LittleBigPlanet 3 Recenze LittleBigPlanet 3

LittleBigPlanet 3

Vojta Dřevíkovský

Vojta Dřevíkovský

24. 11. 2014 08:01 4
Reklama

Třetí díl ikonické plošinovky pro PlayStation vychází z jedné z nejlépe hodnocených sérií, a přesto z ní mám rozpačité dojmy. Nelze popřít, že se jedná o zatím největší krok dopředu pro LittleBigPlanet vůbec, nicméně jí ještě jeden krůček chybí k překročení rozdílu mezi dobrou a skvělou hrou.

LittleBigPlanet 3 se od nastavených principů příliš nevzdaluje, a tak se i tentokrát jedná o roztomilou plošinovku, která míchá hraní s tvorbou a nejlépe se hraje s kámoši na gauči. Sumo Digital se však tentokrát rozhodli věnovat větší pozornost hernímu editoru než hře samotné, což asi nejvíce zarmoutí fanoušky oficiálních úrovní. Příběhová kampaň sleduje Sackboye, kterak se ocitá na planetě Bunkum. Zde se snaží osvobodit tři strážce s jejichž pomocí se mu snad podaří zastavit pomateného Newtona, jenž kvůli nedostatku představivosti osvobodil titány, kteří nyní Bunkum ohrožují zničením a pohlcením všeho kreativního. Uf!

Samozřejmě, že těmi strážci jsou tři nové postavičky, které figurovaly ve všech trailerech, proto je až s podivem, jak málo vlastně ve hře vystupují. Hra je rozdělena do tří světů, které fungují jako centrální huby tématicky propojující hrstku úrovní okolo. Rozlehlé huby v sobě skrývají zhruba sedm až deset vchodů do klasických plošinovkových levelů nebo miniher, které se většinou soustředí na jeden prvek hraní. Po dokončení příběhových úrovní daného světa se zpřístupní nová postava, se kterou si však lze zahrát pouze tři úrovně, z čehož jedna je boss fight a jedna již zmiňovaná minihra. Zbytek je bohužel opět v plátěných rukou Sackboye.

NENAPLNĚNÝ POTENCIÁL PLYŠÁKŮ

Nové postavičky jsou přitom pěkným přídavkem - pejsek OddSock je v porovnání se Sackboyem mnohem lépe ovladatelný i rychlejší běžec a jeho dovednost odrážet se od stěn z něj dělá skvělou postavu na platforming. Mohutný Toggle se umí přeměnit do drobného pidižvíka a jeho hlavolamy často vycházejí z přepínání mezi oběma formami, kdy jako velký dokáže rozbít skleněné tabule nebo zatížít pružiny a jako malý pak vyskakuje vysoko či běhá po vodní hladině. Nakonec je tu ptáček Swoop - umí létat a klouzat ve vzduchu, což je samo o sobě zábavné, ale jeho hlavolamy jsou buď ryze navigační nebo primitivní ve stylu vezmi toto a dones to tam. Jako nejvíce propagovaný prvek nového dílu jsou všichni tři nováčci spíše nevyužití a ve hře se mi povedlo najít jen jeden jediný oficiální level, ve kterém by se mohly všechny postavičky spojit a společně ho projít.

I přesto se zhruba třicítka oficiálních úrovní vyznačuje vcelku povedeným level designem a hraní příjemně odsýpá. Nápaditost světů a úrovní se vyrovná předchozím dílům, a tak se jednou budete plížit jako James Bond v kasínové úrovni, jindy procházet labyrintem inspirovaným ruskými pohádkami nebo procházet útrobami příšery, které slouží jako loutkové divadlo. Ozvláštnění přináší i nová udělátka, se kterými se budete teleportovat jako v Portalu, odfoukávat větrníky nebo jezdit po zavěšených dráhách jako v posledním BioShocku. Naštěstí se tyto gadgety neobjeví ve hře jen jednou, aby poté zase zmizely, nicméně na jejich použití narazíte i v dalších úrovních, a to i zpětně, když se vrátíte k prozkoumávání starších levelů. Tak jako tak ale máte za zhruba 6 až 7 hodin příběhovou kampaň za sebou a je čas se podívat, do čeho píchnout dál.

JAKO MERKUR, ALE O FOUS TĚŽŠÍ

Ale dobře, lze to chápat tak, že nízky počet oficiálních úrovní funguje jako motivace ke tvorbě vlastních levelů. Sumo Digital vzali editor a vylepšili jej o spoustu užitečných drobností i zásadních věcí. Kromě očekávaného uvolnění limitu velikosti (který lze úplně obejít nastavením načítání pouze objektů v hráčově okolí) došlo například k prohloubení úrovní z dřívějších 3 rovin až na 16, díky čemuž lze tvořit komplexnější úrovně plné klikatících se drah a přeskakování mezi popředím a pozadím. Úrovně je možné propojovat s jinými a přibyly také pokročilé nástroje například na tvorbu vlastních gadgetů. Avšak abyste na všechno nové přišli, bude třeba projít většinu z 154 videotutoriálů, kterými hra pokročilé novinky vysvětluje. Na druhou stranu, pokud s editorem nemáte žádnou zkušenost a chtěli byste se do vytváření ponořit, LBP 3 přichází s Popit Puzzles, tedy sedmi úrovněmi, které míchají tvorbu s hratelností a zábavnou formou vás základy editoru úspěšně naučí.

LittleBigPlanet 3
i Zdroj: Hrej.cz

Přiznám se, že jsem spíš hráč než tvůrce, takže pro mě, a určitě nejen pro mě, editor znamená především zásobu komunitního obsahu. Díky tomu, že LBP 3 používá prakticky stejný engine jako předchozí hry, jsou všechny úrovně vytvořené pro obě předešlé hry hratelné i ve trojce. Úctyhodné číslo 8 milionů hráčských levelů samozřejmě obsahuje spoustu balastu, ale i několik opravdu skvělých počinů a díky několikaměsíční betě se už od launche dají najít také úrovně vytvořené speciálně pro LittleBigPlanet 3. Načítání uživatelských úrovních na PS4 probíhá poměrně rychle a už tak není nutné při čekání přepínat na jiný kanál či se vracet k rozečtené knížce.

Na druhou stranu nelze u takto velké hry nedostatek oficiálního obsahu úplně nahrazovat komunitními snahami, které, ruku na srdce, ne vždy dosahují profesionálních kvalit. Je skvělé, že hra nabízí plyšové střílečky, simulátory přežití, horory, RPG i bláznivé závody, ale o to víc pak zamrzí, že v hlavní nabídce je odkaz na PS store a prázdnotou zející složku More Stories, která si troufale říká o dokoupitelné oficiální úrovně.

Novinky jako by jen byly odškrtnutými položkami ze seznamu, co by měl takový sequel obsahovat.

Celý zážitek z hraní mi pak kazily bugy, které vytrvaly i po aplikování patche a reinstalaci celé hry, což navíc způsobilo poškození a smazání uloženého postupu. I poté jsem se setkával s pravidelným zhruba pětivteřinovým lagem kdykoliv jsem otevřel a zavřel popit menu, zadrháváním v onlinovém multiplayeru, občasnými pády hry kvůli chybě CE-34878-0 (způsobené špatnou optimalizací), jedním či dvěma propady mimo úroveň nebo jen otravným zmizením objektů v hlavní nabídce. Nezní to jako nic, co by další patche neopravily, ale rozhodně mě to nepotěšilo.

Když si pak vzpomenu, že předchozí díl nabídl úrovně a minihry, do kterých byla radost se vracet buď na vlastní pěst nebo třeba s náhodnou návštěvou, působí na mě LittleBigPlanet 3 jako zklamání. Na papíře je opravdu tím nejlepším dílem série, ale to jen díky tomu, že obsahuje všechno, co předchozí hry a k tomu něco navíc. Hra nenaplňuje ambice skutečně pokročit vpřed a novinky jako by jen byly odškrtnutými položkami ze seznamu, co by měl takový sequel obsahovat. Pokrok mezi generacemi není tak velký, byť se stále jedná o slušnou plošinovku, svého typu na PS4 téměř jedinou. Nevyužitá trojice nových postav zamrzí nejvíce, nepočetná skladba oficiálních úrovní pak bohužel stojí v obrovském kontrastu s malými, ale i přesto mnohem většími planetkami z druhého dílu.

LittleBigPlanet 3
PlayStation PlayStation 3
PlayStation PlayStation 4

Verdikt

Přes všechna vylepšení není třetí LittleBigPlanet taková pecka jako minule. Nicméně robustní editor přináší příslib, že se komunita postará o zaplnění prázdného místa, jež zůstalo po bývalých vývojářích, a přidá k hodnocení kýžený bodík navíc. Do té doby potenciál podřimuje...

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama