Mafia III: Faster, Baby! Recenze Mafia III: Faster, Baby!

Mafia III: Faster, Baby!

Jiří Bigas

Jiří Bigas

5. 4. 2017 08:09 15

Jestliže v základní hře byl jedním ze stěžejních témat problém rasové segregace, pak v prvním příběhovém rozšíření je tím hlavním. Vývojáři z kalifornského studia Hangar 13 znovu dokládají, že se ožehavých otázek rozhodně nebojí, natožpak aby se jim vyhýbali. Jak určitě z četných novinek víte, Lincoln se v DLC připojí k Roxy Laveau, dceři Charlese Laveau z původní hry, aby společně zatnuli tipec šerifu Beaumontovi, který ve svém okrsku nestrpí žádné bojovníky za občanská práva a řídí se přesvědčením, že barevní by měli v okovech sklízet bavlnu. S tichým souhlasem místní pečlivě vybělené komunity nastolil hrůzovládu, jejímž základním pilířem je poznání, že tu sám strážce zákona stojí nad zákonem.

TA BAVLNA SE SAMA NESKLIDÍ

Nová oblast Sinclair Parish má úctyhodnou rozlohu a překvapivé kouzlo. Do této lokality, která se rozkládá na jihozápadním cípu Bayou, vede jediná silnička, ale jakmile se vyšplháte klikatou serpentinou vzhůru, rozprostře se před vámi nezvykle otevřená a členitá krajina, která co do velikosti zabírá plochu přibližně poloviny zmíněných močálů a mokřad. Zatímco Bayou byl zapadákov v pravém slova smyslu, chudinská oblast, která sice působila osvěžujícím dojmem ve srovnání s rušnou metropolí New Bordeaux, ale nebylo tu skoro co dělat, Sinclair Parish připomíná se svými kopečky, romantickými domky, mosty a políčky spíš než Louisianu farmářské oblasti států jako Iowa z filmu Madisonské mosty.

Drtivá většina hry se točí okolo automobilových honiček a stejně jako ony má také zběsilé tempo, které vás nenechá vydechnout, ale o to rychleji hra končí.

V mnoha směrech se autoři poučili z chyb základní hry, pokud skutečně mohli kritiku v tak krátkém čase nějak zohlednit, a tak expanze Faster, Baby! přichází s odlišným tempem i pojetím misí. Drtivá většina hry se točí okolo automobilových honiček a stejně jako ony má také zběsilé tempo, které vás nenechá vydechnout, ale o to rychleji hra končí. Za hodinu a půl, maximálně za dvě pokoříte základní příběh. Abyste vytěžili z DLC maximum, můžete se ještě nějaký čas věnovat vedlejší aktivitě v podobě pěstování marihuany, nejde ovšem o kdovíjak zábavnou činnost. Ale k tomu se ještě dostaneme.

ČERNÝ MUŽ BIČEM OTROKÁŘE ZBIL

Expanze přináší kromě samotných misí a lokality dalších několik vylepšení a novinek. K dispozici je pár nových aut, nějaká ta zbraň, ale opět se většina obsahu točí okolo řízení. Sinclair Parish je zábavné a osvěžující místo, které se na první pohled odlišuje od zbytku virtuálního světa. Je tu mnohem lákavější sjet ze silnice, vydat se krajinou po nezpevněných cestách anebo rovnou projet nejbližším polem. Ostatně hned několik misí vás v podstatě “nenechá” z vozu ani vystoupit, když zpoza volantu rozséváte strach a zkázu. Honičky s policií jsou mnohem akčnější. Zatímco v New Bordeaux vás mnohdy zkorumpovaná policie nechala jít si po svých, když jste si hleděli svého, místní šerifovi muži považují za přestupek už jen skutečnost, že máte černou kůži.

Černoch, který nehloubí u silnice s brokovnicí v zádech příkop, je nežádoucí osoba. Ostatně jako doma jsou tu všelijaké duchařské spolky, které se snaží očistit Ameriku a vybělit okrsek s prostěradlem na hlavě a pochodní v ruce. Lincoln si ale poradí s každým, kdo se na něj jen špatně podívá. Už v jedné z prvních misí na sebe a svůj příchod upozorní, když rozjezdí a rozbourá polovinu centrálního městečka. Zdejší svět je plný umělých ramp i přirozených skokánků, billboardů a propagandy, kterou musíte zničit, a také všemožných nástrah a překážek, jichž můžete chytře využívat ve svůj prospěch. Řítí se za vámi šňůra policejních vozů? Dotěrné pronásledovatele spolehlivě setřesete, pokud ve hodný moment vystřelíte na u silnice zaparkovaný návěs se sudy či pokácenými kmeny.

POZOR NA NEVIDITELNÉ PŘEKÁŽKY

Při vší té rychlosti a zběsilosti, kterou výbušné honičky vynikají, vás o to víc minimálně na PS4 zamrzí nikterak oslnivý framerate a především doskakující objekty. To, že se v polích obilné klasy zjevují až těsně před vámi a zbytek políčka ve větší vzdálenosti vypadá, jako by už někdo úrodu sklidil, bych ještě překousl. Opakovaně jsem ale narazil zdánlivě nepochopitelně do neviditelných překážek. Když jsem tak chvíli se svým autem tlačil do neviditelné bariéry a podivoval se, co vozu klade odpor, “náhled” se přede mnou po několika sekundách zjevil sloup elektrického vedení, o nějž se opíral můj škytající vrak. U rozšíření, které se výrazně orientuje na honičky a rychlost, to považuji za neomluvitelnou chybu.

S autem naděláte v řadách nepřátel obdivuhodnou paseku.

Na druhou stranu, když vše funguje, jak má, samotná akce šlape skvěle. S autem naděláte v řadách nepřátel obdivuhodnou paseku, vaše řádění provází exploze, vy šlapete na plyn, točíte se v kruzích a devastujete za pomoci pistole a výbušnin, které vyhazujete z kabiny, vše v okolí. Prostředí je mnohem interaktivnější. Spoustu toho můžete rozjet, rozbít, zničit a prorazit. Také otevřený terén a jízda v něm není na překážku, ale poskytuje hráči mnohem větší svobodu a necítíte se tak svázaní úzkými koridory jako dříve. Mapa nabízí více možností vyblbnout se po vzoru opravdu sandboxových městských akcí, což jsem v základní hře postrádal. A i když se v mnoha ohledech inspirovala u konkurence, jako třeba možností zpomalit při jízdě čas, v kombinaci s řadou vylepšení a bezplatných DLC, která vyšla již dříve, najednou působí výsledek mnohem přesvědčivěji.

DEJ MI VÍC

Nicméně zábavné prostředí zůstává i se svým osvěžujícím kopcovitým terénem pohříchu nevyužito. Bez jakéhokoli přehánění musím bohužel konstatovat, že příběh rozšíření se uzavřel ve chvíli, kdy jsem si začal říkat, že se nám to začíná pěkně rozjíždět. Konec je náhlý a naprosto nečekaný. Přitom do té doby jsem si nemohl na náplň ani pestrost misí stěžovat. Jejich variabilita i design převyšovala drtivou většinu obsahu základní hry a naopak se vývojáři vyvarovali toho, aby nás nutili opakovat stále dokola schématické úkoly podle jediné šablony. Kvalita šla nahoru a určitě ji upřednostňujeme před kvantitou, ale s takovým hřištěm je trestuhodné nenabídnout více. Jakmile se totiž prokoušete na konec příběhu, zbývá na vás už jen takzvané bylinkářství, což je poměrně komplexní pěstování, šlechtění a prodej marihuany. Jenže i když mu autoři očividně věnovali dost času, není to zábava. Postupně vylepšovat své rostlinky, sázet, hnojit, křížit, sklízet a distribuovat by možná dávalo větší smysl, pokud byste si k této kratochvíli uchýlili občas v průběhu celé Mafie III. Ale trávit s ním čas samostatně podle mě většina hráčů nebude.

Expanzi jsem si užil, ale skončila příliš rychle. Autoři nám ukázali v mnoha směrech úplně jinou Mafii než dosud a její námět se mi líbil. Byl jsem rád, že jsem měl důvod se vrátit do tohoto světa alespoň na chvíli, a zase se jednou zaposlouchat do vynikajícího soundtracku, zatímco můj černý anděl pomsty servíroval nepřátelům vysokooktanovou spravedlnost okořeněnou výbuchy osmiválce. Jenže v hodnocení se musí nezbytně promítnout skutečnost, že cena rozšíření je na PS Storu 409 korun, což z nákupu nečiní zrovna nejekonomičtější volbu s ohledem na “stopáž" delšího filmu. Ostudu navíc občas dělají hře technické chyby, které se přímo podepisují na tom, jaký prožitek z jízdy máte. Pokud to párkrát napálíte do neviditelné překážky a počet snímků za sekundu se zničehonic propadne v nevhodný moment, budete autory hry proklínat až do třetího kolene.

Mafia III: Faster, Baby!

Po všech stránkách zábavné DLC nesmírně poškozuje jeho tragikomická délka. Od rozšíření čekám větší porci obsahu, zejména těch pro open world akce. Bavil jsem se výborně, i když mě zlobily technické chyby, ale příběh skončil stejně náhle jako začal. Jako honička, kterou ukončí neviditelný sloup.