Marvel's Avengers Recenze Marvel’s Avengers

Marvel’s Avengers

4. 9. 2020 15:00 14

Pamatuji si to docela živě. Seděli jsme v redakci, na smrt unavení sledovali konferenci Square Enix. Právě tehdy jsme poprvé viděli v pohybu herní zpracování dobrodružství Avengers a právě tehdy jsme všichni zatrnuli. Na první pohled poutavý projekt působil už tehdy zastarale a gumově. Když jsem jej o pár týdnů později zkoušel na Gamescomu, můj skepticismus se ještě prohloubil. Proč by si vůbec někdo myslel, že takhle nudnou a rozpatlanou hru bude někdo chtít hrát, natožpak kupovat? A názor nenapravila ani nedávná betaverze, která působila… ještě tupěji. A ještě méně ji mohl omlouvat ten fakt, že šlo o velmi raný build.

K plné verzi Marvel’s Avengers jsem tedy přistupoval velmi skepticky. Čekal jsem generickou looter-shooter gumárnu, kterou po pár hodinách unuděně nevypne jen skutečně hardcore fanoušek značky nebo milovník kooperativního multiplayeru. A dostal jsem? No, nebudu předbíhat. Rovnou však řeknu, že právě čtete recenzi (pro mě) zatím největšího překvapení letošního roku.

HRDINOVÉ TVRDÍ MUZIKU

Z původních propagačních materiálů a tvrzení autorů tak trochu nepochopitelně vyplývalo, že půjde o další hardcore looter-shooter ve stylu Anthem, jen s tím rozdílem, že ve většině případů palné zbraně nahradí pěsti, štít, kladivo nebo elastické končetiny. Ve skutečnosti se ale věc má trochu jinak. Hned od spuštění hry máte k dispozici dva režimy, respektive kampaň Reassemble a otevřenější složku Initiative. V podstatě nic vám nebrání v tom, abyste se hned pustili do, v zásadě, online hraní, byl by to ale nesmyslný krok. Kampaň Reassemble vás naučí ovládat jednotlivé hrdiny, představí vám jejich příběhy a především - je zatraceně skvělá.

Právě mladá superfanynka se stává hybatelem, vypravěčkou a do určité míry hlavní hrdinkou příběhu.

Příběh začíná zhruba tak, jak už dávno víme. Během sebestředného festivalu Avengers Day dojde ke katastrofě, která promění San Francisko v trosky, po celém světě rozšíří nemoc měnící civilisty v superhrdiny a Avengers jsou prohlášeni za strůjce. Spojené státy navíc ovládá nová organizace AIM řízená bývalým technikem Avengers. Do této temnoty vstupuje mladá Kamala Khan obdařená schopností elastických končetin a mimořádně vyvinutým smyslem pro spravedlnost. A také lásky a obdivu k Avengers.

Právě mladá superfanynka se stává hybatelem, vypravěčkou a do určité míry hlavní hrdinkou příběhu. Postupem času se vám samozřejmě povede slepit rozhádaný a demotivovaný tým dohromady, jednoduché to ale nebude, a v rámci zhruba patnáctihodinové kampaně si autoři z Crystal Dynamics přichystali pár výživných zvratů.

TEN UMÍ TO…

Asi není třeba příběh více rozpitvávat, prozradím však, že se některé mise a scény opravdu povedly. Nehledě na původní image hry je velká část kampaně velmi lineární, filmová a příběhová. Hlavní roli však hraje ansámbl hrdinů, kterému se povedlo vystihnout přesně to, co tolik diváků láká na komiksových i filmových superhrdinech. Jejich nezaměnitelný charakter. Tony Stark je pořád charismatický boháč, který srší hláškami. Natasha Romanoff stále plní roli sexy profesionálky, která pro ránu a uštěpačnou poznámku nejde daleko. Bruce Banner je stále unaveným a roztržitým vědcem s malým zeleným problémem. Thor je i v tomto případě bohem/mimozemšťanem, který pohnůtky a humor smrtelníků úplně nechápe a konečně nechybí ani Steve Rogers v roli čestného, zásadového hrdiny, který tmelí kolektiv. Kamala pak dodává partě mladou energii, pozitivitu a nerozvážnost, Starkovic AI Jarvis zase zastává klasickou roli informativního sidekicka.

V průběhu hraní se tak střídají uzavřenější i otevřenější mise. O žádné ale nelze vyloženě říci, že by byla výplňová. Zhruba v půlce kampaně tempo mírně poleví, nestane se však ubíjející nebo nedejbože nudnou. K tomu napomáhá především neustálé hláškování a peprné interakce mezi jednotlivými hrdiny, kteří hrají hlavní role. Do části misí si navíc můžete z partičky vybrat tři kolegy ovládané počítačem, ti se ale bohužel (narozdíl od Mass Effectu) do dialogů příliš nezapojují a hra si do rádiových dialogů stále dosazuje předem vybrané hlasy.

ROZBIJEME JE

Kampaň už dále pitvat nebudu, podívejme se na samotnou hratelnost. Ta je na jednu stranu velmi rozmanitá, na tu druhou poměrně sterilní. Jakkoliv se často zabýváte průzkumem prostředí, sbíráním předmětů nebo plížením, hlavní roli po absolutní většinu času zabírají frenetické souboje. Do cesty se vám prakticky výhradně staví generičtí vojáci a celá řada typů robotů. I když je trochu škoda, že autoři nesáhli do velmi bohaté banky zlounů, ve výsledku to až tak nevadí. Každý nepřítel umí něco jiného, platí na něj trochu jiné pohyby a i díky tomu umí být hra až nečekaně tuhá a obtížná. Obzvláště pokud se na vás vysype třeba několik desítek tuhých robosamurajů nebo robokopiníků, kteří metají energetické koule.

Naštěstí nejsou Avengers logicky žádná ořezávátka. Každý hrdina má své silné a slabé stránky, i když mi přece jen jejich vybalancování nepřijde úplně povedené. Jde především o sílu tří speciálních schopností, které má každá postava unikátní. A tak zatímco se Kamala násobně zvětší a téměř neporazitelná rozsévá zkázu, Iron Man naskočí do brnění Hulkbuster a… téměř neporazitelně rozsévá zkázu, Thor dostává k ruce jen jednorázový plošný výbuch v podobě Bifrostu. I přesto jsem paradoxně s Thorem strávil nejvíce času a na konci hraní byl právě on tou zoufale přelevelovanou postavou, která skutečně působila jako bůh hromu.

Jednotliví hrdinové levelují, postupně utrácíte bodíky za vylepšení schopností a postupem času je i různým způsobem specializujete.

Styl ovládání jednotlivých hrdinů je skutečně rozmanitý a každý má k ruce obrovské množství schopností a pohybů. Pokud vám nabídka Devil May Cry 5 přišla bohatá, místní moveset si už představíte jen těžko. Navíc jednotliví hrdinové levelují, postupně utrácíte bodíky za vylepšení schopností a postupem času je i různým způsobem specializujete. V tomto ohledu se šest roztodivných postav charakterizuje dost obtížně, pomůžu si ale jinými hrami. Captain má nejblíže k (primitivnějšímu) Batmanovi ze série Arkham, Black Widow připomíná právě Danteho & spol. z Devil May Cry, Hulka s Ms. Marvel bych velmi volně přirovnal k Dead Rising, Thor je téměř jasný Kratos z posledního God of War a Iron Man evokuje Anthem.

TOUR DE SVĚT

Herní náplň vedle poměrně vyčerpávajícího boje tvoří i nekonečný looting. Z nepřátel padají tuny haraburdí, kterým můžete postupně jednotlivé postavy vylepšovat. Každá nese až překvapivě komplexní set schopností a atributů, tím nejdůležitějším je ale Power - moc. Ta udává, jak moc konkurenceschopným hrdina je. Zvyšuje se právě sbíráním vybavení (které mimochodem nemá žádný kosmetický vliv) a je naprosto nezávislá na úrovni postavy. To vám ale hra příliš polopatě nevysvětlí, stejně jako systém zvyšující se a snižující se obtížnosti obecně. Navíc se jednotliví hrdinové vyvíjí nezávisle na sobě a v podstatě nic vás nenutí vylepšovat všechny.

Marvel’s Avengers

Jedním z řešení, vedle obchodníků s vybavením, jsou linie misí určené speciálně pro jednotlivé hrdiny. Ty jsou také poměrně povedené, rozhodně se nejedná o nezajímavou výplň, a vždy umožní daného bojovníka výrazně posunout vpřed. A tím se dostáváme k nadstavbě Initiative. Po dohrání kampaně totiž čekají další, menší a méně propracované. Znovuzrození Avengers tak pomáhají obnovit činnost SHIELDu, zachraňují šikanované Inhumans a v misích po celém světě sbírají zkušenosti. No a do budoucna zde zůstává spoustu prostoru pro příběhy dalších hrdinů. V současnosti sice očekáváme příchod Kate Bishop, Hawkeye a (na PS4) Spider-Mana, zatím si ale musíme vystačit s původní šestkou.

KROK OD NEXT-GENU

Asi největší výtkou, kterou jsem k dosavadním záběrům měl, bylo technické zpracování. Marvel’s Avengers totiž byli rozbití a především, i na Xbox One X, neskutečně odporní. Je tak trochu zázrakem, že plná hra vypadá naprosto skvěle. Opravdu. Od první scény mě ohromily detailní modely postav, jejich uvěřitelná mimika, sličné prostředí venkova, slušné efekty a velmi filmové nasvětlení. Jediným problémem zůstávají podivně levná a plastová města, která naprosto postrádají život a atmosféru. Požitku navíc nahrávají velmi povedené herecké výkony, které hrdinům vdechují zapamatovatelný charakter.

V rámci základní kampaně Reassemble narazíte jen na tři skutečné záporáky.

I z hlediska odladěnosti nejsou Avengers špatní. Největší bolístkou jsou kostýmy, které si v příběhových cutscénách často dělají, co chtějí, velmi dlouhé načítací obrazovky a občas haprující kontextová menu. Přímo při hraní jsem ale na zásadní nedostatky nenarazil a je vlastně až překvapivé, jak funkční hra při vydání je.

SUMA HULKÁRUM

Marvel’s Avengers jsou skutečně obrovským překvapením. Ano, ani v nejmenším nejsou dokonalí. Městské lokace jsou dost tupé a neživé, textury občas zazlobí nebo se hra sekne a nepřátelský ansámbl je poměrně strohý. Ostatně, v rámci základní kampaně Reassemble narazíte jen na tři skutečné záporáky(!) známé z komiksů. I úkoly a prostředí nejsou zrovna definicí originality a především cíle jednotlivých misí jsou na půl cesty k repetetivnosti (většinou si vystačíte s "rozbíjením něčeho" nebo "hackováním něčeho"). Do budoucna bude také potřeba zapracovat na velmi těžkopádných menu, kterých je opravdu hodně a nejsou příliš přehledná. To je ale vše poplatné filozofii, která se nazývá “hra jako služba”. Avengers tu prostě nejsou teď, aby tu byli a postupně upadli v zapomněni. Jsou tu, aby mohli být léta zásobení novým obsahem šitým na míru multiplayerovým hráčům. A i přes to jsou naprosto plnohodnotnou zábavou pro ty, které kooperace vůbec neláká.

Marvel’s Avengers

Samozřejmě je otázkou, co nabídnou do budoucna. Otázkou je také, jak hra vypadá a běží na původních modelech konzolí. Jedno je ale jisté. Tento typ her nevyhledávám, looter-cokoliv jsou mi naprosto cizí a i přes to jsem si Marvel’s Avengers naprosto královsky užil. Základní kampaň je totiž naprosto plnohodnotným zážitkem a zatím existující nadstavba je natolik zábavná a rozmanitá, že jsem v ní neváhal utopit další hodiny času sbíráním lootu a plněním vedlejších úkolů. A to vše jsou fakta, která bych ještě před týdnem považoval za zhola nemožná.

Dejte Avengers šanci. Možná se mnou souhlasit nebudete. Možná ale budete překvapeni stejným způsobem.

Připomínáme, že jsme hodnotili především offline složku hry. Na tu on-line si posvítíme v budoucnu. Marvel's Avengers obsahují českou lokalizaci (titulky).

Marvel's Avengers