Medieval 2: Total War Recenze Medieval 2: Total War

Medieval 2: Total War

Jan Horčík

Jan Horčík

21. 11. 2006 23:37 8
Reklama

Koncept série Total War se vyvíjí už od roku 2000, kdy se objevil první Shogun. Japonsko, tisícihlavé armády a krvavá řežba. Britští vývojáři z Creative Assembly dali vzniknout podivuhodné kombinaci realtime a tahové strategie, kdy se staráte o rozšiřování vlastní říše, tedy ekonomiku a diplomacii, ale zároveň válku. Ovládáte své generály a stovky jejich mužů na rozlehlých bojištích tak, abyste svou moc rozšířili na co největší území.

Podruhé a lépe?

Ne že by starověký Řím nebo Japonsko byly pro Total War sérii nevhodné, ale úplně nejlépe jí přeci jen sluší středověk. Vývojáři jsou si toho dobře vědomi. První Medieval měl svoje chyby, především zastaralé technické zpracování, kdy terén ani postavy nebyly příliš detailní, a ovládací rozhraní také místy haprovalo.

Uběhlo pár let a je tu Medieval 2. Nedostatky, nad kterými bědovala komunita, byly odstraněny, technická stránka odpovídá době, ve které hra vychází a k tomu všemu se vývojáři nebáli přidat špetku vlastních originálních nápadů. Výsledkem je velice solidní hra, která si bere to nejlepší z obou světů realtime i tahových strategií a kombinuje to v jeden perfektně fungující celek.

Civilization? Ne, to je Medieval 2

Stejně jako v předchozích dílech je i v Medieval 2 hra rozdělena do dvou rovin. Na hlavní strategické mapě hrajete "vysokou hru patriotů". Do značné míry to připomíná klasickou Civilizaci. Mapa je rozdělena na mnoho desítek malých území, na kterých se nacházejí města a nově také hrady a různé zdroje. O města se staráte podobně jako v Civilizaci, stavíte budovy, najímáte jednotky, určujete daně. Veškerý micromanagement však také můžete svěřit počítači, který se o něj za vás postará.

Konečným cílem je samozřejmě získat co největší území, jinými slovy ovládnout svět. Problém je, že o to se snaží i více než desítka dalších národů, a tak musíte lstivě využívat diplomacie, obchodu i rodinných vztahů, abyste měli vždy náskok. V Medieval 2 totiž sledujete kromě jiného také svou rodovou linii, přijímáte nové členy, zařizujete sňatky, jednoduše se staráte o to, aby váš rod prosperoval.

Po mapě tedy můžete jako šachovými figurkami posunovat nejen armádami, ale také princeznami, které mohou cestovat do vzdálených zemí a nabízet nejrůznější... "služby" :), diplomaty, kteří žehlí nesváry, obchodníky, kteří pro vás získají peníze, nebo třeba také špióny a zabijáky, kteří odvedou všechnu špinavou práci. A do toho všeho ještě krafe papež, z ničeho nic hlašuje křížové výpravy či exkomunikuje vaše spojence. Už samotná hra na strategické mapě by vydala na samostatný titul, kvalitní tahovou strategii ze středověku.

Škola hrou

Ovládání strategické mapy je intuitivní, i když samozřejmě nikoliv jednoduché. Spravovat obrovskou říši ani nemůže být jednoduché, ale naštěstí je vždy nablízku rádce, který vám rád a ochotně vysvětlí co a jak. Nebude však dlouho trvat než do ovládání proniknete natolik, že jeho služby již nebudou potřeba.

Mezi zásadní novinky strategické mapy patří například rozdělení sídel na města, která navíc mají několik stupňů vývoje, a hrady. Hrady jsou výjimečné produkcí vojenských jednotek, zatímco města se starají o ekonomickou prosperitu říše. Jedno se však neobejde bez druhého. Jakmile v nějakém městě není armáda, brzy jej ovládnou rebelové a město se od vaší říše odtrhne. Armáda zase není nijak levná, a tak musíte promýšlet, promýšlet, promýšlet.

Časově je hlavní kampaň Medieval 2 zasazena mezi roky 1080-1530, ne nepodobně jako v prvním dílu. Zpočátku si můžete vybrat hru pouze za několik základních národů jako jsou Angličané, Francouzi, Svatá říše římská a další, ale jakmile kampaň dokončíte, odemkne se vám více než desítka dalších. Mezi nimi i nováčci, kteří se v minulém díle neobjevili, jako třeba Benátčané. Během kampaně se také díky technickému pokroku můžete dostat k objevení Nového světa, a tedy novým protivníkům v podobě Aztéků.

Ve jménu války, syna i ducha svatého

Druhá rovina hry spočívá v samotných taktických bitvách. Ty jsou výjimečné jak svým rozsahem, tak i zpracováním. Právě bitevní část doznala značných vylepšení oproti minulému dílu. Opět je skvěle dořešeno ovládací rozhraní, které z této části Medieval 2 činí masově přístupnou, přesto však vnitřně stále velmi komplikovanou a kvalitní realtime strategii.

Všem vašim jednotkám velí generál. Čím zkušenější, tím větší je šance, že vaše jednotky budou v boji úspěšné. Samozřejmě i samotné šiky jednotek (na jednotlivce se tady nehraje) získávají zkušenosti. Přesto, když padne generál, případně je zajat druhou stranou, i těm nejzkušenějším se často rozklepou kolena a vezmou nohy na ramena. A když ne to, zmůže je únava a vyčerpanost a oni prostě odběhnou z bojiště kamsi do hor.

Zpracování terénu je konečně hodné válečné strategie. Mapy vypadají velmi realisticky, střídá se roční období, ale také porost. Jednou bojujete na poušti, jindy v lesích, tundře, nebo třeba malebném údolí. Fyzika skutečně funguje, a tak katapulty a děla, případně lučištníci postavení vysoko na kopci dostřelí dál než kdyby stáli někde v prohlubni.

Náročná podívaná

Přestože je herní engine velmi dobře optimalizovaný a Medieval 2 tak snadno rozchodíte na dnes už archaických strojích, abyste si naplno vychutnali všechnu tu grafickou nádheru o kterou vývojáři dvojku obohatili, bude to chtít pořádné dělo. Pokud se vám ale novějšího stroje dostává, budete si moct vychutnat vskutku filmové zážitky a obrazy, které nemají daleko k epickým válečným filmům jako je Statečné srdce, Trója nebo Království nebeské. Prach zvedající se na pouštích Maroka za dusající jízdou, zapálené šípy svištící vzduchem, Saracéni v bílých pláštích letící pouští jako vítr. To jsou jen některé z okamžiků, které spolu s vynikající hudbou vyvolávají atmosféru vpravdě filmovou.

Jedním z hlavních problémů minulých dílů série Total War byl fakt, že šiky jednotek vypadaly naprosto nerealisticky, protože vojáci byli všichni jeden jako druhý. Toho se Creative Assembly rozhodli nadobro zbavit, a tak skupiny jednotek v Medieval 2 konečně vypadají tak, jak to známe z filmů. Jeden má helmu, druhý koženou čapku, tenhle má pás, tenhle ne. Také animace všech jednotek jsou překvapivě detailní a kvalitní, stejně jako ozvučení hry, které silně podporuje už tak velkolepou atmosféru. Jednotky dostaly do vínku "finišující" údery, kterými mohou triumfálně zakončit život svých protivníků.

Takové scény ostatně budete mít možnost vychutnávat poměrně často. Je však otázkou z jaké strany. Umělá inteligence si totiž jak na strategické, tak i taktické mapě dokáže poradit i s nejrůznějšími lstmi hráče. Buďte si jistí, že tahle hra vám nedá nic zadarmo. Medieval 2 není žádný mix RPG a RTS na jedno dlouhé odpoledne, ale skvělá simulace středověkého vládnutí a válčení se vším všudy na dlouhé a temné podzimní měsíce.

Medieval 2: Total War
Windows PC

Verdikt

Medieval 2: Total War nepřináší žádné revoluční prvky. Je to "jen" do posledního puntíku dotažená strategie, která vám vydrží opravdu dlouho a pořád je v ní na co koukat i s čím si hrát.

Co se nám líbí a nelíbí?

Na tak složitou hru velmi uživatelsky příjemné a intuitivní ovládání, kupy jednotek, budov, obrovské herní mapy. Hlavně ale Medieval 2 poskytuje velkolepou atmosféru srovnatelnou s nejnablýskanějšími hollywoodskými trháky.
Rychlost tahů protivníků na strategické mapě bývá místy až lenivě pomalá. Přiblížení kamery až k samotným vojákům při bitvě prozradí, že ne všichni dělají co by dělat měli.
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama