Mega Man 11 Recenze Mega Man 11

Mega Man 11

Martin Synek

Martin Synek

12. 10. 2018 13:20

Jestliže pravidelně hrajete videohry, o sérii Mega Man jste již pravděpodobně slyšeli. Tato legendární plošinovka vznikla v hlavě geniálního Akiry Kitamury koncem osmdesátých let minulého století. Malý modrý mužík s typickým dělem v ruce má do dnešního dne na svém kontě přes padesát titulů a stal se de facto tváří a maskotem společnosti Capcom. Celá série má neuvěřitelnou fanouškovskou základnu napříč všemi platformami a není divu, že na aktuální 11. díl číslované série se čekalo, jako na smilování shůry. Jak to dopadlo, si můžete přečíst dole v boxu s hodnocením, ale chcete-li zjistit, proč tomu tak je, začtěte se do následujících odstavců.

ŠÍLENÁ LEGENDA!

Nejspíš všichni dobře známe ten pocit, když se dlouho něco nedaří. Nemůžete projít tamto, nejde přeskočit ta jáma, ti šmejdi na mě jdou v přesile, to tvůrci pěkně podělali a podobné hlášky znějí z našich úst. Jenže nakonec zkousneme zuby, přistoupíme na pravidla hry a daný úsek si začnete dávat s prstem v nose až do bodu, kdy zase něco selže. Nenadálý špatný pohyb rukou jste zaregistrovali, ale napodruhé uděláte stejnou chybu. V ten nejnevhodnější moment začne zvonit telefon, nebo na vás začne volat přítelkyně či manželka. V tom lepším případě se vám pod ruce začne plést vaše dcera a dožadovat se pozornosti. To pak hraní nabírá mnohem zajímavější rozměr.

Budete proklínat těch osm stovek, které za hru dáte, protože za takový paskvil mohl prachy vyhodit jenom idiot.

Předchozími řádky jsem vás jen připravoval na procento toho, co budete zažívat u tohoto Mega Mana. Dá vám zakusit, jaké to je, když máte pocit, že vám autoři hážou klacky pod nohy. Budete tvrdit, že vás ovládání neposlouchá, protože vy jste přece zmáčkl ten zatracený křížek a ta hra je tak pitomá, že vás prostě odmítá poslouchat. Budete proklínat těch osm stovek, které za hru dáte, protože za takový paskvil mohl ty prachy vyhodit jenom idiot. Ale tou dobou už budete chyceni. Hra vám začne hlodat v hlavě a vy se přistihnete, že ji zapínáte až podezřele často. A dáte to, protože vás hra bude doopravdy bavit.

ŠÍLENÁ HRA DOKTORŮ!

Možná se budete divit, ale i zdejší hopsačko střílečka má své příběhové pozadí. Nejde o nic převratného nebo nečekaného. Po letech klidu se zde bude řešit odvěká rivalita mezi doktorem Lightem a jeho bývalým kolegou doktorem Wilym. Zlý Wily přeprogramuje Lightovým osm nejlepších robotů a je na posledním z posledních, tedy na Mega Manovi, aby situaci napravil a zachránil svět. K tomu mu dopomáhej oldschool udělátko, které dokáže zpomalit čas nebo vás na okamžik naboostovat silou. Bude se to hodit, o tom nepochybujte.

Vaše ruční dělo může střílet prsty lámajícím rapid firem nebo dokáže vystřelit jeden silný výboj.

Ovládat budete Mega Mana a budete se snažit dostat z bodu A do bodu B v jednom z osmu světů, které jsou inspirovány jednotlivými přeprogramovanými roboty. No a na závěr samozřejmě porazit finálního robota. Průběh jednotlivých misí jsem vám popsal o několik odstavců výše, takže nyní byste mohli mít alespoň částečnou představu o tom, co se po vás bude chtít. Střílet můžete jenom dopředu, neexistuje nad sebe nebo pod sebe. K dispozici máte skok a skluz. Vaše ruční dělo může střílet prsty lámajícím rapid firem nebo dokáže vystřelit jeden silný výboj. Dostanete i několik pomocníků, kterém můžete vyvolat pro konkrétní činnost (například vyšší skok).

Doktor Light má ve své laboratoři několik zlepšováků, které si můžete pořídit za vydělané mince z vašich pokusů o pokoření dané lokace. Koupit si budete moci dodatečné životy navíc, doplnění zdraví či ukazatele speciálních vlastností. S postupem hrou se vám odemkne i částečná nezranitelnost nebo záchrana před pádem. Tím si trošku prodloužíte pobyt ve zdejších lokacích a budete se těšit na každý další krok dále. O objevování originálních světů či bossů ani nemluvě. Tady musím zopakovat, že pokud vás hra chytí, rozhodně už nepustí, než ji pokoříte.

UŽ JSEM ZEŠÍLEL?

Obtížnost je opravdu šílená. Jenže tak nějak spravedlivě šílená. Když uděláte chybu, je to vaše vina a váš mínus. Na druhou stranu je pravdou, že tvůrci v některých místech počítají s neskutečnou tlačítkovou ekvilibristikou a skoro až nemožným reflexem. Doplním to ještě o fakt, že se tu bavíme o obtížnosti casual a normal. To jsou vlastně druhá a třetí obtížnost ze čtyř. Jste-li ovšem Mega Mana znalí, budete ve hře jako doma. Pokud však do hry vstoupíte coby nováček, hra vám to nijak neusnadní a hned na startu dokáže hodně frustrovat.

Někdy se za vámi rozeběhne soustava ozubených kol, kterým musíte utíkat a zároveň se vyhýbat překážkám.

Grafika jde v duchu minulých dílů. Je příjemně cellshadová, ale díru do světa s tím opravdu neudělá. Má poměrně příjemný detail a je rozhodně velmi dobře přehledná. Jednotliví nepřátelé, které cestou potkáte, jsou poměrně hezky animované a zdejší subbossové či hlavní bossové jsou vyloženě originální. Budete se na setkání s každým takovým soupeřem těšit. Jednotlivé světy, které mají nádech a stylizaci přiměřenou jednomu z přeprogramovaných robotů (jak už jsem napsal výše). Jejich návštěva je pokaždé originální a struktura vždy jinak situována.

Jednou mažete s Mega Manem hezky zleva doprava a střílet budete po všem, co se hne. Jindy bude hra striktně vertikální a vy se budete posouvat s postavou do výšin. Stejně tak projdete jeden ze světů, kde bude vaší hlavní náplní především padání na plošinky a uhýbání před střelami nepřátel. Někdy se za vámi rozeběhne soustava ozubených kol, kterým musíte utíkat a zároveň se vyhýbat překážkám. Vše může dokonce vystřídat hořící mapa, jejíž plameny vás taktéž dohánějí a spalují vše, co se octne za vámi. Tady nemám v podstatě hře co vytknout. V podstatě to samé lze říci i o hudbě, která je pro tento druh zábavy ideální a za celou dobu se mi nestalo, že by mi začala nějak vadit.

POUZE PRO ŠÍLENCE!

Závěrem bychom si měli položit tu nejzásadnější otázku ze všech, které se nabízejí. Pro koho je tahle hra vlastně určena? Na to se nedá zase tak docela jednoduše odpovědět. Přesto, že většina z vás už viděla konečné hodnocení, nedalo se k němu dojít zase až tak lehce a sám jsem měl nutkání dát hře o bodík méně. Jenže rozhodlo to, kolikrát jsem se ke hře dokázal dostat i po dokončení základních misí. Budete se do hry vracet rádi.

Osobně jsem hře věnoval 25 hodin času a nelituji jediné minuty.

Hlavně pro to, abyste pokořili své rekordy, abyste vyzkoušeli jeden z extra challenge modů a promluvili tak do světových statistik hry. A na závěr si také budete chtít dokázat, že ty zatracené levely dokážete projít s prstem v nose. Troufám si ovšem tvrdit, že než tato chvíle nastane, budete mít ve hře nahráno mnoho, velmi mnoho hodin a všechna úskalí i zákoutí hry vám nebudou cizí. Netvrdím, že je tato hra ideální volbou pro nováčky v žánru. Hra vás za ručičku rozhodně vodit nebude, ale přistoupíte-li na její pravidla, dokážete-li se vybičovat nad rámec svých schopností, budete nebývale odměněni.

Mega Man 11

Osobně jsem hře věnoval 25 hodin času a nelituji jediné minuty. Sice to byl ze začátku obrovský porod, který připomínal úvod mého textu, jenže po čase se dostavil onen kýžený efekt a přeskakování, uhýbání, střílení, nebo klouzání do tajných míst se stalo běžnou rutinou. Na to existuje velmi jednoduchá rovnice, a tu přátelé, najdete v samotném verdiktu. Vezměte mé doporučení a hru si užijte. Stojí určitě za to.

Mega Man 11

Není to nejideálnější hra pro nováčky v žánru, ale čím více času do této hry investujete, tím více se vám odmění. Budete se mučit, budete nadávat a lámat ovladače! Ale nakonec řeknete, že to stálo za to.