Lightning Returns: Final Fantasy XIII Recenze Lightning Returns: Final Fantasy XIII

Lightning Returns: Final Fantasy XIII

Maggot

Maggot

9. 3. 2014 23:36 8

Každý máme kamaráda, kterého se strašně těžko zbavuje. Je to ten typ člověka, kterého vyhodíte dveřmi, a on se vrátí oknem, aby vám oznámil, že jste zapomněli otevřenou ventilačku. Hlavní hrdinka novinky Lightning Returns: Final Fantasy XIII je přesně jako takový kamarád a nejenom, že vás neustále otravuje, ještě se u toho tváří jako kostka ledu a připomíná vám, že se s tím musíte smířit. Moderní trilogie Final Fantasy XIII zavírá brány, které zatraceně vržou.

TŘETÍ NA POPRAVU

Zní to absurdně, ale Lightning Returns je skutečně druhé pokračování třináctého dílu, v němž si hlavní roli ukořistila blonďatá drsňačka Lightning. Parta hrdinů sice dokázala vyzrát nad svými vlastními osudy a dokonce i nakopnout všudypřítomnou temnotu do věnce, ale nakonec se ukázalo, že všemocný s nimi stejně má své plány. Pět stovek let po událostech ve Final Fantasy XIII-2 se Lightning probouzí do nového světa a její stav připomíná probuzení s tou nejbrutálnější kocovinou. Svět má do třinácti dní zaniknout a úkolem Lightning je zachránit a převést co nejvíce duší do nového světa dříve, než temnota pohltí zbytky původní civilizace. Zatímco by většina z nás sbalila kufry a vysmahla směrem Las Vegas, alfa-blondýna je vydírána samotným Bohem, který jí výměnou za špinavou práci vrátí sestru.

Oficiální pozice božího morčátka hráči zajistí, že znovu potká prakticky všechny důležité postavy z předchozích her, kvůli čemuž ale na začátku hry pocítí nahořklou pachuť na jazyku. Doprovází vás malý Hope, potkáte zdivočelou Fang a přes pracky klepnete i Noela, který zazářil v předešlé hře. Problém je v tom, že postava jako Lightning může být kýmkoliv, jen ne hlavní hrdinkou. Je totiž ještě chladnější a netečnější než kdykoliv předtím a situaci nedokáže zachránit ani prvotřídní dabing či animace. Zkrátka a jistě, snáze se ztotožníte s bahnitou kaluží, než s blonďatou polobohyní, která se velkolepě vyjadřuje o záchraně světa, ale sama je přesvědčená o tom, že funguje jako sofistikovanější mlýnek na maso. K tomu si připočtěte absolutně prázdné dialogy a neustálé okecávání nevyhnutelného konce světa, který se snaží všichni kolem vás vyvrátit a potvrdit opakujícími se frázemi. Potkáte nespočet důležitých i neutrálních postav, které se vám budou snažit vštípit svůj nic neříkající názor, ať už je náboženský, vědecký nebo zcela obecný. Jenže... nezájem!

Hra vám pod nohy hází klacky prostřednictvím své dynamické a „super efektní“ kamery, která v boji pozvolna krouží kolem vás.

Zatímco u většiny ostatních JRPG si faktickou prázdnotu a řešení absurdních témat dokážete užívat díky situaci či zajímavým postavám, v případě Lightning Returns budou i těm největším vyznavačům příběhových her cukat prstíky nad tlačítkem pro přeskočení animace. V čem však hra tradičně exceluje, je audiovizuální zpracování enginových scén i CGI animací. Úvodní scéna s útokem na palác ve městě Yusnaan je stejně grandiózní jako stylizace měst, hudba a ve výsledku i dabing příběhových entit. První kroky hráče přivedou do města Luxerion, které působí lehce gotickým a industriálním dojmem, přímým opakem je právě Yusnaan, kde se ve sluncem prozářených ulicích paří celé dny. Mapy lokací jsou v kontrastu s předešlými hrami opravdu rozsáhlé, což se bohužel podepsalo i na jisté prázdnotě je provázející. Ta je patrná zejména v divočině a na poušti, ale také na značné strojovosti NPC přímo v metropolích, kteří jen bezcílně korzují ulicemi.

NA ZTEČI S TUPÝM MEČEM

Dopad nejradikálnějších změn, které se týkají soubojového systému, pocítíte prakticky okamžitě. Jelikož Lightning chodí světem sólo (zamávejte tradiční partě 3 postav), musely být této skutečnosti uzpůsobeny i souboje jako takové, které jsou nyní mnohem těžší, napínavější a intenzivnější. Ve hře uplatníte rozsáhlý šatník bojových uniforem - fungují trošku jako změny povolání a každý oblek přináší určité pasivní i aktivní výhody jako unikátní útoky či speciální dovednosti. Vaším úkolem je pak vybrat vhodné kombinace útoků a magie a hlavně bránění! Pečlivé hledání momentu obrany je totiž základem úspěchu, ale ani s ním nepřijde výhra zadarmo. Popravdě, hra vám pod nohy hází klacky prostřednictvím své dynamické a „super efektní“ kamery, která v boji pozvolna krouží kolem vás. Kvůli nepřehlednosti situace je často těžké odhadnout, kdy a jak nepřítel zaútočí, pokud navíc špatně hospodaříte, nezbudou vám potřebné body a dost možná vás odrovná první řadová příšera...To je zcela jistě nelichotivá situace, která nemá nic společného s vysokou obtížností. Jde o hnusnou chybu v zárodku hry, kdy je hráč místo průběžného motivování frustrován hned několika faktory. Zatímco si v běžném erpégéčku po prohrané bitvě trošku zatrénujete a poté se vrátíte s nateklými bicáky, v Lightning Returns tento systém nefunguje. Tradiční systém levelování je pryč, schopnosti hlavní postavy se nyní nepatrně zlepšují pouze sbíráním duší, které získáváte za plnění hlavních a vedlejších questů. To je ovšem práce na dlouhé lokte a postupně přijdete na to, že odehraný počet hodin nemá nic společného s tím, jestli danou potvoru můžete či nemůžete zabít. Někdy je naopak důležité najít slabinu silného monstra a tak i v tomto případě platí, že opakování je matkou přírody, byť vás bude ono hledání slabého místa stát nespočet nervů a času, který bohužel nemáte. A to je přesně ten moment, kdy ostří kosy dopadá na kámen!

Absence reálného systému vylepšování je bohužel zcela zásadní a s ohledem na zvýšenou obtížnost i značně demotivující. Posílit můžete slučování sfér se schopnostmi, nakupováním nových mečů a štítů, ale ani tak se toužebně očekávaného vykoupení jen tak nedočkáte. Pakliže hrajete na normální obtížnost, z časového limitu se navíc s každou smrtí strhne 1 hodina herního času. Ano, tou největší prasárnou Lightning Returns: Final Fantasy XIII není jen všudypřítomná prázdnota, je to hlavně strašák v podobě hodinek, které vám neustále tikají nad hlavou.

HODINKA SEM, HODINKA TAM...

Když vám totiž bůh dal 6 dní na záchranu lidstva, myslel to sakra vážně. Ten nejohavnější prvek v podobě časově omezených misí je v případě Lightning Returns zakomponován do celé hry a věřte nám, jeho účinky na plánování průchodu jsou stejně ničivé jako v kterékoliv jiné hře. Již od začátku se cítíte stísněně, možná až nepříjemně, víte totiž, že nestihnete splnit všechny vedlejší úkoly a musíte si vybírat, koho zachráníte a koho ne. Tvůrci zkrátka chtějí, abyste hru hráli opakovaně a zkoušeli i jiné scénáře, jaksi ovšem nepochopili, že vyvíjejí velké RPGčko, které si chce typický hráč projít v klidu a objevit co možná nejvíce tajemství. Opakované hraní je sice lákavé, ale zároveň silně těžkopádné, jelikož nové Final Fantasy prostě není ten typ hry, kterou dohrajete za jedno odpoledne a už večer se do něj pouštíte znovu.

Lightning Returns: Final Fantasy XIII

Co hůře, některé lokace a postavy můžete navštívit pouze v určitou dobu. Jednoduchá matematika říká, že musíte buďto čekat nebo přetočit ciferník dopředu a ztratit tak důležité hodiny. Do dalšího hraní se vám navíc jen tak chtít nebude, jelikož je repertoár bočních misí stejně plochý jako vzor současné modelky. Zahoďte tedy za hlavu vše, co jste v předešlých dvou hrách poznali, systém úkolů dobře známý hráčům MMO, tedy „jdi tam a přines mi tohle, nejlíp dvacet kusů“, je přítomný i zde. Jak ovšem sami zjistíte, pro zvýšení hladiny zdraví uděláte cokoliv, a tak budete zpočátku hledat spásu právě v questech které vám zadá užvaněná Chocolina nebo obyvatelé čtyř obřích lokací.

Nejhorší na celé věci je, že jako hráči nemusíte mít žádné výčitky, když třetí rande s Lightning odmítnete. Lightning Returns: Final Fantasy XIII je totiž špatná hra v tak zásadních věcech, že jí vítězství neuteklo o kousek, nýbrž o celý zápas. Chcete-li pozvolna nasát vyprchávající prestiž této obří značky, na konci března vychází HD remake dost možná nejlepší Final Fantasy hry vůbec, tam se znovu potkáme a vysvětlíme si, z jakého konce byste měli k magickým dvěma F přistupovat!

Lightning Returns: Final Fantasy XIII

Lightning, holka, běž a nějakou dobu se nevracej nebo s tebou udělají další zbytečnou hru.