Lords of Hellas Recenze Lords of Hellas - recenze deskové hry

Lords of Hellas - recenze deskové hry

8. 8. 2019 14:45 1

Možná jste jako já i vy strávili značnou část svého dětství u série knih Mýty a legendy, které v doprovodu obřích ilustrací vyprávěly příběhy z různých světových mytologií. Hned ta první Egypt, Řecko a Galie byla ovšem ta nejlepší a dobrodružství antických hrdinů se mi vryly hluboko do paměti. Určitě v tom nejsem sám. Vždyť řecká mytologie je plná fantastických příšer a poutavých postav, ať už lidí, bohů či polobohů, a díky nim se stala populárním zdrojem zasazení a názvosloví v bezpočtu moderních filmů, knih i her. Deskovka Lords of Hellas si řeckou mytologii vykládá po svém. Hra se věnuje tzv. Temnému období, tedy historické době, během které se zhroutila Mykénská civilizace a o které se toho zas tolik neví. A víte proč? Podle Lords of Hellas za to můžou technologicky pokročilí mimozemšťani, kteří se o Mykény poprali.

DĚJEPIS, JAK HO JEŠTĚ NEZNÁTE

Lords of Hellas je tahová budovatelsko-válečná strategie, ve které se až 4 hráči snaží dosáhnout jednoho ze čtyř způsobů vítězství dříve než jejich protivníci. Hra se odehrává na území Peloponésu a jeho okolí, kde hráči s armádami hoplítů bojují o regiony, první polis a chrámy, zatímco s unikátním hrdinou, například Perseem nebo Achillem, plní úkoly a bojují s robotickými sci-fi variacemi na mytologické příšery. Jako v každé dobré strategii, i zde vám dobré plánování umožní rychlejší postup hrou. Například souhra akcí hrdinů a hoplítů často vede k posílení obou částí vaší armády - například s hoplíty můžete zabrat území ke stavbě chrámu, kde mohou kněží posílit hrdinovy statistiky a zjednodušit mu boj s příšerami nebo pomoci urychlit pohyb hoplítů po mapě, což zase může napomoci rychlejšímu zabrání dalších území pro další chrámy.

Díky různým cestám k vítězství bývají poslední kola hodně napínavá, kdy se hráči snaží dosáhnout svého vítězství dřív než ostatní.

Vyhrát Lords of Hellas lze jak pomocí hoplítů, tak hrdinů a 4 různé cesty nabízejí dost strategických možností, jak hrát a reagovat na vaše protihráče. Buď můžete jít hodně do verbování hoplítů, rozprostřít je po mapě a zabrat 2 celé území (každé složené ze 4 regionů). Nebo půjdete na válečné výpravy a ovládnete celkem 5 chrámů. Nebo můžete nabušit svého hrdinu a porazit celkem 3 monstra. Nakonec ale také jde postavit kolosální monument jednomu z bohů a udržet ho pod vaší kontrolou po 3 kola. Díky různým cestám k vítězství bývají poslední kola hodně napínavá, kdy se hráči snaží dosáhnout svého vítězství dřív než ostatní. Při dosažení vítězné podmínky totiž hra okamžitě končí a vítězem může tak být vždy jen jeden.

HRDINSKÉ ČINY JDOU SNÁZ, KDYŽ MÁŠ LASEROVÉ KOPÍ

Při hraní se mi žádný způsob nejevil jako ten nejsnazší, hlavně díky tomu, že hráči kromě svých cílů sledují i počínání ostatních a měli by si navzájem škodit třeba tak, že si budou zabírat území nebo protivníkům posouvat příšery na vzdálenější políčka a znesnadnit tak jejich likvidaci. Navíc jsou různé herní systémy do sebe pěkně zakomponované, takže když na to dojde, můžete i během hry celkem účinně upravit svoji strategii a zaměřit se na jiný způsob vítězství i se stávajícím buildem hrdiny.

Lords of Hellas - recenze deskové hry
Váš hrdina, sci-fi technologiemi obdarovaný borec (a v případě Heleny borkyně) je kapitola sama o sobě. Každý má svoji speciální dovednost, startovní bonus a může levelovat ve statistikách vůdcovcí (vhodná na přesun hoplítů), síla (vhodná pro boj s monstry) a rychlost (vhodná k pohybu hrdiny po mapě). Jeho užitečnost lze ale také ovlivňovat pomocí magických artefaktů a pasivních bonusů v podobě požehnání od bohů, které během hry obdržíte. Můžete si ho tak profilovat jako osamělého lovce příšer nebo vojevůdce armády, který pobíhá po mapě a likviduje nepřátelské jednotky pro rychlé obsazení regionů. Ve výsledku ale bude třeba dělat od všeho trochu, aby vám konkurence neutekla, takže se vyplatí řídit příslovím "Dvakrát měř, jednou řež," a své akce si naplánovat tak, abyste sobě pomohli a nepřátelům minimálně nedali nic zadarmo.

JAK LAPIT HRÁČE

OSAMĚLÝ HRDINA

Lords of Hellas - recenze deskové hry

Pokud chcete, můžete si řecké dobrodružství užít i sami. V tom případě vás bude zajímat strana plánu označená zelenou barvou a sešit věnovaný kampani jednoho hráče, ve které odrážíte perskou invazi ve dvou dějstvích.

Ve výsledku se jedná o jeden z lépe zpracovaných způsobů, jak si deskovu zarát solo.

Každé kolo můžete provést 4 základní akce jako je pohyb hrdiny, pohyb jednotek či použití artefaktů, načež si navíc vyberete jednu ze sedmi speciálních akcí.  Pomocí těchto akcí verbujete nové jednotky, lovíte monstra, případně stavíte chrámy či monumenty. Každou ale můžete použít jen jednou, čímž se vyčerpá a čeká se, dokud jeden z hráčů nepostaví další kus monumentu a neobnoví všem hráčům dostupnost všech speciálních akci. Stavba monumentů navíc posouvá hru kupředu, protože po každé této akci následuje lízání karty události, která může spustit úkol pro hrdiny, nebo vyslat do antického Řecka jednu z příšer. Nejen, že monumenty představují způsob, jak posilovat statistiky vašeho hrdiny, ale questy i poražené příšery nabízejí různé lákavé odměny například v podobě už zmíněných užitečných artefaktů. Jestli se Lords of Hellas něco daří na jedničku, pak je to právě udržování intenzivní smyčky akcí a jejich následků, které posouvají vývoj hry dál a v nejlepším případě i vás ke kýženému vítězství.

Ale vysvětlováním herní smyčky ke hraní nalákáte málokoho. Proto Lords of Hellas investoval do krásně detailních plastových figurek monster a božských monumentů. Ty jsou i sestavené z několika částí, ční nad placatou deskou a vábí pozornost hráčů i kolemjdoucích nehráčů. I výprava na lov příšery má jiný náboj, než kdyby se jednalo o pouhý žeton na plánu. Ostatně i zpracování zbylých komponentů je poměrně povedené a například grafika na kartičkách a destičkách tematicky kombinuje sci-fi laserové motivy s pseudo-antickým obsahem.

ZTRACENO V PŘEKLADU?

Kde jsem však našel ten pomyslný největší kámen úrazu jsou pravidla hry. Co se týče jejich komplexity, tak bych Lords of Hellas zařadil někam do středu - pravidla nejsou ani úplně jednoduchá, neboť možných akcí je dost a každá má své náležitosti, které je potřeba nastudovat, ale na druhou stranu nejsou ani přespříliš komplikovaná, aby někoho vyloženě odradila. Sepsané jsou ale tak složitě, že někdy jeden oddíl čtěte a čtěte stále dokola, abyste vůbec pochopili, co chce text říct. Hra se v našich končinách prodává kompletně přeložená a bohužel ani čeština v luštění nepomáhá. Takže si před první hrou připravte mobil k ruce pro googlování otázek, na které neodpovídá ani přiložené FAQ.

Lords of Hellas - recenze deskové hry

Nejen kvůli tomu bych Lords of Hellas začátečníkům nedoporučoval (na rozdíl třeba od takového Scythe, který je překvapivě velmi přístupný). Zato hráči, kteří si rádi popřemýšlejí nad středně komplexními strategickými možnostmi a navíc mají rádi velké figurky na plánu si zde přijdou na své i za cenu občasného dohledávání si pravidel na internetu.

Lords of Hellas
CodeSandbox Desková hra

Lords of Hellas zaujmou krásnými figurkami, ale při hraní vás udrží různými způsoby hraní a chytrou vzájemnou souhrou hrdinů a hoplítů.