Lost Horizon Recenze Lost Horizon

Lost Horizon

Marek Švrkala

Marek Švrkala

2. 11. 2010 23:38 6

Klasická point-and-click adventura Lost Horizon je zasazena do roku 1936, kdy svět nezadržitelně směřuje k největšímu válečnému konfliktu lidských dějin. Děj inspirovaný stejnojmennou knihou a filmem se ale rozbíhá hodně nenápadně. V kůži Fentona Paddocka, bývalého vojáka britského impéria, se společně se sličnou Číňankou Kim po úvodní kapitole vydáte na obyčejnou pátrací výpravu po zmizelém kamarádovi. Brzy však zjistíte, že vás čeká dobrodružství, za jaké by se nestyděl ani Indiana Jones ve své nejlepší formě.

Přelet z Hong Kongu do Tibetu je jasným důkazem, že vás čeká něco výjimečného. Paddockovo letadýlko se totiž dostane do ostré přestřelky s německým Messerschmittem. V celé záležitosti jsou angažováni nacisté. Jejich elitní jednotka se pokouší vstoupit do starodávného města Shambala, kde se nachází síla, která by Třetí říši mohla pomoci ovládnout celý svět. Jak už asi tušíte, budete muset celou situaci zachránit. Pokud odpustíme spoustu příběhových klišé, ať už přímo z Indiana Jonese nebo z jiných dobrodružných filmů či her, můžeme dějovou složku pochválit. Má spád, je chytlavá a propracovaná, vše baví až do samotného konce. Nechybí solidní množství animovaných cutscén, které hře dodávají filmový nádech a příběh dále posunují.

Procestujte celý svět

V celkem sedmi kapitolách svižné dobrodružné jízdy procestujete několik zcela odlišných prostředí na třech kontinentech. Podíváte se například do Maroka, Berlína nebo Indie. Kvalita jednotlivých obrazovek je skutečně špičková a patří k hlavním plusům této adventury. Tvůrci z německého studia Animation Arts (mimo jiné série Secret Files) opět dokázali, že zpracování zvládají na jedničku. Grafici tentokrát zkombinovali ručně kreslená pozadí s animovanými modely 3D postav, vše skvěle a bez jakýchkoli kiksů ladí. Lokace navíc nepostrádají život, jenž jim dodávají zejména různé drobné animace. Zřetelný je i důraz na menší detaily, kupříkladu v himalájském sněhu se za vaší postavou objevují čerstvé stopy, jež časem sníh zafouká.

Chyby se na technické stránce Lost Horizonu hledají jen obtížně. Také hudba perfektně plní svou funkci a dodává zajímavým místům potřebnou atmosféru. Výtky tak lze mít snad jen k anglickému dabingu. Někteří dabéři občas působí, jako by vůbec neznali kontext toho, co zrovna říkají a chvílemi mluví trochu bez zájmu. Hra je dosti ukecaná, a tak si některých slabších replik jistě brzy všimnete. Kvůli nim ale adventura jinak vysoké tempo a celkovou laťku rozhodně neztrácí. Větší nedostatek, který zabraňuje tvůrcům ze studia Animation Arts zaútočit na příčky úplně nejvyšší, je jinde.

Zkombinujte cokoli s čímkoli

Hlavním problémem této adventury je fakt, že scenáristé z Fentona Paddocka učinili hrdinu sbírajícího a kombinujícího prakticky vše, na co narazí. Své využití najde i lahev kečupu na stole nebo odpad z koše (ten dokonce několikrát). Hlavní hrdina dokáže z lejna uplést bič, čímž možná budou nadšeni milovníci Indiana Jonese, hráči vážnějších her a vyznavači logických postupů ale nad fantazií tvůrců mnohokrát zakroutí hlavou. Podobně nerealisticky v některých fázích působí i scénář, třeba falšování výsledků na berlínské olympiádě, kde se v jedné kapitole ocitnete, je dosti mimo.

Avšak hra i přes nelogičnost některých postupů neztrácí na spádu a nepřináší žádné větší záseky. Vše totiž výrazně zlehčuje vyspělé ovládání, které současné standardy dotahuje k dokonalosti a ulehčuje hraní i absolutním nováčkům. Na obrazovkách si lze mezerníkem zobrazit aktivní body, u nichž se vždy po najetí myší ukáže, jaké volby jsou dostupné. Každou postavu nebo věc může hlavní hrdina okomentovat, u některých bodů jsou navíc dostupné další volby jako použij, vezmi nebo promluv v závislosti na kontextu. Ovládání pomáhá taktéž v inventáři umístěném ve spodní části obrazovky – i u předmětů v něm rovnou vidíte, zda je lze zkombinovat, nebo ne. Odpadají tak nepřesné repliky a zkoušení všeho na vše je otázkou několika chvil. Vedle kombinování předmětů vývojáři nezapomněli ani na puzzle. Klasicky si tak slepíte gramofonovou desku rozpadlou na kousíčky, připraveno je ale i několik nápaditějších logických úkolů. I v tomto případě je hra milá i k začátečníkům. U většiny puzzlů si tak můžete vybrat mezi lehčí a těžší variantou.

Zastavte nacistické šílence

Z dalších oživení hratelnosti je nutné zmínit kooperaci dvou postav, použitou hned několikrát. Nejlépe je využita při jedné z honiček na začátku, kdy se Fenton nachází na korbě náklaďáku, který řídí šikovná Kim. Hráč musí vhodně přepínat mezi jednotlivými postavami a vyměňovat si různé předměty, aby zneškodnil bandity pronásledující vůz. K dalším plusům této původem německé adventury je třeba připsat její herní dobu. Každá ze sedmi kapitol nějakou tu hodinku zabere, takže se postupně dostanete na 15 až 20 hodin, což na současné poměry rozhodně není málo.

Nejnovější kousek od studia Animation Arts tak udržuje laťku nastavenou sérií Secret Files. Lost Horizon je skvěle zpracovaná adventura, kterou od ještě vyššího hodnocení dělí jen občasné nedostatky v herním scénáři. Pokud je stejně jako dějová klišé dokážete odpustit, můžete se těšit na skvělý zážitek.

Lost Horizon

Lost Horizon je díky profesionálnímu zpracování, vyspělému ovládání a chytlavému příběhu ideálním kouskem pro vstup do adventurního světa. Náročnější hráči ale objeví nedostatky ve scénáři, které hodnocení snižují.