a další radosti budou vaším denním chlebem. A jakmile jednou odpískáte útok právě na vaší bázi, vychrlí se mnohem větší počet nepřátel, než s jakými jste se doposud setkali ve volném terénu. O její obranu se však nestaráte sami. V příběhových misích a následně i prostřednictvím těch vedlejších do ní přivádíte přeživší, o něž je třeba (velmi základně) pečovat a oni vám na oplátku přiloží ruku k dílu.

Do hodnotícího průměru Metal Gear Survive vracejí hlavní příběhové mise.

Všechny tyto věci, které byly v recenzi vyjmenovány, dohromady fungují na velmi ucházející úrovni. Problém je, že v nich je velmi malá variabilita. Neustále děláte to samé dokola, což může krátkodobě zabavit, ale z dlouhodobého hlediska se poslední čtvrtina hry smrskne na obíhání důvěrně známých míst, sbírání materiálu a vylepšování vaší postavy na maximální možnou úroveň před závěrečnou konfrontací. Do hodnotícího průměru ale Metal Gear Survive vrací hlavní příběhové mise. Jakkoliv neoplývají originalitou, odehrávají se většinou v zajímavých prostředích a chtějí po vás alespoň mírnou změnu v přístupu k dosavadnímu hraní. Plus během nich (možná) zažijete jedno opravdu velké překvapení, které ve hrách tohoto typu nemá moc obdoby.

PENÍZKY POTEČOU PROUDEM!

Byla by chyba se alespoň slůvkem nezmínit o mikrotransakcích, jichž se týkala většina kritiky těsně před vydáním a jejichž efekt doznívá i dlouho po něm. Jsou tu a jsou poměrně kruté. Alespoň zdánlivě. Nemůžete si například vytvořit druhou postavu ani poslat několik týmů sběračů, aby vám sehnali důležité materiály. Faktem však je, že není jediný důvod si druhou postavu vytvářet, neboť vaše první vám vydrží po celou dobu hraní a postupně s ní odemknete stejně všechny dostupné skilly. Rozdělení se týká až end-game obsahu, který je v tuto chvíli poměrně chudý a neospravedlňuje jakoukoliv dodatečnou investici. Mikrotransakci vám však nejsou cpány až do krku. Možná si jich všimnete, ale daleko pravděpodobněji je během hraní nebudete vnímat vůbec. Zdrojů máte přibližně od poloviny hry totální přebytek a získávání dvojnásobného počtu zkušeností/kubánských krystalů je poměrně k ničemu, neboť základní upgrady jsou směšně levné.

Metal Gear Survive

Možná jste si všimli, že v recenzi zatím nepadlo jediné slůvko o multiplayeru a schovávali jsme si ho až do posledního odstavce. Má to svůj důvod – ve hře totiž multiplayer není. Jakkoliv jste si možná z trailerů mohli myslet, že jde o kooperativní akci až pro čtyři hráče, v základním režimu není jakýkoliv online prvek – až na nutnost být neustále připojen k internetu. Je zde sice samostatný multiplayerový režim, v němž se po určitý čas bráníte stále silnějším hordám nepřátel, ale ten se, kromě přenosu materiálů a zkušeností, nijak nepropojuje s hlavní hrou a je možné ho hrát zcela nezávisle na ní. Metal Gear Survive po právu působí jako neforemný mišmaš všeho možného, poslepovaného do sebe skrz Fox engine. Má však své velmi zářné momenty a za vyzkoušení na vlastní pracky rozhodně stojí. Možná ne za plnou cenu a už vůbec ne s úmyslem nasypat autorům nějaké ty peníze nad rámec koupě plné verze, ale možná se zrovna pro vás může stát příjemnou dvacetihodinovou výplní deštivého víkendu.

Metal Gear Survive

Možná, že kdyby tato hra neexistovala, tak by to pro všechny zúčastněné bylo lepší. Jedná se ale o místy velmi zajímavou záležitost, která dovede krátkodobě chytnout. A ačkoliv nemá prakticky nic společného se sérií Metal Gear, dává v některých pasážích vzpomenout na (mnohem lepší) Phantom Pain.