Massive Chalice Recenze Massive Chalice

Massive Chalice

Jaromír Möwald

Jaromír Möwald

11. 6. 2015 23:00 8

Pokud byste chtěli Massive Chalice popsat co nejmenším možným počtem slov, stačí říct, že jde o kombinaci her XCOM a FTL. Už teď jsem zřejmě v mnoha z vás vyvolal alespoň špetku zájmu. Cože, takže ona to není další adventura od Double Fine? Není, ačkoliv dialogových stromů si zde také užijete poměrně dost. Od party okolo Tima Schafera jsme se za poslední roky dočkali her mnoha žánrů. Ovšem roguelike strategie s náhodně generovanými úrovněmi, dějovými zvraty a chytlavým příběhovým pozadím nemá, co se své výjimečnosti týče, konkurenci nejen napříč DF portfoliem, ale ani napříč celým herním spektrem. Originální myšlenka se rozhodně cení, ale sama o sobě nestačí. Naštěstí ji doplňuje i neskutečně chytlavá hra.

NAŠE MALÉ KRÁLOVSTVÍ

Veškeré vaše konání se točí kolem maličkého království, rozděleného na několik různorodých sektorů. Na začátku máte v držení pouze jeho střed, ale postupným stavěním držav, výzkumných věží a tréninkových arén se rozroste jak váš vliv, tak počet cestiček, kudy na vás budou útočit nepřátelé. Než ale postavíte byť jen jednu jedinou budovu, tak uplyne nějaký ten čas... Spousta času; dokonce několik let. V Massive Chalice totiž máte v podstatě jen jeden jediný úkol – přežít 300 let. Co se stane poté, co tato časová lhůta uplyne? To nikdo neví, ale jedno je jisté – ta parta hrdinů, která vám pomohla odrazit první útok nepřátelských potvor, u toho bude maximálně ve formě jmen, vyrytých v síni slávy. Se smrtelností vaší družiny se budete muset vyrovnat nejen u vašeho pětičlenného útočného komanda, ale rovněž, co se týče knížat a kněžen, kteří vždy v páru spravují určitý region a pokud mohou, tak plodí děti. Ideálně spoustu dětí jako dva králící zavření v jedné kleci. Právě z jejich následníků se totiž budou nejčastěji rekrutovat vaši podřízení, kteří budou obsazovat místa panovníků, bojovníků i výzkumníků.

Aniž byste si to uvědomovali, tak už na samotném začátku udáte ráz celému vašemu snažení. Každý „rodič“ má totiž jisté povahové vlastnosti, které ve zredukované míře přenáší na své potomstvo. Pokud si tedy na začátku vyberete rod, který sice produkuje skvělé vojáky, ale ti se vám všichni pomřou po dosažení hranice čtyřiceti let, příliš daleko to nedotáhnete. Tyto vlastnosti se s postupem let buď zcela vymažou, nebo „zmutují“ v jiné, ale jejich správné vyvážení je zcela klíčovým prvkem hratelnosti. A pokud si nedáte pozor a nasázíte do všech území pouze ty rodiny, které plodí lukostřelce, nebude se vám dostávat dalších povolání. Na druhou stranu, šikovní eugenici si promyšleným mixováním mohou stvořit ultimátní bojovou jednotku... na pár let.

Massive Chalice

Právě ubíhající čas je na Massive Chalice tím zdaleka nejlepším prvkem. Od samého začátku je vám totiž jasné, že tihle hrdinové mají pevně dané své „datum spotřeby“ a vy se můžete jen modlit, aby si svou hvězdnou kariéru protáhli alespoň o pár let, třeba v pozici stařešiny, usnadňujícího výzkum všech vynálezů. Nejde přitom jen o anonymní jména, která byste promptně nahrazovali jinými. Vytváříte si k nim vztahy, doufáte, že se jim povede jejich příští akce, chcete zajistit nehynoucí slávu tomu rodu, který produkuje skvělé děti, a modlíte se, aby následovník trůnu, kterého jste určili v pouhých třech letech, nebyl impotentní kretén. Pokud se vám to nepovede a nepřátelé celé vaše království převálcují, není jiné volby, než začít znovu. Tak moc je tato hra chytlavá.

V Massive Chalice máte jen jeden jediný úkol – přežít 300 let.

Hratelnost je rozdělena na dvě rovnocenné části – bojovou a budovatelskou. V té bojové sice strávíte nepoměrně větší množství času, ale rozvoj království není radno podceňovat. Výzkum nejrůznějších vylepšení, ať už se jedná o nové zbraně, brnění, léčivé kameny nebo jen prosté nahánění hrdinů z řad prostého obyvatelstva se provádí klidně i několik let. V pozdějších částech není výjimkou, když jednu tvrz stavíte i přes dlouhých třicet roků.

Něco zkrátka budete muset obětovat, nikdy nelze vyzkoumat úplně vše. Nepřátelské síly pochopitelně na nic nečekají a v nepravidelných intervalech útočí na jednotlivé vaše provincie, které můžete, ale nemusíte bránit. Jakmile ale některou z nich necháte na pospas zlounům třikrát za sebou, propadne se do hlubin a je s ní konec.

BOJOVÉ KOMANDO

V bojové části máte vždy za úkol „pouhé“ zničení všech nepřátelských jednotek. Pochopitelně se to snáze řekne, než udělá. Proti vaší maximálně pětičlenné družině, složené z valibuků s obřími palicemi, mrštných a nebezpečných alchymistů a přesných lučištníků, se postaví vždy velká přesila, jejíž složení se náhodně generuje před každou bitvou. S přibývajícími lety narůstá i obtížnost, což vy můžete (musíte) vyvažovat právě soustředěním svých výzkumníků na vylepšené zbraně a brnění. Boj probíhá na tahy, kdy každý váš voják může udělat dvě akce – pohyb a útok (pokud nemá nějakou speciální schopnost navíc). Vše funguje bez chyb, nepřátelé vás často překvapí nenadálým vpadnutím do zad a snad jediná věc, která by se hře dala vyčítat, je absence obranného módu, v němž by vaše jednotky reagovaly na nově objeveného nepřítele.

Z Massive Chalice se, i přes mou mírnou počáteční nedůvěru, vyklubala mimořádně zajímavá hra, u které je radost objevovat její nové vrstvy a snažit se balancovat na křehké hranici mezi vítězstvím a porážkou. Nikdy nemáte nic jisté, nepřátelé mohou v přištím tahu napadnout vaši těžce zkoušenou provincii, která rodí ty nejlepší střelce a vše může být v mžiku ztraceno. Anebo ne. Třeba z prachu povstane úplně nová generace hrdinů, která vám pomůže překonat těžké časy. Právě to je na této hře to nejlepší. I přes její silně stylizovanou, byť vlastně docela krásnou grafickou stránku a lehce omezené herní možnosti, si můžete během hraní v hlavě tvořit spousty příběhů, kterými obalíte vaše nebojácné království a propadnete jejímu kouzlu naplno.

Massive Chalice
Apple Mac

Mimořádně příjemné překvapení s velice solidním hratelnostním základem, u kterého mohou fanoušci XCOMu a FTL strávit nepřeberné množství hodin. A naštěstí nejen oni...