Maths Training Recenze Maths Training

Maths Training

Martin Strnad

Martin Strnad

25. 7. 2008 22:00 7

Jestli byla devadesátá léta dvacátého revoluční pro technologii, základ to elektronických herních radovánek, pak léta desátá století jednadvacátého jsou revoluční hledáním zábavy v hluboké jámě s nápisem každodenní nuda. A bylo to právě Nintendo DS na němž se jako první objevily hry ze série „Training“, které se inspirovaly mezi normálními lidmi natolik nenáviděných věcech jako jsou IQ testy, matematika, fyzika, optika (v případě Nintenda Wii se přidal i mezi hráči veleoblíbený tělocvik) a jiné a udělaly z nich věc obecně přijímanou jako zábavnou. To vše lze doopravdy přijmout i bez špetky nadsázky či sarkasmu jenž z předchozího souvětí přetéká i přes tečku, proto pro jistotu teď ukončím větu středníkem; Ovšem to byly hry, vlastně Hry. Většina počinů ze série Brain training stála za to a opravdu vedla k nějakému výsledku za udržení správného poměru mezi náročností a zábavou a to jednak díky chytrému konceptu sledování hráčových výsledků den ode dne, ale hlavně pomocí jednoduchého, ale osobitého zpracování kterému nechyběla opravdová lidská tvář. Teď ale přichází Maths Training aby poslal celou sérii tam, kde odmocnina čtyř nerovná se dva.

Špatně smazaná tabule

Všichni si pamatujeme, jak učitelé dávali za uši dvojici týdenních služebníků, kteří zapomněli smazat nebo špatně smazali tabuli. A jestli lze vizuál této hry k něčemu přirovnat, tak je to právě špatně smazaná tabule. Ještě lépe, je to tabule na kterou píše seshora tlustý pan učitel přičemž si pupkem umazává spodní řádky na které navazuje text nahoře. Ha! A pak že školním vtipům chybí humor. Ona lidská tvář hry byla nahrazena jakousi neosobní karikaturou, jednoduchá a stylová grafika byla nahrazena podivnou barevnou kombinací uzavřenou do takřka excelových tabulek a jakoukoliv vizualizaci výsledků mimo obyčejné číselné vyjádření ve fontech, které vypadají jako systémové fonty Nintenda DS, zde rozhodně nehledejte. Jak říkal jeden můj učitel: „Mistře, toto zpracování myslíte vážně? Pět, můžete se posadit.“

Nuda na kvadrát

Pokud ale opomeneme jak špatně si vývojáři smazali tabuli, můžeme přivřeným okem pohlédnout i na hratelnost samotnou. Ta spočívá v různých variacích na jednoduchou algebru. Kromě sčítání, odčítání a násobení zde nalezne, světe div se, i dělení! Všechny tyto úkony jsou na úrovni základní školy, nevyžadují tedy od průměrně vzdělaného člověka příliš velké úsilí a to i když bereme v potaz časový limit, kterýžto může z matematiky dělat hru. Ovšem pokud ony jednoduché matematické úkony seřadíme do tabulky s řádně malými buňkami, opomeneme zaznačit v jakém vztahu jsou sloupce a řádky, namísto toho, abychom jednoduše zobrazovali úkol po úkolu jako u starého dobrého Brain Trainingu, pak se opravdu dostáváme mimo kategorii jakékoliv rozumné zábavnosti. Pravda, ne všechny herní režimy jsou tabulkově založeny, ale popisovat další hrůzy této hry, které nejsou o nic lepší, než výše zmíněná tabulka, by byla ztráta času pro nás všechny.

Navlhlá křída

Křída, ten typicky školní instrument, podobně jako v případě ukazovátka či rákosky může jeho namočení znamenat katastrofu, neboť tím jeho použitelnost založená na měkkosti materiálu a jeho drolivosti prudce klesá. Podobně je na tom v případě, že patříte k oné nemalé části obyvatelstva píšící levou rukou, i Math Training. Nedokážu si vybavit jinou hru pro Nintendo DS, která by využívala možnost otočit si konzoli v ruce o devadesát stupňů a zapisovat do ní jako do malého notesu, aniž by šla přepnou do módu levák.Psát výsledky příkladů, které jsou samy o sobě dost nepřehledně zadány,zakrývajíce si právě zadání příkladů levou rukou je opravdu poslední hřebíček do rakve jménem Maths Training.

Co tu dnes před sebou máme, je produkt, který nelze nazvat hrou. Produkt, jenž je neefektivně navržen už od samého základu, který nijak nesleduje vývoj hráče a tudíž mu neumožňuje užít si pocitu sebezdokonalení, jenž by právě tento typ softwaru měl přinést, produkt, který kašle na polovinu populace píšící levou rukou, a hlavně produkt, který je na to, co nabízí, brutálně předražený.

Maths Training

Co tu dnes před sebou máme je produkt, který nelze nazvat hrou. Produkt, jenž je neefektivně navržen už od samého základu, který nijak nesleduje vývoj hráče a tudíž mu neumožňuje užít si pocitu sebezdokonalení, jenž by právě tento typ softwaru měl přinést, produkt, který kašle na polovinu populace píšící levou rukou a hlavně produkt, který je na to co nabízí brutálně předražený.

Mohlo by to mít malý přínos pro na matematiku zaměřené pravou rukou píšící žáky základní školy
Samotná existence tohoto produktu