Life is Strange: Episode 2 - Out of Time Recenze Life is Strange: Episode 2 - Out of Time

Life is Strange: Episode 2 - Out of Time

Jiří Bigas

Jiří Bigas

26. 3. 2015 13:30 12

Pařížský tým Dontnod Entertainment se vytáhl a hned první částí Life is Strange všem konkurentům předvedl, jak má vypadat napínavá epizodická adventura s důrazem na rozhodnutí, která hráč učiní. Na druhé dějství jsme si museli počkat o trochu déle, než by se nám líbilo, ale ten čas očividně vývojáři nepromarnili a čekání se vyplatilo. Autoři dostáli neskromným očekáváním a vysoko nastavenou laťku z premiérové epizody se jim podařilo udržet.

MÍSTO HÁDANEK DIALOGY

Hlavní hrdinka hry Maxine má hlavu plnou starostí. Trápí ji osud pohřešované studentky Rachel, čelí šikaně provinční zlaté mládeže a dělá si starosti o spolužačku Kate, která si nedobrovolně střihla hlavní roli v pikantním virálním videu, jímž žije celý kampus. Naštěstí má v obou rukávech hned dva trumfy. Pohotovou kamarádku Chloe a nadání manipulovat s časem. Druhá epizoda Life is Strange nazvaná Out of Time pokračuje v příběhu stejně, jako kdybyste sledovali další díl oblíbeného seriálu. Namísto pasivní konzumace se ale můžete v tomto případě sami zapojit a rozhodnout, jakým směrem se děj stočí.

I když se zpočátku zdá, že se příběh rozjíždí příliš pomalu, a my tak prožíváme jen krátké a bezvýznamné epizodky v životě jedné neobyčejné mladé slečny, ke konci už scénář nabírá na obrátkách. I v případě druhé epizody platí, že Life is Strange nepředstavuje velkou výzvu a nestaví před hráče žádné sofistikované hádanky. Většina úkolů je přísně konverzačního charakteru a i když občas musíte aktivně přiložit ruku k dílu, čelíte jen velice primitivním puzzlům. A i když uděláte chybu, vždy máte koneckonců možnost své rozhodnutí nebo akci přehodnotit a opravit se.

KDYŽ NENÍ ČAS SPOJENEC, ALE NEPŘÍTEL

Tedy skoro vždy. Jak totiž zvolna spěje druhá epizoda k závěru, je čím dál jasnější nejen to, že výzvu namísto klasických hádanek představují morální dilemata, ale především to, že se vaše rozhodnutí skutečně začínají na odvíjení příběhu dramaticky podepisovat. Jak už bylo řečeno minule, v Life is Strange neexistují v podstatě snadná rozhodnutí. Nejsou tu správné a špatné odpovědi. Skoro pokaždé volíte menší zlo. A naprosto každé - tedy malé i velké - rozhodnutí má své důsledky. Zdánlivě nepodstatná až banální akce se tak může v samém závěru projevit jako rozhodující. Naštěstí krátkodobé následky svých činů můžete prozkoumat a opakovaně měnit. Tak jako tak se ale stejně musíte nějak rozhodnout a na konec řetězce událostí přitom nedohlédnete.

Opravdu to vypadá, že autoři pracují s různým sledem událostí na základě toho, jak hráč jedná. A nebo nás jen šikovně vodí za nos. V tuhle chvíli to jednak nemůžeme s jistotou ještě říci, protože nejsme ani v polovině celého příběhu, hlavně by ale byla velká škoda procházet dvojicí epizod už nyní opakovaně ve snaze najít rozdílné momenty. My chceme našemu příběhu zachovat jeho unikátnost a neměnnost. Rozhodně ale překvapí, když se zničehonic musíte rozhodnout pod tlakem času a okolností a najednou přijdete o možnost vzít cokoli zpět.

FILMOVÉ ŘEMESLO

V šokujícím finále hra s pomocí vývojářů dokázala vytěžit vše, co jí až doposud šlo k duhu - dobře napsané postavy, přirozené dialogy, živý svět. Citově vypjatá scéna ve vás vyvolá skutečné emoce, které by nebylo možno jitřit, pokud byste nezískali k virtuálním hrdinům opravdový vztah. Life is Strange má blíže k televiznímu seriálu nebo filmu než kterákoli jiná hra a i když se nemůže pochlubit tak autentickým zpracováním a pronikavou mimikou nebo hereckými výkony jako Heavy Rain nebo Beyond: Two Souls, pokoří i tyto interaktivní blockbustery.

I když má totiž francouzská adventura problémy třeba se synchronizací dabingu a tváře hlavních hrdinů vypadají poněkud uměle, vše dohání oslnivou stylizací, prací s kamerou a famózním střihem. Lehce strnulý výraz hlavní hrdinky tak možná nemůže konkurovat technologiím jako performance capture, která nás oslnila v L.A. Noire, ovšem vývojáři tyto dílčí technické nedostatky dokáží zamaskovat po vzoru skutečných mistrů filmového řemesla nejrůznějšími lichotivými úhly, detaily nebo výmluvnými gesty. Zdejší poklidnou atmosféru s podmanivým soundtrackem narušuje snad jen vědomí, že pod povrchem bublá něco zlověstného. Připadáte si trochu jako v Twin Peaks před příjezdem agenta Coopera.

JEN TAK DÁL

Škoda jen, že se Maxine občas chová poněkud nevypočitatelně a i když jí my kluci prostě musíme věřit, že takhle holky přemýšlí a jednají, tu a tam se nabízí otázka, proč je to taková všetečná a vlezlá skautka, která musí oslovit každého a všem podat pomocnou ruku. Snad v příští epizodě nebudeme jezdit s vozíkem dům od domu a nabízet místním sušenky. Ale to je jen drobná výtka směrem k jinak velice atraktivní a sebevědomé epizodě, která dělá videohrám tu nejlepší možnou reklamu a dokládá, že interaktivní umění začíná pomalu dospívat. Podobně jako Maxine.

Třetí epizoda vychází až v květnu a už teď je jasné, že to bude dlouhé čekání. Life is Strange je žhavý kandidát na jedno z nejpříjemnějších překvapení roku.