Life is Strange: Before the Storm Episode 2 - Brave New World Recenze Life is Strange: Before the Storm - Episode 2: Brave New World

Life is Strange: Before the Storm - Episode 2: Brave New World

Jiří Bigas

Jiří Bigas

24. 10. 2017 12:30 7

Prostřední díly to mívají těžké. Tento syndrom by šlo také popsat slovy: “Mládí v prdeli, do důchodu daleko.” Ale možná ještě jednodušší bude, když si vzpomenete na nějakou z oblíbených úzce svázaných trilogií, jako je Pán prstenů anebo Matrix, a rázem pochopíte, co mám namysli. Díl vklíněný mezi konec a začátek je nevděčný. Je to příběh, kterému chybí úvod i závěr. Zdá se ale, že studio Deck Nine dovedlo alespoň v mém případě zlomit i toto prokletí. Poté, co nás američtí vývojáři mile překvapili, když hned napoprvé dokázali přesvědčivě navázat na práci pařížských Dontnod Entertainment, nyní prokazují, že jejich první epizoda prequelu Before the Storm s podtitulem Awake nebyla ojedinělým úspěchem.

SKUTEČNÉ EMOCE V NESKUTEČNÉM SVĚTĚ

Jen stěží bych se nadál toho, že se mi bude druhá část líbit ještě víc než úvod, který od nás v recenzi vyfasoval hodnocení 4/5. Ale je to tak. Jestliže prolog sloužil především k tomu, aby nás obeznámil s celou situací a novými postavami, pokračování se už jednoznačně soustředí na budování a prohlubování vztahu hlavních dvou postav. Hráčem ovládaná Chloe Price i její spolužačka Rachel Amber tvoří jednu z nejvýraznějších videoherních dvojic, jaké pamatuji. Jejich vazby, ať už budou přátelské, platonické nebo dokonce milostné, jsou opravdovější a uvěřitelnější, než jsem si dokázal na začátku představit. Co je ale ještě důležitější, zdá se že v Before the Storm se konečně nový tým odvážil oprostit některých zažitých principů, které byly sérii dány jejími původními autory, a zkoumají svět z vlastní originální perspektivy.

Když je vám šestnáct let, návštěva v ředitelně v doprovodu rodičů a hrozba vyloučení ze školy není o mnoho menším problémem než konec světa.

Brave New World pokračuje přesně tam, kde Awake skončil a v lesním požáru, který ohrožuje malebné přímořské městečko Arcadia Bay, nelze nevidět paralelu k tornádu z původní série. Naše úderné dívčí duo je také trochu jako oheň a voda a vlastně všechny ostatní živly dohromady. Navzdory tomu, že na obzoru se rýsuje katastrofa globálních rozměrů, řeší hlavní hrdinky i potíže o poznání komornější, dalo by se říct až přízemní. Ale když je vám šestnáct let, návštěva v ředitelně v doprovodu rodičů a hrozba vyloučení ze školy není o mnoho menším problémem než konec světa. Zvlášť když celý váš svět ohraničuje školní pozemek.

DĚSIVÝ ZVRAT

Na jedné straně přitlačili vývojáři na linku mysticismu, která byla naznačena už v prvním dějství, a epizoda Brave New World je protkána mnoha magickými momenty, ale současně příběh zůstává velice civilní. V jednoduchosti je síla a nic nedemonstruje pravdivost této fráze lépe než šokující závěr druhé části. Jde podle mě o zvrat, který neočekával snad nikdo, a přitom je tak “obyčejný”. Naléhavost cliffhangeru pro mě osobně dokázala navázat to nejlepší z původní série. A ačkoli to s tím vůbec nesouvisí, děsivé je i to, že se mílovými kroky blížíme nevyhnutelnému. Pokud tušíte, co se s Rachel stane, budete její příběh prožívat o to intenzivněji. Ve své podstatě je skutečnou hlavní hvězdou hry, i když ji hráč neovládá přímo. Ale snad je to tak i lépe. Být pozorovatelem, být v její blízkosti dá vyniknout všemu mnohem lépe. Po druhé epizodě bych si troufl říct, že znám Rachel a rozumím jí lépe než Chloe nebo Maxine, s nimiž jsem strávil nesrovnatelně víc času. Netuším, zda to byl záměr, ale o kolika hrách nebo filmech tohle můžete prohlásit.

Když už je řeč o stříbrném plátnu, je třeba znovu - nikoli jen pro úplnost - vyzdvihnout úžasnou kameru, střih a ozvučení Life is Strange. Překonal učedník v tomhle ohledu mistra? Dost možná. Deck Nine zdaleka jen neopisují od svých zkušenějších kolegů, místo toho přicházejí s vlastním rukopisem, kterému je vlastní jakási samozřejmá bezprostřednost. Aniž by se novinka utápěla v samoúčelné melancholii, každá její scéna jako by představovala jisté podobenství. Symbolika některých situací je tak hluboká, že si je zřejmě budu pamatovat ještě hodně dlouho. K naprostému vrcholu pak podle mě patří procházka nočním městečkem, jejíž výjimečnost kazí snad jedině skutečnost, že právě tady jsem v dialogu postrádal více svobody.

ANI TENHLE DIAMANT NENÍ BEZ KAZU

Navzdory všemu výše uvedenému totiž ani druhá část Before the Storm není bez chyby. I když si krůček po krůčku můžete začít uvědomovat, jaké následky mají a budou mít vaše předchozí zásadní volby, nemohl jsem se zbavit jednoho neodbytného pocitu. Přinejmenším část těch nejběžnějších rozhodnutí se odráží na příběhu jen kosmeticky, pokud vůbec. A co je horší, častokrát jsem měl navíc pocit, že Chloe nereaguje tak, jak bych si podle zvolené odpovědi přál. Minule to bylo zábavné, mnohdy i chytré. I když jste se snažili z této rebelky udělat poslušnou holčičku, vždy se to nějak zvrtlo. Tentokrát se mi ovšem zdá, že bez zjevných příčin dojde ke konfliktu skoro nevyhnutelně.

Trochu z míry mě v jinak velice realisticky podaném a uvěřitelném scénáři vyvedla rovněž situace, kdy jedna z vedlejších postav zničehonic náhle bez zjevné příčiny omdlí v hloučku dalších osob a nikdo se nad tím víceméně nepozastaví.

A podobně nevyhnutelně působí i některé křižovatky v příběhu. Zdánlivě máte na vybranou, co děvčata udělají. Když však vyčerpáte všechny možnosti, nakonec zjistíte, že k cíli vede jen cesta A. Jestliže náhodou preferujete cestu B, máte smůlu. Konkrétně v případě témat, jako je útěk z domova, bych si představoval, že budu mít jako hráč více volnosti a osud své svěřenkyně pevně v rukou. Trochu z míry mě v jinak velice realisticky podaném a uvěřitelném scénáři vyvedla rovněž situace, kdy jedna z vedlejších postav zničehonic náhle bez zjevné příčiny omdlí v hloučku dalších osob a nikdo se nad tím víceméně nepozastaví. Atmosféra tím zbytečně utrpí. Je to scéna jako z The Sims nebo nějakého animáku. Nikdo z lidí okolo postižené osobě nespěchá na pomoc, nikdo se nezajímá, co s ní je, zda je vůbec naživu nebo proč se náhle válí na zemi jako pytel brambor.

JÁ JEŠTĚ NECHCI KONEC

Naštěstí drtivou většinu času je vše v naprostém pořádku a možná právě pro neobyčejnou přesvědčivost celé hry působí tato anomálie jako pěst na oko. Máte tak spoustu času vychutnávat si brilantní soundtrack, dojímat se nad návratem do známých míst a těšit se z prozkoumávání kulis, které navštívíme vůbec poprvé. Ze všeho nejvíc mě tak vlastně trápí skutečnost, že příští epizoda tento zábavný prequel uzavře. I když já se mohu coby majitel deluxe edice utěšovat alespoň tím, že obdržím ještě bonusovou epizodu s podtitulem Farewell. Ostatně teď už s jistotou vím, že vyšší investice litovat rozhodně nebudu. Ale protože doufám, že těch několik málo nedostatků ještě dokážou autoři vychytat a že by závěr trilogie mohl být ještě zdařilejší než výborná druhá část, trochu vykutáleně zatím s absolutním hodnocením počkám. Pevně věřím, že si ho závěrečné dějství zaslouží a je nebudu muset s nejvyšší známkou váhat.

Life is Strange: Before the Storm Episode 2 - Brave New World

Na světě LIfe is Strange mi skutečně záleží. Záleží mi na jeho virtuálních obyvatelích a nejsou mi lhostejná jejich trápení. Nevím, jak lépe vyjádřit tu neobyčejnou až magickou atmosféru, kterou na vás hra dýchne. Jsem přesvědčený, že by se z Before the Storm stal hit, i kdyby nebylo originálu.