LittleBigPlanet Recenze LittleBigPlanet

LittleBigPlanet

Jiří Bigas

Jiří Bigas

1. 12. 2009 23:39 2

Malá velká planeta. Tak se často mluví o Zemi. Malou velkou planetou se právem stala i aktivní komunita kolem PS3 hitu LittleBigPlanet. Jak si ale přibližně rok od vydání originálu může vést její port na technicky nesrovnatelně slabší platformě – konkrétně přenosném PSP? Ve Studiu Cambridge se rozhodli zariskovat, vzít na svá bedra tento nelehký úkol a zjistit , je-li skutečně koncept LBP jako stvořený pro kapesní hraní, jak mnozí prorokovali už před dvanácti měsíci u příležitosti vydání původní hry.

Starého psa novým kouskům nenaučíš

Představovat obšírněji poměrně svébytný koncept hry by myslím bylo nošením dříví do lesa. O LittleBigPlanet musel v podstatě alespoň něco málo slyšet i ten, který doma žádnou konzoli nemá a hraje třeba výhradně na PC. Ohlodána až na kost se v samém jádru zjednodušeně řečeno hratelnost LittleBigPlanet nijak výrazně neliší od leckteré jiné plošinovky. S plátěným hrdinou Sackboyem procházíte jednou úrovní za druhou a vaším cílem je pochopitelně hlavně vyváznout se zdravou kůží ze všech nastražených pastí a překážek. To, co mechaniku hry staví na úplně jinou úroveň, ale není ani tak prostý fakt, že jde o takzvanou 2,5D hopsačku s pevně danou cestu zleva doprava a dvojí úrovní „hloubky“, v nichž se můžete s postavičkou pohybovat. Byly to především nejrůznější fyzikální a logické hrátky, které před rokem učarovaly drtivé většině hráčů i kritiků. Díky nim – a pochopitelně i zcela zásadní roli komunitních funkcí – se z LittleBigPlanet na velkém PlayStationu stalo podobně příjemné překvapení, jakým bylo třeba LocoRoco či Patapon mezi kapesními hrami.

Konverze pro PSP – jinak v podstatě nelze hru i přes novou porci originálních úrovní nazvat – si s přehledem zachovala kouzlo originálu i jeho bohatou (znovu)hratelnost. Přestože původní autoři z Media Molecule předali otěže jinému týmu, duch LittleBigPlanet tím naštěstí nijak neutrpěl. Dokonce i tři desítky nových úrovní v sedmi tematických prostředích z celého světa se vztyčenou hlavou ustojí srovnání s těmi původními, a to je už co říci. Jednotlivé levely jsou znovu doslova prošpikovány nejrůznějšími puzzly, logickými a fyzikálními hádankami nebo prostě jen hříčkami, mezi něž patří celá plejáda vozítek či jetpack. Zkoumat možnosti a pravidla světa, v němž se pohybujete, je přitom stále stejně zábavné, jako tomu bylo před rokem. Naneštěstí jen výjimečně narazíte na prvek, který by nebyl matadorům originálu důvěrně známý, a to je trochu škoda. Sackboy skáče, padá, houpe se a tahá věci po úrovních přesně tak, jak byste to od něj čekali. LittleBigPlanet je tak překvapivě zdařilým portem, ale ke stávajícímu obsahu přidal jen minimum nového. A i těch několik změn v hrubém konceptu se dá v podstatě spočítat na prstech jedné ruky. Mezi ty šikovnější ale určitě patří například fakt, že Sackboy už vám nemůže během hry umřít. Na posledním dosaženém checkpointu se totiž nyní může oživovat třeba donekonečna.

Co si člověk sám neudělá, to nemá

PlayStation Portable s přehledem vytřel zrak všem pochybovačům i po stránce přesvědčivého audiovizuálního zpracování hry. LittleBigPlanet vypadá na miniaturním displeji přenosné konzole skoro k nerozeznání od originálu, a to je bez ohledu na jeho v jádru graficky „nenáročnou“ povahu věru husarský kousek. Ve hře nechybějí ani důvěrně známé samolepky odemykající skrytá místa, Sackboyova gesta, nejrůznější oblečky ani sbírání předmětů, které poslouží při tvorbě vlastích úrovní. Naneštěstí se daň za identický look obou titulů projevila na tom možná nejhorším možném místě, a to absencí multiplayeru. Na PSP LittleBigPlanet postrádá jakoukoli formu hry pro více hráčů, ať už v on-line nebo lokálním podání, a to je v dnešní době poměrně těžko skousnutelné minus. Potrápit navíc dokáže i nemístné množství nahrávacích obrazovek, které přitom nemizí zrovna jako mávnutím kouzelného proutku. Podle hesla „Play, Create, Share“ naštěstí zůstal i kapesní verzi vlastní alespoň editor úrovní, jenž se v podstatě svým ovládáním ani koncepcí neliší od toho z PS3. Vytvářet své vlastní světy, sdílet je s přáteli nebo si jen stahovat ty nejlepší kousky od autorů z celého světa snad nemohlo být snazší. Vysněná kompatibilita s úrovněmi z originálu (nebo alespoň nějakou jejich částí) se ale realitou nestala. To bychom asi chtěli přeci jen příliš, byť se tato funkce z laického pohledu doslova nabízela jako na stříbrném podnose.

LittleBigPlanet je ovšem i přes některé zřejmě vynucené kompromisy skutečně stále jako stvořený pro hraní na cestách. Je skvělé, že si hra zachovala poetiku i mechaniku svého předchůdce, za což si autoři rozhodně zaslouží uznání a obdiv. Nadšené majitele původní hry určitě nemusí kapesní vydání zklamat, pokud nebudou mít příliš vysoké nároky, a nováčky titul velmi pravděpodobně uchvátí, tak jako to dokázal před rokem originál. Absence multiplayeru je samozřejmě velice nešťastná a světu LittleBigPlanet ubírá nemálo z jeho hlavních předností. Pokud jste ovšem alespoň trochu kreativní, editor úrovní vám toto zklamání vrchovatě vynahradí.

LittleBigPlanet

LittleBigPlanet je další z řady podzimních pecek, které vyzdvihují pověst PSP minimálně o třídu výše. Handheldu hra svým stylem sedne jako ulitá a nebýt minima novinek a trestuhodné ztráty multiplayeru, dalo by se pomalu hovořit o nové revoluci na poli kapesního hraní.