Marvel's Spider-Man: Miles Morales Recenze Marvel’s Spider-Man: Miles Morales

Marvel’s Spider-Man: Miles Morales

15. 11. 2020 07:48 2

Asi není žádným tajemstvím, že jsem se k původnímu Marvel’s Spider-Man z roku 2018 dostal s větším zpožděním, ale i tak ho považuji za subjektivně asi nejlepší exkluzivitu konzole PlayStation 4. Krásný svět, akční a zábavná hratelnost i zajímavý příběh plný tváří známých z filmů a komiksů. To všechno dělalo ze Spideyho v mých očích absolutní hit. Především proto se mi rozsvítily oči v momentě, kdy studio Insomniac Games oznámilo menší pokračování s podtitulem Miles Morales. Koho zajímá, že nejde o pořádnou “dvojku” (která zřejmě taktéž vzniká), a že máme čest spíše s glorifikovaným stand-alone DLC vydaným s launchem nové konzole? Vracíme se do New Yorku!

STAŘÍ ZNÁMÍ

Titul nepřináší hráčům toho původního prakticky nic nového. Nejzásadnější změnou je samozřejmě nový hrdina. Mladý Miles se na konci původní hry Peterovi Parkerovi pochlubil nově nabytými pavoučími schopnostmi, teď už je ale umí velmi efektivně využívat a pod přísným dozorem se učí v ulicích Manhattanu potírat zločin. Po jedné takové akci, kdy Rhino tak nějak tradičně zdemoluje polovinu ostrova, ale Parker vyráží za MJ do zámoří a nebohý Miles se stává tím jediným hopsavým strážcem města (Avengers mají domácí hroudu stále na párku).

Miles Morales je ale v jádru výrazně menší hra. Využívá původního města, což je trochu škoda.

V jeho novém domově Harlemu se ale roztáčí kola války organizací, která může celé město doslova pohřbít. Asi nepřekvapí, že většinu zúčastněných postav váže nějaké rodinné spojení, Miles Morales ale dle mého názoru přináší o něco zajímavější a méně přímočarý příběh, kde většina hrdinů osciluje na hraně “kladného” a “záporného”, respektive si každý hledí svého a autoři vám nijak nepředkládají, kdo je vlastně v právu.

Miles Morales je ale v jádru výrazně menší hra. Využívá původního města, což je trochu škoda. Miles se typicky pohybuje ve svém rodném Brooklynu, mimo hranice Manhattanu se ale nepohnete ani o píď. Příběhové mise pak zaberou jen pár hodin, možná čtyři, pět. A hotovo.

ELEKTRODIREKT

Základní herní náplň tvoří městská akrobacie, tvrdý boj, svérázný stealth a řešení primitivních hádanek. Pokud jste hráli původní díl, nic nového vás nepřekvapí. Snad jen využití nových schopností Milese. Ten už od začátku disponuje vším, co se postupně učil Parker, ať už jsou to komba, schopnosti nebo některé speciální kousky při pohybu mezi budovami. Oproti svému mentorovi ale dokáže zároveň využívat možností venomsíly, tedy schopnosti šlehat nebo naopak absorbovat elektřinu, a neviditelnosti.

Protivníkům tak můžete dát pořádnou šlehu oranžovým výbojem nebo mezi nimi nepozorováně nenápadně pobíhat. Díky tomu jsou už tak efektní a frenetické souboje ještě zábavnější a zajímavějším, opět ale platí, že se po pár hodinách ojí a někdy je třeba chvíle odpočinku. Stejně tak hádanky se v mnoha ohledech opírají o nové schopnosti, ať už to je vybíjení generátorů, které napájejí obranné systémy, nebo naopak nabíjení sítí. Miles má taktéž k dispozici vodivé pavučiny, které sem tam využijete k stavbě elektrických připojení. Stealth i průzkum města zůstaly úplně beze změny.

Vedle zmíněného můžete zabíjet čas rozvíjením postavy, stromy vylepšení i vynálezů jsou ale výrazně chudší. Nechybí také vedlejší aktivity, kromě vedlejších misí jde o generické vybíjení táborů nepřátel, náhodné pouliční zločiny, sbírání předmětů nebo zachycování samplů pouličních ruchů. Autoři naštěstí hráče netrápí znovuodhalováním městských čtvrtí a obecně spoléhají na to, že ke hře přistupujete s určitými znalostmi předchůdce.

KOCHEJTE SE, DOKTORE

Asi nejsilnějším prvkem hry je grafika. Na PlayStationu 5 nabízí Miles Morales dvě nastavení, výkonnostní, které zvyšuje framerate na 60 snímků za sekundu, a efektní, které využívá mimojiné možností raytracingu. I to výkonnostní vypadá k světu, v druhém případě ale na obrazovce vypukají opravdové grafické orgie. Sněhem zasypaný New York, prohřívaný slunečními paprsky, nebo naopak noční Times Square vypadají naprosto neuvěřitelně. Modely i animace postav jsou mimořádně detailní a nebýt trochu toporné mimiky, byly by cutscény prakticky fotorealistické. Pokud je tohle odrazový můstek pro nadcházející generaci, máme se na co těšit.

Marvel’s Spider-Man: Miles Morales

Špičkový je samozřejmě i zvuk. Profesionální dabing protkaný vtipnými hláškami se snoubí s elektrizujícími efekty a epickým soundtrackem. Kulturní rozmanitost hry pak doplňuje tematický licencovaný soundtrack.

Je jen škoda, že Insomniaci příliš nevyužili možností nového DualSense. Ať už jde o důsledek toho, že hra vychází i na PlayStation 4, nebo se plní naše pochybnosti o tom, že budou autoři haptickou odezvu nebo vylepšené vibrace ve větší míře aplikovat. Ovladač tak o něco více vibruje, při vystřelování pavučin mírně bubnuje spoušť a jediným zajímavějším prvkem je nabíjení skoku, které hráče nechává pocítit sílu hrdiny. Jinak ale nejde o nic, co by vás zvedlo ze židle, bezprostředně po zkušenosti s Astro’s Playroom jde o zklamání.

TĚŠÍME SE NA DVOJKU

Marvel’s Spider-Man: Miles Morales prostě není regulérním pokračováním, ani regulérní next-gen hrou. Balancuje někde na hraně. Není příliš dlouhý a nenabízí moc obsahu, vypadá a hraje se však naprosto fantasticky. Hráče, které bavil původní titul, dozajista potěší.

Marvel's Spider-Man: Miles Morales

Větší stand-alone rozšíření pro hit z roku 2018 se povedlo. Moc dlouhé není, ale zabaví a skvěle vypadá. Takhle má vypadat launchová jednohubka.