LocoRoco Remastered Recenze LocoRoco Remastered

LocoRoco Remastered

David Rozsíval

David Rozsíval

19. 5. 2017 11:30 7

Firma Sony v loňském roce oznámila záměr oblažit nás hned třemi remastery moderních klasik, jejichž tmelícím prvkem je velký důraz na tak trochu poťouchlou hudební složku. Jako první na trať vyrazil Parappa the Rapper, a kdo jste četl naši recenzi, víte, že to byl dosti utrápený návrat. V uplynulých týdnech se pak z PSP na PS4 doslova přikutálel druhý archivní klenot – puzzle plošinovka LocoRoco Remastered. A rovnou si můžeme povědět, že to s ní dopadlo o dost lépe, než v případě psa, rapujícího v autoškole. Ale přiznejme si, že takové srovnání není úplně fér – LocoRoco je podstatně novější a modernější hra – původní verze vyšla na PlayStation Portable v roce 2006.

MERUNA, CO TUZE RÁDA JÍ

Japonský herní designer Tsutomu Kouno, jehož opus magnum LocoRoco představuje, tehdy přinesl na handheld od Sony hravý a barevný svět, kterým se bezelstně kutálí nenasytné bytosti LocoRoco. Ty, zdá se, tvoří jen obličej a bezedný žaludek. Hráč však neovládá kulatého Otesánka přímo, nýbrž, podobně jako v pohříchu opomíjené hříčce Puddle, ovlivňuje jeho pohyb nakláněním celého herního světa. Pro splnění úrovně stačí prokoulet se na její závěr, a ideálně toho cestou co nejvíc zbaštit. Po spořádání speciálních oranžových plodů se totiž váš svěřenec nejen zvětší, ale hlavně se může v potřebných chvílích rozdělit na větší množství mrňousů, kteří pak snáze proklouznou kdejakou štěrbinou.

Protivníků se můžete relativně snadno zbavit, a i když se vám to nepodaří, game over z toho zpravidla neplyne.

Cestou vám hra samozřejmě hází nějaké ty klacíky pod nohy. Jsou to ale spíš taková párátka – ať už hovoříme o ostnech nebo protivnících z řad bytostí Moja, které jsou ještě více nenažrané, než vámi ovládaná neposedná meruna. Protivníků se můžete relativně snadno zbavit, a i když se vám to nepodaří, game over z toho zpravidla neplyne. Mnohem více, než nepřátelé a pasti, vás tak zdrží hledání skrytých místností a snaha o dosažení obtížně přístupných plošinek se sladkou odměnou. Kromě protivníků také narazíte na další ztřeštěné persóny, obývající svět LocoRoco. Třeba sovy. Sovy nejsou tím, čím se zdají být – vcucnou vašeho kulatého sympaťáka a místo něj vyplivnou třeba sympaťáka hranatého jak hranolka, umí ale i další tvary.

MOJA! MOJA!

Jednotlivé úrovně se skví vynikajícím návrhem, ve kterém zbyl prostor i na spoustu skrytých či obtížně dosažitelných míst. Naneštěstí se ve čtyřicítce levelů, rozdělených do pěti světů, tvůrci dost často vykrádají, a to nejen, co do stylu vizuálního, ale nezřídka objevíte i celé pasáže, které jste už v průběhu hry „někde viděli“. Po absolvování prvního světa se tak trochu ztrácí kouzlo objevování, a jedinou motivací tak zůstává snaha zlepšovat své výkony a odemykat nové LocoRoco, případně stavební prvky do jejich domečku.

Místy vpravdě ukolébavkový hudební doprovod, spolu s pozvolným tempem a prakticky neexistující obtížností (pokud tedy nechcete úroveň vyzobat do mrtě), může vést ke klížení očí. Nestydím se přiznat, že jsem jednoho večera u LocoRoco regulérně vytuhnul. Autoři však mají lék, který doporučuji aplikovat všem hráčům. Kuonova plošinovka je totiž jako stvořená na ovládání gyroskopem - a taky že ho nabízí! A upřímně řečeno, s jeho využitím jde o úplně jinou hru, než když jej vynecháte. Unylé tempo je v mžiku pryč a místo něj se dostavuje stále ještě relativně unikátní (a trochu bizarní) zážitek – ostatně kolik her, jež můžete odehrát prakticky jen s pomocí gyroskopu, si na PS4 vybavíte?

KUPUJTE ŽETONKY!

Zkrátka a dobře, gyroskopické ovládání k LocoRoco sedí jako… no třeba jako její grafické zpracování a hudební doprovod. Obě složky jsou nedílnou součástí celku, který maluje světy zářící pastelovými barvami a znějící rozvernými melodiemi, kterými se snad nemohl neinspirovat Cristophe Héral při tvorbě soundtracku k Rayman Origins. A pokud jste se, stejně jako já, muziky v Raymanovi nemohli nabažit, a, stejně jako já, jste nebyli vlastníky PSP, možná už máte dostatek indicií o tom, že LocoRoco by vás mělo zajímat.

Ačkoli za plnění miniher můžete získávat další části domečku, na moc dlouhou dobu vás patrně nezabaví.

Nejen kutálením, živ je LocoRoco, a tak nasbírané Pickeries, což jsou takové okřídlené jahody, můžete hrát minihry. Pickeries jsou žetony či desetikoruny, které jako v maringotkách házíte do automatů, abyste si mohli chvilku zahrát. A to doslova – jeden žetonek vám totiž nikdy moc dlouho nevydrží. Zvlášť, když je jednou z miniher rameno s jeřábem, s jehož pomocí snad každý někdy zkusil neúspěšně vytáhnout plyšáka. Ačkoli však za plnění miniher můžete získávat další části domečku, na moc dlouhou dobu vás patrně nezabaví. Za sebe to nemohu říci ani o zmíněném domečku, což je takové hřiště, které můžete z nalezených částí vašim LocoRocům vystavět a zkoušet, co v něm budou dělat. Věřím, že hračičky mezi hráči může i tato část hry ukrátit dlouhou chvíli, je ale znát, že gros hry leží někde docela jinde.

OM-NOM-NOM!

LocoRoco je ideální, pokud se kolem vás motá hraníchtivý potomek. Jednoduchá, barevná a roztomilá stylizace, kreativní využití čtvrtého DualShocku (kromě gyroskopického ovládání se často ozývá i vestavěný repráček), minimum textů a velmi nízko posazená laťka obtížnosti dělají z LocoRoco perfektní záležitost pro hraní i s docela malými dětmi.

LocoRoco Remastered

Na druhou stranu, pokud k snídani místo müsli chroupete Dark Souls a zapíjíte jej rozmixovaným Super Meat Boyem, asi vás LocoRoco nenadchne. Hře se vyhněte i, pokud víte, že vaše temná psýché by nemusela rozdýchat optimismus, kterým hra přímo sálá, ať už hovoříme o jásavých barvách, rozvrkočeném hudebním doprovodu nebo roztomilém žvatlání titulních potvůrek.

LocoRoco Remastered

LocoRoco je ztřeštěná zábava, která stojí za vyzkoušení, ale nedostatečná výzva z něj dělá tip spíš pro hraní s dětmi, než pro ostřílené herní veterány.