Life is Strange: Episode 3 - Chaos Theory Recenze Life is Strange: Episode 3 - Chaos Theory

Life is Strange: Episode 3 - Chaos Theory

Jiří Bigas

Jiří Bigas

20. 5. 2015 09:34 24
Reklama

Po dvou famózních epizodách mysteriózní adventurní série Life is Strange si člověk už neklade otázku, jestli bude pokračování dobré. Namísto toho uvažuje spíš nad tím, čím nás vývojáři překvapí tentokrát a zda lze udržet vysoko nastavenou laťku až dokonce, nebo ji snad ještě překonat. V polovině příběhu už není pochyb o tom, že vývojáři z francouzského týmu Dontnod Entertainment servírují hráčům výjimečný počin a bylo by neodpustitelnou chybou jejich snažení přehlížet.

VE ŠKOLE I PO VYUČOVÁNÍ

Příběh navazuje v těsné blízkosti na dramatické události předchozího dějství, které musely vyždímat emoce i z těch největších cyniků mezi námi. Soukolí příběhu už se dalo nezadržitelně do pohybu a Maxine je společně s hráčem unášena scénářem, aniž by existovala cesta zpět. Původně spíše melancholickou náladu předchozích částí hned zkraje nové epizody vystřídá mnohem temnější atmosféra. Není žádným tajemstvím, že hlavní hrdinka společně s kamarádkou Chloe v noci v setmělé škole pátrají po důkazech, které by jim pomohly spojit jednotlivé osoby, události a stopy do nějakého smysluplného celku, jak už naznačily ukázky ze hry. Děj se ale nakonec jako obvykle bude odvíjet docela jinak, než si zpočátku myslíte a autoři nemají ani napotřetí problém vás zaskočit něčím naprosto neočekávaným.

Chaos Theory neztrácí nic ze svého kouzla, ať už se Max zabývá zásadními problémy, anebo těmi malými, které pomáhají umocnit obraz zdejšího světa.

První polovina epizody má svižné tempo a působím svěžím dojmem, protože máme možnost prozkoumat některé dosud neviděné části školy. Svou stylizací hra více připomíná detektivku nebo temný thriller a přesto vývojáři nezapomínají střídat rytmus hry i chvíle napětí a oddychu. Civilní a přirozené vystupování obou dívek podtrhuje autentický dojem ze hry. U Life is Strange si i navzdory dramatickým událostem dokážete odpočinout a na rozdíl od jiných her, které člověka spíše vyčerpávají, se při sledování hry uvolníte jako u dobrého filmu. Chaos Theory navíc neztrácí, podobně jako předchozí díly, nic ze svého kouzla, ať už se Max zabývá zásadními problémy, anebo těmi malými, které pomáhají umocnit obraz zdejšího světa.

EFEKT MOTÝLÍCH KŘÍDEL

Po akčnějším úvodu, jehož technické zpracování i přes výrazný komiksový nádech překvapí propracovanou hrou světla a stínu, se epizoda v druhé polovině přehoupne do mnohem volnějšího tempa. Autoři začnou častěji recyklovat už navštívená místa a známé lokace, ale to bylo zřejmě vzhledem k epizodické povaze této série nevyhnutelné. Díky tomu, jak se svět okolo vás mění v závislosti na vašich rozhodnutích a v souvislosti se záhadnými událostmi, po jejichž smyslu pátráte, to ale nevadí tak moc, jak by se mohlo zdát.

Ačkoli na vás i tentokrát čeká celá plejáda dilemat, která vás donutí lámat si hlavu nad nepředvídatelnými následky vašich rozhodnutí, a nechybí ani sekundární morální volby, možná získáte pocit, že tentokrát nebudete svědky tolika klíčových momentů, které by měly bezprostřední důsledky. Na druhou stranu se rychle vrší na sebe vaše předchozí postoje, zásahy i případná opomenutí, a tak se pravděpodobně dramaticky násobí možné odchylky ve scénáři, který už v tuto chvíli každý může vnímat trochu jinak. Bude opravdu nejvýš zajímavé sledovat, zdali se tenhle spletenec událostí a příběhových křižovatek podaří vývojářům rozmotat a vysvětlit v samém závěru stejně mistrně, jak tomu až dosud vše nasvědčovalo. Zatím ovšem nemáme důvod o jejich práci pochybovat. Vliv vašich předchozích rozhodnutí na okolí i osoby můžeme sledovat už nyní.

VŠECHNO JE JINAK

Volnější druhá polovina Chaos Theory vám znovu umožní v klidu obdivovat umění střihu a další filmové triky, které si vývojáři osvojili. Zaposloucháte se do skvělého soundtracku, uvažujete nad jednotlivými postavamI, jejich pohnutkami i rolí v celém příběhu. A jak se po třech hodinách blíží třetí epizoda zvolna k závěru, začnete se ptát sami sebe, jestli si i tentokrát na konec připravili autoři nějaké překvapení. Bude závěr stejně překvapivý jako ta bomba, kterou končila minulá epizoda? Upřímně řečeno, tohle nemohl čekat snad nikdo. Každý má ve svém okolí někoho, kdo v podstatě u každého filmu nebo knihy tvrdí, že od samého počátku očekával, že vše skončí tak a tak. Vsadíme se, že takovýto vývoj události nepředvídal žádný z hráčů. Pokud jsme minulé finále označili za šokující, pak opravdu nevíme, jak bychom měli nazvat to, co se semele v posledních deseti minutách Chaos Theory.

Mechanismus příčin a následků vygraduje v příznačně pojmenované epizodě Chaos Theory tak, že to staví vše, co jsme až doposud prožili a znali, na hlavu.

Už kvůli naprosto neočekávanému zvratu, který zcela převrátí zdejší svět naruby, nesmíte s třetí epizodou váhat. Tohle si prostě musíte prožít. Nenechte si o tom jen vyprávět, nekoukejte na YouTube, nebuďte jen němými svědky, ale staňte se hybateli zdejších událostí. Mechanismus příčin a následků vygraduje v příznačně pojmenované epizodě Chaos Theory tak, že to staví vše, co jsme až doposud prožili a znali, na hlavu. A nic na tom nemění ani skutečnost, že tentokrát bohužel nemáme možnost se v ohromujícím finále osobně angažovat. Jestliže už minule většina hráčů horlivě debatovala o tom, jak dopadla druhá epizoda, jen stěží si lze představit, že by někdo nebyl po strhujícím závěru novinky napnutý jako struna, co se stane příště a jak bude hra pokračovat. V tom je totiž její největší kouzlo. Uspěla coby skutečný epizodický počin, kdy se podobně jako v případě seriálu netěšíte jen na úplný konec, ale nemůžete se dočkat každého dalšího pokračování, které zas a znovu s neodbytnou samozřejmostí končí v tom nejlepším, aby vás nechalo napospas dalšímu mučivému cliffhangeru.

Life is Strange: Episode 3 - Chaos Theory
Xbox Xbox One
Windows PC
PlayStation PlayStation 3
Xbox Xbox 360
PlayStation PlayStation 4

Verdikt

Stále častěji nás v posledních letech i skvělé příběhy zklamávají nezdařenými závěry, které v nás zanechávají pocit nenaplnění. Je báječné moci prohlásit, že vývojáři umí scénář vygradovat tak, že bez ohledu na průběh hry sledujete závěrečné titulky s blaženým výrazem a ústy dokořán v němém úžasu.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama