Mars: War Logs Recenze Mars: War Logs

Mars: War Logs

konfrst.jan@gmail.com

konfrst.jan@gmail.com

23. 5. 2013 22:04 1

První krůčky, první zabití nepřátelé i počáteční monolog jedné z hlavních postav dává hráči hodně indicií, a my se nebudeme bát prozradit to hned v počátku recenze – Mars: War Logs je hrou zajímavou, chytlavou, napínavou a velmi propracovanou. O to více pak ale zamrzí, když to vše prokouknete a spatříte hru, která se snaží být něčím, čím zkrátka není. Na Marsu bohužel i oko laikovo záhy odhalí, že si autoři z francouzského studia Spiders ukousli až příliš veliké sousto.

Když bychom měli Mars představit jako celek, neubránili bychom se výrazům typu čistokrevné RPG, hra s taktickými, byť real-time souboji, a titul se sympaticky větveným příběhem. Všechna ta honosná přízviska hře skutečně sedí a je bez pochyb, že nenáročným hráčům přinese Mars propracovaný a komplexní zážitek počínající v jedné obyčejné vězeňské kolonii...

Nedlouho po startu hry se bez vlastního přičinění dostáváte do vězení v roli válečného zajatce. A první nebezpečí v podobě tlouštíka s mýdlem v ruce na sebe nenechá dlouho čekat. Konflikt pochopitelně nemůže skončit i nezdarem a přetaví se v plynulé seznámení se s ovládáním hry. Levý hák střídá masáž ocelovou trubkou a netrvá to dlouho, kdy tlouštík se svým mužným harémem padá k zemi hubou napřed. A co rádi v prackách držíte, na tom tak docela nezáleží – PC verze se poprala s myšoidně klávesnicovým ovládáním na výbornou, avšak ani příznivci gamepadů nepřijdou zkrátka.

Rudá šeď

Samotná herní náplň spočívá v putování hlavních hrdinů, bývalých vězňů, napříč rudou planetou s cílem zprvu dost nepříjemně mlhavým a na pozadí nesympaticky neznámém. Ono proč, kdy, kde i jak hře často bohužel chybí. A nejen to, sžití se s postavami – s chlapíkem, jenž si říká Innocence a skrze jehož zápisky celou tu pouť sledujeme, a s druhým hrdinou jménem Roy Temperance, jehož akce ovládáme - je pro hráče velmi těžké.

"Do zábavné hry nepatří úkoly typu upaluj a přines"

Nemluvíme ale jen o chybějících vodítkách v příběhu, ale také o problému námi nakousnutém v samotném úvodu – Mars je hra na svůj rozpočet snad až příliš rozsáhlá a nedokáže si to včas připustit. Ústupky vůči účtárně jsou zkrátka vidět na každém rohu. Ploché a nedostatečně vybarvené postavy jsou pak známkou všeho možného, jen ne tak propracované hry na hrdiny. Mizerný lipsync je pak už jenom třešnička na dortu potravního řetězce, v němž se vyjímají mizerné dialogy postavené na nezajímavém scénáři postrádajícím zapamatovatelné postavy

A ještě nekončíme, hráč, kterému se podaří překousnout nenápadité rozhovory pak dostane úkol hodný sekretářky. Ne snad, že bychom se chtěli kohokoliv dotknout, ale do zábavné hry prostě nepatří úkoly typu upaluj a přines, navíc viděné v lehkých variacích snad tisíckrát. Je tedy férové přiznat, že vedlejší úkol alespoň občas představuje lehkou výzvu a vyžaduje jistou dávku důvtipu nebo obratnosti a naskýtá tak velmi vítanou změnu oproti jinak nezajímavému průchodu hrou. Ovšem důvtipné či nikoli, ve finále je stejně každý jeden z nich velmi snadno zapomenutelný a generický.

Vývoj nezastavíš

Jen na kritické notě se ale dnes nepovezeme – čím naopak Mars zaujmout dokáže, a čím jistě chytne za srdíčko všechny skalní fandy žánru, je vyvedený vývoj postavy. Ten je možný ve třech úrovních, máme zde větev určenou pro výhody v boji – zlepšování brnění, zdraví a uštědřeného útoku. Dále větev renegáta, ve které jde opět o boj, ale v souvislosti se specifickými dovednostmi, jako je záškodnictví a obecné ubližování ostatním ranami pod pás. Třetí větev vývoje pak hráči umožňuje zlepšovat se v technomanceřině, čili herní obdobě magie, povědomé všem dobrým Jediům. A nejen to, vylepšovat budete svoji postavu, stejně jako výbavu, kterou máte u sebe. Řeč je pochopitelně o relativně propracovaném systému craftingu, který však nepůsobí jako jinde viděná vata a nutné zlo. Jedná se o přímý prvek hratelnosti s přímým vlivem na vaší úspěšnost v soubojích. Jednoduše řečeno, kdo craftí, ten jede, kdo ne, vypouští tělní tekutiny opodál.

A hlavně nesmíme zapomenout na soubojový systém, přinášející ty nejlepší momenty ve hře. Bitvy mezi hráčem a nepřáteli se odehrávají většinou v bezprostřední blízkosti, pěkně z očí do očí, a nesou se v duchu minulého titulu autorů – Of Orcs and Men. Tedy hlavně v naději, že to parťák nezkope, umělá inteligence totiž nefunguje jak má a jinak příjemně taktickým a především dynamickým soubojům umí občas pěkně zavařit.

Zkrátka a dobře, Mars je jako žádná jiná hra především o vkusu. Má své mouchy, ale na straně druhé i své nepopiratelné klady – jde o to, co ze zmíněného má pro vás větší váhu. A mohli bychom zmiňovat další z kladů i záporů – hra implementuje dnes již vzácnější možnost ukládat si hru kdykoli a kdekoli, na druhé straně pak ale zamrzí neustále otevírání dveří a přelézání překážek formou animace. Ta ale lze zároveň přeskočit, a zřejmě tak představuje pouze pohrobek v enginu, jenž se dříve potřeboval v některých pasážích jen znovu nadechnout. A nadechnutí je třeba, ruku v ruce s rozmyslem, zda tyhle peníze stojí za neuskutečněné sny.

Mars: War Logs

Autoři to s Mars: War Logs mysleli vážně dobře, bohužel to nedopadlo tak, jak jistě sami původně zamýšleli. Hra se sice dík malému rozpočtu utápí ve vlastní komplexnosti a rozsáhlosti, na druhé straně ale umí zaujmout svižnou hratelností a několika zajímavými nápady.