Lifeless Planet: Premier Edition Recenze Lifeless Planet

Lifeless Planet

Jiří Bigas

Jiří Bigas

25. 9. 2016 08:00 4

Představte si, že byste byli vybráni k tomu, abyste podnikli nebezpečnou a dlouhou vesmírnou pouť na vzdálenou planetu. Na jejím konci by vás ale nečekal přívětivý svět překypující životem, jak vám tvrdili, ale jen nehostinná pustina. Namísto plánovaného přistání byste i s vaší lodí ztroskotali uprostřed pouště a byli odděleni od svých kolegů, kteří se poděli bůhvíkam. Tohle není jen hypotetická zápletka, ale premisa mysteriózní logické plošinovky Lifeless Planet, která debutovala na PC už v roce 2014 a loni se objevila na Xboxu One. My jsme si ale posvítili až na aktuální PS4 verzi, která se pyšní několika technickými vylepšeními. Důležité je přitom zdůraznit, že jde víceméně o projekt jediného vývojáře, čemuž je do značné míry podřízena velká část hry, jež prošla už v roce 2011 úspěšně Kickstarterem.

VŠEM NAVZDORY

Původní zamýšlený koncept akční adventury se časem proměnil v mnohem hloubavější, ale o to osobitější počin. Samotný autor David Board se netají svým obdivem ke klasikám jako Another World nebo béčkovým vědeckofantastickým filmům z období studené války. A v mnohém se jejich povahou i estetikou inspiroval. Když jsem se před lety o hru začal zajímat poprvé, neblížila se ještě ani do programu early access. Ale jak se časem snesla na Lifeless Planet první tvrdá kritika, ztratila se mi ze zřetele. Vrátil jsem se k ní až letos právě proto, že mě zaujalo, jak se statečně navzdory nepříliš lichotivé kritice probojovala na další teritorium. Její houževnatost a cílevědomost jejího stvořitele nešlo neobdivovat navzdory vědomí, že se zřejmě pouštím do přinejlepším průměrného titulu.

Zdaleka nejlépe svědčí o tom, že každá nezávislá hra, o které se mluví, nemusí být automaticky hit. A současně je důkazem, že už i na konzolích nemusí vycházet jen ty nejzářivější indie bomby. Ano, i takovéhle jsou nezávislé hry.

Nakonec jsem ale neměl litovat, přestože Lifeless Planet není hra, kterou bych vám mohl bezvýhradně doporučit. Zdaleka nejlépe svědčí o tom, že každá nezávislá hra, o které se mluví, nemusí být automaticky hit. A současně je důkazem, že už i na konzolích nemusí vycházet jen ty nejzářivější indie bomby. Ano, i takovéhle jsou nezávislé hry. Trochu neotesané, hodně strohé a vůbec tak trochu z jiného světa. Důrazně vás na to upozorní už pohled na velice spartánské až nevkusné hlavní menu hry. Když se ale zapřete a odložíte předsudky stranou, zjistíte, že pod nehezkou slupkou se přeci jen ukrývá něco zajímavého.

MIMOZEMSKÁ ENIGMA

V kůži astronauta, který bezprostředně po svém nevydařeném přistání začíná bojovat o holý život, během několika málo minut zjistíte něco šíleného. Rozhodně nejste první člověk, který vkročil na tuto planetu. Jednou z prvních věcí, na něž narazíte, je totiž kniha psaná azbukou s výmluvným symbolem v podobě srpu a kladiva na obálce. A hned za ní se táhne lán telegrafních sloupů, který vás dovede až do opuštěné sovětské vesnice. Rozhodně tady nejste sami a rozhodně na tento svět přišli nějací lidé před vámi. Ale jak a kdy? Kolotoč otázek se roztáčí na plné obrátky a záhady vám nedají spát až do samého konce. Ne, spoilery, sakra! Ale kdepak. Nebojte se, neprozradil jsem vám vlastně vůbec nic. Tuhle informaci si můžete odnést z každého videa a každého obrázku.

Ta pravá tajemství se skrývají teprve za hranicemi zmíněné osady. Ještě o kus dál. Ano, tak zajímavý je tajuplný příběh plný mysteriózních hádanek. Šokující odhalení, které by si jiní autoři schovali až do finále, představuje jen výchozí zápletku celého scénáře, kterou autor nadále šikovně rozvíjí dalšími a dalšími útržky informací a zvraty. Vše navíc dávkuje tak zručně, že je to právě příběh, jemuž hra vděčí za to, že navzdory četným chybám a nedostatkům udrží vaši pozornost po celých pět hodin, které vám toto dobrodružství zabere. Vy i váš svěřenec si rychle začnete klást tyto a podobné otázky. Není to všechno jenom podvod a nejsem stále na Zemi? A pokud ne, kde se tu vzali Sověti? A kam se poděli? Proč svět údajně překypující životem ve skutečnosti vypadá jako umírající koule písku?

NEPŘÍJEMNÉ VYSTŘÍZLIVĚNÍ

Jako v mnoha jiných titulech vás i tady nejčastěji přivedou na stopu nejrůznější útržky deníků, audio nahrávky a podobné záznamy. Postupně vám pomohou nalézat odpovědi na vaše otázky a rozplétat celou záhadu. Hraní samotné bohužel zdaleka tak inspirativní není. Musím dát za pravdu mnoha svým předchůdcům, kteří ve svých recenzích napsali, že herní mechanismy jsou hodně povrchní, většina hádanek má na logickou plošinovku příliš zřejmé řešení a spoustu času strávíte tím, že prostě jen chodíte z místa na místo. Opomenout přitom nelze ani skutečnost, že hra je docela ošklivá a navrch se potýká s celou řadou technických problémů a nedostatků, přestože takzvaná Premier Edition láká hráče na více detailů, vyšší rozlišení nebo lepší nasvícení.

Kompozice scén a šokující výjevy mnohdy přehluší papírově slabou technickou stránku. Dobrý nápad a dobrý příběh ale ještě nedělají dobrou hru a Lifeless Planet je toho jasným důkazem.

Navzdory tomu vás něco stále nutí pokračovat, nehledět na negativa a občas dokonce až překvapeně zalapáte po dechu, jaké úchvatné scenérie dokáže autor v tak primitivní grafice vykouzlit. Kompozice scén a šokující výjevy mnohdy přehluší papírově slabou technickou stránku. Dobrý nápad a dobrý příběh ale ještě nedělají dobrou hru a Lifeless Planet je toho jasným důkazem. Většina hádanek se omezuje na řešení problému, jak se dostat z místa A do místa B. Obnáší to hodně skákání, zpravidla s využitím jetpacku, ale i občasnou potřebu aktivovat nějaký mechanismus anebo si vypomoci vlastním teleskopickým ramenem. Tu a tam je potřeba doplnit zásoby kyslíku, ale žádný survival v pravém slova smyslu ve hře nehledejte. Stejně jako u paliva pro zmíněný jetpack hra sama určí podle situace, kdy vám má něco dojít a kdy máte naopak jako zázrakem narazit na nové zásoby. Když budete přešlapovat na místě, nic se nestane, o nic nepřijdete.

NOČNÍ MŮRY SVĚTA I DESIGNU

Jestliže něco v Lifeless Planet skutečně funguje, pak je to vedle příběhu pocit absolutní izolace, strachu z neznáma a dojem, že se pohybujete v naprosto cizím prostředí. Jenže to autor občas přežene a vaši dezorientaci umocní třeba tím, že se motáte v téměř absolutní tmě vybaveni jen velice pochybnou svítilnou. Ta jednak osvětluje - jak už je ve hrách zvykem - prostor o výměře asi metr na metr, jako by bylo tak těžké vzít si na podobnou výpravu normální vybavení. Anebo alespoň tu nejlevnější baterku. A potom astronaut stále kouká přímo před sebe jako lempl. Pokud byste si mysleli, že otočí hlavou a tím i lucernou na helmě ve směru, kam se podíváte vy, kam natočíte kameru, šeredně byste se spletli. Dost často přitom potřebujete prozkoumat něco nad sebou či pod sebou. Ale máte smůlu. Panák jen tupě zírá před sebe a vy mhouříte oči do nejasné temnoty pod vámi. Je tam plošinka, anebo jen hluboká propast, na jejímž dně číhá smrt?

V nočních úrovních se vám i kvůli tomu nepochybně podaří alespoň jednou zabloudit. K vašemu zmatení přispěje také skutečnost, že checkpointy nejsou rozmístěné leckdy příliš chytře a hlavně hra po respawnu sleduje astronauta pod stejným úhlem jako v okamžiku smrti. Takovou záludnost jsem upřímně řečeno ve hrách ještě neviděl a je to taková ta chyba z kategorie věcí, o kterých vás obvykle ani nenapadne přemýšlet. Protože si neuvědomujeme, že jdou udělat špatně. Výsledkem je, že mnohdy po oživení vyrazíte v domnění, že pokračujete dále po noční cestě opačným směrem a začnete se vracet. V absolutní tmě může trvat i několik minut monotónního putování, než si uvědomíte, že stereotypní krajinou cestujete nazpět. A důvod? Těsně před smrtí jste mohli jít nějakým koridorem ve tvaru písmene U, který vaši postavu otočil o 180 stupňů a tím i pohled kamery. No bravo!

PLANETA CHYB

Výjimkou nejsou ani grafické bugy, glitche a zaseknutí postavy, z nějž vás vysvobodí až nahrání předchozí uložené pozice. Díky jetpacku se totiž můžete mnohdy ve snaze najít správnou cestu vyšplhat na místa, kde nemáte co dělat. Pak je velmi snadné uvíznout v nějaké pasti mezi modely, když nikdo nepočítal s tím, že byste se tu mohli objevit. Ale abych pro změnu zahrál na optimističtější strunu, pochválit musím naopak bezvýhradně soundtrack. Tedy bezvýhradně… Mám k němu jedinou výhradu. Chtěl bych z něj slyšet více. Většinou si hra vystačí se zvukovými efekty a ruchy. Jakmile se ale hudba rozezní, je to vážně zážitek, který vám rezonuje až hluboko v nitru. Možná i tím dávkováním jsou umocněny silné momenty, které soundtrack oživí.

Její chyby jsou jasně dané a snadno popsatelné, zatímco o příběhu ze zcela zřejmých důvodů otevřeně mluvit nemohu a ani vám nemohu zaručit, že se vám bude líbit tak jako mně.

Lifeless Planet je velice obtížné hodnotit a bohužel nemožné jasně doporučit. Nedostatky převažují nad přednostmi, a přesto to není úplně zbytečný počin. Kupředu vás žene rafinovaný nápad i tajuplnost celého dobrodružství. Jasně, pořád je to v jádru převážně monotónní plošinovka s kupou chyb, topornými mechanismy a neohrabaným ovládáním. Kdyby záleželo jen na tom, jak se hraje, nebylo by o co stát. Ale její omáčka, v tomto případě scénář, se kvalitám podobného nízkorozpočtového projektu zcela vymyká. Mně osobně to stačilo k tomu, abych relativně levnou hru dokončil a dychtil dozvědět se, jak to celé dopadne. Na druhou stranu, za 549 korun na PlayStation Storu se zdráhám vám ji doporučit. Snad až přijde do nějaké výrazné slevové akce. Už proto, že její chyby jsou jasně dané a snadno popsatelné, zatímco o příběhu ze zcela zřejmých důvodů otevřeně mluvit nemohu a ani vám nemohu zaručit, že se vám bude líbit tak jako mně. Je to z velké části totiž hodně otázka vkusu.

Lifeless Planet: Premier Edition

David Board promarnil příběh s hitovým potenciálem ve stereotypním a mnohdy hodně fádním až nudném putování, které z hlediska herního designu nenabízí nic, co byste dosud neviděli. Kdyby věnoval více péče hře samotné, býval bych vám hru rád doporučil.