Mass Effect Recenze Mass Effect

Mass Effect

Jaromír Möwald

Jaromír Möwald

23. 6. 2008 22:00 101

Je naprosto zbytečné vymýšlet nějaké epické úvody o tom, jak se člověk vždycky chtěl podívat do vesmíru a nohou polechtat povrch nějaké jiné planety, než naší rodné Země. O hře Mass Effect, která před půl rokem vyšla na konzoli Xbox 360 totiž bylo napsáno už tolik textu, že by klidně mohl vyjít knižně, a to rovnou o několika svazcích. Po nejrůznějších peripetiích s datem vydání se ale také PCčkáři mohou ponořit do vesmírného dobrodružství, které si svou komplexností nijak nezadá s hollywoodskými spektákly (byť je složené ze spíše seriálových rekvizit), nebo dosavadním vrcholem BioWare – sérií Knights of the Old Republic. Právě podobnost s rytíři je pro zkušené harcovníky staré Republiky občas trochu zarážející. Interface, bedny, v nichž jsou předměty, modifikování zbraní, vesmírná mapa, tvorba nové postavy (mimochodem, vcelku logicky odůvodněná), biotické schopnosti, to vše ve vás může vyvolávat mírný pocit deja-vu. Ten je ale takřka okamžitě převálcován nepojmenovatelným požitkem z hraní něčeho tak skvělého, že ten divný francouzský výraz naprosto přestanete vnímat.

Je pouze na vás, jakým tempem si chcete Mass Effect buď projít, nebo užít. Pokud se vydáte cestou sledování hlavní příběhové linky a budete ignorovat veškeré postranní questy, doberete se ke konci za nějakých pět, deset hodin. Tahle hra ale rozhodně není o tom, abyste se mohli chlubit co nejmenším výsledným časem. Naopak, čím delší čas u ní strávíte, tím lépe si ji vychutnáte. Příběh totiž leckdy uhání dopředu jako splašený Železník a rozhodně se občas vyplatí tempo trochu zvolnit přijmutím nějakého vedlejšáku. Právě na ně se svalila asi největší porce kritiky – prý jsou si podobné jako vejce vejci, jejich náplň stojí za starou belu a je jich nepřirozeně moc. Ano, moc variací mezi nimi není a prostředí by se taky mohla víc obměňovat (hodně mi připomněly třeba postranní mise ve Freelancerovi), ale ani v jednom případě mi nepřišlo, že by byť jeden jediný úkol působil jako pěst na oko oproti ostatním. Když už se vám začíná zdát, že těch podzemních základen, plných mutantů bylo nějak hodně, přijde zvrat v podobě šílené posádky na vesmírné lodi, nebo podzemního archeologického naleziště, kde se budete brodit po kolena v mlze a nějaké hnusné břečce. Navíc si BioWare nechali otevřená zadní vrátka díky stahovatelným přídavkům, z nichž ten první, Bring Down the Sky, by se měl objevit co nevidět.

Nekonečný vesmír...

Mass Effect
Asi největší otazník u PC verze visel nad tím, jak moc se bude lišit od své starší konzolové sestřičky. Pro vás všechny dobrá zpráva – změny tu jsou a takřka vždycky k lepšímu. Ovládání bylo samozřejmě přizpůsobeno na míru klávesnici, takže k pohybu a interakci slouží klasická kombinace WSAD + okolní klávesy. Interface je klasicky klikací, takže odpadá zdlouhavé Xboxové přejíždění všech položek, abyste se dostali na tu, kterou zrovna potřebujete. Rovněž biotické síly stačí přetáhnout do panelu, ze kterého je vyvoláte jednoduchým stisknutím klávesy. Pokud vám při hraní konzolové verze dělalo problémy zaměřování, jistě zaplesáte nad klasicky myšoidní střelbou. To, v kombinaci s krytím za překážky (automatickým) vás činí v podstatě nesmrtelné, protože nepřítele místo chaotické střelby všude možně prostě picnete i se základní puškou do hlavy. Změněno bylo hackování zámků a jiných elektronických zařízení, které teď místo Guitar Hero (mačkání barevné kombinace tlačítek) připomíná spíše Froggera. Ovládáte totiž kurzor (žabáka), který se musí dostat do středu několika kruhů (silnice), po nichž rotují vadné obvody (kamióny). Je to o fous zábavnější, než původní způsob a také o ždibec těžší, hlavně ze začátku budete muset klidně i několikrát opakovat.

Co naopak nepotěší je občasná chaotičnost a neochota kamery se přizpůsobit aktuálnímu dění na obrazovce, což je věc, které si majitelé Xboxové verze ani nevšimli (protože „díky“ joypadu na kamerové kejkle ani nepomysleli), ale tady působí občas vyloženě rušivě. Není to sice nic strašného, většinu herní doby si toho ani nevšimnete, ale když třeba na výletě se svým planetárním vozítkem zapadnete do nějaké větší díry, poznáte zač je toho tenisový loket při neustálém kroužení myší a nalezení alespoň trochu koukatelného úhlu. Rovněž hodně slabá inteligence zůstala, alespoň u nepřátel na bodu mrazu. Dost často na vás prostě naběhnou a vy je pěkně jednoho po druhém odstřelujete. Občas vás sice překvapí nějakým nečekaným manévrem, pak si ale hodí granát pod nohy a je z nich zase jen tupé stádo anonymů na odstřel. Bohužel podobně jsou na tom souboje s bossy, kteří překvapí hlavně počtem svých bodyguardů, než nějakou fintou, na níž musíte přijít, abyste je srazili na kolena. Svým spolubojovníkům můžete udílet jednoduché příkazy („jdi tam, střílej na to, pojď zase zpátky“), ale většinu času vám bude stačit, že vidí vaše záda a sem tam odpraví nešikovného Getha.

Ať tě provází kýla!

To, co vaši kolegové ztrácí při samotné hře, vám měrou vrchovatou vrací při nejrůznějších rozhovorech. Ty jsou namluveny ve špičkové kvalitě, jednotlivé dialogy mají hlavu a patu a při jejich sledování si budete připadat, jako byste koukali (i díky nejrůznějším grafickým filtrům a efektům) na nějaký vysokorozpočtový snímek. Lehce krkolomně bohužel působí volba vašich dalších dialogů, jejíž interface byl šit na míru analogovému kloboučku. S myší se vám lehce může stát, že kýženou větu netrefíte. Je to však otázka cviku a po pár rozhovorech vám tenhle prvek nebude činit vůbec žádné problémy. Po technické stránce není Mass Effectu skoro co vytknout. Je sice znát, že Unreal Engine 3 by zvládl i mnohem lepší vykreslení scény, ale v rámci možností a rozlehlosti prostředí nezbývá, než užasle sebrat čelist z podlahy při pohledu na nádhernou lagunu na Citadele, zářící strojovnu vaší lodi Normandie, nebo odlétávající bláto od kol Maka (možná si při tom vzpomenete, stejně jako já, na Motorstorm). S odpovídající sestavou (nároky nejsou nijak strašlivé) vše běží naprosto plynule a díky skvělé optimalizaci se žádného nepříjemného zasekávání nedočkáte. Stejně tak se vás netýká pokles framerate při dohrávání další části mapy.

Jestli jste záviděli svým kamarádům s Xboxy, kteří dohráli Mass Effect už před půl rokem a posmívali se vám, že vy se k němu dostanete až se zpožděním, nezoufejte. Teď je totiž budete moct otravovat s vychloubáním vy. BioWare svůj opus vyladili, vylepšili a zoptimalizovali natolik, že zhrzený konzolista bude mručet závistí nad tím, že vy si hrajete, zatímco on může tak maximálně začít odznova a vědět dopředu všechny zvraty (a že jich není málo). Navíc díky české lokalizaci (která se fakt povedla, to nemůžu říct!) si může příběh vychutnat plnými doušky skutečně každý. A jak jste jistě pochytili z novinek, bez otravných aktivací a nutnosti být neustále připojeni k internetu. Je toho moc, co by se dalo ještě napsat, ale to už nechám na vás a vašich hráčských schopnostech. Takže alou zabavit rodičům klíče od chaty v severních Čechách, sbalit počítač s Mass Effectem do batůžku a v klidu se oddávat intergalaktickému dobrodružství.

(A nezapomeňte si archivovat uložené hry. Události ve dvojce se budou odvíjet právě od nich!)

Mass Effect

V mnoha ohledech bezchybná hra, kterou od maximálního hodnocení "neuchránil" ani fakt, že se jedná teprve o první díl plánované trilogie. Při nastavené laťce je opravdu těžké si představit, kam ještě dál lze v sérii zajít.

perfektní příběh s propracovanou zápletkou, úžasná atmosféra, velmi přátelské ovládání, grafické zpracování, možnost dodatečných přídavků, herní doba, komplexní vesmír s obsáhlou historií planet
občasné kamerové kiksy, vedlejší mise by mohly být inovativnější