Medal of Honor Heroes Recenze Medal of Honor Heroes

Medal of Honor Heroes

jiri.skrampal

jiri.skrampal

26. 11. 2006 23:29 3

First person střílečky, doomovky, akce viděné z perspektivy vlastních očí. Můžete je nazývat jak chcete, ale jednu věc jim neupřete – ze všeho nejlépe se ovládají s pomocí myši a klávesnice. Neznamená to automaticky, že se na konzolích FPS tituly ovládat nedají, to určitě ne. Díky postupnému vývoji konzolových ovladačů, nástupu dvou analogových páček a vynalézavosti vývojářů se totiž situace během několika málo let rapidně zlepšila a dnes už s ovládáním konzolových FPS nejsou žádné problémy (ve většině případů).

U novodobých handheldů je situace maličko odlišná. Zatímco u NDS dotykový display a stylus doslova vybízí k suplování myši, tak zde trošku překvapivě najdeme jen dva zástupce žánru, byť je jeden z nich naprosto parádním příkladem, jak se to má správně dělat (Metroid Prime: Hunters). V případě PSP je situace trošku jiná. Jeden jediný analogový knoflík se pro bezproblémové ovládání FPS her nezdá být zrovna ideální. Všeobecná popularita FPS žánru však vývojáře nutí dělat další a další hry do této kategorie spadající. Bylo tak jen otázkou času, kdy se svého prvního zářezu v kapesním provedení dočká i stále populární série Medal of Honor, která je sice už řadu let multiplatformová, ale narodila se na konzolích.

Překvapení na začátek

K mobilnímu MoH jsem byl skeptický už od jeho ohlášení a právě proto jsem byl na samém začátku hry příjemně překvapen. Ovládání sice na první pohled příliš velkou důvěru nevzbuzuje (čtveřice tlačítek vpravo nahrazuje druhý analog), ale právě tento prvek se v průběhu dalšího hraní ukázal být jako naprosto bezproblémový. Lví podíl na tom má především design jednotlivých lokací. Vývojářům se docela elegantně povedlo vystavět levely tak, abyste byly s všudypřítomnými německými vojáky po 90% času na stejné výškové úrovni a nemuseli tak moc mířit nahoru a dolu. Zároveň to však nepůsobí nijak křečovitě, jako například v Coded Arms, kde herní prostředí až nezdravě moc připomínalo úrovně z Wolfenstein 3D.

I tak ovšem nastanou okamžiky, kdy zatoužíte po myši a klávesnici. Sniperka je podle očekávání naprosto nepoužitelná a přepínání zbraní je řešeno pomocí jediného knoflíku. Zbraní u sebe nikdy nemáte moc, respektive pouze tři, pušku/samopal, pistoli a granáty. Zatímco pistole mi nijak nechyběla a vystřelil jsem z ní asi jedinkrát za hru, po granátech jsem zatoužil nespočetněkrát. Bohužel je manipulace s nimi dosti adrenalinovou záležitostí. Nejprve musíte přepnout na pistoli a až poté na granát, který můžete vítězoslavně vrhnout vstříc nepřátelským hordám. Než se však stihnete přepnout zpět na samopal, tak z vás mezitím nepřátelské kulky udělají ementál. Přesto všechno je však Medal of Honor Heroes asi nejlépe ovladatelnou FPS na PSP současnosti.

Deja vu

Jak už naznačuje samotný název hry, tak se tentokrát převtělíte do role hned několika známých charakterů z předchozích MoH titulů. Pro upřesnění, jsou to seržant John Barker (MoH Allied Assault a Breakthrough), poručík William Holt (MoH European Assault) a do třetice všeho dobrého poručík Jimmy Patterson (původní MoH a MoH Frontline). Naneštěstí se hry za jednotlivé hrdiny nijak zvlášť neliší a jedinci, kteří rádi přeskakují texty brífinků si ani nemusí všimnout, že hrají za někoho jiného. Čeho si ale všimnou zcela určitě, je změna prostředí. Hra totiž nabízí tři kampaně, které se odehrávají v řadě zcela odlišných lokacích včetně zasněžených Arden, slunné Itálie, Holandska a dalších.

Odvrácená strana hrdinů

MoH Heroes je hra, která má k dokonalosti daleko, bohužel. Jakmile se s nadšením pustíte do svižné akce, tak narazíte na množství větších i menších chybek, které začnou časem otravovat i ortodoxní FPS fanoušky. Jednou z těch větších chyb je umělá inteligence, spolubojovníků. Každou misi začínáte s malým oddílem vojáků a až příliš často to vypadá, jako by byli rekrutováni ze spojeneckých psychiatrických léčeben. Zatímco nepřátelé se alespoň sem tam snaží krýt, vaše jednotka jen chaoticky pobíhá kolem. Brzy se naučíte své svěřence naprosto ignorovat a používat je jen jako detekci nepřátel, případně živé štíty. I nepřátelé však občas předvádí zajímavé kousky. Po jedné zběsilé přestřelce jsem se polomrtvý běžel schovat do blízkého domku. Divoká střelba a výbuchy granátů mi dávaly jasně najevo, že o mě zbytek německých vojáků dobře ví. Nasměroval jsem tedy hlaveň svého věrného Thompsona na dveře, které byly jediným vchodem do budovy. Jaké bylo moje překvapení, když napravo ode mě prošla skrze zeď ruka třímající samopal MP40, který mě řádně nakrmil olovem. To, že nepřátele občas projdou zdí se mi nestalo jen jednou a je to jedna z věcí, která dokáže perfektně zabít atmosféru.

Trochu rozporuplně působí i grafika. Hra sice nevypadá vyloženě ošklivě a některé exteriéry se docela povedly. Celkový dojem je však mdlý. Bídně vypadají hlavně modely vojáků, které mají blíž k prvním dílům na PSX než k MoH, jak ho známe dnes. Na druhou stranu je fakt, že se hra ani necukne, když se na scéně objeví dvě desítky úporně bojujících vojáků. Při úpravách enginu už v EA pravděpodobně mysleli na multiplayer, který musí počítat s tím, že se všichni hráči slezou na jednom místě. A že se to stává, na to můžete vzít jed. MoH Heroes totiž podporuje hru až pro 32 hráčů a to v infrastructure módu, tedy online. Zpočátku jsme se sice obával toho, jestli se najde dost soupeřů připojených k internetu. Nakonec jsem však byl mile překvapený, kolik serverů hlásilo 32/32, tedy plnou kapacitu. Proto, pokud máte připojení k sítí a rádi hrajete ve více lidech, tak si klidně k hodnocení přihoďte jeden bodík.

Medal of Honor Heroes

V rámci Medal of Honor série už jsme zažili lepší tituly, než je Medal of Honor Heroes. Pro fanoušky FPS a nejenom pro ně je to však stále jedna z lepších voleb.

Dobře fungující ovládání, staří známí hrdinové, akce je svižná a mise v různých prostředích se střídají dost rychle na to, aby vás nenudily. Multiplayer pro 32 hráčů potěší. Solidní framerate za všech okolností.
Rozporuplná grafika, bugy, umělá inteligence vašich spolubojovníků a obtížnost některých misí.