Men of War: Assault Squad 2 Recenze Men of War: Assault Squad 2

Men of War: Assault Squad 2

Ondřej Švára

Ondřej Švára

30. 5. 2014 07:52 2

Válka je špatná. Každý mír by proto měl být uzavřen raději před bojem než po něm, ale protože to takhle ve skutečném světě nechodí, mohou vznikat hry jako Men of War: Assault Squad 2. Hry, které donekonečna imitují bitvy druhé světové války od Normandie až po Pacifik a které přinášejí ty nejtypičtější válečné emoce: radost z vítězství a zároveň strach doopravdy bojovat. Hra Assault Squad 2 je navíc jednou z těch, které přinášejí pohled na válku takovou, jaká je, takže vám sestřelování helem nepřátelům nebude dělat bůhvíjakou radost. Tohle zkrátka není mainstreamová akce prosycená pocitem neohroženosti. Naopak, tohle je opravdová válka, kde se kvůli vteřině nepozornosti nebo taktické chybě může všechno obrátit proti vám. Válka je, když se Tiger se svými 88 milimetry argumentů podívá do očí poslednímu vojákovi v poli, který nestihl schovat hlavu do písku. Ukáže vám, co je to zmar, stres a jak smrdí vojákovy propocené spodky.

GENERÁL MEZI PĚŠÁKY

Všeobecný strach z vývoje bitvy na svěřené frontě, kterou nikdy nebudete schopni stoprocentně kontrolovat, je hlavní a špičkovou charakteristikou nového Assault Squad. Je to samozřejmě paradox, protože bezvadné rozložení pěších a motorizovaných sil, jejich přesná koordinace v komplikovaném terénu a vzájemná podpora těžkých a lehkých zbraní, jsou dalšími klíčovými vlastnostmi téhle taktické akce.

Ale ať si každý zkusí z ptačího pohledu ukočírovat dva, čtyři, šest či osm vojenských skupin včetně tanků, vejtřasek a sajdkár a do toho spravovat desítky položek materiálu od protitankových raket po jehlu s nití a určovat, který voják ukáže ze zákopu na soupeře holou řiť a kdo ho pomstí. Kdo původní Assault Squad zná, tak ví, že jde opravdu o maniakálně komplexní herní záležitost, do níž už musíte vložit i své vlastní povědomí o válce, protože jste jednak generál, který posunuje pomyslné vlaječky na papírové mapě, ale zároveň i muž v poli, který ostatní napomíná, aby si chránili svého zdravotníka, protože mrtvý vám vyhřezlá střeva zpátky do břicha nenatlačí. Je to opravdu výzva, která se nesnadno přijímá a nesnadno plní.

ÚCHVATNÁ PROMĚNLIVOST VÁLČENÍ

Co se týče vlastního boje, nabízí hra proměnlivý a často hodně nečekaný zážitek, čemuž lze vděčit především umělé inteligenci. Protistrany, ať už jsou to Rusové, Japonci, Britové či rovnou Němci, disponují sice svými unikátními jednotkami i nadávkami v zákopech, ale rozhodující vlastnost je všem společná – protistrana se dokáže brilantně přizpůsobit vzniklé situaci v poli a když, zjednodušeně řečeno, projedete stodolu tankem, nenajdete v ní nic, protože pěchota zatím utekla na dvorek a za pár vteřin vám na věži zacinká granát.

Čím hůř a naivněji mezi nepřátelskými kulkami pobíháte, tím dřív budete necháni válce zcela napospas.

Assault Squad je díky tomu v řízení překvapivé války skutečně famózní, když AI neustále laboruje s mnoha možnostmi, jak vám vpadnout do týlu a vybírá si vhodná místa, kudy překračovat stanovenou linii. Spoléhá při tom na vaši nepozornost, což jí v relativně rozměrných mapách umožňuje podnikat tiché výpady po křídlech a připravovat vám katastrofické scénáře na samotné závěry střetnutí, kdy už jste chtěli s lidmi ve štábu slavit další vítězství.

ZÁSOBUJ, POSÍLÍŠ DAV

Umělá inteligence dobře reaguje i na stanovený poměr sil a dokáže překvapovat množstvím vlastních posil, což sice poněkud neodpovídá realitě, ale přispívá k nervydrásajícímu boji, s nímž je tahle hra momentálně ve svém oboru nedostižná. Samozřejmě ale platí, že na dodávkách posil ze zázemí je stejně jako v prvním díle životně závislý také hráč. Na základě úspěšného obsazování strategických bodů a plnění hlavních i vedlejších úkolů jste bodově hodnoceni a čím víc bodů, tím větší je podpora ze zázemí. Možnost přivolat si nové lidské síly, nové tanky i nové obvazy je sladká, ale také se samozřejmě může všechno vyvíjet právě naopak. Čím hůř a naivněji mezi nepřátelskými kulkami pobíháte, tím dřív budete necháni válce zcela napospas.

Nutno rovněž připomenout, že Assault Squad rozhodně není snadná záležitost a často se bude hráče týkat právě ta druhá, drsnější alternativa. Je to tím, že hra nabízí skutečně neuvěřitelný počet taktických a praktických možností ve vedení boje. Můžete dělat prakticky všechno a ve všem zároveň udělat chybu a rozhodují maličkosti. Co uděláte, když se poškodí tank? Zavoláte si o nový, anebo ho zkusíte opravit? V prvním případě se plýtvají body, které mohou chybět jinde, v případě druhém zas bratrstvo nehrožených, které montérovi kryje záda, nemusí vydržet všechno. Tak si vyber, plukovníku!

ZASE BEZ VYPRÁVĚNÍ

Šíře nabídky vlastního vedení války udělá hráčovi spoustu vrásek na zpoceném čele, ale samozřejmě ho i nadchne. Stejně jako spousta dalších detailů, třeba jako možnost zavolat si na frontu podpůrné vozidlo, ze kterého si vojáci (konečně hromadně) vyzobají náhradní náboje. Nebo rozestavovat těžké kulomety přesně podle pohybu fronty jako v nějaké real-timové strategii. Ale vůbec nejlepší je využívat neustále se měnící prostředí vlivem všeobecné destrukce. Na střechu domu se voják nevyškrábe, ale vystřelte na barák tankem a najednou je z něj fantastická barikáda. Mnoho bojů se vlastně v průběhu misí zvrhává v šarvátky o každou suť, jako při bitvě o Berlín. Zničitelnost prostředí v Assault Squad 2 tedy nejen dobře vypadá, ale zároveň je i maximálně funkční, což je věc, kterou umí skloubit jen několik her na trhu.

Bohužel, i na multiplayeru se projevila jedna velmi nepěkná vlastnost novinky – jako skutečná novinka totiž hra tak úplně nevypadá.

Což je fajn, protože časem zjistíte, že skirmish mise, které mám v Assault Squad zkrátka moc rád a na rozdíl od většiny je nepovažuji za zbytečnou část obsahu, trpí šablonovitostí. Hra sice nabídne válčení hned v několika národnostně laděných kampaních s obrovskou hodinovou dotací a mnoha misemi, ale nejenže jsou scénáře poslepovány opět zcela bez příběhového tmelu, ale zároveň se mise strukturálně velmi podobají. Všechny začnou udržením jedné malé pozice a skončí rozšířením fronty na všechny dobyté strategické body.

ROZDÍLY, ABY ČLOVĚK POHLEDAL

Takový je vlastně i multiplayer, který do hry přináší jen mírně upravená herní pravidla a pár dalších, řekněme diskutabilních novinek, jako jsou třeba odemykatelné jednotky. Bohužel, i na multiplayeru se projevila jedna velmi nepěkná vlastnost novinky – jako skutečná novinka totiž hra tak úplně nevypadá. Mezi první a druhým dílem byste totiž museli hledat rozdíly lupou, protože ve výsledku přibylo jen několik jednotek, stejně jako map, nemluvě o totožných válečných scénářích a již zmíněné struktuře dobývání checkpointů. Špatný dojem rozhodně nespraví hrstka nových herních módů, například Assault Zones Extreme, který se od původního Zones liší jen většími rozměry pro hru osmi hráčů proti osmi.

Navíc si autoři opět neporadili s herním rozhraním a nespolehlivostí svého díla. Jednotky občas neuposlechnou rozkaz či jej svévolně přeruší (nepokračovat na waypoint kvůli změně postoje vojáka je skutečný anachronismus) a zároveň se ve hře objevuje několik špatně vysvětlených či rovnou špatně fungujících mechanismů. Například, zda se vojáci skutečně nějakým způsobem léčí v poli, jsem si po celou dobu hraní nebyl vůbec jistý. Celkově vzato, fanoušci série by si u Assault Squad 2 měli počkat na aktualizovanější obsah (jestli přijde), protože ohromná obsahová stránka hry je momentálně tak z poloviny už dávno přečtená. A podobnost s první dílem se podepsala i pod fůrou nevyřešených detailů v ovládání. Nicméně nováčci, pokud se nesesypou z komplexnosti předložené látky, si užijí, bestiálně řečeno, tu nejlepší válku v životě. Až budete kácet palmy tankem, vzpomenete si, že jsem měl pravdu, díky!

Men of War: Assault Squad 2

Víc než nové je Men of War aspoň pořád stejně kvalitní. Ovšem vedle úžasně detailního válčení straší hráče zbytečné chyby v ovládání a minimum změn od minula.