Life is Strange: Episode 4 - Dark Room Recenze Life is Strange: Episode 4 - Dark Room

Life is Strange: Episode 4 - Dark Room

Jiří Bigas

Jiří Bigas

29. 7. 2015 14:20 21
Reklama

Po třech částech fantastické adventurní série Life is Strange už nejsou vývojáři z pařížského studia Dontnod Entertainment nadějnými debutanty, ale zkušenými profesionály, kteří vyšroubovali naše očekávání na maximum. A tak už se nespokojíme s ničím menším než další strhující epizodou. Ale ouha, i v tom nejpevnějším vztahu to může někdy zaskřípat. Dlouhé čekání na předposlední část se nám autoři snažili vynahradit délkou novinky, kvantita ovšem dostala přednost před kvalitou.

NELEHKÝ ÚVOD

Po šokujícím finále třetí epizody si řada hráčů logicky kladla otázku, jak bude celé dobrodružství pokračovat. Vygraduje strhující cliffhanger atmosféru hry až do oblak, změní směr celého příběhu, anebo půjde naopak jen o drobný úkrok stranou, po němž se vše vrátí do “normálních” kolejí? I když co je ve světě Life is Strange normální? Pokud jste spolu s námi sdíleli obavy, že si na sebe vývojáři upletli bič, který jím nakonec přidělá víc vrásek, než by ospravedlnilo efektní finále, můžeme vás uklidnit. Z pořádně zamotané situace vybruslili autoři se ctí. Nehodili za hlavu všechny dosavadní události, naše rozhodnutí, volby a klíčové momenty, což by ostatně byla velká škoda. Na druhou stranu ale ani nevzbudí v hráči pocit, že šlo o zbytečné intermezzo bez hlubšího smyslu. Za zkušené vedení v designu a scénáři zasluhuje v tomto bodě studio pochvalu.

Zmíněný příběhový veletoč slouží především k tomu, aby upevnil a prohloubil ve vašich očích vztah obou hlavních hrdinek. O to se ostatně snaží celá epizoda, která tak navzdory možným očekáváním a velmi temnému traileru, který trochu mystifikuje, ještě zvolnila už tak melancholické tempo hry a namísto gradace se těsně před koncem začne příběh trochu točit v kruhu. Dark Room má skvělý rozjezd a jak už nejspíš čekáte, opět i úžasné finále. Netroufám si hádat, zdali vás ohromí, protože se dost možná už řada z vás na tuto eventualitu připravovala. Jenže vývojáři se trochu pojistili vědomi si zřejmě toho, že ne každého by mohl úplný závěr posadit na zadek, a tak na vás čeká ještě jeden silný okamžik před samotným závěrem, který lze právem považovat za zlomový. Ne snad že byste si nedokázali představit, že se něco takového stane, vsadil bych se ale, že vás zaskočí, že k tomu dojde už v předposlední epizodě a ne na samém konci hry.

VÍC SE DÍVÁTE NEŽ HRAJETE

Vývojáři se tak efektivně snaží bojovat s prokletím příběhů na pokračování, které si to nejlepší schovávají do posledního dílu, a těsně před finále jim tak dochází dech. Jenže ani tento mistrovský tah nezastře, že vše mezi tím působí jako nafouknutá bublina, která je plná prázdných dialogů a naopak téměř postrádá hádanky a momenty, které by vás posunovaly v příběhu reálně kupředu. Jako by se doslova zastavil čas. Naléhavé tempo poleví a s ním se trochu rozplyne i atmosféra. Hrozba věcí budoucích jako by se stále vznášela nad městečkem, ale vy se jen utápíte v nekonečném tlachání. Je to velmi matoucí pocit, protože sledovat Life is Strange je stále zábavné, s virtuálními postavami rádi trávíte čas, ale neubráníte se dojmu, že se vlastně v průběhu větší části hry vůbec nic neděje. Max skoro nevyužívá své zvláštní schopnosti a když už ano, tak jen v pokažených rozhovorech, které chcete dovést do lepšího konce. Okolo schopnosti manipulovat s časem tentokrát autoři nedokázali vystavět žádné zajímavé hádanky, což je v přímém kontrastu s minulými díly, kde převíjení času nebylo jen na efekt, ale hrálo klíčovou roli.

Postavy působí vyčerpaně a jakoby se zasekly na místě, když začnou podle stejné šablony neustále opakovat totéž.

Čtvrtá epizoda, pokud ji chcete hrát poctivě a důkladně se probrat všemi dialogy, trvá více než čtyři hodiny. To je skoro dvakrát tak dlouho než kterákoli z minulých částí a přitom, jak jsem měl možnost se porozhlédnout, nejsem jediný, kdo má pocit, že se toho v ní stane méně než v jakékoli předchozí. Vše ostatní je nadýchaná vata plná smrtelně vážného povídání, které ale nedokážou autoři ničím odlehčit, aby mu posléze dodali potřebnou naléhavost. Postavy působí vyčerpaně a jakoby se zasekly na místě, když začnou podle stejné šablony neustále opakovat totéž. Už víte, co vám přibližně kdo řekne, informace, které si z rozhovoru odnesete by se daly smrknout do dvou vět a přitom se k nim musíte prokousat nepříliš záživným způsobem přes zdlouhavý dialog, který rozředí slábnoucí atmosféru. Výsledkem je stále nadprůměrná hra, nad níž rozhodně nezlomíte těsně před koncem hůl, ale kdyby takto celé dobrodružství odstartovalo, jen stěží by se v tuto chvíli těšilo takové popularitě a dostalo se mu takového ohlasu.

ZATÁHNUTÍ ZA ZÁCHRANNOU BRZDU

Zklamání z nedokonalostí scénáře vám navzdory vší kritice dokáže spravit několik silných okamžiků. A teď nemám na mysli jen hutný úvod a závěr epizody. I když se zbytečně dlouhá část hry opět odehrává u Chloe doma, občas se vám z rozhovoru ústředních postav sevře hrdlo, což většina her nedokáže. Je stále zřejmější, že především klíčová rozhodnutí a volby z minulých dílů mají zásadní vliv na pozdější události a následky vašeho jednání viditelně ovlivňují podobu zdejšího světa, jeho obyvatele a především vztahy, které s nimi máte. Mám za to, že i vývojáři si navíc uvědomili, že v této epizodě naopak čelíte navzdory skoro dvojnásobné délce minimu zlomových dilemat, a tak se rozhodli nám upovídané čtvrté dějství bez hádanek a výzvy vynahradit dvěma zásadními momenty. Tím prvním je opravdu zdlouhavý dialog s Frankem, který má hned tři možné konce, je skutečně propletený, složitě se větví, ale jeho vedení je spíš frustrující a některé na sebe navazující momenty, kdy se jednotlivé části rozhovoru spojují, odhalují mezery ve scénáři.

Life is Strange: Episode 4 - Dark Room
i Zdroj: Hrej.cz

V druhém případě se pokus okořenit hru povedl o poznání lépe. Epizoda téměř úplně postrádající klasické adventurní prvky totiž přibližně ve třech čtvrtinách vygraduje vyšetřováním, které vedete ve stylu virtuálního Sherlocka Holmese a musíte z útržků stop a vodítek pospojovat jednotlivé důkazy tak, aby vám pomohly odhalit, jakým směrem máte pokračovat ve svém pátrání. Konkrétně tato pasáž a několik málo momentů, kdy musíte zapátrat ve svém archivu a vzpomínkách, konečně prověří, jak dobře jste dávali při hraní pozor a svojí náročností může připomenout boj o život Kate Marsh. Ten byl tak působivý nejen pro následky vašich slov a jednání, ale zejména díky tomu, jak vás dokázal vyzkoušet z toho, jestli skutečně při hraní a rozhovorech vnímáte, co se kolem vás děje a jaký je opravdový význam věcí.

UVIDÍME SE NA KONCI ŠKOLNÍHO ROKU

Rozporuplná epizoda si navzdory přísnějšímu hodnocení dokázala udržet nadprůměrný verdikt, ale vděčí za to především několika osamoceným efektním prvkům než celkovému pojetí. Jinak to tentokrát bylo trochu jako na horské dráze a pevně doufám, že si kolísavé tempo autoři nepřenesou do netrpělivě očekávaného finále, které by mělo přijít co nejdříve, jinak se začne příběh příliš natahovat a vy začnete nevyhnutelně zapomínat na některá drobnější rozhodnutí, jejichž následky by měl objasnit právě až závěr hry. Autoři vám bohužel nepomohou dvakrát příliš oprášit vzpomínky ani úvodním videem v duchu seriálového hesla “v minulých dílech jste viděli”. Na rozdíl od skutečné telenovely totiž sestřih ukazuje jen klíčové situace, už ne ale to, jak jste se při nich zachovali, což s přibývajícími epizodami začíná člověka mrzet. A tak nezbývá než osvěžit paměť v menu, kde máte formou tabulky přístup ke všem větším i menším volbám, ovšem tady zase postrádají vizuální kontext. Pevně doufám, že mi mírné zklamání pátá epizoda bohatě vynahradí a na problematických částech v Dontnod Entertainment zapracují, abychom konečně mohli udělit absolutní hodnocení. Tentokrát na něj ale Life is Strange bohužel rozhodně nedosáhne.

Life is Strange: Episode 4 - Dark Room
Xbox Xbox One
Windows PC
PlayStation PlayStation 3
Xbox Xbox 360
PlayStation PlayStation 4

Verdikt

Od Life is Strange člověk čeká víc. Zdlouhavé předposlední epizodě nechybí několik skvělých okamžiků. Utápí se však v nudných dialozích, které neúměrně a uměle natahují hru, v níž se toho ve skutečnosti stane mnohem méně než v kterékoli předchozí části.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama