Madden NFL 07 Recenze Madden NFL 07

Madden NFL 07

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

1. 10. 2006 22:53

Pokud vás, stejně jako mě, vyděsila „kvalita“ letošního NHL natolik, že jste nebyli schopni pár dnů čehokoliv smysluplného, avšak na druhou stranu se ještě nechcete vzdát důvěry v EA Sports, je na čase zaměřit se na trochu jiný okruh sportů, které má tato firma každoročně na triku. Řeč je o sportech, které byste v Evropě stěží našli, totiž o sportech zámořských a dnes konkrétně o americkém fotbalu. Hra honosící se v názvu jménem jednoho z nejslavnějších hráčů Národní fotbalové ligy, Johna Maddena, tak letos nese kůži na trh - za kolik ji prodá zjistíme co nevidět.

Trocha tréninku, fintění se před zrcadlem a je z vás hvězda!

Americký fotbal nepatří zrovna do zaběhnutého koloritu evropských sportů, a proto předpokládám, že valná většina z vás nemá moc tušení, o co v něm jde. Jasně, šišatý balon, dvaadvacet chlapíků s helmami, co po sobě skáčou a snaží se doběhnout na konec hřiště za bouřlivého skandování – touchdown, touchdown! Laikovi by se mohl americký fotbal jevit právě takhle, ale vězte, že po pár hodinách hraní už na podobné neználky budete shlížet shora. Sebemenšímu nabytí nějakých vědomostí však předchází období učení a trénování, které je ve hře reprezentováno tréninkovým módem nazvaným Mini Camp. V něm si můžete dosyta nacvičit jednotlivé části hry od bránění až po kopy na branku. Zároveň tak pochopíte filozofii hráčů na jednotlivých postech, přejde vám do krve ovládání, které rozhodně nepatří k tomu nejlehčímu. Ke sportovním hrám dnes už neodmyslitelně patří analogový joypad, který přirozeně využijete i u NFL 07. Ačkoliv máte možnost ovládat hru i pomocí klávesnice, nebo myši, stále jde jen o jakousi náhražku, u které navíc hrozí fraktura snad všech deseti prstů.

Další herní režimy pak vycházejí z osvědčeného formátu sportovních titulů od EA Sports, tedy rychlý zápas, kariéra, různé druhy tréninků, klasický LAN i online multiplayer a trochu nevídaný mód Superstar. Jak už napovídá název, čeká vás pouť za slávou a ne ledajaká. Ačkoli byl tento mód ve hře přístupný už loni, letos jsme se dočkali vylepšené verze, která nabídne mimo hraní fotbalu rozhovory s novináři, IQ testy nebo dokonce natáčení filmů. K tomu je nutné najmout si schopného agenta, který dokáže obstarat lukrativnější komerční nabídky, čas od času není špatné navštívit kadeřnictví, tetovací salón, nebo přidat na svalnaté ruce sportovce/hrdiny nějaké to potítko navíc. Ačkoli je režim Superstar vhodný spíše pro hračičky, názorně potvrzuje fakt, že být sportovní hvězdnou rozhodně neznamená jen pobíhat po hřišti a nechávat se srážet k zemi tlupou zpocených maniaků. Abyste však byli pro veřejnost zajímaví, stále se vždycky vrátíte na hřiště týmu, který vás před sezónou draftuje a snažíte se hrát co nejlépe.

Utíkej Forreste, utíkej!

Když konečně opustíme konzolovým duchem postižené menu a přikročíme k zápasu, jako první vás příjemně překvapí grafika. Pochopitelně nejde o high-end grafiku známou z moderních FPS, ale na druhou stranu na vás v Madden NFL 07 čeká zpracování hodné nadprůměru. Hráči jsou dostatečně detailní, helmy se lesknou a při drsné mlýnici nedochází k překrývání jednotlivých končetin zainteresovaných sportovců. Povedly se i animace všech možných i nemožných srážek, výskoků, úskoků, kliček, pádů, přihrávek, kopů a bůh Madden ví čeho ještě. Trochu jako pěst na oko však působí diváci, na které se spolehlivě zapomíná snad u všech her od několikrát zmiňované společnosti. Umělost 2D diváků tak jen stěží pozvednou čtyři trojrozměrně zpracovaní fanoušci, na které kamera prostříhavá během zápasu. Po zvukové stránce NFL 07 zaostává snad jen v komentáři, který se hodně opakuje a prakticky nepopisuje dění na hřišti po rozehrávce. Naopak soundtrack se nadmíru povedl a skvěle dokresluje drsnou atmosféru v zákulisí amerického fotbalu.

Genialita této hry však spočívá… ve hře samotné. Možná je to tím, že způsob hry amerického fotbalu spočívá v přesném plnění taktiky, a tak hráči dělají skutečně to, co jim během krátké porady před rozehrávkou sdělíte a jelikož se v útočení, resp. bránění obě mužstva střídají několikrát za čtvrtinu, přijde si na své doopravdy každý. Před rozehrávkou se seběhne tým do jakéhosi muskulárního kroužku a pěkně potichu si poví, jak že soupeře obelstít. Na vás samotném je vybrat z tzv. Playbooku taktiku pro danou situaci a snažit se ji zahrát. Jednotlivé taktické možnosti jsou maximálně přehledné a vždy víte, kam se který hráč bude pohybovat, do jakého prostoru musíte poslat přihrávku, či kam obrannou řadou vytlačit soupeře a udělat místo spoluhráči. Prostor zbývá i pro rychlou změnu rozestavení hráčů těsně před rozehrou, nebo třeba momentální rozhodnutí pro tzv. fake míč, kdy naznačíte předávku balónu, oba hráči dělají jako kdyby k předávce skutečně došlo, a už pozdě všichni zjistí, že míč neopustil zadáka, přichází dlouhá přihrávka na druhou stranu a následuje sprint za touchdownem.

Hoši, umělá inteligence není umělá, jasný? JASNÝ!

Míru flexibility hry navíc podtrhuje fakt, že během sezóny můžete plnit pouze roli manažera a celé dění ovládat jako v regulárním manažerském simulátoru. V textovém rozhraní dáváte pokyny svým svěřencům, snažíte se promptně reagovat na dění na hřišti a když jde do tuhého, máte tu ještě po ruce možnost skočit do zápasu a svými silami zkusit zvrátit nepříznivý stav ve svůj prospěch. Zároveň se staráte i o chod celého týmu, nastavujete cenu vstupenek, domlouváte kontrakty s hráči a mnoho dalšího. Druhým extrémem je hra za jednotlivého hráče, přístupná v módu Superstar. Když je váš hráč na hřišti, ovládáte výhradně jeho a zbytek týmu obstarává umělá inteligence, která rozhodně netrpí žádným tupým syndromem. Počítačem ovládání hráči, ať už ti vaši, nebo soupeřovi, se chovají nadmíru realisticky a dokáží ihned reagovat na nečekané výmysly lidského mozku. Letos přibyla i ofenzivní featurka nazvaná Highlight Stick, kdy hráč s míčem dokáže rameny sejmout nejednoho obránce a proklestit si tak cestu o nějaký ten yardík kupředu. Na vyšší obtížnost už dochází k velmi vyhroceným situacím a zvládnout zápas dá doopravdy zabrat. Na druhou stranu si budete každého bodu vážit a hra vás tak nenásilně dokáže motivovat po velmi dlouho dobu.

Pokud bych měl tuto recenzi nějak shrnout, koupí Madden NFL 07 rozhodně neprohloupíte. Pokud jste přístupní novým věcem, americký fotbal si jistě oblíbíte, nemluvě o tom, že můžete před kámoši machrovat, co že to je takový 2nd down and 8! Navíc, pokud vás už omrzelo poslouchat český komentář u NHL a o tom ve FIFĚ si neděláte žádné iluze, na sychravé podzimní večery vám NFL přijde vhod jako velmi solidní, ani to snad nechci říci, náhražka.

Madden NFL 07
Xbox Xbox

Jestli máte rádi sportovní hry a nemáte momentálně do čeho rýpnout, šáhněte po NFL 07. Budete příjemně překvapeni, jak umí být americký fotbal zábavný.