Mafia III: Sign of the Times Recenze Mafia III: Sign of the Times

Mafia III: Sign of the Times

Pavel Makal

Pavel Makal

2. 8. 2017 16:30 8

Lincoln Clay si ve svém nepříliš dlouhém životě už stačil prožít svoje. Vyrůstal v prostředí rasové segregace, válka ve Vietnamu mu taky určitě na psychické pohodě nepřidala a ještě mu někdo těsně po návratu domů vystřílí nejbližší přátele a jeho samotného uvrhne dobře mířenou kulkou do komatu. Pokud jste hráli třetí Mafii, tak tohle vše už víte a víte i to, jak to celé s Lincolnem nakonec dopadlo. Jednu malou epizodku nám ale vývojáři až dosud zatajovali a vytasili se s ní až bezmála rok po vydání základní hry.

NEPŘÍJEMNÉ PROBUZENÍ

Třetí a poslední rozšíření nás přenese do okamžiku, kdy se čerstvě z bezvědomí probuzený Lincoln teprve chystá na svou cestu pomsty. Otec James, jehož vyprávění doprovázelo příběh původní hry, usoudí, že by svalnatému mladíkovi mohl prospět výlet do vypáleného Sammyho baru, kde by se mohl vnitřně smířit s úmrtím svých blízkých a celou záležitost uzavřít. Cesty osudu jsou ale nevyzpytatelné a namísto ztichlého rumiště znamená návštěva baru první střet s podivnou sektou, která má nekalé plány s mladým labilním děvčetem. Záchrana dívky ze spárů kultistů je však pouhým počátkem, který dá do pohybu další události.

Zvrácené kulty přece nikdy nemohou zklamat, nadto v Americe 60. let.

Hned od oznámení obsahu příběhových dodatků pro Mafii III mě právě ten poslední jménem Sign of the Times zaujal nejvíce. A můj zájem ještě více nakopl nevyužitý potenciál předchozího Stones Unturned, který nám bohužel neukázal Lincolnovy vietnamské strasti, jak jsme doufali, ale místo toho nás vzal na kýčovitou akční jízdu s příběhem přitaženým za vlasy. Námět třetího rozšíření je tak lákavý! Zvrácené kulty přece nikdy nemohou zklamat, nadto v Americe 60. let. Moje fantazie pracovala na plné obrátky a nejčastěji ji zaměstnávaly myšlenky na Rodinu Charlese Mansona a bestiální vraždy, jichž se tato skupina ve jménu svého vůdce, dosud pykajícího ve věznici v kalifornské státní věznici v Corcoranu. Bohužel, ačkoli Sign of the Times rozhodně přináší atmosféru, která se od zbytku hry razantně liší, ve své podstatě jen klouže po povrchu a nikdy se ani nepokusí skutečně zatlačit na pilu a odhalit to opravdové zlo, které může takový kult představovat.

TOHLE TAKY OBŠLEHNEME

Jestliže nás první rozšíření Faster, Baby vzalo do nové lokace Sinclair Parish a Stones Unturned zas na tropický ostrov, alespoň zpočátku jsou kulisy novinky důvěrně známé. To však neznamená, že bychom se nepodívali na nová místa. Návštěva vypáleného baru představí nový prvek, kterým je prozkoumávání místa činu. Velmi pravděpodobně se, podobně jako já, budete usmívat pod vousy, jak neohrabaně v tomto případě hra opisuje od skvělého L.A. Noire. Narozdíl od díla studia Team Bondi ale bohužel tohle rozšíření ztrácí v tom, že průzkum místa činu je pouhou povinností pro povinnost. Zkrátka musíte najít všechny aktivní body, hezky v ruce protočit několik předmětů doličných, vyfotit zajímavé důkazy a jít od toho. Neexistuje možnost, že byste něco opomněli a vaše zaváhání se později nějak projevilo. Zkrátka dokud nemáte všechno pěkně pohromadě, hra vás nepustí dál. Brzy získáte ještě ultrafialovou svítilnu, s jejíž pomocí můžete odhalovat skryté stopy. No a pak po vás také budou vývojáři požadovat vyřešení jedné “hádanky”, jež nejspíš především urazí vaši inteligenci. Na druhou stranu pořád tu hovoříme o městské akci a ne puzzle adventuře.

Už jsem naznačil, že se Sign of the Times od minulého obsahu Mafie III liší především atmosférou. A je to tak, čekají na vás halucinační sekvence, které si nezadají s prvním dílem série Max Payne, v pozdější fázi dojde na vyloženě hororové okamžiky. DLC na vás vypustí zbrusu nový typ nepřítele, pomatené ženštiny s nožem, které se na vás vyřítí odnikud a pokud je rychle neodpravíte, výrazně vám rozšíří úsměv. Mezi novinkami ve zbraňové výbavě stojí za zmínku vrhací nože, s nimiž snadno a rychle na dálku vyřídíte celou skupinku nepřátel jednoho po druhém, aniž by si toho kdokoli všiml. No ano, hloupí jsou pořád stejně, už skoro rok. Víc vás možná potěší nově implementovaný bullet time. Zpomalení času jste si v minulosti mohli užít při řízení, nyní je dostupné i v přestřelkách. Žádné další zázračné novinky v arzenálu moc nehledejte.

LENIVÍ SCENÁRISTÉ

Příběh docela příjemně odsýpá, nijak zvlášť se nezadrhává a nabízí i celkem slušně šílenou hlavní antagonistku, jejíž charisma trpí hlavně neumětelstvím grafiků. Její škleb a podivně zdeformovaný obličej vás sice vyděsí, ale určitě ne tím kýženým způsobem, v nějž autoři jistě doufali. Je trochu škoda, že se vyprávění neobešlo bez těch nejprovařenějších klišé, jichž si povšimnete zejména v poslední části přídavku kvůli zvolenému prostředí. The Sign of the Times rezignuje na to, aby své hráče znepokojovalo temnotou, vycházející z lidské zlovůle. Namísto toho se spoléhá na pouťové triky, jako je náhlý úder blesku nebo lekání hráče náhlým útokem zběsilého nepřítele. Je to hrozná škoda, protože by stačilo trochu více zapátrat v reálných případech skutečných kultů. Husí kůži by pak scenáristé snadno navodili i bez laciných prostředků. Doufal jsem, že dobrou látku si už podruhé nenechají uniknout a po minulé “Tropické bouři” si dají více záležet, ale jak jsem již psal, pouze klouzají po povrchu a ten jeden zvrat, k němuž v průběhu zhruba dvou hodin herního času dojde, stejně čekáte od samého začátku.

Po pěstování marihuany a lovení lidí z minulých přídavků se tentokrát Lincoln vrhne do rekonstrukce zničeného Sammyho baru.

Nejspíš vás zajímá, jakou bonusovou aktivitu si pro nás tým Hangar 13 připravil tentokrát. Po pěstování marihuany a lovení lidí z minulých přídavků se tentokrát Lincoln vrhne do rekonstrukce zničeného Sammyho baru. Je to docela dobrý nápad a je jistě hezké sledovat, jak vám ruina postupně rozkvétá před očima, ale to pouze za předpokladu, že DLC hrajete ještě předtím, než jste dokončili základní hru a máte důvod se o bar nějak pravidelně starat. Jinak totiž hrozí, že už dávno máte na účtě dost peněz na to, abyste si okamžitě pořídili vše a design interiéru smetli ze stolu. Rozhodně se ale nejedná o nic, co by vás dokázalo u hry udržet dalších x hodin.

Mafia III: Sign of the Times

Pokud jste vlastníky season passu, pak je poslední DLC slušnou jednohubkou, na níž sice nebudete dlouho vzpomínat, ale díky délce se ani nestihnete nudit. Za necelé tři stovky toho dostanete tak akorát, ideální pak je hrát rozšíření v průběhu hlavní kampaně, tak si jej nejspíš užijete o něco víc. Je rozhodně třeba pochválit vývojáře za to, že se pokusili o něco nového, a i když to nevyšlo tak úplně podle mých představ, rozhodně si s tímhle rozšířením neudělali ostudu. Jako úklona před pádem opony rozšíření funguje docela dobře. A my se s kontroverzní třetí Mafií můžeme nadobro rozloučit.

Mafia III: Sign of the Times

Nenadchne ani neurazí. Důstojné rozloučení se hrou, která mezi českými hráči nasekala větší paseku, než Rodina Charlese Mansona na 10050 Cielo Drive.