Magic: The Gathering - Duels of the Planeswalkers 2012 Recenze Magic: the Gathering - Duels of the Planeswalkers 2012

Magic: the Gathering - Duels of the Planeswalkers 2012

Tomáš Krajča

Tomáš Krajča

23. 6. 2011 22:00 1

Tvořit počítačovou hru podle úspěšné stolní předlohy má jednu výhodu. Lety prověřené herní mechanismy ve virtuální verzi jen stěží mohou selhat, a tak autoři zdarma získávají solidní základ pro výjimečný zážitek. Magic: The Gathering je právě takový materiál: od roku 1993 pravidelně upravovaná, vylaďovaná a obohacovaná sběratelská karetní hra, pro společnost Wizards of the Coast pak díky konceptu neustále obnovovaných edicí a rozšiřujících balíčků s kartami prakticky továrna na peníze. Počítačové zpracování v podobě sympatického projektu Duels of the Planeswalkers loni potěšilo jak ty, kdo nechtějí vrážet peníze do papírových kartiček, tak díky mírně odlišnému konceptu i pravidelné hráče.

Nové vydání Duels of the Planeswalkers s číslovkou 2012 jde ještě o krok dál a může tak oslovit hned několik skupin hráčů. Ti, kdo Magic: The Gathering nikdy v životě nehráli, mohou díky tutorialu a kampani na lehčí obtížnost nenásilně proniknout do jeho zákonitostí. Není obtížné si představit, že pro mnohé nováčky budou Duels dokonce vstupní branou do skutečného Magicu a inspirací ke koupi prvního booster packu. Ti, kdo Magic hráli v minulosti, třebas i jen občasně, mohou u hry zavzpomínat a zároveň zakroutit hlavou nad řadou nových nestvůr, artefaktů, kouzel a schopností. A stálí hráči mohou Duels využít jako lehký trénink v singleplayeru, nebo si užít různé online režimy.

Tři na jednoho – a ještě to mnohdy nestačí

V základní kampani čelí hráč postupně řadě Planeswalkerů – bossů, kteří symbolizují určitý přístup k hraní a mají své balíky založené na jedné či dvou barvách a charakteristické strategii. Bitvy nejsou úplně triviální ani na základní nastavení, ještě drsnější jsou Planeswalkeři v sérii soubojů nazvaných Revenge a vrcholem náročnosti je pak mód Archenemy, novinka letošního vydání. V něm se proti týmž soupeřům staví hned trojice lidských hráčů v kooperativním módu. Protože má ale AI k dispozici neuvěřitelně nabušený balíček karet se speciálními efekty, dá i přesile pořádně zabrat. Postupem v kampani se hráčům odemyká šestnáctka předdefinovaných balíčků a také karty v nich, takže veteráni jsou odměněni skutečně větší "palebnou silou". Jistě lze kritizovat fakt, že není možné namíchat si vlastní pakl – řada hráčů to bude považovat dokonce za klíčový nedostatek. Na druhou stranu tím ovšem Duels v online multiplayeru poněkud eliminují faktor "boháč vs. chuďas" – bitvy s lidskými protivníky bývají tak velmi spravedlivé.

Šestnáct balíčků – šestnáct strategií

Šestnáctka balíčků vede skutečně k celé plejádě strategií: je tu nachystána zlovolná červeno-černá kombinace s "oďobávači" z řad goblinů a zabijáckými kouzly, zákeřná modro-černo-zelená, která od začátku těží z dolizování karet a vykládání zemí v tempu, kterému soupeř nemůže konkurovat, a samozřejmě i přímočaré balíky typu "červená hrubá síla" "bílí vojáci s enchantmenty" a nechybí ani balíček založený na vzájemné spolupráci artefaktů či černá troška neškodné nekromancie. K realistickému pocitu z hraní přispívá i vylepšení AI. Tu a tam stále udělá nějakou botu (modrý Planeswalker může dojet na tvrdohlavé vykládání fantomů, kteří jsou sice silní, ale zmizí, jakmile se stanou terčem nějaké třeba i velmi slabé schopnosti či kouzla), ale dovede vyhodnotit nebezpečí, útočit vzduchem či prorážet Trample nestvůrami, vršit vzájemně se podporující schopnosti a enchantmenty a mnohým jiným způsobem pít krev hráči za monitorem.

Magic se bude hrát všude

Celkem velkolepě pojaté intro je jedinou částí, kde Duels of the Planeswalkers 2012 ukazují ambice v oblasti audiovizuálního provedení. Jinak je grafika i hudba celkem spartánská, velice správně ale sází na původní ilustrace kartiček, které jsou jednoduše nádherné. Hardwarové nároky díky tomu nejsou nijak krvavé, ale může být problém hru rozjet na netboocích a starších sestavách, což je vzhledem k potenciálu mezi casual hráči možná škoda. Každopádně ke cti autorům slouží velmi přehledný interface i kvalitní nápověda.

Duels of the Planeswalkers 2012 jsou nade vší pochybnost důstojnou, tak trochu odlehčenou počítačovou verzí Magic: The Gathering a nabízejí desítky až stovky hodin výborné zábavy. Jen pozor, pokud už jste majiteli původní hry – nová edice totiž není kompatibilní s dosud vydanými DLC a také do ní není možné přenést vlastní balíčky. Hodiny strávené u prvních Duels tak přijdou – alespoň prozatím – vniveč. Aby se ale nekončilo úplně na negativní vlně: stále jde o výbornou nabídku za cenu pouhých pár balíčků skutečných kartiček.

Magic: The Gathering - Duels of the Planeswalkers 2012

Magic: The Gathering v odlehčené verzi, která může přitáhnout nováčky, ale pobaví i zkušenější hráče díky kooperativnímu režimu a online multiplayeru.