Mark of the Ninja Recenze Mark of the Ninja

Mark of the Ninja

Lukáš Kunce

Lukáš Kunce

12. 11. 2012 23:37 3

Pamatujete na toho zblázněnýho Mexikánce, jemuž začátkem letošního roku vyšel druhý díl parádní mlátičky Shank? Tak na toho klidně zapomeňte. Kanceláře studia Koei totiž přepadli podlí ninjové a nadaným vývojářům do hlav vtloukli potřebu vytvořit neméně kvalitní hru s japonským bojovníkem v hlavní roli. Mark of the Ninja už není tou bezhlavou řezničinou, kde za svými zády zákonitě necháváte stovky seřezaných nepřátel, nýbrž moderní stealthovkou s možností svobodně si zvolit způsob svého hraní.

Tetování dělá chlapa

Mark of the Ninja sleduje příběh bezejmenného ninja bojovníka, jehož zvláštní tetování mu poskytuje spoustu zvláštních schopností. Ale protože každé pozitivum přináší i určité negativum, s časem se našemu hrdinovi může stát, že dočista zešílí. Ihned po splnění své životní mise, tedy infiltrace jednoho důležitého hradu a zavraždění zloducha Karajana, má spáchat slavnou sebevraždu seppuku. Hra ale velice příjemně překvapí vyústěním jinak vcelku lineárního děje a když si přirozeně začnete myslet, že už vás čeká jen závěrečná animace, nemilosrdně budete vrženi zpátky do akce, a to s úplně novým cílem.

Úrovně jsou po menších skupinkách rozděleny do několika odlišných prostředí a ze střech velkoměsta a místností zatemnělých domů se prokoušete až k písečným pouštím. Ve srovnání s Shankem nás překvapila i na "arkádovou" scénu hodně slušná herní doba, která se za předpokladu, že se hrou nebudete snažit proběhnout v co nejrychlejším čase, bez větších problémů vyšplhá až k deseti hodinám.

Nebezpečný tichlošlápek

Pokud plánujete, že si "Ninju" zahrajete jako ti nejtišší a nejelegantnější tichošlápkové, kteří si neradí špiní ruce cizí krví, své plány raději okamžitě zruště. Hra vás totiž alespoň párkrát donutí k zabití, a to nejen hrdinovým nabroušeným mečem, o slovo se občas totiž přihlásí zavěšený lustr nebo zlomyslné elektrizující dráty. I se svým ostrým kamarádem byste ale měli být opatrní, v přímé konfrontaci se strážníky, kteří v rukou dřímají nabité samopaly, vážně nemáte téměř žádnou šanci uspět, a tak se raději spolehněte na tiché vraždění ze stínu.

Mark of the Ninja ale samozřejmě není jen o bezcitném sekání do živého masa – přemýšlivím udělá radost řada puzzlů, které sice ve srovnání s dnešní konkurencí vyznívají možná až příliš primitivně, na druhou stranu ale nijak nebrzdí neuvěřitelně příjemně plynoucí hratelnost. Navíc si v pozdějších fázích hry můžete svůj inventář obohatit o některý ze speciálních oblečků, jež mohou úplně změnit váš styl hraní. Jako příklad si dovolíme uvést ten, co vám z rukou vytrhne právě meč, bez něj je však průchod některými levely jen pro ty nejtrpělivější.

Krom neobvyklé inteligence a naleštěné katany se hlavní protagonista chlubí spoustou dalších hraček. Tou nejobyčejnější, zároveň ale nejpoužívanější, jsou tradiční vrhací nože, které snadno dokáží vyřadit z provozu otravné zdroje světla nebo zneklidnit (avšak nezranit) stráže. Později se do ninjových kapes dostanou i hlučné petardy, které znovu donutí nepřítele otočit se směrem tam, odkud se ozývá zvuk. Všichni protivnicí jsou obecně velice citliví na hluk, vaši přítomnost tak okamžitě odhalí i dupání v kanálech a na střechách. Z dalších pomůcek zmiňme třeba kouřovou bombu a nášlapnou minu s ostny, přičemž obě jmenované dokáží hraní značně zjednodušit.

Dle čistoty a plynulosti vašeho hraní vás Mark of the Ninja pravidelně po každém levelu odměňí určitým skóre, které se ihned zkonvertuje do jistých mincí a za ty si následně smíte nakoupit právě některá vylepšení a nové chvaty. Mezi těmi oceníte především takové lahůdky jako možnost strhnout nepřítele z kraje střechy nebo svižné zabití rovnou z kanálu. Ke zmíněným mincím se lze dostat i skrze plnění menších požadavků, jež se vztahují k právě plněné misi, a také pokořením ukrytých challenge roomů, jejichž puzzly vám dají zabrat daleko víc než ty, na které narazíte v hlavních úrovních.

Povědomé

Vytáhnout z peněženky těch pár stovek se vás pokusí donutit i fantastická vizuální stránka, která se po vzoru Shanka znovu nese v duchu kreslených seriálů. Na rozdíl od svého předchůdce je ale mnohonásobně temnější, velice silně prohlubuje tajemnou atmosféru a ve své podstatě napomáhá i hratelnosti – když o vás zrovna stráže nevědí, vaše postava nabere podobu černé siluety, a i vám skryté místnosti či rozpohybované NPC, jež jdou po vašem krku, se zahalí do tmavých odstínů.

Na poměry levných her působí Mark of the Ninja až neuvěřitelně propracovaně, vše v ní funguje tak, jak by mělo a pokud vůbec nějaké chyby má, pak je dokáže velice obratně skrývat. Výtky bychom měli snad jen k občas matoucímu ovládání (klávesnice se opět nehodí), které se projeví zejména při šplhání po zdech a přeskakování mezi stěnami a podlahou. V konečném důsledku se ale jedná o jednu z nejkvalitnějších arkádovek posledních měsíců, ne-li tu vůbec nejlepší.

Mark of the Ninja

Vynikající stealth hopsačka s pohlcující atmosférou, která za málo peněz nabízí pořádnou porci muziky.